Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf frågor inför köp
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-11 11:28:52    Rubrik: Svara med citat

MrJohn skrev:
Tack för grymma svar! Måste hitta en sladd till mitt 3-fas 16A känner jag.


byt till 3fas röd på en sådan, eller kör med adapter bara.

http://www.charge-amps.com/sv/ray/


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-01-11 11:51:41    Rubrik: Svara med citat

Om nu Herr John har ett ordinärt 5-poligt 3-fas-uttag hemma, och han har Nissans original laddkabel(den med en tegelsten på sladden) då medger den endast laddning med max ca 10 A, mer går inte. Även om laddsladden ansluts till ett uttag, som är avsäkrat med säg 100A, så hjälper inte det, eftersom begränsningen ju är i själva laddkabel och närmare bestämt i styrelektroniken inne i tegelstenen.

Nu har Herr John tydligen skaffat en äldre Nissan Leaf årsmodell 2012. Kanske var originalladdkabeln starkare då och medger 16A laddning? Men det tror jag inte.

Henke2 anger en länk, men inte till en särskild laddkabel, utan endast till ett företags hemsida. Han nämner inte ens i inlägget vad han vill med länken han lagt där. Det går inte att veta vilken laddkabel han menar. Oklar hemsida, för övrigt, bara en massa stora jättefoton, dålig uppställning. Under produkter hittar man inte "laddkablar" eller liknande, utan "Beam" och "Ray". Det är ingen som vet vad det är för någonting.


Senast ändrad av haralt den 2018-01-11 12:09:05, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-11 11:54:50    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Om nu Herr John har ett ordinärt 5-poligt 3-fas-uttag hemma, och han har Nissans original laddkabel(den med en tegelsten på sladden) då medger den endast laddning med max ca 10 A, mer går inte. Även om laddsladden ansluts till ett uttag, som är avsäkrat med säg 100A, så hjälper inte det, eftersom begränsningen ju är i själva laddkabel och närmare bestämt i styrelektroniken inne i tegelstenen.

Nu har Herr John tydligen skaffat en äldre Nissan Leaf årsmodell 2012. Kanske var originalladdkabeln starkare då och medger 16A laddning? Men det tror jag inte.


Observera att Henke2 också länkar till den kabel han föreslår att MrJohn skall köpa. Jag har föregångaren till den kabeln och är mkt nöjd med den.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-11 12:24:29    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:

Henke2 anger en länk, men inte till en särskild laddkabel, utan endast till ett företags hemsida. Han nämner inte ens i inlägget vad han vill med länken han lagt där. Det går inte att veta vilken laddkabel han menar. Oklar hemsida, för övrigt, bara en massa stora jättefoton, dålig uppställning. Under produkter hittar man inte "laddkablar" eller liknande, utan "Beam" och "Ray". Det är ingen som vet vad det är för någonting.


ehm.... iPad eller knarkat? Mr. Green Mr. Green galen
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-01-11 12:25:03    Rubrik: Svara med citat

Om nu Herr John har ett ordinärt 5-poligt 3-fas-uttag hemma, och han har Nissans original laddkabel(den med en tegelsten på sladden) då medger den endast laddning med max ca 10 A, mer går inte. Även om laddsladden ansluts till ett uttag, som är avsäkrat med säg 100A, så hjälper inte det, eftersom begränsningen ju är i själva laddkabel och närmare bestämt i styrelektroniken inne i tegelstenen.

Nu har Herr John tydligen skaffat en äldre Nissan Leaf årsmodell 2012. Kanske var originalladdkabeln starkare då och medger 16A laddning? Men det tror jag inte.

Henke2 anger en länk, men inte till en särskild laddkabel, utan endast till ett företags hemsida. Han nämner inte ens i inlägget vad han vill med länken han lagt där. Det går inte att veta att han menar en laddkabel. Oklar hemsida, för övrigt, bara en massa stora jättefoton, dålig uppställning. Under produkter hittar man inte "laddkablar" eller liknande, utan "Beam" och "Ray". Det är ingen som vet vad det är för någonting.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-11 12:35:43    Rubrik: Svara med citat

chansar på ipad Wink
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrJohn
Aktiv


Registreringsdatum: 26 december 2017
Inlägg: 40
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-01-11 13:32:18    Rubrik: Svara med citat

Precis så är det att jag har ett 3-fas 16A med en 220adapter. Så det jag önskar är en 16A kabel då min bara är 10A. Det får bli ett inköp när den dyker upp prisvärt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 606

InläggPostat: 2018-01-11 14:05:35    Rubrik: Svara med citat

MrJohn skrev:
Precis så är det att jag har ett 3-fas 16A med en 220adapter. Så det jag önskar är en 16A kabel då min bara är 10A. Det får bli ett inköp när den dyker upp prisvärt.


AleX här på forumet byggde en ställbar kabel 6-10-16A till mig med elektronik i handtaget. Funkar bra.
Sen kanske den inte är helt enligt regler och förordningar då hela kabeln är strömsatt om den sitter i 220V uttaget. Även när den inte laddar.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrJohn
Aktiv


Registreringsdatum: 26 december 2017
Inlägg: 40
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-01-11 14:43:00    Rubrik: Svara med citat

Har skickat PM till Alex så får vi se vad han kan erbjuda.

Min första känsla av Leafen är att det är en väldigt stabil och bekväm bil att köra. Dessutom är det got med nybilskänsla I en 5 år gammal bil Smile Man blir dock biten direkt av att köra snålt och jag märker av det alla säger om japanleafens värmepaket. Det äter energi, ca 30km på en 100% laddning med min körstil. Jag klarar mina 6 mil på vintern med värmen igång men det konstiga är att även om jag inte skall köra vidare mer samma dag så snålar jag ändå in på värmen. Jag antar att det är min inledande nyfikenhet. Dock är jag överraskad over hur bekvämt det är med bara begränsad värme (utan ac eller auto) och rattvärme/stolsvärme. Jag trivs bra att köra så när det är runt nollan men det är när fru och små barn skall med som värmen kommer behöva användas flitigt.

Idag laddade jag 100%, när jag kom fram till jobbet efter en extra avstickare (35km) och nollgradigt ute så säger bilen att jag har 85km kvar att köra i normalläge (ej eco) och med min snålare värmeinställning. Detta ger mig vintertid ca 11körbara mil vilket är mer än jag trodde när jag köpte bilen.

Skall göra ett test på fulldistans under en laddning så snart jag kan.
Har även testat 2 olika adaptrar till leafspy utan lycka och inväntar nu en model som flera lyckats med innan. Är nyfiken på hur batteriet når efter så låg mätarställning.

Vet man att det skadar batteriet mer att under natten ladda 100% än 80% om man skall köra med bilen på morgonen? Eller är detta skadliga mer om bilen skall stå still? Har last om manga med fulla staplar och bra värden efter många mil med 100% laddningar.

Mvh John
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-01-11 15:01:59    Rubrik: Svara med citat

Bekanten beställde idag för en Nissan Leaf 2014 en ny portabel laddkabel Ratio 230 V, 16A, med 10 meter kabel, art.nr. 31313 med tegelsten på för att kunna ladda med 16A. Omställbar 6, 10 och 16 A laddström. Kostar kring 4500 kr, inkl. moms. Inte billigt men laddkablar är dyra. Den har husvagns-stickpropp CEE, 230 V, 16A i ena ändan och Typ1 i andra. Han hoppas nu om ca en vecka, kunna ladda ca 50 % snabbare än dagens snigelfart med max 10A. Bekanten har sin Nissan Leaf Tekna sedan början av nov. 2017, och har märkt att de kör slut på strömmen, speciellt på helgerna, och behöver stödladda i hemmet även under dagtid. Stödladdning dagtid, som ju innebär att bilen inte kan användas, måste gå ganska snabbt för att vara meningsfull.

Mätarsäkringarna i elcentralen kommer kanske att poppa som popkorn.


Senast ändrad av haralt den 2018-01-12 12:15:18, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrJohn
Aktiv


Registreringsdatum: 26 december 2017
Inlägg: 40
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-01-11 15:08:45    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Vi beställde idag för en Nissan Leaf 2014 en ny portabel laddkabel Ratio 230 V, 16A, med 10 meter kabel, art.nr. 31313 med tegelsten på för att kunna ladda med 16A. Omställbar 6, 10 och 16 A laddström. Kostar kring 4500 kr, inkl. moms. Inte billigt men laddkablar är dyra. Den har husvagns-stickpropp CEE, 230 V, 16A i ena ändan och Typ1 i andra. Vi hoppas nu om ca en vecka, kunna ladda ca 50 % snabbare än dagens snigelfart med max 10A.


Ok återkoppla gärna om hur din upplevelse är när du testat lite.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-11 15:58:53    Rubrik: Svara med citat

MrJohn skrev:

Vet man att det skadar batteriet mer att under natten ladda 100% än 80% om man skall köra med bilen på morgonen? Eller är detta skadliga mer om bilen skall stå still? Har last om manga med fulla staplar och bra värden efter många mil med 100% laddningar.

Mvh John

Det är kombinationen av tid, laddstatus och temperatur som gör att det degraderar fortare. Om du sköter det så illa du bara kan jämfört med så bra som möjligt så är skillnaden att du tappar första stapeln vid 6500 mil istf 8500 mil. Baserar detta på observationer av forummedlemmars välskötta och extremt vanskötta Leafar från KVD.
Om du vill eller behöver 100%, ladda till 100, annars 80. Så stor skillnad är det inte i livslängd.

Personligen tycker jag om att man får full regen från start samt lägre förluster vid laddning (motsvarande någon enstaka kWh per fulladdning enligt mina mätningar).
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-01-11 19:35:02    Rubrik: Svara med citat

Jag har laddat med 1-fas 10A och får alltid fullladdat innan morgonen. Kör då 7 mil per dag. Vi hade faktiskt först en 8A kabel och det funkade det också.
Jag ansluter kabeln till 3-fas uttag med adapter som Henke2 visar. 3-fas uttaget är dimensionerat för 16A och ledningen går direkt från huvudcentralen. Det känns överdimensionerat och tryggt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-12 07:49:38    Rubrik: Svara med citat

Stark rekommendation!

Du kan få 10.000kr bidrag till laddstststion:

https://www.svd.se/bidrag-till-laddare-for-elbil-hemma

Nu är du elbilist, installera en riktigt hemma! Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-12 09:56:21    Rubrik: Svara med citat

Jag är i den situation att jag kan avdragsgillt installera en laddstation, och jag är bra sugen på en sådan med begränsare som orustengineering återförsäljer, men det som håller mig tillbaka är att jag parkerar på två olika ställen, inne resp. utanför garaget, och jag skulle behöva bygga någon form av genomföring och ha en väldigt lång kabel för att kunna använda laddstationen från båda platserna.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-01-12 09:59:40    Rubrik: Svara med citat

elfi,

Bekanten funderade också på att ev. utnyttja nya stödet(50 % av investeringen eller max 10000 kr) för att låta montera en väggladdstation.
Men men, en väggladdstation medger inte högre laddström än 16 A, såvida man inte tänker öka mätarsäkringarna på sitt el-abonnemang. Tänker man inte (eller inte vill dra på sig ökad abo-kostnad) genom att öka mätarsäkringarna, då är det ingen mening att skaffa väggladdstation om man har en Nissan Leaf som vid laddning bara kan belasta en enda fas med max 16A i hushållet. (Det kan vara annorlunda om man har annan elbil än Nissan och vill ha en väggladdstation och kan ladda och belasta alla 3 faserna).

Om man skulle skaffa sig en väggladdstation som medger laddströmmen 32 A, då måste man öka mätarsäkringarna till 35 A. Ett normalt mätarsäkringsskåp i en enfamiljsvilla, är ofta bara för max ha 25A. (Titta på ditt mätarsäkringsskåp, kan finns maskinskylt som anger Ampèreklassningen.) Då skulle man alltså behöva byta mätaskåpet till ett för 63 A, och kanske även byta servisledning för 63 A. Det börjar bli dyrt, väldigt dyrt.


Senast ändrad av haralt den 2018-01-12 12:14:16, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-12 10:40:26    Rubrik: Svara med citat

Det finns ju andra fördelar med en väggladdstation än att öka strömstyrkan
- Prydligare installation
- Kabeln kan ligga kvar i bilen alltid
- Bättre elsäkerhet och mindre brandrisk
- Möjlighet att dra *ned* strömstyrkan för att klara belastningstoppar med bibehållen huvudsäkringsstorlek.

Det du påstår om vad som är normalt för ett mätarsäkringsskåp låter jag någon annan kommentera, då jag lite grann tvivlar på din information men inte har kött på benen för att säga emot.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
silfer
Aktiv


Registreringsdatum: 07 mars 2017
Inlägg: 63

InläggPostat: 2018-01-12 11:12:02    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
elfi,

Bekanten funderade också på att ev. utnyttja nya stödet(50 % av investeringen eller max 10000 kr) för att låta montera en väggladdstation.
Men men, en väggladdstation medger inte högre laddström än 16 A, såvida man inte tänker öka mätarsäkringarna på sitt el-abonnemang. Tänker man inte (eller inte vill dra på sig ökad abo-kostnad) genom att öka mätarsäkringarna, då är det ingen mening att skaffa väggladdstation om man har en Nissan Leaf som vid laddning bara belastar en enda fas i hushållet. (Det kan vara annorlunda om man har annan elbil än Nissan och vill ha en väggladdstation och kan ladda och belasta alla 3 faserna).

Om man skulle skaffa sig en väggladdstation som medger laddströmmen 32 A, då måste man öka mätarsäkringarna till 35 A. Ett normalt mätarsäkringsskåp i en enfamiljsvilla, är ofta bara för max ha 25A. (Titta på ditt mätarsäkringsskåp, kan finns maskinskylt som anger Ampèreklassningen.) Då skulle man alltså behöva byta mätaskåpet till ett för 63 A, och kanske även byta servisledning för 63 A. Det börjar bli dyrt, väldigt dyrt.


De flesta laddstationer går att ställa in maxström på så även om du köper en som fixar 32A trefas så kan man ofta ställa den på 6, 10, 16A och eventuellt 20A så då räcker det men 25A huvudsäkring.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-01-12 11:59:52    Rubrik: Svara med citat

ursäkta,

men har man en Nissan Leaf med en ombordladdare som max kan ta emot 16A laddström, vad skulle man ha för nytta av en väggladdstation som kan ge 20A eller 25A eller till och med 32 A? Visst, kanske festligt att ha på garageväggen, men någon högre laddström än 16A till ombordladdaren får man icke, hur man än tillber gudarna.

Givetvis går det att ladda med större ström än 16A, nämligen via Chademo-uttaget, men det får väl anses utom ekonomiskt räckhåll för en privatperson att ha Chademo-laddare i hemmet.

Jag är tveksamt till att man överhuvutaget får fast ansluta en apparat som kan ställas in att dra 32A till en elcentral som max förmår 16A. Kolla det med elektrikern först, då inte helt klart om man får fast ansluta en kraftfull apparat till klent elnät, som inte förmår att mata apparaten.

Fördelen skulle då kanske vara att man slipper rulla ihop en smutsig laddkabel varje gång efter man har laddat. Det kan klart vara värt en del, eftersom man sparar in tvålkostnaden för handtvätt.


Senast ändrad av haralt den 2018-01-12 16:18:10, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-01-12 12:18:09    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Visst, kanske festligt att ha på garageväggen, men någon högre laddström än 16A får man icke, hur man än tillber gudarna.


Jodå. Men det är ju inte lönt att länka dig det igen då det rinner av som vatten på en gås.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 7 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.