Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första gången med elbil
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-11-28 11:56:44    Rubrik: Första gången med elbil Svara med citat

Hej!

Ska låna en e-Golf från min lokala VW-handlare från fredag-måndag för att känna på livet med elbil, och se om den lever upp till mina körvanor/krav. Det är första gången jag kör en renodlad elbil, så jag är både förväntansfull och lite rädd på samma gång.

Resan jag ska göra är ungefär 30 mil enkel resa med start från Stockholm och mål i Mariestad. "Tyvärr" längst E20 med mycket motorvägsfart, vilket jag förstår tar mycket kraft från batteriet. Jag har läst in mig lite på egotrip.se och kollat uppladdning.nu för att se vart all laddningsmöjlighet finns, skaffat laddbricka från fortum och vattenfallet etc.

Det jag önskar är lite tips rent allmän kring tänket när man kör elbil. Nödvändiga rutiner kring när, var och hur länge man ska ladda etc. Vad tror ni är en rimlig räckvidd nu när temperaturen är kring 0-5 plusgrader vid konstant körning i 100-110 km/h med två pers i bilen? Min förhoppning är att nå fram till Arboga från Stockholm, vilket är runt 15 mil (alltså halvvägs)

Tips och råd som är specifika för e-Golf tas självklart gärna emot med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-11-28 14:36:42    Rubrik: Svara med citat

Välkomen hit Krille84

Nu har jag inte kört den nya e-golfen, men den gamla och nästan alla andra "moderna" elbilar på marknaden.

Lättaste sättet att känna att man har kolla på läget är att använda sig av genomsnittsförbruknings tricket.

Nya e-golfen tror jag har 33kw användbart batteri när den är fulladdat. Du ska köra 15mil, så för att klara det behöver du hålla dig under 2,2kw/mil. Vilket är lätt även under vintern. Men du vill ha lite marginal, så jag skulle hålla mig under 1,9 typ.

Så nolla färddatorn när du rullar iväg med fulladdat batteri och se till att du håller dig under 1,9 så är det lugnt.

Ifall du behöver justera förbrukningen så är det bäst att sänka farten, man kan också minska på värmen men jag kör häldre lite långsamare och bekvämt än tvärtom.

Med vår Ioniq så förbrukar jag ca 1,6-1,7 när jag kör i 110-120 i vinterväglag.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-11-28 17:04:34    Rubrik: Svara med citat

Vänta inte på att bilen ska ladda till 100%. Det kan lätt ta lika lång tid från 80-100% som det tog från 20-80%. Men det är klart sitter du och äter så kan du ju likagärna låta den fortsätta upp mott 100%, om det inte är kö. Annars är det smartare att lägga in ett ytterligare laddstopp.

Ge tusan i att stänga ner värmen! Det är en piss i Atlanten! Om du behöver mer räckvidd sänk farten det ger verklig skillnad.

Genomsnittsförbrukningsmetoden är helt klart bäst. Inför varje etapp så kollar du sträckan och delar batteri kapaciteten med sträckan. Sedan är det jättelätt att bara hålla sig under den förbrukningen. På det här sättet kan du köra betydligt fortare än vad du annars vågar.

Om du planerar att gå mot noll i laddning väl en krt med flera en en snabbladdare, CCS. Skulle en laddare vara trasig så finns alltid den andra som backup, känns tryggare. Och på resor är det CCS som gäller... inte typ2 om du inte planerar ett längre stopp så klart.

Jag har förutom InCharge(Vattenfall) och Charge&drive (Fortum) även CLEVER. Jag rekommenderar att skaffa ett Clever kort också om du hinner, annars brukar det finnas i macken/kiosken att köpa.

Jag använder appen PlugShare när jag planerar och kör resor.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-11-28 17:10:57    Rubrik: Svara med citat

Stort tack för era inputs!
Känns som lite oro försvinner nu kring att bli stående. Det finns en del laddmöjligheter längs sträckan så det bör gå alldeles utmärkt.

Satt och jämförde lite priser idag. E.on. och Clever verkar klart dyrast.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-11-28 17:46:27    Rubrik: Svara med citat

Apropå priser, redovisa gärna vad den faktiska kostnaden blev, specifikt de ev olika laddoperatörerna emellan.
http://laddpriser.se/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-11-28 17:58:36    Rubrik: Svara med citat

Krille84 skrev:


Satt och jämförde lite priser idag. E.on. och Clever verkar klart dyrast.


Jo, men tänk på att InCharge och Charge&drive har minutpriser och inte pris per kWh. Kostnaden beror alltså till stor del på hur snabbt laddningen faktiskt går i verkligheten. Ofta ligger minutladdarna på 30-35kW medan CLEVER ligger något högre med 40-50kW. Men det är klart 5kr/kWh är dyrt! Inget snack om det.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2017-11-28 19:32:35    Rubrik: Svara med citat

E.on kostar fortfarande gratis vad jag har fått berättat för mig. Priser och laddare finns även redovisade på http://snabbladda.nu
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-11-28 19:47:17    Rubrik: Svara med citat


_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-11-29 02:41:39    Rubrik: Svara med citat

Tänk på att dessa kostnader för snabbladdning endast påverkar långresor. Till vardags är det ju helt andra nivåer eftersom man laddar hemma under natten.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-02 05:42:00    Rubrik: Svara med citat

Sådär. Då var första resan i E-golf avklarad från Stockholm till Mariestad. Min spontana tanke är att elbil inte är något för mig, tyvärr.

Sträckan är på 30 mil, vilken tog 8,5 timmar i nollgradig temperatur. Fick stanna i Kungsör första gången, för att inse att Fortum har stora problem. Lite orutinerad som jag är så hade jag 20 km räckvidd kvar. Får i panik ta mig TILLBAKA till Eskilstuna där jag snabbladdar på inCharge för 157kr. Resan går vidare och får stanna i Örebro igen för att ladda. Tänker att Vatttenfall levererade, så åkte till deras laddare... som inte existerade. Besöker Circle K som inte hört talas om några CLEVER-laddkort. Ser mig om efter andra laddare, men förgäves om jag inte ska ladda ett halvt dygn. Prövar återigen Fortum i Örebro, där enbart Typ2 22kw fungerar. Bättre än inget tänker jag och sätter mig på McDonalds och häller i mig en kaffe. 40 minuter och 40kr senare har jag fått hela 2,46 kW levererat. I panik ringer jag till CLEVER och frågar efter alternativa betalningsmetoder. Kundtjänst tyckte synd om mig och bjöd mig på en laddning. En riktig räddare i nöden. Resan går vidare mot Mariestad de sista tio milen. Kör i 80 kmh i timmen och kommer fram med 25 km räckvidd tillgodo. Utan värme i bilen ska tilläggas. Mest för att jag inte kunde ladda någonstans på resterande sträcka.

Den skulle säkert fungera för mig till vardags, men jag åker längre resor åtm någon gång i månaden. Även om jag haft otur så är det alldeles för omständigt för mig att behöva stanna i tid och otid. Resan som normalt sett tar 3 timmar skulle garanterat i bästa fall ta 5 timmar. Och det kostar nästan lika mycket att åka på el vid långresa som fossilbil. Dessutom måste man ha ett ägg under pedalen och tumma på komforten. Riktigt tråkigt att jag fått den här känslan, för jag hade verkligen sett fram emot det här och var oerhört nära att köpa bilen.

Det positiva jag tar med mig är ljudkomforten. Skönt att glida fram ljudlöst.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-02 06:03:25    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle lära mig åka skidor en gång för länge sedan. Jag hyrde ett par skidor och tog kabinbanan upp till toppen, och tog den svarta backen ned.
Det tog hela dagen och jag blev blåslagen och bröt av en skida - det här med skidor är inget för mig.

Skämt åsido, du är den andra jag läser om i år som skall prova på det här med elbil och gör på samma sätt. Börja med gröna backen. Åk där det finns fungerande och redundant infrastruktur.

Men du fick ju en bra story att berätta i alla fall! Laughing
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-12-02 06:04:52    Rubrik: Svara med citat

Very Happy Very Happy Very Happy
Förstår att du tog åt dig av alla råden...

Det här är ju absolut ingen normal resa... eller hur?
1. Om du vill vara trygg ha alla laddkort för sträckan redo!
2. Planera resan så att du stannar vid en ort med flera laddare. Kontrollera att bägge verkar fungera.
3. Ladda hellre flera gånger och kortare tid. Det ger trygghet och snabbare totaltid eftersom laddningen går snabbast i mitten av batteriet.

4. Lär dig skillnad på ladduttagen. Typ2 ger alltid bara det som ombordladdaren i bilen klarar. För resor ÄR det endast DC laddning via CCS som gäller.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-02 06:15:19    Rubrik: Svara med citat

Det är absolut en normal resa. Åker Stockholm - Mariestad många gånger om året.

1. Absolut. Hade bilen varit min så skulle jag haft alla leverantörer. Kändes lite overkill när man ska ha bilen över en helg bara. Problemet hade dock om än i mindre omfattning kvarstått.

2. Stämmer det med. Problemet är bara att E20, som förbinder Sveriges två största städer har alldeles för lite laddare längst vägen, oavsett städer på vägen. Örebro är i min mening en ganska stor stad Sverige mätt, men ändå dåligt med möjligheter till laddning.

3. Om man ska kunna stanna vid flera tillfällen så ska det finnas möjlighet att göra det också. E20 är som sagt inte bästa sträckan att hitta laddmöjligheter där det går snabbt.

4. Tack, men jag kan skillnaden mellan ladduttagen. Som jag skrev så var typ2 det enda som fungerade. Svårt att trolla fram en CCS-laddare då Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-12-02 06:17:55    Rubrik: Svara med citat

Hur lite laddade du i Örebro om du inte kunde köra i normal fart till Mariestad?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-02 06:19:33    Rubrik: Svara med citat

Var tvungen att ladda 100%, eftersom jag inte hade kommit fram annars.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-12-02 06:22:39    Rubrik: Svara med citat

Krille84 skrev:
Var tvungen att ladda 100%, eftersom jag inte hade kommit fram annars.

Sååå. Du har alltså 30kWh tillgängligt i e-golf eller har jag missat något? Är det en gammal Golf i snackar om?

30/100km blir 3kWh/mil, borde gå att köra i 150km/h och ändå komma fram med marginal.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-02 06:26:57    Rubrik: Svara med citat

Det är nya med 30 kWh ja. Enligt färddatorn snittade bilen 1,81, vilket jag också tycker är märkligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-02 06:46:26    Rubrik: Svara med citat

När jag matar in din resa på egotrip...


  • Nya e-golf
  • Stockholm - Mariestad
  • 0°C
  • Motorväg 110km/h


Då får jag ut en färdplan som säger att jag skall ladda på inCharge/Max i Eskilstuna och Fortum/McDonalds i Örebro. Men tittar man på uppladdning.nu så ser man att den i Örebro är felanmäld sedan några dagar innan 15:e november, och då är det ju Clever som gäller.
Du sade i ditt första inlägg att du kollat egotrip.se och uppladdning.nu, men det har du ju uppenbarligen inte gjort, alternativt inte tagit till dig informationen.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-12-02 06:48:50    Rubrik: Svara med citat

Krille84 skrev:
Det är absolut en normal resa. Åker Stockholm - Mariestad många gånger om året.

1. Absolut. Hade bilen varit min så skulle jag haft alla leverantörer. Kändes lite overkill när man ska ha bilen över en helg bara. Problemet hade dock om än i mindre omfattning kvarstått.

2. Stämmer det med. Problemet är bara att E20, som förbinder Sveriges två största städer har alldeles för lite laddare längst vägen, oavsett städer på vägen. Örebro är i min mening en ganska stor stad Sverige mätt, men ändå dåligt med möjligheter till laddning.

3. Om man ska kunna stanna vid flera tillfällen så ska det finnas möjlighet att göra det också. E20 är som sagt inte bästa sträckan att hitta laddmöjligheter där det går snabbt.

4. Tack, men jag kan skillnaden mellan ladduttagen. Som jag skrev så var typ2 det enda som fungerade. Svårt att trolla fram en CCS-laddare då Wink


Nä, det är knappast normalt att det tar 8 timmar att åka den vägen, eller hur?
Jag skulle säga att 4 timmar är normalt med en liten elbil.

1. RFID-taggar är gratis, bara att beställa hem.

2. Finns två laddare i Örebro, en av dem funkade åtminstone. CLEVER är lite dyrare men brukar funka.

3. Nyligen kördes SECC runt Märlaren och alla bilar hittade då laddare. http://teslaclubsweden.se/secc/

4. Tiden i Typ2 var i princip bortkastad, om du inte hade planerat ett besök på IKEA eller något sånt. Naturligtvis skulle du siktat på CLEVER laddaren direkt när du märkte att Charge&Drive inte funka. Ringde du dem och så de kunde felsöka tex starta om laddaren?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-02 06:54:27    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:

4. Tiden i Typ2 var i princip bortkastad, om du inte hade planerat ett besök på IKEA eller något sånt. Naturligtvis skulle du siktat på CLEVER laddaren direkt när du märkte att Charge&Drive inte funka. Ringde du dem och så de kunde felsöka tex starta om laddaren?


Charge&Drive som sagt felanmäld sedan början av November, vilket framgår om man klickar in på den i uppladdning.nu.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.14 sekunder att ladda.