Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


500 Wh/kg slutet 2018

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nyhetsbrev
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-02-04 01:34:11    Rubrik: 500 Wh/kg slutet 2018 Svara med citat

Batterier med remarkabla 500 Wh/kg börjar levereras slutet 2018 till selekterade kunder, att jämföras med ca 240 Wh/kg i dagens bästa, dvs dubbla energin och dubbla räckvidden.
https://pushevs.com/2018/01/31/sion-power-will-produce-high-energy-density-battery-cells-year/
http://www.sionpower.com/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-05 14:57:22    Rubrik: Svara med citat

Ser ut som Li-S, litium-svavel, lithium sulfur.

Nominell spänning ~2.2V. Hög energidensitet. Kort livslängd (få cykler).

Intressant att de anser sig redo för serieproduktion. Batterierna kan vara intressanta för speciella tillämpningar, som att slå räckviddsrekord och liknande. Med tanke på den korta livslängden är de inte redo för elbilar till allmänheten.

EDIT: jag skrev tidigare: "låg effektdensitet (hög inre resistans)", men detta har de tydligen löst, intressant!
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri


Senast ändrad av bjn den 2018-02-05 15:31:31, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-02-05 15:18:17    Rubrik: Svara med citat

Jag förstår det som att det var "vanliga" Li-Ion, men en specialbelagd anod.

"Over two decades of research and development, Sion Power has created Licerion® - technology that significantly enhances the capacity and cycle life of rechargeable lithium batteries. The key to the Licerion® Ion battery is Sion's proprietary lithium anode. Compared to the conventional lithium ion technology, Licerion® Ion uses high energy lithium metal anodes."
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-05 15:41:21    Rubrik: Svara med citat

Ok, men det är som sagt LiS...

Det är inte ett "litium-jon-batteri". Det är ett "litiumbatteri".
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-02-05 15:49:38    Rubrik: Svara med citat

Var har du fått informationen att det är Li-S?

"At the core of Licerion technology is a protected metallic lithium thin film anode with multiple levels of physical and chemical protection to enhance the safety and life of lithium metal anodes. These anodes are paired with traditional lithium-ion intercalation cathodes."

http://www.sionpower.com/media-center.php?code=production-rampup

Edit:
https://insideevs.com/sion-power-achieved-400-whkg-700-whl-lithium-sulfur-batteries-350-cycles-1c-discharge/

Där står det faktiskt Li-S, men i bilden (och på Sion Powers hemsida), så har man med att tekniken kan användas av olika typer av katoder. Kanske har de lyckats med Li-Ion nu?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-05 16:33:34    Rubrik: Svara med citat

Dels står det på många sidor på deras webbplats. Dels hittade jag CV:t för en av deras utvecklare:

Yuriy Mikhaylik, Director Materials Development
“At Sion Power Mikhaylik pioneered research for understanding Li/S battery chemistry and failure mechanisms, overcharge and over-discharge protection, charge algorithms, cell electrochemical modeling and cell designs. Key contributions include new Li-S chemistry breakthroughs leading to 90% sulfur utilization, reduction of Li-S self-discharge by three orders of magnitude, integration of new chemistries into rechargeable Li/S cell designs and achieving specific energy over 350 Wh/kg, specific power exceeding 3000 W/kg and extending cell temperature operating range down to -70 oC.”
https://www.linkedin.com/in/yuriy-mikhaylik-4496a510/

De har ren litium i ena elektroden, så man kan aldrig kalla dem "Li-ion". Batterier med en elektrod i ren metall har oftast väldigt kort livslängd. Brukar handla om tiotals cykler. Hundratals cykler är väldigt bra jobbat, men inte tillräckligt för Svenssons Volvo.

Det är tack vare att de använder ren litium, och inte litium-joner (NMC, LiFePO4, o.s.v.) som de får så hög energidensitet. Så jag tror inte att det är ute efter att utveckla ett litium-jon-batteri.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-02-05 19:12:41    Rubrik: Svara med citat

Å andra sidan visar de i bilder på deras hemsida att tekniken går att applicera på NMC.

http://www.sionpower.com/assets/images/interior/chart-licerion-3.gif

100 KWH * 500 laddningar 2 kwh/mil blir ändå 25000 mil.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-06 16:38:26    Rubrik: Svara med citat

Ja det var ju intressant faktiskt.

De vill alltså använda deras speciella keramikbelagda litium-anod istället för grafit-anoden som vanliga litium-jon-batterier innehåller.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-04-08 11:39:22    Rubrik: Svara med citat

Vi har hört det så många gånger förut, företag som hävdar nya super-batterier.., men kanske denna gång (hoppas) att det också blir verklighet, för i så fall är det adjö goodbye förbrännings-motorer vare sig de vill eller inte..!

Siffran är hissnande.., 1000 Wh/kg (jämför bly-syra-batteriet 30, dagens bästa Lithium ca 250), och tio-tusentals hundra-procentiga ladd-cykler..!

Ovanpå detta är batteri-kemin brandsäker, samt fri från sällsynta (och dyra/produktions-tvivelaktiga) metaller (tex Kobolt).

En aspekt att beakta iom dessa batteri-förbättringar, är att befintliga (samt kommande) produktions-fabriker kommer kunna öka sin produktion av GWh i direkt proportion som de nya batteri-kemierna kommer, som i detta fallet om tex Tesla/Northvolt/Freyr (Norge !) kan öka från dagens ca 250 Wh/kg till 1000, alltså en fyr-faldig ökning, från den förväntade fullskale-produktionen 32 GWh till 120 GWh, rent hypotetiskt kan alltså en enda fabrik förse hela världen med batterier om bara batteri-kemin i sig kan förbättras kraftigt, till tex imaginära 4000 Wh/kg..!

Istället för fyra fabriker kan alltså en fabrik tillverka lika många GWh om bara batteri-kemin blir fyra gånger bättre.
Betänk alla besparingar som görs, hur priset per kWh teoretiskt kommer kunna bli en fjärde-del mot idag.

Tidigare har rikt-priset för 1 kWh varit ca 1000 kr, och skulle med detta nya super-batteriet kunna bli 250 kr..!

Ca 50 kWh batterier (och ca 30 mil räckvidd) i en vanlig enkel elbil (tex Peugeot e208) skulle då kosta ca 15.000 kr.

Världens volym-produktion (av GWh) skulle öka mångfaldigt, elbils-priserna skulle hamna i paritet med dagens förbrännings-bilar.

Med nya billiga super-batterier blir i princip alla dagens relativa tillkortakommanden (låg volym/tillgång och högt pris på elbilar och dess batterier) lösta rakt av, och den första egentliga elbils-revolutionen kan ta fart och helt ersätta förbrännings-bilarna.

Enligt schweiziska batteriföretaget Innolith, och deras nya super-batteri, ska detta vara uppnått om 3-5 år !
https://innolith.com/innolith-energy-technology-brings-1000km-ev-within-range/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/batterifabriken-i-skelleftea-far-konkurrens-ny-jattefabrik-planeras-i-norge
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2019-04-09 16:23:15    Rubrik: Svara med citat

Ser ju onekligen intressant ut. Vad är det för kemi?

Förutom de positiva effekterna för bilar skulle 1000Wh/kg innebära att elflyg blir verklighet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-04-10 09:17:33    Rubrik: Svara med citat

Apropå flygplan.

Australienska MagniX ska leverera drivlinan till Kanadensiska flygbolaget Harbour Air´s konverteringar av sjöflygplanet DHC-2 de Havilland Beaver, ett 6-sitsigt plan med en elmotor på 560 kW (Magni500) och 200 kWh batteri som ska ge en halvtimmas flygning (samt lika mkt i reserv).

Det kanske mest intressanta i allt detta är MagniX kommande supra-elmotor MagniAlpha med 25 kW/kg, vilket teoretiskt ger en motor på 60 kg med 1500 kW..!
Dagens Magni250/500 ger ”endast” 5 kW/kg.

Nu krävs det förmodligen riktigt stora batterier för att kunna leverera alla dessa 1500 kW (kontinuerligt), men den dagen batterierna är såpass bra och energieffektiva kanske tom man kan montera in två st av dessa ”monster-motorer” (dvs 3000 kW, eller 3 Megawatt !) i en lämplig sportbil, och komma upp i farter strax ovanför ljudhastigheten..!

Nuvarande (?) rekord-fordon ThrustSSC, 10 ton tung och 16 m lång med två st jetmotorer, utvecklar ca 76 MW effektiv driv/reaktions-effekt (12 % verkningsgrad, och 500 liter flygbränsle per mil...), alltså med goda marginaler för många fler elmotorer med samlad vikt 1500 kg för att få ut motsvarande 76 MW på drivhjulen (eller turbo-fläktarna ?).
Således bara en tidsfråga innan en elbil ståtar med titeln världens snabbaste landgående fordon, och det tack vare supra-ledande elmotorer från MagniX.

Magni250 specifications:
Power output 280 kW (cont)
Torque 1407 Nm
Rated speed 1900 rpm
DC bus voltage 540 V
Efficiency 93,80%
Est Weight 60 kg

https://www.magnix.aero/products/
https://www.magnix.aero/
https://www.electrive.com/2019/03/27/harbour-air-plans-electrified-seaplane/
https://www.harbourair.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/ThrustSSC

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nyhetsbrev Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.