Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Strömuttag ur lithium batterier

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 59

InläggPostat: 2017-09-29 17:43:40    Rubrik: Strömuttag ur lithium batterier Svara med citat

Hej

Jag har äntligen satt tänderna i min första elbil, en Clio uppgraderad med ett Lithium pack från Sinopoly på 200ah och 43 celler och allt övervakas av Jens BMS. Men har nu några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, och ha lite tålamod med min kunskap då den är begränsad.

BMS:n går in och begränsar ampere uttaget när någon cell går nere under 2,9 volt vilket det är inställt på. Det inträffar ungefär när jag trycker ner 3/4 gas vilket är runt ett uttag på 200A enligt BMS. Det finns mer gas att ge men då blir BMSn ledsen. Jag loggade volten på batterierna under en körning och lyckades nog logga precis när den gick under 2,9. Lägsta volten noterad var 2,852, högsta 3,126 och medel på 3,023. Så till min fråga.

1. Batterierna är specade till uttag på 600A så vågar man sänka gränsen till vad BMS tolererar eller riskerar jag att köra slut på batterierna?

2. Är en skillnad på 0,274V mycket mellan högsta och lägsta spänningen på ett Lithium pack under belastning? Fulladdat i vila så skiljer det 0,02V.

3. Går det att råda bot (fråga 2) på något sätt eller är det förväntat att det sker sett över tid med Lithium?

Givetvis så är detta ingen racerbil men bakgrunden till det hela är jag vill undvika att ha en bil som det är för många om och men när andra ska köra bilen, man ska inte behöva tänka på så mycket. Alternativet är att sätta någon form av fysisk begränsning på gasen så slipper man det. Men samtidigt som jag tycker att det är lite konstigt att man inte kan uppnå de 270A som bilen ger original (förvisso är det högre volt idag). Om man trycker ner plattan i mattan så får man en pik på ca 350A vilket får mig att misstänka att man gjort något med hakkaren tidigare då vad jag har läst så är det högre än original.

Tacksam för svar då jag vet att det sitter mycket kunnande på forumet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.