Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Zoe R90 - Problem med laddhastigheten vid kallt batteri
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2018-04-03 15:09:37    Rubrik: 34kr/kwh laddkostnad Svara med citat

Jag var i Öregrund och laddade på InCharge (Vattenfalls fina laddare). Bilen hade körts i 35min innan och värmts upp lite. 43kw AC, det gick låååångsamt, närmare bestämt 0,7kwh/10min. dvs 4,2 Kw laddeffekt bara (in, sedan viss förlust på det)! Det var 0 C ute.

Jag har sprillans (en 1 vecka gammal) Zoe ZE40 2018.

2,40kr/minut betyder 34 kr/kwh...61kr per mil! Dyrare än 2 gamla slitna pilsnerjänkare/mil.

Jag lånade en Zoe -17 och testade ladda i -5C. Den laddade då i snitt 6 kw på en 43kw Clever station. Säljaren sade att det måste varit fel på laddaren. Tror jag inte alls...
Renault är jättevarsamma om batteriet i kyla. Än en gång är det vädret det är fel på... Mad
_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 159

InläggPostat: 2018-04-04 06:30:01    Rubrik: Re: 34kr/kwh laddkostnad Svara med citat

Charger skrev:
...dvs 4,2 Kw laddeffekt ... Det var 0 C ute.

...testade ladda i -5C. Den laddade då i snitt 6 kw

..Säljaren sade att det måste varit fel på laddaren. Tror jag inte alls...

...Än en gång är det vädret det är fel på...


Lite tråkig attityd du har, men det är intressant hur du säger emot dig själv. Du laddar långsammare när det är varmare (på en annan laddare) och drar slutsatsen att det är bilen det är fel på?

Nåja. Laddhastighet går ner när det är kallt, men din upplevelse vid noll graderr är inte representativ.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-04 06:47:16    Rubrik: Svara med citat

Utomhustemperaturen (-5) är ju inte nödvändigtvis densamma som batteritempen. Har bilen stått inne eller ute? Har den körts och laddats eller stått parkerad? Har den förvärmts?

Om man inte vet vad temperaturen är kan man inte dra några slutsatser om vad som är normalt eller inte.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2018-04-04 14:50:13    Rubrik: Re: 34kr/kwh laddkostnad Svara med citat

El_Ementary skrev:
Charger skrev:
...dvs 4,2 Kw laddeffekt ... Det var 0 C ute.

...testade ladda i -5C. Den laddade då i snitt 6 kw

..Säljaren sade att det måste varit fel på laddaren. Tror jag inte alls...

...Än en gång är det vädret det är fel på...


Lite tråkig attityd du har, men det är intressant hur du säger emot dig själv. Du laddar långsammare när det är varmare (på en annan laddare) och drar slutsatsen att det är bilen det är fel på?

Nåja. Laddhastighet går ner när det är kallt, men din upplevelse vid noll graderr är inte representativ.



Nåja. Laddhastighet går ner när det är kallt, men din upplevelse vid noll graderr är inte representativ.[/quote]


Ursäkta att jag var otydlig och är nybörjare med Zoe. Det var inte min mening att ge en "dålig attityd" när jag konstaterade att min egen bil laddar dåligt i kyla. Det var 2 olika bilar men nästan exakt samma laddeffekt vid nästan samma temperatur. Den ena bilen -17 hade gått 1000 mil den andra (min egen) 50 mil. Båda ZE40. Som jag läst tidigare är det tyvärr att förvänta så klen laddning. Om man laddar en längre stund än 2 timmar antar jag batteriet värmts upp.

Båda siffrorna var yttertemp.
Var läser ni av batteritemp? Via ODB II?

Bilen hade körts i under 35min (2,5 mil småväg) precis innan jag kopplade in( som jag skrev) och vet inte hur jag kan lättare få upp batteritempen utan lägereld?

Jag blir jätteglad, men bra "attityd" om någon kan säga att det borde varit mycket mer med en ZE40, närmare 22kW trots 0C eller -6C, då finns det ett fel att laga på båda bilarna. Razz
_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-04-04 16:03:20    Rubrik: Svara med citat

Zoe använder luft från kupén för att värma batteriet. Vid laddning utomhus i -17 är väl kupén också ca -17. Egenuppvärmningen i batteriet vid laddning med låg ström räcker inte för att höja temperaturen nämnvärt.

Vid högre temperatur kan batteriet laddas med högre ström, och får därmed högre självuppvärmning, vilket gör att temperaturen ökar ytterligare. Så det blir som en tröskeltemperatur. Under denna temp blir det aldrig varmt. Över tempen blir det allt varmare, och därmed högre ström, och ännu mer värme, tills batteriet är fullt, eller temperaturen har stabiliserats.

Vid så låga temperaturer som -17 är nog laddning i uppvärmt garage den bästa lösningen. Men det tar lång tid att värma upp ett kallt batteri i ett garage. 10 timmar räcker nog inte. En kupévärmare skulle nog hjälpa. Den hjälper så klart även om bilen står utomhus.

Det hjälper att köra bilen om den körs hårt. Strömmarna blir då högre än vid laddning, samt att kupén antagligen är varm, vilket blåser in varm luft i batterilådan. Men utan kupévärmen, och i låg fart, värms faktiskt knappt batteriet. Så då laddar man bara ut batteriet kallt, vilket gör att laddningen sedan tar ännu längre tid.

EDIT: Jag hade visst missförstått inlägget ovan. Problemet gällde inte temperaturen -17°C. Den siffran gällde årsmodellen 2017. Problemet var i -5 och 0 °C.

Jag tror inte att detta gäller bara Renault. Litium-jon-batteriet får generellt inte laddas med hög ström i låg temperatur eftersom att detta orsakar permanent skada. Möjligtvis tar Renault det extra försiktigt, för att slippa dyra garanti-ärenden.

Nedan är ett exempel på tillåten laddhastighet som funktion av temperatur. Som synes går det väldigt långsamt under 0°C. Först vid 10°C börjar det bli lite fart.

https://pasteboard.co/Hf4P1PY.png
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2018-04-04 18:17:07    Rubrik: Svara med citat

Tack bjn. Ja -17 var årsmodellen inte kylan. Det var så, presis som du skriver, som jag försökte säga, att jag tror Renaults erfarenhet gjort dom klokt försiktiga. Inte är det så att Renault har mycket känsligare batterier än andra. Jag körde lite extra hårt på Gräsovägen och med mycket värme på innan jag laddade, inget ECO där inte. Men Färjan från Gräsö tar 5 min så den hann svalna lite. Synd att man inte kan ta några långturer med bilen annat än in sommarvärme. Jobbigt att ha ett varmgarage på släp utan dragkrok Wink. Det får bli lägerelden i stället, eller kanske en rejäl dieselvärmare Mr. Green

Din graf visar att det går ladda max först över +25C.
Vid ca +13C är det halva max strömmen som gäller. Vid 0C och -6c är det knappt 1/7 av strömmen/effekten. Förhoppningsvis motsvara max effekten 22kW inte vad batteriet tål utan gissningsvis 50kW eller mer.
Om vi då tar 43kW/7= ca 6 kw. Ganska exakt det jag fick från stolparna!

Vore intressent och höra någon som hittat temperaturen då man får 22kw direkt, då kan man normalisera och använda din kurva för vinterkörningsplanering.

Alla pratar batteri temperatur (det var ju lätt att se på min gamla clio) men hur gör man på Zoe? Det måste man ha för planeringen.
Är det OBDII och ELM327 som gäller?
_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
akarls87
Passiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 4
Ort: Lund

InläggPostat: 2018-04-05 09:43:25    Rubrik: Svara med citat

Bifogad länk gäller Q210 men skulle gissa att det stämmer hyfsat på R90 om man klipper allt över 22kW. Den är framtagen av utvecklarna till CanZE som är ypperlig då man vill ha lite extra info om vad som händer bakom kulisserna.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zDhdxQWK0W7SLOC40KOZc_lyTW6vkk5KnUB6xARV55I/edit#gid=0

http://canze.fisch.lu/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2018-04-05 17:17:14    Rubrik: Svara med citat

Oj akarls87 ! Om x är direkt översatt till Celcius börjar tabellen vid 0 C. Bilen hade 89% vid laddtillfället och skulle laddat enbart 2kW ända upp till 13C! Full ladd först över 25 C.

Då verkar det inte fel på bilen (tyvärr). Man får printa ut den och ha med i bilen. Undra varför inte tabellen finns med in säljbroschyren? galen
_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-04-05 22:24:30    Rubrik: Svara med citat

Förhoppningsvis tar 43kWh-batteriet emot nästan dubbelt så hög effekt som 24kWh-batteriet, eftersom att det är nästan dubbelt så stort. I allafall i området nere till vänster i tabellen. Du hade väl räknat ut att din bil laddat med ca 4kW här ovan, så det stämmer ju ganska bra i så fall!
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2018-04-06 06:50:45    Rubrik: Svara med citat

Det låter klart rimligt bjn. Om lite fler användare provar några punkter i tabellen kan man få en ny användbar till 41kwh batteriet innan det blir varmt ute.

Jag skall skruva upp min stora Clever 22kw (jag har bara 20A säkringar) laddare hemma så kan man mäta mer punkter. Svärmorsladdaren duger inte eftersom den grejar max 16A (3680w).
_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wofflan
Nyfiken


Registreringsdatum: 16 september 2018
Inlägg: 8
Ort: Skövde

InläggPostat: 2018-11-18 21:39:05    Rubrik: Laddning Renault zoe 41 kw Svara med citat

Någon som vet mycket om laddningen på renault zoe 2018 41 kw
Jag har en clever laddare hemma, när jag tidigare laddat bilen och kommer ut på morgonen och bilen är fulladdad så lyser laddstation med fast sken,
Men nu dom senaste tre dagarna så när jag kommer ut till bilen och den är fulladdad så blinkar laddstationen och fläkten hörs i bak i bilen
Någon som vet varför det gör så.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-19 13:41:59    Rubrik: Svara med citat

Förmodligen värms batteriet. Värmepumpen har en värmeväxlare i batteriet under vänster baksäte. I batteriet finns luftkanaler. När batteriet behöver kylas/värmas körs fläkten för att flytta värmen från värmeväxlaren till batterierna.

Eftersom att laddstationen är inkopplad kan energin för värmningen tas från elnätet istället för från batteriet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wofflan
Nyfiken


Registreringsdatum: 16 september 2018
Inlägg: 8
Ort: Skövde

InläggPostat: 2018-11-19 14:46:33    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Förmodligen värms batteriet. Värmepumpen har en värmeväxlare i batteriet under vänster baksäte. I batteriet finns luftkanaler. När batteriet behöver kylas/värmas körs fläkten för att flytta värmen från värmeväxlaren till batterierna.

Eftersom att laddstationen är inkopplad kan energin för värmningen tas från elnätet istället för från batteriet.


Ok då vet jag, när batterierna värms från elnätet, det kan inte ta mycket ström eller?
Bilen var fulladdad vid 11 på kvällen häromdagen, och när jag kom ut på morgonen vid 10 nästa dag så gick fläkten, undrar om den gått hela natten eller om den slår av och på under natten, något du vet ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-19 15:35:00    Rubrik: Svara med citat

Förmodligen drar värmaren några kW när den är aktiv, men den är förmodligen inte aktiv konstant. Det kan också vara så att fläkten går med värmaren avstängd bara för att jämna ut temperaturen i batteriet.

Du har inte någon sida du kan logga in på och se elförbrukningen i din fastighet eller liknande? Kanske kan ge några ledtrådar?

Föreslår annars att du skaffar en IKEA Sparsnäs (säljs på kampanj för 99kr då och då) eller liknande för att se förbrukning och liknande.

Sen finns det kanske någon display på laddboxen? eller app till Zoe? eller liknande?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wofflan
Nyfiken


Registreringsdatum: 16 september 2018
Inlägg: 8
Ort: Skövde

InläggPostat: 2018-11-19 19:54:23    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Förmodligen drar värmaren några kW när den är aktiv, men den är förmodligen inte aktiv konstant. Det kan också vara så att fläkten går med värmaren avstängd bara för att jämna ut temperaturen i batteriet.

Du har inte någon sida du kan logga in på och se elförbrukningen i din fastighet eller liknande? Kanske kan ge några ledtrådar?

Föreslår annars att du skaffar en IKEA Sparsnäs (säljs på kampanj för 99kr då och då) eller liknande för att se förbrukning och liknande.

Sen finns det kanske någon display på laddboxen? eller app till Zoe? eller liknande?


Åter igen tack för dina svar
Får kolla efter en sån där elmätare.
Vet inte om det är bättre att när bilen är fulladdad att ta bort kabeln så fläkten eller värmen inte går hela natten, undrar om räckvidden Blir mindre när man inte har i kabeln, eller om det är bättre för batteriet att låta kabeln sitta i nu när det blir kallt,
Kanske det finns någon på forumet som har haft en likadan bil sen förra vintern och kan dela med sig av erfarenheter, då jag är nybörjare med elbil 😊
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-20 20:37:23    Rubrik: Svara med citat

Om du vill slippa värmen i batteriet tror jag att du kan sätta bilen i ECO-läge. Tror att jag läst något sådant nämligen.

Men värme är bra. Det ökar batteriets (d.v.s bilens) prestanda och sänker förbrukningen. Du kan ju även läsa i början av den här tråden att laddhastigheten sjunker.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-11-20 20:53:46    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Om du vill slippa värmen i batteriet tror jag att du kan sätta bilen i ECO-läge. Tror att jag läst något sådant nämligen.

Men värme är bra. Det ökar batteriets (d.v.s bilens) prestanda och sänker förbrukningen. Du kan ju även läsa i början av den här tråden att laddhastigheten sjunker.

Hej igen bjn,
Jag ska testa med Eco mode och se vad som händer,
Men nu när det är kallt så är det nog bättre att kabeln får sitta i och värma batteriet 👍👍👍👍👍
Till överst på sidan
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 282

InläggPostat: 2018-11-21 17:22:57    Rubrik: Svara med citat

Våfflan,

Vilken Zoé har du, den med 22 kWh eller den med 41 kWh batteret?

Jag läste att Renault Zoé har så kallad aktiv luftkylning av batteripacket. Det ska tydligen sitta en luftfläkt för cirkulation av luft genom batteripacket och en liten värmeväxlare(luft/vätska). Värmeväxlarens vätskesida är inkopplad till bilens klimatanläggning. Tydligen kan batteripacket endast kylas av bilens klimatanläggning, men inte värmas. Det finns tydligen inget elektriskt el-element för att värma cirkulationsluften genom batteripacket för Zoé 22 kWh. Däremot skulle tydligen Zoé med 41 kWh batteriet ha ett elektriskt el-element PTC som sitter i batteripacken. Jag läste det igår.

Vad står det om batterivärmning då i instruktionsboken?

Nissan Leaf har inte ens någon aktiv kylning av batteripacket, inte ens i den nya 40 kWh-modellen.


Senast ändrad av haralt den 2018-11-24 23:22:23, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-21 17:49:05    Rubrik: Svara med citat

Hela den här tråden handlar ju om värmning, och jag länkade på första sidan till ett franskt forum som diskuterar värmning. Så om batteriet inte kan värmas vore det ju märkligt att dessa diskussioner kunnat fortgå utan att någon klivit fram och stoppat dess dumheter fram tills nu.

Så var har du läst detta, och kan det inte varit så att personen som skrivit det kom från ett varmt land där oron främst gällde överhettning av batteripacket?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 282

InläggPostat: 2018-11-21 18:33:56    Rubrik: Svara med citat

Ja det kan vara så som du nämner bjn, att den lilla värmeväxlaren på battriepacken under bagageutrymmet tjuvar uppvärmd kupéluft och använder den värmen för batteripackvärmning. Men det är nog bara för Zoé 22 kWh:aren. Zoé 41 kWh har ju elektriskt el-element PTC i batteriepacken och behöver då givetvis inte ta luft från kupén.

Här är det om att det endast går att kyla batteripacken i Zoé!
Läs Jack76 inlägg!
https://insideevs.com/renault-zoe-z-e-40-41-kwh-battery-visualized/


Senast ändrad av haralt den 2018-11-24 23:24:50, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.