Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elektrisk minlastmaskin
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-06 11:12:22    Rubrik: Svara med citat

Ska försöka förklara varför jag inte tror på de batteri drivna vanliga traktorerna.
Vi får gå till baka 100 år i tiden då Henry Ford kom med en traktor där motor, växellåda och bakaxel var bärande det fanns ingen separat ram. Dessa traktorer var det stora drivande bakhjul på samt små styrhjul fram bakom dessa traktorer hakade man på någon form av redskap som släpades efter traktorn . Nästa grej som inträffade var att en man som hette Harry Ferguson någon gång på 30 talet började utrusta sina traktorer med en lyftanordning baktill en 3 punktslyft. Då gick det att överföra tyngd från redskapet till traktorns drivhjul det systemet används fortfarande . I Europa vart "Grållen" en jätte hit .
Sedan dess har det inte hänt något på traktor sidan , om man ska spetsa till det en liten aning.
Dom ser ut som uppskalade kopior av det Henry och Harry lät tillverka för länge sedan. Sedan har hytt komforten förbättrats något det har tillkommit en massa teknik . Men grund principen är den samma .
Att då visa upp en sådan traktor med ett stort batteri . Vilket JD och Fendt Jag kan inte se någon form av arbetsområde för den traktortypen .
Lastar traktor med den huven över batterierna blir inte bra.
Det som skulle funkat för Fendt vare att damma av sin redskapsbärare Yxlon.

Tänk den maskinen med nav motorer , styrning på alla hjul , vändbar förarplats. Då börjar vi närma oss något som jag skulle imponeras av. Att ha drivningen av redskap med el . Istället för kardanaxlar ( PTO) vinkelväxlar och allsköns transmisons prylar , vore ett lyft.
Skickar med den här bilden också svenskt hemma bygge från mitten av -80 talet. Scania motor hydralmotorer i hjulen . Tror den körs fortfarande på egenodlade raps. Inbillar mig att om den byggts i dag skulle det vara en hybrid traktor. Det jag tycker är intresant med den är att det är lite annorlunda tänk. en traktor som går att köra åt båda hållen.


Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-02-06 12:27:02    Rubrik: Svara med citat

Eldrift av redskap finns redan demonstrerat.

Eftersom vikten inte spelar så stor roll för en traktor, så är den väl så lämpad för eldrift som en vanlig bil. Om man får upp energiinnehållet i batteriet tillräckligt.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-06 12:31:17    Rubrik: Svara med citat

Hmm en liten fundering, kan det vara så att det är en helt annan typ av maskin som behövs - kanske en liten drönartraktor som kan bära den minsta redskapsenheten, t.ex. *ett* plogblad, och så kan den hålla på dygnet runt oövervakad, med avbrott för att åka och ladda upp sig.
Balar, etc kanske också går att skala ned, och logistiken anpassas därefter, så att sysslorna på gården går att utföra med ett antal små modulära maskiner som bonden programmerar och byter redskap på?

Den uppskalning som pågått ända sedan industriella revolutionen har väl handlat om att reducera mantimmarna per kilo mat, och nu har vi väl snart datakraft att kunna helautomatisera?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-06 15:10:32    Rubrik: Svara med citat

Skulle nog påstå att vikten är ganska viktig på en traktor det är inte bra för jorden med tunga maskiner, där någonstans kommer de små själv körande maskinerna in det är i sin linda ännu.
Tekniken med att elektrifiera redskapen runt traktorn finns redan , men inte ute på marknaden.
JD är världens största tillverkare av lantbruksmaskiner AGCO som tillverkar Fendt är bland de största .
Och dom kan visa upp koncept maskiner på mässor som bara är något tillsnyggade -30 tals maskiner , med elmotorer , jag som bonde begär lite mer för att bli imponerad .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-06 15:18:56    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Skulle nog påstå att vikten är ganska viktig på en traktor det är inte bra för jorden med tunga maskiner, där någonstans kommer de små själv körande maskinerna in det är i sin linda ännu.
Tekniken med att elektrifiera redskapen runt traktorn finns redan , men inte ute på marknaden.
JD är världens största tillverkare av lantbruksmaskiner AGCO som tillverkar Fendt är bland de största .
Och dom kan visa upp koncept maskiner på mässor som bara är något tillsnyggade -30 tals maskiner , med elmotorer , jag som bonde begär lite mer för att bli imponerad .
Göran i Björnarbo


Ja precis små lätta maskiner med reduceradmarkpackning är optimalt. I skogen blir jorden förstörd för typ 100år pga markpackning. Däremot tror jag att en eliktrifiering av en lastar traktor inom lantbruket är enbart av godo, tänk vad ofta en lastar traktor går kortare tid än 20 minuter.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-06 15:23:57    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Ska försöka förklara varför jag inte tror på de batteri drivna vanliga traktorerna.
Vi får gå till baka 100 år i tiden då Henry Ford kom med en traktor där motor, växellåda och bakaxel var bärande det fanns ingen separat ram. Dessa traktorer var det stora drivande bakhjul på samt små styrhjul fram bakom dessa traktorer hakade man på någon form av redskap som släpades efter traktorn . Nästa grej som inträffade var att en man som hette Harry Ferguson någon gång på 30 talet började utrusta sina traktorer med en lyftanordning baktill en 3 punktslyft. Då gick det att överföra tyngd från redskapet till traktorns drivhjul det systemet används fortfarande . I Europa vart "Grållen" en jätte hit .
Sedan dess har det inte hänt något på traktor sidan , om man ska spetsa till det en liten aning.
Dom ser ut som uppskalade kopior av det Henry och Harry lät tillverka för länge sedan. Sedan har hytt komforten förbättrats något det har tillkommit en massa teknik . Men grund principen är den samma .
Att då visa upp en sådan traktor med ett stort batteri . Vilket JD och Fendt Jag kan inte se någon form av arbetsområde för den traktortypen .
Lastar traktor med den huven över batterierna blir inte bra.
Det som skulle funkat för Fendt vare att damma av sin redskapsbärare Yxlon.

Tänk den maskinen med nav motorer , styrning på alla hjul , vändbar förarplats. Då börjar vi närma oss något som jag skulle imponeras av. Att ha drivningen av redskap med el . Istället för kardanaxlar ( PTO) vinkelväxlar och allsköns transmisons prylar , vore ett lyft.
Skickar med den här bilden också svenskt hemma bygge från mitten av -80 talet. Scania motor hydralmotorer i hjulen . Tror den körs fortfarande på egenodlade raps. Inbillar mig att om den byggts i dag skulle det vara en hybrid traktor. Det jag tycker är intresant med den är att det är lite annorlunda tänk. en traktor som går att köra åt båda hållen.


Göran i Björnarbo



Den är ju precis som en Ford Versatile
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-06 17:30:57    Rubrik: Svara med citat

Små inomgårds maskiner är rimliga att elektrifiera . Relativt låga effekter korta körtider . Men att sätta en frontlastare på en traktor med en stor sikt skymande huv blir ingen bra last maskin styrning bara på framaxeln blir fruktansvärt osmidigt . Midje styrning eller fyrhjulsstyrning. Vi skaffade för 10 år sedan en teleskoplastare kom ganska snart underfund med att frontlastare på en jordbruks traktor inte var någon trevlig lösning.
Undrar om det kan vara så att det är alla korkade bönders fel att traktorerna ser ut som dom gör fortfarande det nämdes Ford Versatile det jag tänker på är deras tvåhålls traktorer säljs under New Holland namnet idag midjestyrda med hytten i en ända dom som har dessa köper gärna något liknande när det ska bytas . Det finns några små traktor tillverkare i Österrike eller något annat Alpland som bygger traktorer som har låg tyngdpunkt styrning på alla hjulen,
En av dom tillverkarna har en elhybrid med navmotorer. Ett steg framåt kan jag tycka .
Just nu tycker jag att Fendt skulle modernisera sitt Xylon koncept. Det skulle kunna bli en riktigt bra lastartraktor. El driven batterier eller hybrid.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-06 18:17:43    Rubrik: Svara med citat

Alp traktorn som jag tänkte på heter Rigitrac https://www.rigitrac.ch
Deras koncept traktor diesel el hybrid med nav motorer har några år på nacken såg ut så här .

Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-02-06 18:46:18    Rubrik: Svara med citat

Tror att du kan hitta helt nya och mycket bättre konfigurationer av traktorer med eldrift. Friheterna i designen blir ju betydligt större inte mindre. Argumenten för att traktorer har alltid sett ut som traktorer håller liksom inte.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-06 21:01:28    Rubrik: Svara med citat

Jag saknar liksom nytänkandet hos tillverkarna . Möjligheter till 100% diffspärr alltid där maskinen håller reda på vilken hastighet är den lämpligaste för varje hjul beroende på styrvinklar slitage på något enskilt däck samt allt jag inte kommer på just nu.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-06 21:25:30    Rubrik: Svara med citat

Nu tänkte jag gå tillbaka till trådens ursprungs ämne. Den elektrifierade mini lastaren . Batteriet ser ut så här .





Har mätt varje cell obelastad ca 2.13 volt kan skilja lite på sista decimalen verkar hyggligt jämt . Körde maskinens hydralik mot ett änd läge spänningen sjunker till ca 1,93 volt ganska jämt utom på en cell där blir det 1,89 volt nu är nog min multimeter ingen herrejösses modell, laddade batteriet för ett par veckor sedan har dock bara kört kanske 10 minuter sedan laddningen sitter en mätare som indikerar fullt.
Hur skulle jag ha gjort när jag mätte ?
När jag lägger på locket och stoppar in lådan här kommer jag inte åt att mäta cellerna .

Såg att det sitter någon form av märkning på motorn går inte att läsa om jag inte lossar motorn ska lossa motorn i morgon och fota .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-02-06 22:20:45    Rubrik: Svara med citat

Markpackning i skogsbruket har man i tiotals år försökt påvisa som problem, men det verkar svårt. Lite skillnad på ettårig örter/gräs i jordbruket mot mångåriga träd med djupt gående rötter ner i podsolen.

Oavsett, skall du dra något tungt (plog, skogskärra) måste du ha lite vikt på drivhjulen. Min traktor är lite för lätt tex.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-09 19:56:00    Rubrik: Svara med citat

Då gör jag ett nytt försök att gå tillbaka till trådens ursprungs fråga .
Jag behöver mera effekt i en minilastare med elmotor.
Maskinen

Motor skylten

Motor inklusive hydralpump

Batteri lådan som är väldigt tajt idag
[/url
[url=https://postimg.org/image/6d6z6liwt/]

Kollar man på andra små arbetsmaskiner verkar det vara 48volts system.
Det elmotor gör är att driva en hydral pump men motorns effekt på 1,5kw är för klen för våran körning ,bly batterierna mattas lite väl fort . Hela elsidan på maskinen har ett väldigt tveksamt utförande.
Skulle det vara möjligt att få till en maskin med mera effekt ?
Den här motorn varvar 1800v/min pumpen ger då 15 liter/ minut om man skulle använda en större motor 3-4 kW som varvar 3000 v/min skulle det bli närmare 25 l/ minut. Har tillgång till 16A trefas för laddning .
Vad tror den samlade kunskapen skulle det kunna gå att lösa?
Som det är nu har jag en maskin som inte är användbar .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-10 07:12:37    Rubrik: Svara med citat

Du mätte spänningen när du körde pumpen fullt, men har du en tångamperemeter så du kan mäta strömmen också? För att avgöra om det batteriet verkligen lämnar 65A dvs fulla 1,5kW
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-10 08:21:12    Rubrik: Svara med citat

Gösta!
Vad är det du vill maskinen skall kunna göra bättre?
Är maskinen för långsam eller svag?
Tömmer maskinen batteriet för fort?

Jag jobbar med hydraulik hela dagarna, behöver veta problem och behov.
Har du kollat så att inte hydralpumpen är sliten? Jag utgår från att det är en hyresmaskiin med kugghjulspump, dvs den kan vara dåligt servad och hårt körd.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-10 11:45:50    Rubrik: Svara med citat

Jo vi tar lite kring fakta först . Vi driver ett jord bruk efter KRAV regler vi har en integrerad gris produktion (vi har mamma grisar som får små grisar som vi föder upp till slakt ) grisarna går på halmade ströbäddar som vi gödslar ut någon gång i veckan .vi körde tidigare med en likadan maskin med dieselmotor , den köptes begangnad för länge sedan kan vara från slutet av -80 talet den maskinen är fruktansvärt stryktålig . Motorn började bli sliten rök väldigt mycket .
För tre år sedan hittade vi motsvarande maskin med elmotor provade den , OK lite segare än dieseln men det går nog. Vi köpte den här maskinen ny i mars/ april 2015 kördes inte så mycket . På hösten -16 lessnade våran djurskötare på en maskin som inte orkade något. Vi köpte en ny dieselmotor till den gamla maskinen sedan dess har el maskinen körts väldigt sparsamt . Timmräknaren har gett upp uppskattar drifttiden till mellan 200-400 timmar.
En ny maskin med diesel kostar 169000 våran elmaskinen vill dom ha 179000.
Det såldes en demo körd elmaskin på en Klarvik auktion i höstas slutade på 110000 .
Vi står med en i våra ögon nymaskin som har ett begränsat värde på marknaden.
Våran erfarenhet av maskinen är att det inte är något fel på den, är helt enkelt inte bättre än så här .
Det märks tydligast på framdrivningen ( framdrivning sker med en hydralmotor per sida) det är där den stannar först ,ska man över en betong kant orkar den inte. Dieselmaskinen är på 12hk den orkar skjuta en lastpall med gods betong golv det gör inte elmaskinen.
Min tro just nu är att felet på elmaskinen är specifikationen. Dom säljs mest som rivnings maskiner där räcker nog effekten verkar det som .
Det jag tror just nu är att 24volt 300kg bly batterier är inte tillräckligt bra.
Maskinen måste uppdateras till något som funkar.
Riktigt vad vet jag inte . Ska poängtera att jag inte kan något om elkonverteringar.
Kan vi börja så?
Göran i Björnabo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-02-10 13:35:24    Rubrik: Svara med citat

Elmotor som driver hydraul pump som driver hydraulmotor? Shocked
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-10 14:35:40    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Elmotor som driver hydraul pump som driver hydraulmotor? Shocked

Se int så förvånad ut.
Originalet till min maskin är den här , en engelsk maskin som har sina rötter i -70 talet eller äldre . Då var det en liten Honda bensinare på 10-12 hk eller en liten Italiensk diesel motor den drar en h-pump som lämnar olje tryck till ett ventil bord där man kan sköta lastar aggregatet samt att köra två h-motorer som sitter innanför respektive bakhjul drivningen är helt separat på höger/vänster sida med en spak per sida.

Elmaskinen är samma maskin där man monterat en en liten elmotor som är kopplad direkt till h-pumpen samt att man har placerat en batteri låda där förbrännings motorn sitter normalt. Där av den något grova tekniska lösningen. Tittar man på finska Avants maskiner ( små lastmaskiner) så har deras variant också hydralisk drivning , varför man inte har direkt eldrivning på hjulen vet jag inte .
Det finns bara till och från på elmotorn .
Just nu har vi en elmaskin som är byggd på ett sätt som gör att användaren lär sig att eldrift är inget att ha.
Göran. I Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-10 16:13:52    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Elmotor som driver hydraul pump som driver hydraulmotor? Shocked


Ja det är väldigt enkelt att reglera effekten då.
Som Gösta säger, titta på Avant dom är inte dumma på något sätt (förutom möjligtvis att dom valde Poclain drivmotorer)
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-11 10:20:06    Rubrik: Svara med citat

En bild på skylten som sitter på elmotorn .

Var in på den firmans hemsida hittade inga motorer , men en massa styr utrustningar.
Skulle vara elegant med en liknande motor med mera effekt där det går att skruva på h-pumpen på motorn.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.