Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Storlek inbyggd 22kW-laddare?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-01-31 10:20:21    Rubrik: Storlek inbyggd 22kW-laddare? Svara med citat

Jag vet på ett ungefär hur mycket plats en 3/6kW-laddaren tar i min env200, men har sett dåligt med bilder på hur stor 22kW-laddaren i tex Zoe är?

Tesla hr väl också ca 20 kW inbyggd?

Hur stora är modulerna?

Börjar bli dags för SiC...

http://www.eenewsautomotive.com/design-center/potential-silicon-carbide-sic-automotive-applications/page/0/3
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-31 10:45:03    Rubrik: Svara med citat

Laddaren i Zoe utnyttjar motorn, rätta mig om jag har fel men jag tror att den gör så att den lägger växelström från nätet på motorns lindningar, och skapar likström genom kontrollern. Alltså ungefär som när en annan bil rekupererar.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3150
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-31 10:54:12    Rubrik: Svara med citat

https://www.google.se/search?q=brusa+leaf&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivpevi-4HZAhXPh7QKHX61AswQ_AUICigB&biw=1230&bih=679#imgrc=_
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-01-31 10:59:18    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Laddaren i Zoe utnyttjar motorn, rätta mig om jag har fel men jag tror att den gör så att den lägger växelström från nätet på motorns lindningar, och skapar likström genom kontrollern. Alltså ungefär som när en annan bil rekupererar.


Rätt för Q90 (43kW), men fel för R90 (22kW) ! Om jag fattat saken rätt.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-01-31 12:01:44    Rubrik: Svara med citat

Tesla har (i gamla modellen) en 11kw laddare (3 fas). Den sk. dubbelladdaren är två 11kw laddare paralellt, alltså totalt 22kw. Nya tesla har 16kw laddare. Jag vill minnas att de är kopplade fas mot nolla, så det är egentligen 3 faser a 240 volt.

Laddarna sitter under baksätet, så jag antar att de är ganska små till storleken. Vidare så används dess ladd moduler i supercharger kabinetten. 13 stycken i parallell koppling. Såvitt jag förstått systemet i vart fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-31 15:59:06    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
tor.ake skrev:
Laddaren i Zoe utnyttjar motorn, rätta mig om jag har fel men jag tror att den gör så att den lägger växelström från nätet på motorns lindningar, och skapar likström genom kontrollern. Alltså ungefär som när en annan bil rekupererar.


Rätt för Q90 (43kW), men fel för R90 (22kW) ! Om jag fattat saken rätt.


Vad avser r- och q-varianterna använde de tidigare samma "chameleon"-laddare, bara det att den lite effektivare motorn inte klarade fulla laddeffekten kontinuerligt, därav 22kW-begränsningen. Om R90 hade haft en separat 22kW-laddare hade det ju blivit avsevärt fullare i ett redan fullpackat motorrum, plus att kostnaden ökat, så jag betvivlar det. Hittar dock ingen information och ingen bild som bevisar endera tes.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.78 sekunder att ladda.