Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sammansatällning pris/prismodell snabbladdning?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2017-09-02 05:57:58    Rubrik: Sammansatällning pris/prismodell snabbladdning? Svara med citat

Nu när EON börjat ta betalt, så kan man ju ofta välja vilken snabbladdare som man vill åka till. Finns det någon översikt över de olika bolagens prismodell?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 980
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-09-02 07:02:46    Rubrik: Svara med citat

Lysande tanke !
Det borde finnas några befintliga sajter som upplyser konsumenter kring tex kol-väte-priser, eller tex Prisjakt mfl, som även kan visa ladd-priset hos olika leverantörer och platser.
Kanske egentligen den optimala sajten att informera om ladd-priser vore Uppladdning.nu ?
https://bensinpriser.nu/
https://www.prisjakt.nu/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-09-04 03:32:56    Rubrik: Svara med citat

Har E.On börjat ta betalt? Imorse laddade jag i Kållered i ett par minuter och det var fortfarande gratis?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2017-09-04 03:59:47    Rubrik: Svara med citat

Har inte använt deras automater än, men har sett på uppladdning.nu att
det kostar på vissa ställen. Och det är dyrt...

https://www.eon.se/privat/for-bilen/koera-pa-el/betalsaett-och-priser.html
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-09-04 06:06:00    Rubrik: Svara med citat

4,5kr/kWh är väl helt okej, Clever tar 5kr/kWh, äntligen lite "priskrig" Wink Sen går det tydligen att få ännu billigare om man blir Eklund hos dem.

Och 2kr/kWh om du laddar från laddstolpe och är kund... det tycker jag verkar vara billigt!
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 159

InläggPostat: 2017-09-05 06:36:58    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Lysande tanke !
Det borde finnas några befintliga sajter som upplyser konsumenter kring tex kol-väte-priser, eller tex Prisjakt mfl, som även kan visa ladd-priset hos olika leverantörer och platser.
Kanske egentligen den optimala sajten att informera om ladd-priser vore Uppladdning.nu ?
https://bensinpriser.nu/
https://www.prisjakt.nu/


Challenge accepted!

Vilka parametrar behöver man lista?

Tänker att det dessutom kan vara olika pris över tid och på olika platser.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 980
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-09-05 07:08:37    Rubrik: Svara med citat

Nedan är kopia från E.ON´s pris-system.
https://www.eon.se/privat/for-bilen/koera-pa-el/betalsaett-och-priser.html

Priser för laddning på snabbladdningsstaion (>22 kW)*

Med laddkort: 4,5 kronor per kWh
Med laddkort, om du är E.ON elhandelskund: 4 kronor per kWh
Med kreditkort via webbsida: 5 kronor per kWh
Med kreditkort i kortläsare: 50 kronor per laddning (tillfälligt pris)
Det går även att betala din laddning med Easypark som tillämpar minuttaxa: 2 kronor per minut för snabbladdning.

* Minsta avgift är 20 kronor

Priserna ovan gäller för all laddning på snabbladdningsstationer, oavsett elbilstyp.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-09-05 07:49:12    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
Anders skrev:
Lysande tanke !
Det borde finnas några befintliga sajter som upplyser konsumenter kring tex kol-väte-priser, eller tex Prisjakt mfl, som även kan visa ladd-priset hos olika leverantörer och platser.
Kanske egentligen den optimala sajten att informera om ladd-priser vore Uppladdning.nu ?
https://bensinpriser.nu/
https://www.prisjakt.nu/


Challenge accepted!

Vilka parametrar behöver man lista?

Tänker att det dessutom kan vara olika pris över tid och på olika platser.


Man behöver ha information om:

Vilket bolag/laddkort/betalningsmedel som accepteras.

Jämförelse pris per kWh.
Har stationen minutpris ska det anges och sedan ett uppskattat kWh pris för laddning mellan 20-80%.

?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-09-05 08:01:20    Rubrik: Svara med citat

Bilen borde själv kunna räkna ut var och hur länge man skall ladda baserat på pris eller tid. Lite som maps kan ge dig olika ruttalternativ inkluderat tid och sträcka.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 980
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-09-05 08:06:35    Rubrik: Svara med citat

Ett förslag till lista (förslagsvis en länk under varje operatör med referens).

Operatörer, kr/kWh, kr/min :

Fortum Charge & Drive,
https://chargedrive.com/en/ (? hittar inga priser...)

E.ON, 4-5 kr/kWh, 2 kr /min
https://www.eon.se/privat/for-bilen/koera-pa-el/betalsaett-och-priser.html

osv.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jan Boström
intresserad


Registreringsdatum: 15 augusti 2017
Inlägg: 19
Ort: Linköping, Sweden

InläggPostat: 2017-10-31 14:34:43    Rubrik: Jämförelselista på laddpriser tillgänglig Svara med citat

Hej!

Blev lite triggad av denna tråd. Jag har haft ett Excel-ark med en jämförelse mellan olika operatörers laddpriser ett tag. Det innehöll även ett slags simuleringsfunktion för att räkna ut månadskostnaden för en given förbrukning och samtliga operatörer. Nu har det blivit en webbplats.

Det är en prototyp så feedback och förslag på förbättringar mottages tacksamt!

Webbplatsen finns här: http://laddpriser.se/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 980
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-10-31 15:47:22    Rubrik: Svara med citat

Tack för en bra tjänst.
Utgick i beräkning från 40 kW max laddeffekt och 400 kWh/mån (20 mil daglig pendling, á 2 kWh/mil laddning, 20 dagar i månaden), och Clever Komplett (599 kr/mån) skulle alltså vara överlägset billigast med just bara den fasta månadskostnaden på 599 kr, med en milkostnad på rimliga 3 kr.
Närmaste konkurrent Charge & Drive motsvarande parametrar kostar 1200 kr, dvs dubbelt så mkt.
Har Anders räknat rätt ?

Övrigt, kanske länkar till operatörernas hemsidor och prismodeller, tex genom att klicka på namnet i kolumnen (tex Clever).
https://clever.nu/webbshop/
https://clever.nu/clever-komplett-laddkort/

Kanske lite överkurs.., en kolumn som visar kr/mil för resp operatörs prismodell, utifrån ytterligare parametern bilens förmodade genomsnittsförbrukning kWh/mil, så som i exemplet ovan med 2 kWh/mil.

Edit:
Ser att Clever Komplett förutsätter man köper ett ladduttag för ca 13.000 kr, vilket innebär ett högre reellt månadspris än den ordinarie abonnemangskostnaden på 599 kr. Utslaget mot närmaste konkurrenten C&D och månadskostnaden 1200 kr, alltså 600 kr dyrare, blir ”merkostnaden” för ladduttaget ”avskrivet” efter ca 22 månader, knappt 2 år alltså, först sedan därefter blir Clever Komplett den faktiskt billigaste prismodellen. Clever förutsätter också att man är elkund i företaget.
Onekligen svårt och krångligt att se de verkliga kostnaderna, rent spontant borde det till en skärpning i branschen...
https://clever.nu/smart-laddbox-37-22-kw-med-uttag/

I samband med ovan, kanske en notis (en siffra/asterisk) vid respektive prismodell där det framkommer övriga kostnader och krav, såsom tex ladduttag 13.000 kr och elabonnemang.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 980
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-11-01 02:38:50    Rubrik: Svara med citat

Apropå olika prismodeller,
det verkar ju finnas två huvudsakliga sätt att debitera en elbil som laddar vid en snabbladdare, endera strikt per kWh eller strikt per minut. Frågan är om per minut alls ska vara ett alternativ, eftersom det finns olika elbilar med olika förutsättningar att kunna ta emot effekt, en del snittar tex 35 kW medan andra kanske snittar 40 kW, det uppstår alltså en teknik-diskriminering, det blir dyrare för bilar med svag laddning relativt de bilar som klarar att ladda med mer effekt, vilket absolut inte borde vara fallet, alla elbilar ska naturligtvis ha samma kostnader, härom borde inga som helst tvivel finnas.

Per-minut-prismodellen är antagligen framtagen för ett enda syfte; att hindra bilar från att stå för länge i onödan och så att säga ”ockupera” laddplatser, vilket i sig är korrekt, men det finns andra och troligen smartare lösningar på detta problem, och det genom att helt enkelt ha en maximal tillåten ladd-/parkeringstid med ordinarie taxa, säg 3 kr/kWh under max 30 minuter, därefter övergår taxan till tex 8 kr/kWh, och kunden får så ett ekonomiskt incitament att ta sig ifrån laddplatsen innan den första halvtimmen är passerad.

Det primära med en snabbladdare ska ju rimligtvis vara att ge elbilsägare en god laddservice som är prismässigt trygg och rimlig, en snabbladdare som däremot är orimligt överdyr och som krånglar till det praktiska kring tid, med stress, och osäker kostnad, är inget som på sikt gynnar samhället med elbilsägare i tusentals, om man däremot vet de facto kostnaden och tidsrymden man säkert kan röra sig inom, då blir snabbladdnings-livet tryggt, och inte minst rättvist för alla oavsett elbilsmodell.

Så sammanfattningsvis.., avskaffa per-minut-prismodellerna, använd enbart debitering per kWh, upplåt de första (tex) 30 minuterna till ordinarie pris, och därefter en kraftigt höjd ”straff”-debitering, på så vis blir snabbladdningen teknikneutral och kostnads-rättvis, samtidigt som långtids-parkering hindras lika effektivt som med per-minut-prismodellen.

En maximal ladd-/parkeringstid borde finna vid en snabbladdare, detta oavsett prismodell.
Skulle 45 minuter räcka, sedan P-böter eller bortforsling ?
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jan Boström
intresserad


Registreringsdatum: 15 augusti 2017
Inlägg: 19
Ort: Linköping, Sweden

InläggPostat: 2017-11-01 03:53:59    Rubrik: Svara med citat

Tack för bra feedback!

Ja, Clever Komplett ser ju tyvärr bättre ut än vad det egentligen är som tabellen är gjord just nu. Jag har lagt till information om att det tillkommer ytterligare kostnader men kommer att göra det lite snyggar, t ex en asterisk med popup-fönster. Kommer även att lägga in länkar till respektive operatörs prissida i den mån det finns en och den föreslagna kr/mil-kolumnen. Har nu även korrigerat ett fel i beräkningen av priset för destinationsladdning när det finns en fast månadsavgift.

Min ambitionen är att siten ska fungera bra på en mobil men det blir väldigt knepigt med en så bred tabell. Samtidigt vill man gärna ha all info i tabellen för att bilda sig en uppfattning så just nu funderar jag på att låta användaren välja om all bakgrundsdata ska visas i en bred tabell eller om man bara vill se resultaten, dvs abonnemangsnamn, pris vid destinationsladdning, snabbladdning och den nya kr/mil-kolumnen.

Håller med om att det nog behövs någon form av skärpning i branschen vad gäller alla olika prissättningsmodeller. Jag har en liten förhoppning att en sådan här jämförelse kan bidra till den debatten eftersom den förhoppningsvis tydliggör hur det ser ut just nu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jan Boström
intresserad


Registreringsdatum: 15 augusti 2017
Inlägg: 19
Ort: Linköping, Sweden

InläggPostat: 2017-11-01 12:01:36    Rubrik: Uppdateringar på webbplatsen Svara med citat

Har nu uppdaterat http://laddpriser.se/ och lagt in stöd för kr/mil och även automatisk övergång till en tabell utan bakgrundsdatan när skärmen är för smal för att visa den, dvs på en mobil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-11-01 12:54:49    Rubrik: Svara med citat

Hej, trevlig hemsida!

Funderar på att det kan vara bra att ha två olika värden att skriva in för max laddhastighet (långsam/semisnabb/typ2) och en för snabb.

Min ioniq klarar ju 70 på CCS, men jag får skriva 46 för det är vad jag vanligen får ut från stationer.
Men på typ 2 så klarar jag ju bara 6,6. Nu måste jag växla beroende på vilket resultat jag vill titta på.

En annan ide är om du går in på egotripp.se och kollar hur han gjort med olika förvalda bilar, med info inskrivet. Månge vet inte vad deras bilar klarar av att ladda med. De hade tex skrivit 70 med Ioniqen (eller 100 som vissa rykten säger) och sen blivit sura när priset är högre eftersom stationen max ger 50.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jan Boström
intresserad


Registreringsdatum: 15 augusti 2017
Inlägg: 19
Ort: Linköping, Sweden

InläggPostat: 2017-11-01 16:44:10    Rubrik: Svara med citat

Tack för feedback!

Ja, separat max laddeffekt för snabbladdning respektive övrig laddning bör det förstås vara. Ska åtgärda det.

Funderade faktiskt på att försöka mig på en lista i stil med den som egotrip.se har men saknar liksom själva listan. Om jag bara får tag på en sådan kommer jag lägga in det. Däremot så kvarstår ju tyvärr problemet med framförallt snabbladdare som levererar lägre effekt än vad ens bil kan ta emot. Tyvärr verkar det vara så att de olika operatörerna inte riktigt tar hänsyn till det. Dvs om jag förstått det rätt kan en och samma operatör kan ha olika maxeffekt i sina snabbladdare och ändå debitera samma minutpris för dem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-11-01 18:11:13    Rubrik: Svara med citat

Ja så är det, och det är själva huvudargumentet för kw debitering.

Kontakta gordon här på forumet som driver egotripp. Kanske kan du få listan av honom?
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-11-03 05:03:17    Rubrik: Svara med citat

eriksson25 skrev:
Ja så är det, och det är själva huvudargumentet för kw debitering.

Kontakta gordon här på forumet som driver egotripp. Kanske kan du få listan av honom?


I realiteten är det fortfarande Ocker priser därute. Och ta betalt per minut är rent ut sagt sanslöst j-a korkat. Men det är klart; Jag förstår att elbolagen säljer det med ovanstående argument; men om man tänker efter ett steg till inser man att elbolaget tjänar helt enkelt maximerar sin förtjänst. Faktum är att den yttersta drivkraften som den prismodellen ger är att få bilar att stå så länge som möjligt på laddpunkten. Och det finns många sätt att se till att det görs...

Även om utvecklingen är bra så här långt så får man väl hoppas att teslas etablering av sitt nätverk helt enkelt kommer tvinga fram förändringar hos konkurrenterna. Och att de tvingar ned priserna per/kw så att det blir konkurrenskraftigt mot fossil drift, vilket är a och o.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-11-03 05:17:54    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
eriksson25 skrev:
Ja så är det, och det är själva huvudargumentet för kw debitering.

Kontakta gordon här på forumet som driver egotripp. Kanske kan du få listan av honom?


I realiteten är det fortfarande Ocker priser därute. Och ta betalt per minut är rent ut sagt sanslöst j-a korkat. Men det är klart; Jag förstår att elbolagen säljer det med ovanstående argument; men om man tänker efter ett steg till inser man att elbolaget tjänar helt enkelt maximerar sin förtjänst. Faktum är att den yttersta drivkraften som den prismodellen ger är att få bilar att stå så länge som möjligt på laddpunkten. Och det finns många sätt att se till att det görs...

Även om utvecklingen är bra så här långt så får man väl hoppas att teslas etablering av sitt nätverk helt enkelt kommer tvinga fram förändringar hos konkurrenterna. Och att de tvingar ned priserna per/kw så att det blir konkurrenskraftigt mot fossil drift, vilket är a och o.


Visst är det så.

Men vår,sommar,höst har jag ett pris på mellan 4-6kr/mil vid snabbladdning vilket är helt ok för mig. Men då med en bil som kan ta emot ordentligt och minut debitering. Runt 7-9kr vid kw debetering.

Stora skillnaden för mig är ju att jag bara behöver snabbladda för 15-20kr på mina standardresor på 20-22mil. Resten laddar jag hemma/destination.

Men snabbladdar man mycket och med en bil som inte kan ta emot så snabbt så blir det genast ganska dyrt.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.