Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ElVito
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 127
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-01-21 20:46:42    Rubrik: Svara med citat

Trevligt projekt som jag följer i det tysta.

Lycka till med SFRO.
Fortsätt gärna att hålla oss informerade. Very Happy
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2018-01-21 22:09:01    Rubrik: Svara med citat

Grymt intressant bygge! love

Lycka till med SFRO! Very Happy
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-22 19:35:41    Rubrik: Svara med citat

Tack, becker och Edis ! Ska bli spännande. Räknade lite på vikter. Dels har vikt plockats bort och så tillkommer det en del. Som det ser ut nu har Viton lättats lika mycket som det tillkommit prylar (batterier). Batterierna är tunga. Bör lätta bilen ytterligare 200 kg om jag inte vill åka runt ensam utan last. Plastrutor, glasfiberhuv osv ger nog inte mer än 50 kg. Åker nog på att plocka bort några moduler, får diskutera detta med SFRO.
300 volt i stället för 400 volt ger även mindre effekt. Orginal effekt på denna motor är 422 hkr bör då bli 315 hkr, eller ?





_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-01-22 21:42:51    Rubrik: Svara med citat

Hej
Först måste jag tala om hur imponerad jag är av ditt bygge. Riktigt Mr Handyman.

steel skrev:
300 volt i stället för 400 volt ger även mindre effekt. Orginal effekt på denna motor är 422 hkr bör då bli 315 hkr, eller ?


Borde bli 240-250hk då effekt ökar i kvadrat med spänning (P=U²/R) eller tänker jag fel?

/Ola


Senast ändrad av OlaE den 2018-01-23 20:51:25, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2018-01-22 23:18:13    Rubrik: Svara med citat

Tror du att det är axeltrycket som kan ställa till problem?
Annars kan SFRO vara villiga att höja maxlasten om man har lite större bromsar och så..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-23 16:14:06    Rubrik: Svara med citat

Hej, tack OlaE !

Läste på lite om effektberäkning vid 3 fas, formeln man ska använda är tydligen aktiv effekt och beräknas enligt P=U x I x cosfi. Cos fi är fasförskjutningen mellan spänningen och strömmen, vanligtvis 0,77. Men fasförskjutningen är väl beroende på hur effektiv invertern är.

Ska kolla vilken huvudsäkring det satt i batteripacket, på de senare ska det sitta en på 1500 A och då kan man ju ta ut hiskeliga effekter några sek/tiondelar. Problemet är kylningen av motorn, sitter ingen tempgivare inne i motorn, temperaturutveckligen bygger enligt forum på teoretiska beräkningar och trial and error.
Bifogar en länk på lite godis på vad som går att plocka ut.

https://hsrmotors.com/hsr/products#DRIVEUNITS_LARGETESLADRIVEUNITS

Jonny J , ja jag tror att axeltrycket kan bli ett problem. Jag har använt C5:ans axlar enligt visade beräkningar. C5:an har redan ganska stora bromsar, blir svårt att få dit större, a-armarna är även av aluminium.
Med alla modulerna går det bara lasta ca 100 kg inklusive mig innan man kommer upp i max axeltryck. Då blir det bara jag och 20 kg som får åka med.
Men vi får se.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-28 20:46:45    Rubrik: Svara med citat

Hej, blev ingen SFRO besiktning i veckan, vi måste ha missförstått varandra. Får ringa på måndag.
Men har tuggat på ändå, fick dit handbromsen. Vajrar från Volvo 740 gick att få ihop med C5:ans ok och Vitons främre vajer tillsammans med några nya fästen.


Fick även dit kylaren som kommer från en AUDI A3, borde räcka till elmotorn. Notera att Tesla inte har någon kylfläkt, vilket jag tycker verkar väldigt konstigt.



Har hakat upp mig på vikten på bilen, vilket i mitt fall inte är något bra. Kommer att innebära mycket arbete innan jag är nöjd. Ebersprächern kommer att försvinna, likaså instrumentpanel = knäckt aluplåt. Värmepaket och bromsservo verkar onödigt stora, säkringsboxen är ju enorm = all el får dras om. Behöver inte ha justering på passagerarstol. Plastfönster redan nämnt. Motorhuv kommer inte att öppnas så ofta = plast, inga gångjärn. Måste jag verkligen ha ombordladdare ?? Osv, osv Hua !

Men ÄR VITON rätt bil för konvertering, har jag gjort en tankevurpa. Vill ju gärna använda HELA batteripacket. HMMM galen

Huvudsäkringen på batteripacket var för övrigt märkt 630 A / 700 V
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-01-28 21:11:47    Rubrik: Svara med citat

Med tanke på hur mycket du ersätter på viton, och hur mycket du gjort så bra på så kort tid förvånar det mig lite att du inte tar steget fullt ut och bygger en bil enligt eget huvud? Det är ju inte så mycket kvar av viton egentligne endå... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-29 12:50:08    Rubrik: Svara med citat

Jag var tvungen att besikta bilen med 2 batterier mindre eftersom fram axeltryck klarade inte 70kg extra: http://www.evalbum.com/2078

Efter besiktningen det var ”bara” att montera tillbaka batterierna och fortsätta köra… och eftersom bly batterierna slutade fungera nån vecka senare nya litium packen blev mycket lättare…

Har pratat med folk som hade byggd egna bilar med delar som inte hade EMC certifikat, dem hade besiktat med annat som hade valid dokumentation och sedan bytte dem…

Du kanske kan klura system som skulle vara ”besiktnings duglig”, sen kan du göra om bilen till det du verkligen hade planerat från början… det inte är politisk korrekt men när man kan byta till annat turbo eller effekt bygga om halva konventionella bilen varför inte utöka ombyggda elbilen… galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 116
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-01-29 13:18:17    Rubrik: Svara med citat

Tjusigt bygge! Tänkte bara vara lite tråkig och varna lite angående vikterna. Det är inte helt ovanligt att vikterna i registreringspapprena inte stämmer med verkligheten. De väger den enklaste varianten av bilen och anger den vikten även på de varianter med mer utrustning. Har vägt några bilar genom åren och 100+ har inte varit ovanligt trots bilarna varit tömda på löst bös.
Hoppas iaf att du får den genom besiktningen utan att behöva kompromissa allt för mycket. Det ska ju vara din bil efter din smak som för övrigt verkar vara god Very Happy
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-29 19:54:14    Rubrik: Svara med citat

JFAH: ursprungstanken med att bygga på Viton var att slippa allt runtomkring, lysen, rutor, defroster osv. Har byggt och besiktat några amatörbyggda fordon och allt sådant tar mycket tid. Men precis som du skriver kan man ju börja ifrågasätta om det var rätt beslut, blir inte mycket kvar förutom karossen. Nu verkar det dessutom som om arbetsmängden ökar. Har även lite rostlagning på Viton som absolut inte är rolig.

elfi: har förstått att du är skyldig till en rad olika byggnationer och har stor erfarenhet av att konvertera till elfordon. Dessutom verkar du ha mycket bra ha delar, kommer att ta kontakt med dig om OK när det drar ihop sig framöver.
Håller med dig att det finns massa förbränningsbilar som inte är riktigt lagliga så om jag då adderar några batterier för längre räckvidd efter att jag gjort min registreringsbesiktning lär väl inte jorden gå under av. Corvettens hjulupphängningar och bromsar är dessutom väldigt rejäla jämfört med många av dagens produktionsbilar som väger lika mycket.

ingemargavle : tack för komplimanger ! Ja, det kan vara en viktfälla. Skulle behöva väga bilen. Inne på att hyra en trailer. Väga trailern på Ragnsells lokala våg, lasta Viton och väga igen. Tror banne mig jag ska göra det bara det slutar snöa nån gång.
Vikten är helt avgörande för att få till det till en användbart fordon. Det var lite av vitsen med Viton. Vikt är dessutom prestanda och räckvidd.
Skjutbara underredet till stolarna vägde 2,5 kg stycket. Plåtbitarna på sidorna 1 kg st !! Alltså 9 kg järnskrot för att hålla fast stolarna Mad
Finns sidofästen i aluminium, jag har medium långa ben, punkt.

Reservplan ( mer jobb) på gång.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-30 19:36:50    Rubrik: Svara med citat

Hej, vikthetsen har börjat. Nerchoppade stolsfästen, nu 700 gram stycket, ,lika mycket som de lättaste aluminiumfästena. Stolarna ej justerbara ( mediumlånga ben bekväm körställning ) men total viktbesparing på 6,2 kg.



Har nu fått datum på SFRO besiktning, blev den 12/2 Smile
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-01-31 09:19:15    Rubrik: Svara med citat

Nr man börjar med att bygga egna motorhuvar i plast, instrument paneler, fästen för stolar mm, tja då blir det i praktiken en ny bil Smile Men det beror väl på hur långt ett snöre är antar jag Smile. Jag är oavsett mycket imponerad! Jag vet hur mycket jobb som ligger bakom bara att bygga fossildrivna bilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-31 20:36:13    Rubrik: Svara med citat

Tack,JFAH ! Tänk om min fru var lika imponerad, hon var in och tittade till när jag rev ur instrumentpanelen. " Det där ger mig ingenting" sa hon, och vände på klacken...

Plockade bort expansionskärl och spolarvätskebehållare. Hittade ett mindre expansionskärl. 0,4 kg i stället för 0,9 kg !! Finns små fina spolarvätskekärl på Biltema. Säkerligen lättare än orginal 1,0 kg, skippar högtryckspolning på lampor Smile



Rev bort instrumentpanel, hittade en film på Youtube hur man gör. Filmen var 19 minuter, tog mig säkert 22 minuter men med mer trasiga grejer Embarassed



Värmepaketet var stort, säkerligen dimensionerat för transportViton. Rev bort all el, blev tomt.



Själva plastschoket vägde 9 kg, värmepaketet 10 kg, Kabelhärvan med säkringar 13,2, airbagen 1,6 kg, växelreglaget 1,4 kg och plast, ej vägt, minst 5-10 kg.



Var lite darrig ett tag när jag började riva bort alltihop, men är nu säker att detta blir bra.
Det ska ju tillbaka en del el, men inte på långa vägar lika mycket. Kommer att skaffa ett mindre värmepaket typ kitcar eller rally. Blir en knäckt aluplåt som bräda. Sedan blir det några touchdisplayer för information och knappar, blir fränt.
Beräknar viktbesparingen till minst 20 kg.

I morgon kväll ska bromsservot få sig en omgång. Delningen på infästningen var 85 mm. Har några volvoservo, de kanske passar.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-01 20:06:21    Rubrik: Svara med citat

Hej, volvos bultdelning på de servon jag hade stämde inte. Får åka till lokala bildemonteringen.

Skrotade rent balken som satt bakom instrumentpanelen på onödiga fästen.
Vart 2 kg här med !


Monterade tillbaka balken och återmonterade ratten. Befriande rent. Hittade några värmepaket på www.speeding.nu/c/motor-tuning/kylning-kylare/varmepaket-for-racing-2521/varmepaket-2526/
Ett på 3,5 kw 1150 gram och ett på 5,7 kW och 3,1 kg. Ska det vara Hardcore light som gäller lär det väl bli det på 3,5 Kw.....


Stoppade i plasthögen som " blev över" från instrumentpanelen i en påse och vägde, 13.2 kg !!
Mao hela operationen med att plocka bort instrumentpanelen har inneburit att Elvito blivit 50 kg lättare !! Nu kommer ett antal kg att återmonteras, men inte 50 kg.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-02 19:13:49    Rubrik: Svara med citat

God kväll ! Har filurat kring värmepaket. Kommer att beställa det på 5,7 Kw, bättre fläkt, 3 steg. Kommer att sätta i fasta plastfönster, blir nog varmt på sommaren annars, bra med rejäl fläkt. Dessutom kommer inte elmotorn att ge samma värme som en förbränningsmotor, behövs nog större yta för att överföra värmen.

Denna elcentral väger inte mycket ! www.speeding.nu/advanced_search_result.php?keywords=leash+street+pro
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-06 19:13:18    Rubrik: Svara med citat

Hej, har inte hänt så mycket i garaget, andra aktiviteter.
Har dock rensat ut de kablar som ska återanvändas.



Varit i kontakt med fransosen som hjälpt mig med att flasha invertern och levererat kontrollkortet VCU, för att kolla att det blir rätt med BMS osv, verkar vara under kontroll (än så länge iaf).
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-12 08:14:45    Rubrik: Svara med citat

Hej, har reviderat viktberäkningen inför dagens SFRO besiktning.
Ytterligare 150 kg bör bort.



Höll på att smacka in i ett träd som låg över vägen vid gårdagskvällens skotertur Shocked


_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-02-12 11:37:56    Rubrik: Svara med citat

Tipsar dig om Jack Rickard på EVTV med(youtube). Han har en hel del kunskap om Tesla, och kopplar in sig via CAN bus för att få ut data om cellerna i varje modul.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-02-12 20:55:55    Rubrik: Svara med citat

Jonny J : du hade helt rätt angående axletryck. SFRO var villiga att höja axeltrycket pga rejäla bromsar samt att Vitons chassie tål 2900 kg !!

Verkar vara ok med upp mot 2000 kg i axeltryck !! Very Happy
Kommer att behålla Vitons bromsservo då bilen kan vara lite tyngre både med avseende på bromsverkan och vikt. Är inte lessen för de lättningar jag utfört, då vikt är effekt !

Tack, Henke2 för tips ! Har tittat på Jack Rickard och EVTV, kommer att köpa BMS för Teslas moduler därifrån. Håller på att utreda om jag kan få upp batteriinfon på läsplatta RealDash via CANBUS-OBD Bluetooth adapter eller om jag måste köpa den (svindyra) displayen som rekommenderas till BMS:et.

Har byggbesiktat idag, gick bra. Alla stora mekaniska grejer var ok, infästning av hjulupphängningar, batterier, elmotorn, stolar, bälten osv. Var några bultar som skulle vara 10.9 och en bukplåt som skulle till under mot främre subframen så inte batterierna skadas ifall man kör på något.

Däremot kommer det bli lite pyssel med elscheman, CE märkning på elgrejerna och intyg att det inte stör ut radioapparater EMS. Hmm... ordnar väl sig det med.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Sida 3 av 10

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.