Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


e-nv200 med 40kWh nästa år
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2017-09-16 18:31:01    Rubrik: e-nv200 med 40kWh nästa år Svara med citat

Hu, då kommer värdet på min att sjunka!

http://pushevs.com/2017/09/15/2018-nissan-e-nv200-will-get-40-kwh-battery/

https://www.goingelectric.de/forum/nissan-e-nv200/e-nv200-2018-vorbestellen-t26512.html

https://www.ludego.com/reservierungen-fuer-nissan-e-nv200-2018-40-kwh/
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2017-09-16 18:35:18    Rubrik: Svara med citat

Och lite data (tyska, men det fixar ni!):

Hier finden Sie die soweit bekannten Informationen zum neuen e-NV200 zusammen mit den unveränderten Angaben zum alten e-NV200:

Leistung: 110 kW/147 Ps

Reichweite(min/durchschnitt): 150 km/180 km

Batteriemiete: keine

Akku-kapazität: 40 kWh

Höchstgeschwindigkeit: 123 km/h

Beschleunigung (0-100 km/h): 12 s

max. Drehmoment: 320 Nm

Sitze:

2 im Kastenwagen

5 im Kombi

5 oder 7 im Evalia

Zulässiges Gesamtgewicht: 2.220 kg

Nutzlast (max.): 650 kg

Außenmaße (LxBxH): 4.560 x 1.755 x 1.850 mm

Lademöglichkeiten:

Anschlüsse Standard: Typ 2 1-Phasig 3 kW, ChaDeMo

Anschlüsse Optional: Typ 2 1-Phasig 6 kW

Phasen: 1

Ladezeiten in Stunden:

Schuko 2,3kw: 19 h

Wall-box 3,7kw: 16 h

Ladesäule 11kw: 16 h

Wall-Box 4,6 kW: 11 h nur mit 6 kW Option

Ladesäule 22kw: 8 h nur mit 6 kW Option

Schnelllader möglich:Ja

Schnellladung bei 50kw(80%): 40 min
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-09-17 03:46:28    Rubrik: Svara med citat

Ok den går från oanvändbar till dräglig... Ett steg framåt! Väck mig när de kommit tillsans och petat ner 60 kw i den, då blir den helt plötsligt intressant på riktigt! Dålig krocksäkerhet kvarstår ju dock.

Jag tror den behöver ett omtag helt enkelt. Formfaktorn som sådan är perfekt för många familjer, och en enkel billig no frills maskin med god räckvidd tror jag hade blivit väldigt populär. 40kw är definitivt ett steg i rätt riktning, men som sagt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2017-09-17 03:53:28    Rubrik: Svara med citat

Tvärtom, den är mycket användbar redan med 20kW. Sen kanske man inte skall åka på bilsemester i en skåpbil...
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-17 05:27:21    Rubrik: Svara med citat

Tror inte värdet på de ~300st e-nv som sålts i Sverige kommer sjunka på grund av just detta. Tror snarare en ökning av marknaden totalt, ger en positiv effekt även på begagnatmarknaden. Folk åker till bilhandlare och provar, och upptäcker sedan att begagnade är mer prisvärda.
Finns massor av tillämpningar för denna modell där batteristorleken är av sekundär betydelse.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2017-09-17 05:55:39    Rubrik: Svara med citat

Form faktorn är perfekt för oss som andra bil. Det blir lätt att skjutsa runt ungar på aktiviteter. Samtidigt som den kan fungera som en praktisk lastbil för foder till djuren och annat vi behöver till gården.
En räckvidd som för dagens 30kWh Leaf funkar utmärkt för det här ändamålet. Långresor gör man ju ändå inte riktigt i det här bildformatet.

Krocksäkerheten är dock fortfarande ett stort aber! Jag vill åtminstone att den kommer upp till 4 stjärnor. Att den saknar automatiska bromsar och krockkuddar för baksätet kan jag ha förståelse för.


Värdet på dagens e-NV200 kommer förmodligen stiga. Folk får upp ögonen för formatet och eldriften men alla har inte råd med nytt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2017-09-17 08:06:21    Rubrik: Svara med citat

Köpte mitt skåp i juni, kört 700 mil sen dess. Långresor med 4-5 laddstoppp, men mest i närområdet. Igår skjutsade jag dottern till ridningen och var sen inne i Göteborg på Biltema och Ikea (där vi köpte resårbotten). Idag är jag på orientering och sen skall jag handla möbler igen och sen till landet med gräsklipparen.

Är vi fler än två, tar vi Subarun (som inte ens har antisladd förresten).
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gråben den förste
intresserad


Registreringsdatum: 14 juli 2017
Inlägg: 22
Ort: Avesta

InläggPostat: 2017-09-17 19:04:20    Rubrik: Svara med citat

blir nog rätt bra med 40kw men med den kapasiteten på ombord laddaren
minst 10A 3fas tack så man hinner ladda under natten
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-18 02:12:56    Rubrik: Svara med citat

Blir väl tyvärr den enfasladdaren på 30A igen... Man får leta runt lite efter en 400->240V transformator så man kan sprida på åtminstone två faser.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2017-09-18 05:44:28    Rubrik: Svara med citat

Tänkte precis samma i morse! Smile Funkar det med en transformator och jord-detekteringen?

http://www.tramoetv.se/PDF/OFS-400-230/1200-4434-OFS-6700.pdf

61 kg
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-18 07:49:45    Rubrik: Svara med citat

Jag tror man behöver en norsk EVSE för att det skall funka, eftersom det blir ett "IT-nett" om man bara har två faser och ingen nolla.

Har du nån aning om vad den Tramo-ETV-transformatorn kostar? Mycket järn och koppar i den verkar det som...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2017-09-18 08:20:32    Rubrik: Svara med citat

Hmm, skulle inte min 10A EVSE funka i Norge då?

Näe, googlade en stund och tog första bästa. Troligen inte under 5000:-?

Edit: Halva effekten, halva vikten för $500

http://www.ebay.com/itm/F33000-192-Isolation-Type-Transformer-3kVA-60Hz-Input-400V-Output-230V-/182594609148
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-18 08:45:58    Rubrik: Svara med citat

Det måste ju vara en trafo som klarar 30A, annars är det ju ingen vits.

Nej, jag vet inte om den medföljande EVSEn funkar med IT-nett, men det är ju inte aktuellt med den ändå, om man skall ladda 6,6kW
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gråben den förste
intresserad


Registreringsdatum: 14 juli 2017
Inlägg: 22
Ort: Avesta

InläggPostat: 2017-09-18 15:12:32    Rubrik: Svara med citat

vore best om nissan kunde erbjuda 3fasladdare som tillval ist 6.6kw
vore vara en bagis för ett sådant bolag :roll:
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-18 15:37:01    Rubrik: Svara med citat

Sverige är liten marknad, och de flesta klarar sig ändå rätt bra med 16A enfasladdning skulle jag tippa, så pass bra att det inte är lönt att erbjuda 3-fasladdning mot extrabetalning.

Det som vore fräckt vore om ombordladdaren klarade lite högre spänning, den klarar enligt ryktena 270V, om den klarade 400V skulle man slippa ha trippla laddarkomponenter, och kunna ha samma laddare på alla marknader, och använda två av tre faser i laddboxar som erbjuder det.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2017-09-18 18:00:42    Rubrik: Svara med citat

USA, UK, Norge och Japan använder inte trefas vad jag förstått. Tyskarna och Sverige har.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2017-09-19 02:11:35    Rubrik: Svara med citat

Att ladda mellan två faser hade varit smart. Men även det är väl lite för Sverige specifikt för arr det ska hända.

De flesta klarar sig utmärkt med 1-fas 16A om det finns snabbladdare också.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-19 02:21:14    Rubrik: Svara med citat

Laddning mellan två faser är väldigt vanligt i USA, då de har två faser med inbördes spänning på 240V, och 120V mot nollan som därmed ligger i mitten. Men ja, 400V kan man nog bara få i några länder som Sverige och Tyskland.
Men jag tycker att om man redan klarar 100-270V är inte steget så stort till att stoppa i komponenter som klarar upp till 400V. Men jag är dåligt påläst när det gäller kraftelektronik.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Proooosit
Aktiv


Registreringsdatum: 04 maj 2016
Inlägg: 47
Ort: Orsa

InläggPostat: 2018-01-04 19:46:06    Rubrik: Ladda fortare hemma, 32amp laddning med 16amp huvudsäkring Svara med citat

Skrev en tråd om detta förut, pratade med sundrive på elbilsmässan i stockholm dom har ju en sån grej men dom har slutat tillverka p.g.a för dålig efterfrågan och jag sa till dom att efterfrågan borde ju öka när bilar får större batteri, sen frågade jag om dom om dom inte kunde sälja en men fick då svaret beställ 10st så börjar vi tillverka men det är det minsta vi tillverkar sa då att jag är envis och du menar alltså att om jag får tag på 9st som vill köpa så är det bara att lägga beställning på 10st så fixar ni det, då sa dom det gör vi. Hoppas det fins minst 9st här som är sugna, ni kan läsa om den här på nedanstående länk.

http://sundrive.hemsida24.se/store/p/0/sundrive-chargeboost-32a-535779
_________________
Nissan E-NV200 Evalia med kylskåp och säng Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gråben den förste
intresserad


Registreringsdatum: 14 juli 2017
Inlägg: 22
Ort: Avesta

InläggPostat: 2018-01-04 23:19:45    Rubrik: Svara med citat

BRA GREJ borde vara lett såld till alla Nissan med 6,6KW ladaren
med tilgång 3fas
nissan evalia utan säng
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.