Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vill du delta i vår undersökning?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lillemoreriksson
intresserad


Registreringsdatum: 10 april 2017
Inlägg: 26

InläggPostat: 2018-01-04 09:32:21    Rubrik: Vill du delta i vår undersökning? Svara med citat

Hej!

Vi på Fortum Charge & Drive arbetar med en förbättring av vårt digitala gränssnitt, och vi vill nu bjuda in kunder till användarintervjuer kring den nya lösningen den 16 januari. Det kommer att äga rum på vårt kontor i Solna, precis vid Mall of Scandinavia. Samtalen tar ca. 30-45 minuter.

Vi söker dig som laddar regelbundet och använder våra laddningstjänster. Vi letar efter en kombination av olika kunder, både de som laddar mycket och de som laddar lite, både "erfarna" och "mindre erfarna".
Vill du påverka våra tjänster? Skicka ett e-mail till mig lillemor.eriksson@fortum.com med lite information om dig själv, biltypen och hur ofta du använder våra tjänster idag. Vi väljer ett urval och de som deltar får 500 kronor i laddningstid, som kompensation.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-01-04 13:50:37    Rubrik: Re: Vill du delta i vår undersökning? Svara med citat

lillemoreriksson skrev:
Hej!

Vi på Fortum Charge & Drive arbetar med en förbättring av vårt digitala gränssnitt, och vi vill nu bjuda in kunder till användarintervjuer kring den nya lösningen den 16 januari. Det kommer att äga rum på vårt kontor i Solna, precis vid Mall of Scandinavia. Samtalen tar ca. 30-45 minuter.

Vi söker dig som laddar regelbundet och använder våra laddningstjänster. Vi letar efter en kombination av olika kunder, både de som laddar mycket och de som laddar lite, både "erfarna" och "mindre erfarna".
Vill du påverka våra tjänster? Skicka ett e-mail till mig lillemor.eriksson@fortum.com med lite information om dig själv, biltypen och hur ofta du använder våra tjänster idag. Vi väljer ett urval och de som deltar får 500 kronor i laddningstid, som kompensation.

Ni kan ju börja med att ändra er betalningsmodel så att den blir vettig; dvs ta betalt per /kwh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 587

InläggPostat: 2018-01-04 14:58:23    Rubrik: Svara med citat

Per minut känns vettigare.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-01-04 16:41:54    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Per minut känns vettigare.


Varför??
Då ligger det i deras intresse att laddaren är långsam. Olika bilar får betala olika mycket för samma mängd energi.

Vore det logiskt att ta betalt per sekund bensin när man tankar?? Confused
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-01-04 16:56:58    Rubrik: Svara med citat

Det viktigaste för oss, (och fortum), är väl ändå att dom måste få sina laddare att fungera. Det är många som upplever problem med just Fortums laddare. Och det är ganska tydligt att det är knutet till deras betalsystem. Grattis laddarna funkar ju.

Så ett första tips är att ringa till dom norska kollegorna och kolla vad dom använder för system / mjukvara, för där funkar ju laddarna tydligen. Kolla bara på TeslaBjörns videos.

Och jag ser också ett mönster att fel som rapporteras till kundtjänsten inte rapporteras vidare. Och att kundtjänst inte tar sig tid att läsa hela mailet man skriver till dom... Rolling Eyes Dessutom så syns det inte i appen att en felanmäld laddare är felanmäld! Utan det ser ut som att allt är ok.
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 587

InläggPostat: 2018-01-04 20:06:18    Rubrik: Svara med citat

Per minut är vettigare för att det är antalet minuter som man använder laddaren som gör att den är upptagen och förhindrar andra att ladda. Så, per minut gör att risken för köer minskar

Bilar som laddar snabbare premieras, även de som inte laddar fullt.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-01-04 20:59:42    Rubrik: Svara med citat

jag skulle gärna komma med "inputs" gällande ert digitala gränssnitt, men finner det lite svårt att medverka i Solna på en tisdag.
Har även endel annat som man skulle vilja vädra gällande "laddpunkter"

Mvh
/Henric Österlindh
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2018-01-04 21:13:03    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Per minut är vettigare för att det är antalet minuter som man använder laddaren som gör att den är upptagen och förhindrar andra att ladda. Så, per minut gör att risken för köer minskar

Bilar som laddar snabbare premieras, även de som inte laddar fullt.

Tror jag inte alls på. Har köat efter en norsk e-golf som envisades med att ladda till 100%. Tror att det faktum att hen betalade för den extra tiden stärkte hens känsla av rätt att stå kvar.
Bättre då att göra som CLEVER och koppla bort bilen när laddningen går under en viss laddhastighet.

Minutpris på el är vilseledande för konsumenten och borde vara olagligt. Det ä4 olagligt om man säljer el till hemmet.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 587

InläggPostat: 2018-01-04 21:54:04    Rubrik: Svara med citat

Hade han laddat mindre om det varit pris på kWh? Smile

Ibland behöver rman 100%, om man skall långt efteråt. Jag talar givetvis om att prissätta det som är viktigt, nämligen att man använder laddaren. En del väljer att ladda till 100% för dyra pengar, men prissättningen avråder verkligen att göra det utom när det behövs.

Förstår inte vad som är vilseledande, står man inkopplad i en halvtimme så betalr man för en halvtimme. Precis som en parkeringsplats.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2018-01-04 22:09:48    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Hade han laddat mindre om det varit pris på kWh? Smile


Det är möjligt. Nu hade hen betalat för att stå där och kände då att henne hade rätt till det. Hade laddaren istället slagit ifrån och startat laddningen på min bil så hade hen förmodligen åkt vidare till nästa laddare. Eller. Väntat den kvart som jag behövde för att komma vidare.
Mycket bättre!
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2018-01-04 22:14:37    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:

Förstår inte vad som är vilseledande, står man inkopplad i en halvtimme så betalr man för en halvtimme. Precis som en parkeringsplats.

Du har ingen aning om vad din resa kommer kosta. Ja du har laddat i en halvtimme men hur många kWh har du fått? Du vet inte! Oftast så är dessa minutladdare också betydligt långsammare än de som säljer per kWh, suprize!

Jag undviker Fortums laddare när jag Jan pga minutpriset. Trots att det oftast är dyrare på tex, det borde räcka för att de ska börja tänka (om).
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 959
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-01-04 22:58:04    Rubrik: Svara med citat

Tror flertalet operatörer har en angiven max laddtid på 30 minuter, vilket är bra (därefter P-böter ?), vilket torde lösa problemet långtids-parkerare, vilket underlättar flödet vid stationen. Tipsade Gbg energi på eCar Expo Gbg att istället för minut-taxa ha en "dynamisk" kWh-taxa, efter tex 30 minuter så 10-faldigas kWh-tarifffen, folk får så mer motivation att flytta bilen efter 30 minuter (inte bara hoppas på att P-vakten är på fikarast...).
När batterierna efter en halvtimma oftast nått den övre delen av laddningen och laddeffekten minskat, så kostar det mindre kWh per tidsenhet (vilket motverkar motivationen att flytta bilen), men om kWh-taxan då är 10-faldig så blir det ändå dyra minuter över de 30 ordinarie, en 1 kWh skulle då tex kosta 20 kr.

Har man absolut behov av full laddning, och behöver knö i tex 5 långsamma kWh i slutet (som kanske tar ca 20 minuter extra ?), så får man bara avsluta laddningen och starta om på nytt utan att flytta bilen (dvs 30 nya ordinarie kWh-taxa-minuter), såtillvida det inte står folk i kö, varpå man då kanske rimligtvis får lämna plats och ställa sig i kön på nytt, så att alla får rimlig väntetid.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤


Senast ändrad av Anders den 2018-01-04 23:09:12, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gråben den förste
intresserad


Registreringsdatum: 14 juli 2017
Inlägg: 22
Ort: Avesta

InläggPostat: 2018-01-04 23:00:40    Rubrik: Svara med citat

vid minut taxa är det av betydelse att laddaren levererar har laddat vid
vattenfals i Fagersta 6,7KW PÅ 15MIN i minn nv blir ett väl tilltaget
KW PRIS mann skulle kunna ha en begrensad anslutningstid mot köbildning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2018-01-05 00:10:04    Rubrik: Svara med citat

30 minuter kan vara lite kort med tid för 40 och 60 kWh bilarna som kommer nu.

Tycker det är en bättre idé att av sluta laddningen och koppla bort bilen när laddhastigheten går under tex 11 eller 22kW. I det läget är det nästa lika bra att ansluta till ett vanligt ladduttag för att ta sista biten.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-05 06:44:55    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Per minut är vettigare för att det är antalet minuter som man använder laddaren som gör att den är upptagen och förhindrar andra att ladda. Så, per minut gör att risken för köer minskar

Bilar som laddar snabbare premieras, även de som inte laddar fullt.


På en Clever som tar 5kr/kWh blir du ju också premierad ju mindre du använder den.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-05 06:50:30    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
MH skrev:

Förstår inte vad som är vilseledande, står man inkopplad i en halvtimme så betalr man för en halvtimme. Precis som en parkeringsplats.

Du har ingen aning om vad din resa kommer kosta. Ja du har laddat i en halvtimme men hur många kWh har du fått? Du vet inte! Oftast så är dessa minutladdare också betydligt långsammare än de som säljer per kWh, suprize!

Jag undviker Fortums laddare när jag Jan pga minutpriset. Trots att det oftast är dyrare på tex, det borde räcka för att de ska börja tänka (om).


Det är en bra poäng där. Att ta betalt för något utan tala om vad det egentligen kostar är skumt. Det vet man ju inte ens själv eftersom bilen ibland får för sig att den bara vill ladda med 30kW mot normala 45kW. Det står ju inte på laddarna vilken laddhastighet de levererar heller.

Om man nu kommer så långt att det ens blir tal om att kunna betala m.a.p alla taggar hit och dit. e-on och kreditkortet vinner hitintills!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 587

InläggPostat: 2018-01-05 09:18:43    Rubrik: Svara med citat

Begränsad parkeringstod och max laddprocent innan laddaren stänger av funkar ju likadant oavsett o. man tar betalt per minut eller kWh.

Idag är det vad jag vet bara Clever som tar betalt per kWh? Finns det fler? Forum och inCharge tar per minut.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 398
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-01-05 09:42:10    Rubrik: Svara med citat

När E.ON börjar ta betalt någon gång i år kommer det att bli per kWh.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-05 10:52:42    Rubrik: Svara med citat

De skulle ha minuttaxa för hemmaelen också. Hade varit otroligt bra, då kunde man ju ladda bäst man ville, haft 27grader varmt i källaren och det kvittade. love
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2018-01-05 11:23:15    Rubrik: Svara med citat

Nästan som att bo i hyresrätt.

Tala om att hemmabatterier skulle bli populära.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.