Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tugger postmoped

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
mrman
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 december 2017
Inlägg: 6
Ort: Värmdö

InläggPostat: 2017-12-25 18:31:18    Rubrik: Tugger postmoped Svara med citat

Hej alla

Jag har precis lagt vantarna på en Tugger, den variant som varit i tjänst hos Posten. Allt verkar fungera bra och jag har gjort några provvändor med den. Jag funderar på att konvertera till LiFePo-batterier men det får kanske bli en senare fråga. Just nu går den på 4 st fritidsbatterier, billigaste varianten Wink

Det som saknas är vindrutan. Jag tänkte höra om någon här har en till övers eller råka veta var det kan finnas? Det borde ju finnas skrotfärdiga såna här någonstans?

Jag söker också "handtaget" till bromsen/kopplingen på motorn eftersom det är trasigt, se bild nedan:






Senast ändrad av mrman den 2018-07-04 08:21:28, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrman
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 december 2017
Inlägg: 6
Ort: Värmdö

InläggPostat: 2018-07-02 19:38:48    Rubrik: Rikta drev/kedja Svara med citat

Hallå

Jag har meckat på lite med tuggern och jag misstänker att kedjan går lite snett över kuggarna, dvs att kugghjulen inte riktigt ligger i linje. Det låter rätt mycket om kedjan när man kör, och det blir en del vibrationer som jag kopplar ihop med detta.

Är det någon som vet hur man bäst riktar upp detta? Jag tänkte föröka undvika att riva hela fordonet just nu...

Tacksam för alla tips!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-07-02 21:17:03    Rubrik: Svara med citat

Har du konstaterat att den inte är i linje? Kedjor hörs väldigt tydligt på elfordon eftersom motorn inte väsnas.

Annars är det ofta enkelt att kolla med en linjal eller liknande som läggs an mot bakre drevet. Kan ju även vara hjulaxeln som är dragen snett i svingen.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrman
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 december 2017
Inlägg: 6
Ort: Värmdö

InläggPostat: 2018-07-02 22:23:08    Rubrik: Svara med citat

Ja, man ser det ganska tydligt med blotta ögat. Sen är väl frågan hur stort problem det är, men jag gissar att det blir onödigt mycket slitage.

Det sitter ingen sving på tuggern. På insidan av hjulet sitter bromstrumma och alltihop är skruvat med fyra bultar i ramen. Det ser inte ut som att det går att justera där så frågan är om det är vettigare att ge sig på motorn och dess fästen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-07-03 14:41:19    Rubrik: Svara med citat

Kanske även går att flytta drevet på motoraxeln.

Hittade en annan tråd från en renovering. Där finns det några bilder på dreven, och det ser ut som att han satt främre drevet ganska långt ut på axeln. Vet inte om det är original eller en ändring han har gjort.
http://elbil.forum24.se/elbil-post-77629.html#77629

Sen finns kanske möjligheten att montera bakre drevet på andra sidan om flänsen, ifall det gör saken bättre.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrman
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 december 2017
Inlägg: 6
Ort: Värmdö

InläggPostat: 2018-07-03 16:14:37    Rubrik: Svara med citat

Ah, tack! Jag har sett den där tråden tidigare men bilderna fungerade inte. Motorn verkar vara fastspänd med en "klämma" enligt denna bild, vilket borde betyda att den justeras vinkelrätt mot kedjan, precis vad jag behöver.

Min Tugger ser dock lite annorlunda ut och har kraftigare motor, men det kanske samma fastsättningsanordning ändå. Jag får riva lite där så får vi se. Tack igen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-07-04 08:14:27    Rubrik: Svara med citat

Jo jag fixade bilderna från hans inlägg. Det har blivit något fel med bildservern forumet använder. Servern har bytt domän från .org till .cc. Så om du hittar något inlägg med trasiga bilder kan du citera inlägget och fixa länkarna.

Eftersom att det var så många länkar till bilder i inlägget jag citerade, kopierade jag texten till Anteckningar/Notepad, och körde "Sök/Ersätt" från .org till .cc
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrman
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 december 2017
Inlägg: 6
Ort: Värmdö

InläggPostat: 2018-07-04 08:26:14    Rubrik: Svara med citat

Jag har fixat bilderna i detta inlägg, bra tips.

Jag grävde lite i motorinfästningen och det fanns en klämma likt den i 1984:ans tråd, men motorn verkar också vara "fixerad" med bultar eller liknande så det gick inte att justera den på något lätt sätt. Jag hittade en skruv för kedjespänningen också. Jag spände kedjan en aning och då blev det lite bättre med oljudet.

Jag får kolla mer på detta till hösten/vintern då jag tänkte renovera hela åbäket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-07-04 09:40:12    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att företaget som tillverkat moppen ligger i Tumba. Jag var på intervju där en gång, och är rätt säker på att jag pratade med konstruktören av tuggern. Det var han som hade grundat företaget, tror jag.

http://www.etron.se/

Nu verkar de gått över till att sälja modernare arbetsfordon med litiumbatterier. Men i verkstaden fanns många av de gamla, och det stod en tugger där.

De kanske har tips och reservdelar.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.