Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


automatsäkring slår ut efter ca 20 sek körning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2008-02-01 09:13:22    Rubrik: automatsäkring slår ut efter ca 20 sek körning Svara med citat

Köpte en City el i oktober med dåliga batterier. Gick dock att provköra ca 1km och allt fungerade som det skulle.
Efter hemtransport och för provkörning någon vecka senare hemma så går den bara ca 10-20 sekunder sedan slår någon automatsäkring ifrån alllt. Förutom varningsblinker som man fortfarande kan slå på om man vill.

Det är inte batterispänningen som är problemet eftersom jag även provat med 3 fräscha startbatterier.

Efter ca 5 min vila kommer instrumenten igång och man kan köra 20 sekunder till.

Ingen tidsskillnad om jag kör fullgas eller ägg under foten samma tid till allt slår ifrån.

Tips någon.
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-02-01 10:44:49    Rubrik: Svara med citat

Kanske är det någon temperatursensor som inte fungerar - eller annan säkerhetskontroll. City-el är ju ganska "intelligent" på gott och ont - så det kanske inte är lätt att spåra felet om man inte har nån slags felsökningsschema. Ska se vad jag har hemma i dokumentation. Återkommer med det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-02-01 11:18:43    Rubrik: Svara med citat

Har nu laddat upp lite dokument - gå in på dokumentsidan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2008-05-04 10:57:19    Rubrik: Svara med citat

Så hade våren kommit och jag skulle ge ett par timmars kärlek till elbilen.
Hade preparerat och laddat batterierna utanför bilen och monterade dem.

Fortfarande ca 20 sek körning innan någon automatsäkring löste ut. Hittade dock att demontering/montering av säkring nr 3 nollställde felet. Hissade upp bilen och körde den på frihjul utan att den löste ut. Tröttnade på det hela efter att felsökt med rephandboken till hjälp. Kopplade till orginalladdaren över natten och gjorde ett nytt försök idag.

Det visade sig att orginalladdaren måste köra sin laddcykel för att energimätaren skall indikera fullt. När energimätaren visade mer än 0 försvann felet. Dvs fast du monterade i fulladdade batterier tyder energimätaren dessa som oladdade och då går automatsäkringen in för att skydda utrustning.

Ska nu försöka hitta en omväg runt att lura energimätaren eftersom den baseras på 90Ah orginal batterier har du annan stolek kommer den att visa fel och skyddet kommer att slå till för tidigt eller för sent.

Ska det bara införskaffas riktiga traktionsceller har endast lekt lite med billiga startbatterier. Ville liksom inte investera i dyra saker innan felet hittats
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2008-05-12 12:37:18    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Har du komit förbi mätarens begränsning? Vi har haft vissa funderingar på att ha en vagn med en bensindriven genaerator efter men fastnat på styr elektronikens begänsingar då man inte får mätaren att registera den laddning som sker.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2008-05-13 10:41:34    Rubrik: Svara med citat

Nej, jag har inte gjort något för att komma förbi mätarens begränsningar.
Men enligt ett tips på City el guruns hemsida
http://www.ralfwagner.de/mini.htm

Under länken för capacity gauge
http://www.ralfwagner.de/mini/technik_us/ekapa.htm

Då går det att förbikoppla mätaren genom att brygga pin nr 13 (orange) och 14 (gul-röd) med en brytare på mätarens kretskort.

Dock tar du bort säkerhetsspärren och kan att köra batterierna mer än i botten. Eftersom nu mätaren inte slår i från när spänningen understigit 31V på drivkretsen eller 10,5V på styrkretsen.

Men har du koll med några egna voltmetrar så kan detta funka

Jag ska nog själv förebygga och göra denna koppling att ha som backup om något skulle strula med kapacitetsmätaren man annars blir stående.

Man ska också tänka på att kapactitetsmätaren är baserad på 90Ah orginalbatterier och den räknar energiurladdningen mha mäta ström uttaget. Så mätaren kommer inte stämma om du har större eller mindre batterier i monterade

Mvh Rikard
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.