Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första gången med elbil
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-03 18:50:20    Rubrik: Svara med citat

Okej, då är returresan avklarad. En lite mer positiv upplevelse om någon är intresserad av att höra efter den dålig stämningen som blev tidigare Wink
Jag fick tag på ett CLEVER-kort vilket gjorde det lite lättare. (jag vet jag fick tipset redan från början, men tänkte det inte skulle behövts.)
Lite statistik från resan:

Mariestad - Örebro
Sträcka 120 km
Snitthastighet 78 km/h
Tid 1:32
Snittförbrukning 1,57 KWh
Laddat på CLEVER ca. 20 min.

Örebro - Eskilstuna
Sträcka 85km
Snitthastighet 67 km/h
Tid 1:16
Snittförbrukning 1,62 KWh
Laddat på CLEVER ca. 15 min


Eskilstuna - Södertälje
Sträcka 79 km
Snitthastighet 67 km/h
Tid 1:11
Snittförbrukning 1,72 KWh
Laddat på CLEVER ca. 10 min

Södertälje - Liljeholmen
Sträcka 29 km
Snitthastighet 54 km/h
Tid 0:32
Snittförbrukning 1,58 KWh

30 mil, ca. 5 timmar. Lite skillnad mot första resan. Kapat 3,5 timmar, och jag vet att det fortfarande finns potential att kapa mer tid. Hade egentligen inte behövt ladda öht i Södertälje, men kände att jag ville ha räckvidd nog att komma till bilhandlaren imorgon och lämna tillbaka bilen.

Jag åkte dessutom mycket bekvämare på hemvägen. Värme på hela resan och vågade mig upp i lite högre hastigheter. Tack för er envishet kring allt det här. Det är svårt att lära en gammal hund att sitta, men uppenbarligen inte omöjligt ändå Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-03 19:00:19    Rubrik: Svara med citat

Krille84 skrev:
Okej, då är returresan avklarad. En lite mer positiv upplevelse om någon är intresserad av att höra efter den dålig stämningen som blev tidigare Wink
Jag fick tag på ett CLEVER-kort vilket gjorde det lite lättare. (jag vet jag fick tipset redan från början, men tänkte det inte skulle behövts.)
Lite statistik från resan:

Mariestad - Örebro
Sträcka 120 km
Snitthastighet 78 km/h
Tid 1:32
Snittförbrukning 1,57 KWh
Laddat på CLEVER ca. 20 min.

Örebro - Eskilstuna
Sträcka 85km
Snitthastighet 67 km/h
Tid 1:16
Snittförbrukning 1,62 KWh
Laddat på CLEVER ca. 15 min


Eskilstuna - Södertälje
Sträcka 79 km
Snitthastighet 67 km/h
Tid 1:11
Snittförbrukning 1,72 KWh
Laddat på CLEVER ca. 10 min

Södertälje - Liljeholmen
Sträcka 29 km
Snitthastighet 54 km/h
Tid 0:32
Snittförbrukning 1,58 KWh

30 mil, ca. 5 timmar. Lite skillnad mot första resan. Kapat 3,5 timmar, och jag vet att det fortfarande finns potential att kapa mer tid. Hade egentligen inte behövt ladda öht i Södertälje, men kände att jag ville ha räckvidd nog att komma till bilhandlaren imorgon och lämna tillbaka bilen.

Jag åkte dessutom mycket bekvämare på hemvägen. Värme på hela resan och vågade mig upp i lite högre hastigheter. Tack för er envishet kring allt det här. Det är svårt att lära en gammal hund att sitta, men uppenbarligen inte omöjligt ändå Wink


Mycket fin och detaljerad beskrivning av resan! Har du någon teori om varför etappen med högst medelhastighet drog minst energi?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-03 19:03:28    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:

Mycket fin och detaljerad beskrivning av resan! Har du någon teori om varför etappen med högst medelhastighet drog minst energi?


Jag upplever att det var mycket sträckor som lutade kraftigt nedför, vilket gjorde det möjligt att frirulla mycket. Har tyvärr ingen annan vettig förklaring till varför siffrorna blev bäst där.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-12-04 02:20:21    Rubrik: Svara med citat

Bra jobbat! Det är precis så där man ska lägga upp det.

När du lär känna bilen så kan du kanske skippa ett stopp. Men det är så mycket trevligare att kunna ligga i normal fart och med värmen på.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-12-04 02:50:29    Rubrik: Svara med citat

Krille84 skrev:
Okej, då är returresan avklarad. En lite mer positiv upplevelse om någon är intresserad av att höra efter den dålig stämningen som blev tidigare Wink
Jag fick tag på ett CLEVER-kort vilket gjorde det lite lättare. (jag vet jag fick tipset redan från början, men tänkte det inte skulle behövts.)
Lite statistik från resan:

Mariestad - Örebro
Sträcka 120 km
Snitthastighet 78 km/h
Tid 1:32
Snittförbrukning 1,57 KWh
Laddat på CLEVER ca. 20 min.

Örebro - Eskilstuna
Sträcka 85km
Snitthastighet 67 km/h
Tid 1:16
Snittförbrukning 1,62 KWh
Laddat på CLEVER ca. 15 min


Eskilstuna - Södertälje
Sträcka 79 km
Snitthastighet 67 km/h
Tid 1:11
Snittförbrukning 1,72 KWh
Laddat på CLEVER ca. 10 min

Södertälje - Liljeholmen
Sträcka 29 km
Snitthastighet 54 km/h
Tid 0:32
Snittförbrukning 1,58 KWh

30 mil, ca. 5 timmar. Lite skillnad mot första resan. Kapat 3,5 timmar, och jag vet att det fortfarande finns potential att kapa mer tid. Hade egentligen inte behövt ladda öht i Södertälje, men kände att jag ville ha räckvidd nog att komma till bilhandlaren imorgon och lämna tillbaka bilen.

Jag åkte dessutom mycket bekvämare på hemvägen. Värme på hela resan och vågade mig upp i lite högre hastigheter. Tack för er envishet kring allt det här. Det är svårt att lära en gammal hund att sitta, men uppenbarligen inte omöjligt ändå Wink


Du förbrukade 50kWh och har 33 till förfogande?

Jag hade kört 15mil till Arboga som första etapp eftersom du startar med 100%. I arboga behöver du ladda ett tag, 40minuter kanske men antagligen blir det mer tidseffektivt med ett stopp än 4st. Men sen kan det ju vara andra saker som gör det smidigt att stanna så som shopping tex.

Jag hade planerat så jag veckohandlat under det laddstoppet, förutsatt att nu Arboga är stort nog för att ha en affär. Då blir ju resan egentligen utan extra väntetid så att säga.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-04 03:04:18    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Du förbrukade 50kWh och har 33 till förfogande?

Jag hade kört 15mil till Arboga som första etapp eftersom du startar med 100%. I arboga behöver du ladda ett tag, 40minuter kanske men antagligen blir det mer tidseffektivt med ett stopp än 4st. Men sen kan det ju vara andra saker som gör det smidigt att stanna så som shopping tex.

Jag hade planerat så jag veckohandlat under det laddstoppet, förutsatt att nu Arboga är stort nog för att ha en affär. Då blir ju resan egentligen utan extra väntetid så att säga.

Det förutsätter att det faktiskt finns tillgängligt så mycket energi. Det framgår av TS inlägg på första sidan att han bara hade 20km på GOM när det var 17km kvar till Arboga. Man ska åka med större marginaler än så när man inte vet bilens gränser till 100%
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-12-04 05:17:18    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Henke2 skrev:

Du förbrukade 50kWh och har 33 till förfogande?

Jag hade kört 15mil till Arboga som första etapp eftersom du startar med 100%. I arboga behöver du ladda ett tag, 40minuter kanske men antagligen blir det mer tidseffektivt med ett stopp än 4st. Men sen kan det ju vara andra saker som gör det smidigt att stanna så som shopping tex.

Jag hade planerat så jag veckohandlat under det laddstoppet, förutsatt att nu Arboga är stort nog för att ha en affär. Då blir ju resan egentligen utan extra väntetid så att säga.

Det förutsätter att det faktiskt finns tillgängligt så mycket energi. Det framgår av TS inlägg på första sidan att han bara hade 20km på GOM när det var 17km kvar till Arboga. Man ska åka med större marginaler än så när man inte vet bilens gränser till 100%


Undra hur stort batteri vi behöver innan det alltid är precis på gränsen att det går. Wink
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-04 07:06:57    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
tor.ake skrev:

Det förutsätter att det faktiskt finns tillgängligt så mycket energi. Det framgår av TS inlägg på första sidan att han bara hade 20km på GOM när det var 17km kvar till Arboga. Man ska åka med större marginaler än så när man inte vet bilens gränser till 100%


Undra hur stort batteri vi behöver innan det alltid är precis på gränsen att det går. Wink


Tror inte det finns en sådan gräns. Jag upplever samma "problem" när jag åker fossilare på långsträck. Senaste bensinbilen hade 800km räckvidd och husbilen har 500km räckvidd, likförbannat är det alltid på gränsen att det går. Om Statoil norr om Skellefteå har slut på bränsle (eller lagt ned - ett vanligare scenario) får man vända om och med tankmätaren på noll och lysande lampa irra runt i jakt efter en mack.

När det det står laddstationer var 5:e km, då *kanske*... Laughing
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-04 10:17:28    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Krille84 skrev:
Okej, då är returresan avklarad. En lite mer positiv upplevelse om någon är intresserad av att höra efter den dålig stämningen som blev tidigare Wink
Jag fick tag på ett CLEVER-kort vilket gjorde det lite lättare. (jag vet jag fick tipset redan från början, men tänkte det inte skulle behövts.)
Lite statistik från resan:

Mariestad - Örebro
Sträcka 120 km
Snitthastighet 78 km/h
Tid 1:32
Snittförbrukning 1,57 KWh
Laddat på CLEVER ca. 20 min.

Örebro - Eskilstuna
Sträcka 85km
Snitthastighet 67 km/h
Tid 1:16
Snittförbrukning 1,62 KWh
Laddat på CLEVER ca. 15 min


Eskilstuna - Södertälje
Sträcka 79 km
Snitthastighet 67 km/h
Tid 1:11
Snittförbrukning 1,72 KWh
Laddat på CLEVER ca. 10 min

Södertälje - Liljeholmen
Sträcka 29 km
Snitthastighet 54 km/h
Tid 0:32
Snittförbrukning 1,58 KWh

30 mil, ca. 5 timmar. Lite skillnad mot första resan. Kapat 3,5 timmar, och jag vet att det fortfarande finns potential att kapa mer tid. Hade egentligen inte behövt ladda öht i Södertälje, men kände att jag ville ha räckvidd nog att komma till bilhandlaren imorgon och lämna tillbaka bilen.

Jag åkte dessutom mycket bekvämare på hemvägen. Värme på hela resan och vågade mig upp i lite högre hastigheter. Tack för er envishet kring allt det här. Det är svårt att lära en gammal hund att sitta, men uppenbarligen inte omöjligt ändå Wink


Du förbrukade 50kWh och har 33 till förfogande?

Jag hade kört 15mil till Arboga som första etapp eftersom du startar med 100%. I arboga behöver du ladda ett tag, 40minuter kanske men antagligen blir det mer tidseffektivt med ett stopp än 4st. Men sen kan det ju vara andra saker som gör det smidigt att stanna så som shopping tex.

Jag hade planerat så jag veckohandlat under det laddstoppet, förutsatt att nu Arboga är stort nog för att ha en affär. Då blir ju resan egentligen utan extra väntetid så att säga.


Veckohandlingen vid laddaren i Arboga 😂
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-12-04 15:57:18    Rubrik: Svara med citat

Ja, vadå? Wink

Idag tog jag omvägen via Falun hem... Där kunde jag ladda gratis och handla lite Mr. Green
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-07 04:16:14    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag haft en Hyundai Ioniq för att jämföra med. Körde dock inte samma sträcka, men har ändå fått en bra uppfattning om skillnader mellan bilarna.

Hyundai är märkbart mycket mer energieffektiv. Körde bland annat en provsträcka igår från Solna till Järna och tillbaka till Solna. Det var - 2 grader och snöfall. Ordentligt varmt i bilen och stolvärme på. Med andra ord inga som helst optimala förhållanden, men i mitt fall realistiska. Snitthastigheten slutade på 101 km/h och förbrukningen med ett snitt på 1,86 KwH. I mitt tycke en väldigt bra siffra.

Vid statskörning kom jag ned i siffror kring 0,96 KwH.


Tycker mig ha fått en bra jämförelse mellan bilarna och har konstaterat följnande:


Hyundai är som sagt betydligt mer energieffektiv.Upplever att den har en betydligt lägre Man får dessutom herrejösses mycket utrustning som standard. Det dyraste alternativet som går att välja till Ioniq electric kostar 369,900kr och har utrustning som mestadels finns i lyxbilar. Standardpriset på e-Golf är 399,000 på kampanj och blir snabbt väldigt dyr då man plockar på utrustning.

e-Golf Den upplevs bättre ihopskruvad, trevligare interiör, MYCKET bättre vägegenskaper och avstämt chassi. Ljudisoleringen är som natt och dag till fördel för Golfen. Även så strålkastarna. Varför har Hyundai valt halogenstrålkastare på helljusen på en annars så välutrustad bil? Dom är verkligen HELT värdelösa.

Infotainmentsystemet/ljudanläggningen är snyggare och lättare att navigera runt i på Golfen. Betydligt bättre ljud också. Däremot så saknar jag funktionen där man får överskådligt batteriprocent och beräknad laddtid i Golf. En funktion som finns i Ioniq. När jag ändå är inne på laddning så går Ioniq otroligt snabbt att ladda. Märks tydligt att den stödjer snabbare laddning än e-Golf.

Sammanfattning: Hyundai är mer energieffektiv, billigare i inköp, mycket mer utrustning och går mycket snabbt att ladda. Ändå är e-Golf mitt val. Även om Hyundai vinner stort på väldigt viktiga punkter så känns Golfen som en bättre bil. Den är knäpptyst att åka i även på motorväg, och har riktigt bra helljus vilket jag är oerhört kräsen med. Chassit är bättre än någon VW jag tidigare kört. Perfekt avstämt utan att bli för mjukt och gungigt. Interören utrålar hög kvalitet och det är lätt att hitta och styra över alla funktioner i bilen. Kombiinstrumentet (Active info display) tycker jag är bland de snyggaste på marknaden. Även om Hyundai har större bagage på pappret så upplever jag det bättre och lättare att stuva i på Golfen. Den har även bättre baksäte, framförallt takhöjden.

Årsmodell 2019 säger ryktet att e-Golf får 48 KwH. Låter som den perpekta bilen för mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-07 06:14:58    Rubrik: Svara med citat

e-Golf behöver, liksom Leaf behöver, förses med TMS, kylning av batteriet, så att den kan ta emot full laddeffekt, annars blir inte långresor snabbare. Resan till Mariestad, 30 mil blir ju snabbare då man bara behöver ett kort laddstopp för att fylla på 10-15kWh, men längre resor blir ju plågsamma om man måste stå och vänta över en timme för att fylla på upp till 80% innan man kan åka vidare.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 398
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-12-07 12:38:12    Rubrik: Svara med citat

Eftersom man börjar installera snabbladdare med 150 kW och mer, lär nästa steg bli möjlighet att ladda fler bilar med mer än 33-50 kW. Då lär väl kylning av batterierna vara ett måste.
Spännande och se om Nissan kommer med Leaf som klarar 150 kW under 2018.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-12-07 15:01:22    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Spännande och se om Nissan kommer med Leaf som klarar 150 kW under 2018.


Det råder viss förvirring kring om det är laddeffekt 150kW eller motoreffekt 150kW som avses. Om något av det stämmer så blir det intressant givetvis.

http://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2017/the-automobile-2-0-chevrolet-bolt-ev-premier-vs-nissan-leaf-sl-vs-tesla-model-3-long-range/
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2017-12-07 15:29:36    Rubrik: Svara med citat

Krille skriver att golfen har bra helljus men jag uppfattar helljuset på min första generationens e-golf som tämligen uselt. Snäppet bättre än Leaf men ändå uselt.
Har nya golfen bättre strålkastare?
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-07 15:50:07    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
Krille skriver att golfen har bra helljus men jag uppfattar helljuset på min första generationens e-golf som tämligen uselt. Snäppet bättre än Leaf men ändå uselt.
Har nya golfen bättre strålkastare?


Strålkastarna är nya på faceliften, så det finns möjlighet att dom förbättrats ja. Har du Dynamic light assist?

Men jag förstår hur du menar. Har haft flera VW innan, och de har alla haft värdelöst helljus.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-12-07 19:51:32    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att ljuset är helt ok på golfen. Jag har det där automatiska helljuset Cool
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2017-12-08 19:45:48    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte något automatiskt helljus så man får anta att jag har simplast möjliga. Dåligt är det iallafall.
Lite synd, det mesta är bra på golfen, just helljuset och laddluckan är nog det jag irriterar mig mest på.
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 112
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-12-09 09:56:24    Rubrik: Svara med citat

Bra tråd med saker att tänka på vid långkörning osv

Håller med om att helljuset inte är något vidare. Däremot är halvljuset på e-Golfen bättre än de flesta andra bilar jag haft genom åren.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-09 16:22:16    Rubrik: Svara med citat

eGolf2015 skrev:
Bra tråd med saker att tänka på vid långkörning osv

Håller med om att helljuset inte är något vidare. Däremot är halvljuset på e-Golfen bättre än de flesta andra bilar jag haft genom åren.


Jag tror inte alls att helljuset på e-Golfen olfen är dåligt jämfört med BMW i3 s helljus.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.