Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur långt har ni kört era löv? Räckvidd? Samt problem
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-09-24 03:09:16    Rubrik: Svara med citat

TeamT skrev:


Den hade gått 70 mil som demobil när jag köpte den. Jag har haft den i 4 år och kört 10 000 mil.


Det kan vara en förklaring till den tappade stapeln. Att stå i ett år, kanske fulladdad, är nog inte nyttigt för batteriet.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 98
Ort: Söråker

InläggPostat: 2017-09-24 03:31:26    Rubrik: Svara med citat

Leafen har gått 11 000 mil, jag har kört 3000 av dessa mil och under mitt ägande utan problem. Inbromsning kan ibland upplevas som pulserande.
Det mest negativa är att det är bara 81 % kvar, tappade första stapel vid 8500. Kanske gör det att jag snart byter elbil.
Ska byta kupefilter och bromsolja själv.
_________________
Leaf 1-års leasing
Såld: JapanLeaf -13
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2017-09-24 05:39:40    Rubrik: Svara med citat

Om vid bromsning pulsering känns i bromspedalen och i bilen, då är skivbromsarna troligen skeva. Då de slits och har blivit tunnare blir de varmare vid bromsning och kan slå sig.

Om du har tappat staplar på batterimätaren, kan du inte byta de eller den cellen som är defekt? Jag har hört man kan göra det, men det kanske inte går?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zellero
Aktiv


Registreringsdatum: 05 december 2016
Inlägg: 49
Ort: Vaggeryd

InläggPostat: 2017-09-24 05:42:11    Rubrik: Svara med citat

Kan också uppleva pulserande bromsar, men vad jag förstår så kan det ha med att det är nån form av elektriska bromsar på dessa?!
_________________
Nissan leaf -13
Citroën c4 grand picasso -07
CF moto 500 -09
2 hästar
20 tal höns, 3 tuppar
1 hund
4 katter
1 fru
3 barn
O massa annat bröte.....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-24 06:22:02    Rubrik: Svara med citat

För att inte OT:a denna informativa tråd så finns det en annan tråd om just bromsarna här: http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-60717.html
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-09-24 15:34:05    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:

Om du har tappat staplar på batterimätaren, kan du inte byta de eller den cellen som är defekt? Jag har hört man kan göra det, men det kanske inte går?


Det är alltit så att en cell är sämst. Men alla åldras ganska lika. Att byta ut en cell till en ny går inte. Om en cell dör så kan man byta ut den mot en likvärdig med samma "mil" som inte är helt ny. Men det är nog långsökt att det görs hemma på orten. Antagligen behöver man plocka isär och mäta cellerna för sig för att sedan matcha ihop dem igen till ett nytt paket. Jag kan tänka mig att Tesla kan göra detta, men knappast Nissan.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 312
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-09-24 17:48:13    Rubrik: Svara med citat

Jag har kört 3800 mil på två år med min utan några problem. Den är på leasing och lämnar tillbaka den nu i veckan. Lite tråkigt att skiljas från den, vi har verkligen kommit bra överens!
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2017-09-24 18:47:13    Rubrik: Svara med citat

9700mil 81% kapacitet kvar. Fel som fixats på garanti: kärvande infällbar höger backspegel, glapp i radioantennfotkontakt, flagnat frontemblem.

I övrigt: spaken till laddluckan bröts av, har fått en ny 3D-utskriven men den gamla funkar fortfarande. Bilen bara rullar. Ska snart byta originaldäcken. Bromsarna ser ut som nya.

Önskelistan för en nyare bil: dubbla räckvidden och lägre förbrukning, snabbare snabbladdning, 3-fasladdning, gps som hittar lämpliga laddstopp med uppdaterad info och rekommenderar laddtid själv. I övrigt duger den utmärkt. GPS:en på en elbil kan underlätta mycket om den är smart.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2017-09-25 04:19:09    Rubrik: Svara med citat

Ni som kommit ner i batterikapacitet 80-85% enligt leafspy, har ni mätit om det verkar stämma?
Fullladdad, nollställ trip och förbrukningsmätaren.
Förbrukning x mil / använd % av laddningen

Ex.
1,5kwh/mil x 9mil / 0,83 (låg batterivarning) = batterikapacitet 16,26 kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elbilenelvis
intresserad


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-04-27 19:54:03    Rubrik: Svara med citat

2014 9500 mil. Upplever att jag tappat räckvidd men har 12 staplar. Inga övriga problem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-27 20:19:20    Rubrik: Svara med citat

Passerade idag 5000 mil som vi kört på lite drygt två år. Ännu inga problem!
Har nyligen köpt Leafspy och mätte upp SOH till 98,96%. Är det kvarvarande kapacitet? Tycker att jag kommer längre idag som när den var ny.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
KennyRogers
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2012
Inlägg: 158
Ort: Fjärdhundra

InläggPostat: 2018-04-28 07:54:44    Rubrik: Svara med citat

Hello Leaf Lovers!!!!

Just idag har våran Ellen ,som vi kallar våran Leaf 2012!!😂😂 Gått 8732mil,..Har precis tappat en stapel! Men så fort Ellen körs en stund så får jag stapeln tillbaka!?!?!🙄🙄 Kanske den säger att snart försvinner den,,...😖😖
_________________
Nissan Leaf 4 Ever!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
BRsweden
Elektrisk


Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 131
Ort: Mora

InläggPostat: 2018-04-29 17:08:22    Rubrik: Svara med citat

Leaf -15 7378 mil (hade gått 1985 mil när vi köpte den i Mars -16) alla staplar kvar.
Första besiktningen för ett par dagar sedan, inga konstigheter.
Enda problemet så här långt är en bytt framruta förra månaden p.g.a stenskott.
Upplever att räckvidden har minskat lite, men det kan ju lika väl vara placebo Very Happy
_________________
Nissan Leaf -15 Magnetic Red
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-04-29 17:37:20    Rubrik: Svara med citat

zoopåsen har ni kört 9700 mil på originaldäcken?
Du anger att "ni ska snart byta originaldäcken".
Är "snart" om ytterligare 10000 mil?
Då måtte ni ha kört något otroligt försiktigt.
I instruktionsboken anger Nissan att däck bör bytas var 1000 mil, har jag för mig att jag läste där.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-29 17:45:17    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
zoopåsen har ni kört 9700 mil på originaldäcken?
Du anger att "ni ska snart byta originaldäcken".
Är "snart" om ytterligare 10000 mil?
Då måtte ni ha kört något otroligt försiktigt.
I instruktionsboken anger Nissan att däck bör bytas var 1000 mil, har jag för mig att jag läste där.


zoopåse har troligtvis, liksom jag, två uppsättningar däck, vinter och sommar. Min mätarställning är nästan 5.000 mil och jag uppmätte 5mm mönsterdjup på sommardäcken som bilen levererades med. 10.000 mil är nog fullt möjligt.

Grejen är att om man kör långsamt och försiktigt, som man gör med en Leaf, så håller däcken väldigt länge. Läste nånstans att däcken håller dubbelt så många mil om man kör 70 istf 110.

Försvisso hade vissa tidiga euroleafs en väldigt dålig hjulinställning, och då håller ju inte däcken länge. Mina är käpprakt slitna, alla fyra.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-04-29 20:03:34    Rubrik: Svara med citat

Min erfarenhet är att märkesdäck vid normal användning och frisk chassi håller ca 5kmil. Det är i viss mån dimensionsberoende där lågprofildäck brukar förbrukas snabbare.

Så 10k mil på en vinter- och en sommardäcksuppsättning är inte orimligt.

Att däck skulle behöva bytas var 1000e mil är helt orimligt, då skulle de flesta köpa nya däck flera gånger per år... Utan att ha sett leafens instruktionsbok skulle jag gissa på att det är en tafflig översättning från utlandet där man normalt inte skiftar mellan sommar- och vinterdäck och därför behöver "rotate tires" med regelbundet intervall istället.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-04-29 21:08:08    Rubrik: Svara med citat

I den engelska instruktionsboken till Leaf 2014 på sidan 8-3. står att man ska rotera däcken vart 12000 km. Gör ni det?


Senast ändrad av haralt den 2018-04-29 21:25:28, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zellero
Aktiv


Registreringsdatum: 05 december 2016
Inlägg: 49
Ort: Vaggeryd

InläggPostat: 2018-04-29 21:10:49    Rubrik: Svara med citat

Ja, men roterar du dom så snurrar de ju åt andra hållet.. dvs byt höger fram mot vänster fram. Det går ju utmärkt att göra förutsatt att däcken ej har en viss rotationsriktning
_________________
Nissan leaf -13
Citroën c4 grand picasso -07
CF moto 500 -09
2 hästar
20 tal höns, 3 tuppar
1 hund
4 katter
1 fru
3 barn
O massa annat bröte.....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-30 05:23:37    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
I den engelska instruktionsboken till Leaf 2014 på sidan 8-3. står att man ska rotera däcken vart 12000 km. Gör ni det?

Inget problem i Sverige då vi byter däck mellan sommar och vinter. I ett land där det körs med sommardäck hela tiden kan det vara bra att rotera däcken mellan fram- och bakaxel.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-04-30 06:39:29    Rubrik: Svara med citat

Tanken som Nissan har med att rotera däcken var 1200 mil måtte väl vara att däcken kommer på annan hjulplats, så de slits jämnare, som också Zellero ovan nämner. Och då blir det problem, då Nissan Leaf tillverkade from sent 2014 har RDKS, dvs elektronisk lufttrycksmätning av däcken. Då stämmer inte längre den om däcken inte sitter på sina korrekta platser. Förmodligen kommer den att konstant tjuta, eftersom Nissan verkar vara oerhört förtjusta i irriterande oväsen. Att varningslampa kan användas känner de inte till så bra, verkar det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.