Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


batteribehov för 149Kw elmotor?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hagganab
Passiv


Registreringsdatum: 30 januari 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-01-31 12:39:06    Rubrik: batteribehov för 149Kw elmotor? Svara med citat

Hejsan! jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att förklara vad för typ av batteripack som behövs för att driva en viss typ av elmotor en viss tid.

Motorn är en "permanent magnet synchronous motor"

Motorn det rör sig om har specifikationerna:

nominal speed 4600rpm
continuos torque 210Nm
max. torque 310Nm
continuos power 101Kw
max. power 149Kw
max. speed 16000rpm

motor type SMPM TEWC
nominal voltage 550VDC
nominal frequence 383Hz
rated current 280A
peak current 440A
no of poles 10
insulation class M
phase inductance 0.44mH
phase resistance 0.032ohm
max. efficiency 95%

Säg att jag skulle vilja köra denna motorn i en timme eller mer.

tanken är att bygga något med denna motor som grund. så all hjälp är jag väldigt tacksam över. det kanske till och med finns någon som vet exakt vilka delar som hade lirat bra ihop.

/Hagganab
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-01-31 13:03:40    Rubrik: Svara med citat

Det beror på hur tungt du lastar den!

Den drar från nästan 0 till max 149 kW (under kort tid).
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hagganab
Passiv


Registreringsdatum: 30 januari 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-01-31 13:33:25    Rubrik: Svara med citat

Okej! tanken är att bygga ett fordon som ska kunna användas både till vardags och till tävling så den måste kunna köra på full effekt ett tag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2018-01-31 14:20:12    Rubrik: Svara med citat

Enligt din spec så klarar motorn 101kW kontinuerligt vid nominell spänning 550V -> 183A.. Ska du kunna köra full flås i en timme så ska du alltså ha minst 183Ah. Med Vmax=550, Vnom=485V så blir det ca 90kWh batteri. Ungefär som ett Tesla pack med andra ord, men konfigurerat för en högre spänning. Säkerligen enklare att göra som Steel, och bygga med batteri och motor från Tesla.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Hagganab
Passiv


Registreringsdatum: 30 januari 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-01-31 14:29:59    Rubrik: Svara med citat

Tack för svar.

men om man kollar på tex energica som tillverkar elmotorcyklar så har dom en motor på 107kw och 200nm och ett batteri på 11,7kwh. de säger att räckvidden är ca 20 mil vid normal körning och ca 10-12 vid aktiv körning.

hur kan dom lyckas med det då och få plats med allt i en liten motorcykel?

ursäkta om jag ställer dumma frågor men jag är helt ny på detta.

http://www.energicamotor.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-01-31 14:56:15    Rubrik: Svara med citat

107 kW är max vad motorn kan dra. Normalt drar den mycket mindre, en bil drar runt 20kW vid lugn landsvägskörning.

Om du kör med gasen i botten hela tiden, så töms batteriet fort... Shocked
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hagganab
Passiv


Registreringsdatum: 30 januari 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-01-31 15:04:08    Rubrik: Svara med citat

okej då förstår jag! men i och med att detta är nytt för mig så vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter när jag letar efter batterier..

jag hittar ingen direkt guide på hur man ska tänka när man väljer batterier heller.

du kanske vet vad jag behöver kolla på när jag letar batterier till denna motorn?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-01-31 16:51:00    Rubrik: Svara med citat

Förbrukning vid vanlig körning beror på fordonets motstånd (luft- och rull-) vid önskad hastighet. Räckvidd beror på förbrukning samt batteristorlek.

Låt säga att du vill räkna på motorvägsfart, 30m/s (108km/h). Anta att din motorcykels rullmotstånd är 50N, och luftmotståndet 250N i den farten. Då blir totala motståndet 300N.
Effekten som krävs är då 300N * 30m/s = 9kW.
Om vi antar 90% verkningsgrad mellan batteri och bakhjul blir förbrukningen 10kW.

Med ett batteripack på 10kWh tillgängligt kan du alltså köra i en timme, och kommer 108km. På detta behövs en marginal på minst 20%. Ett batteripack med 10kWh tillgängligt skall alltså ha minst 12kWh total energimängd.

För att klara toppeffekten behöver cellen ha låg inre resistans, så att spänningen inte sjunker för lågt vid full gas. Detta skulle dels innebära att prestandan hämmas p.g.a sjunkande spänning, dels att cellen blir varm. Batteripacket riskerar i så fall att överhettas vid aktiv körning.

Ett sätt att bestämma prestandan på batterier är via kvoten effekt/energimängd, sk. C-rate. Du nämnde en toppeffekt på 150kW, och jag antar att detta är ineffekt. Detta innebär att batteriet behöver klara kvoten 150kW/10kWh = 15ggr, eller 15C.

(Anledningen till att jag räknade kvoten via den tillgängliga energin (10kWh) och inte totala (12kWh) ovan, är att vid stort effektuttag sjunker spänningen typiskt 20% i sommarklimat, vilket gör att nödvändig C-rate ökar 20%, vilket även var våran marginal på batteripacket.)

Vid lägre temperaturer ökar resistansen avsevärt, vilket gör att spänningsfallet bli betydligt högre. Batteriet behöver därför skyddas med ett BMS som kan berätta för invertern hur hög ström den får använda vid kallt batteri. Annars kommer batteriet att ta skada vid hård körning i låg temperatur.

Sammanfattning:
Välj batteristorlek (energimängd) baserat på önskad räckvidd, samt lägg på 20% marginal.
Välj sedan C-rate baserat på kvoten toppeffekt/tillgänglig energimängd. Välj gärna med extra marginal här, så kommer prestandan vara avsevärt bättre i kallt klimat, och du kommer även slippa överhettningsproblem. Välj t.ex. en cell som klarar din toppeffekt kontinuerligt, istället för en cell som bara klarar din toppeffekt kortvarigt.
Använd ett BMS som kan räkna ut strömgränser som kommuniceras med invertern. Det måste även kunna koppla bort batteriet via kontaktorer (stora relän) ifall något går fel.

15C är en ovanligt hög C-rate, så jag tror att utbudet av celler blir begränsat, vilket ju på sätt och vis gör det enklare att välja.

En riktlinje för batteripackets vikt är 7-10kg/kWh av tillgänglig energi. D.v.s 10 kWh kommer väga 70-100kg.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri


Senast ändrad av bjn den 2018-01-31 21:47:20, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2627
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-31 20:27:51    Rubrik: Svara med citat

Enkel matematik... Elmotorer gillar lite högre spänning än deklarerad, säg att du har 600V pack... motor maxar 440A kanske går uppåt 500A första avgörande sekundrar...

P=600X500=ca.300kW första stunden (ca. 15sec) om material är tillräckligt stark att motstå kraften...

hittar du lätt backhjul driven fordon som kan lasta 160-180 kraftiga batteri celler och om du bygger tillräckligt kraftig drivlinan då har du önskad LEKSAK...

typ som: https://youtu.be/eQMCgSEChgg
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.47 sekunder att ladda.