Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vlies batteri?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2008-01-31 22:28:26    Rubrik: Vlies batteri? Svara med citat

Är det någon som har erfarenhet av Vlies batterier i era mini-el?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2008-02-01 09:02:33    Rubrik: Svara med citat

Nej inga personliga men har själv haft tanken att byta mot vanliga blysyra till vlies.
Den man då behöver göra är att byta ut orginalladdaren eller lämna in den för ombyggnad eftersom laddkurvan inte är samma för vanliga bly syra traktionsceller.
Det är väl nackdelen annars är det nog bara fördelar.
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-02-01 20:05:21    Rubrik: Svara med citat

Kanske kan vara ett alternativ att köpa 3st Ctek istället för att modifiera den befintliga laddaren
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-02-01 23:46:26    Rubrik: Svara med citat

Kan någon förklara (eller hänvisa till svensk hemsida) hur de olika typerna av batterier skiljer sig åt tekniskt, praktiskt och prismässigt. Jag kan inget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2008-02-02 00:24:35    Rubrik: Svara med citat

Jag är oxå intresserad
har läst att 100ah väger 32kg

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-02-02 09:04:47    Rubrik: Svara med citat

hittade detta på Google

http://www.ctek.com/SV/Academy/DifferentBatteries.aspx
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-02-02 18:22:44    Rubrik: Svara med citat

Jo, den sidan kanske ger lite teknisk information för den som vill veta vad som händer inuti batteriet , men ger inte så mycket info om egenskaperna i drift... eller någon vikt / prisjämförelse.

Det lilla jag kan få ut av den sidan är att GEL-batterier är perfekta för djupurladdinng men ej som startbatteri. AGM (Vlies) är mycket bra som startbatteri men det står inget om dess djupurladdningsförmåga - om det ens är lämpligt för det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2008-02-03 19:39:15    Rubrik: Svara med citat

Angående CTEk laddare, tänk på att om ni ska kunna ladda upp trötta batterier inom rimlig tid sisådär under 8 timmar är det stora CTEK laddaren´som gäller och den kostar 3000:- , Så totalt 9000kr (3x12v)är ganska så dyrt jämfört med ca 2000:- som en ombyggd orginalladdare kostar.
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-02-03 23:37:08    Rubrik: Svara med citat

Jo jag såg priset.... och det är självklart inte realistiskt jämfört med ombyggnad om man kan lösa det för 2000:-sek
Men om man skulle fjäska med ctek och få ett realistiskt pris så har man individ laddade batterier istället för seriekopplad laddning vilket innebär att blocken överlever x antal cykler extra
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-02-04 01:08:12    Rubrik: Svara med citat

Jag håller på att fördjupa mig lite i microprocessorer och strömregleringsteknik... Har hittat en del riktigt bra högskolelitteratur. Hoppas jag kan använda kunskaperna så småningom att bygga smarta laddare och motor-regleringar. (Om man bara har kurvor / specifikationer för en viss batterityp hur den bör laddas på det mest ultimata sättet så är det inte så svårt att programmera en smart laddare. (SAFT har ju all nödvändig info om sina batterier t.ex. för att man ska kunna bygga en bra laddare) Risken finns väl att etablerade tillverkare redan patenterat självklara grundläggande metoder så att man hindras att utveckla något smart.

Något jag är osäker på är hur mycket tid/energi jag ska lägga ner på det - om det förblir en hobby (jag bygger min egen laddare t.ex.) eller om jag kan få ut något nyttigt av det (kunna konstruera / producera bra laddare till elbilsägare)

All utveckling / kunskapsinhämtning kostar tid och pengar. Och sedan kommer ju det jag känner att jag har svårast för - marknadsföring och att hitta kundkretsen. (förutom allt strul med ev. företagsregistrering / skatter / bokföring )

Även motorstyrning intresserar mig mycket just nu - men där har jag svårare att hitta baskunskaperna - utveckligen har gått så snabbt de sista 10-15 åren på området att de nya nödvändiga kunskaperna fortfarande inte kommit ut.. så det blir att jobba lite i blindo (och kanske missar jag någon väsentlig faktor som gör mina konstuktioner mindre effektiva/pålitliga vilket inte är acceptabelt om man ska upp i 20kw-effekter, och motorer har tidigare inte varit min starka sida rent teoretiskt. (magnetism är ett bökigt fenomen)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2008-02-04 08:19:33    Rubrik: Svara med citat

Citat:

Men om man skulle fjäska med ctek och få ett realistiskt pris så har man individ laddade batterier istället för seriekopplad laddning vilket innebär att blocken överlever x antal cykler extra


Enligt danska återförsäljarens hemsida levereras nytillverkade City-el fortfarande med 36v laddare (finns även orginal 3x12v som tillbehör) men så sitter det batteri equalizers (PowerCheq alternativt Battery Optimizer) mellan de tre batterierna. Dessa skall utjämna skillanderna så att inte sämsta batteriet får "all skit". Detta ska enligt reklamen öka livslängden

http://www.cityel-import.dk/tilbehor.html

/Rikard
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-02-04 10:47:13    Rubrik: Svara med citat

Jaså dom använder powercheq.
Dom är små och fungerar bra till elmopeder och likn.
Jag har monterat 5st PowerCheq i en paralellhybrid med 6st 42ah batterier Det fungerade men dom skyfflade för lite ström vid laddning så dom hann inte alltid med men efter ett par timmar hade dom jämnat ut "packet"

En lite simplare variant DIY version (shutregulator) som klarar 10ah från metricmind kanske nåt för Jens

byggkostnad runt 70:-sek


färdigbyggd

_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag


Senast ändrad av mrMagoo den 2008-02-04 19:23:09, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-02-04 13:37:37    Rubrik: Svara med citat

Om det är någon som vill tillverka en bunt av Metricmind's DIY-variant, dock för 12V, så vill jag gärna beställa 25-100st per tillfälle.
Skicka ett PM med pris!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mbqmbq
intresserad


Registreringsdatum: 18 maj 2007
Inlägg: 39

InläggPostat: 2008-02-20 22:07:54    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag kör en elmoppe EVT4000 som jag bytt batterier på¨
till http://www.bb-battery.com/productpages/EB/EB50-12.pdf
Det är 5 st 50 Ah () som jag laddar hemma och på jobbet.
Det blir ca 3 mil om dagen.
Trots att jag endast kör den minsta Ctek-laddaren (489:- på Jula) som ger 3.3 A, så laddar den batteriet på ca 8 timmar. 3*8 = 24Ah men batteriet blir full laddat. Tidigare hade jag 3 PowerCheqs med en 48 V laddare och en CTEK för mitt extra batteri. När 48V laddaren säckade ihop så slängde jag in CTEK laddare istället och kopplade ur PowerCheqarna.

Testa en CTEK-laddare och kolla hur lång tid det tar att ladda batterierna. Laddaren är gjord för att vara snäll mot batterierna samt att vara inkopplad jämt för underhållsladdning.

/Magnus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-02-20 23:02:20    Rubrik: Svara med citat

När du laddar 8h har du väl inte kört slut på batterierna?
3 mil...
Körde faktiskt 8 mil med mitt första provex. av EVT-4000, 1999, tog det väldigt lugnt max. 30km/h.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mbqmbq
intresserad


Registreringsdatum: 18 maj 2007
Inlägg: 39

InläggPostat: 2008-02-21 20:28:42    Rubrik: Svara med citat

Jag kör väl slut på batterierna på 2 mil.
Jag misstänker att motorn inte mår så bra.
Jag kör knappt 60 km/h. Mätaren visar på kanske 75 km/h.
Jag har väl kört en 500 mil på den (280 mil med 60V).
500 mil körda av första ägaren. Han bytte motor efter 400 mil.

/Magnus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-02-22 00:56:10    Rubrik: Svara med citat

Vilken årsmodell är det?
I de första leveranserna vi fick under 2001 hade motorerna ett fel, på vissa lossade magneterna och bromsade eller spärrade motorn, detta avhjälptes senare med att magneterna skruvades fast och väldigt många motorer byttes ut.
Ett lätt sätt att testa om motorn är ok är att ställa upp moppen på centralstödet, ge full gas och när maxvarvet uppnått släppa gasen.
Motorn skall då snurra ca: 10-15 sekunder innan den stannar, gör den inte det är det antingen fel på den eller så ligger bakbromsen på.

Vet inte om du läst dena tråden: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about712.html , har ju någon motor över...

Finns folk i Sverige som kört över 3000mil med sin EVT....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.95 sekunder att ladda.