Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tesla Bjørn
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1459

InläggPostat: 2017-08-24 17:03:37    Rubrik: Tesla Bjørn Svara med citat

Mycket intressanta videos dom tre sista Bjørn Nyland laddat upp (om man är elbilsnørd som jag)
Börjar med att teslan dör med 14km räckvidd kvar

https://m.youtube.com/user/bjornnyland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1842
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-08-25 02:34:59    Rubrik: Svara med citat

Följer med spänning hans framfart! Han kommer att ha lagt 30.000 mil på den där bilen inom kort, en vanlig bils ekonomiska livslängd. Hur länge kommer den hålla?
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1459

InläggPostat: 2017-08-25 03:02:38    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Följer med spänning hans framfart! Han kommer att ha lagt 30.000 mil på den där bilen inom kort, en vanlig bils ekonomiska livslängd. Hur länge kommer den hålla?


Hans gamla model s har gått nästan 29000mil och är till salu nu
(Har varit ägare emellan)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102656189
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3002
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-08-25 04:48:56    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker inte det är konstigt att den dör med 14km kvar. En Leaf kan kan ta sig 7mil motorväg på 50%. Men det finns ingen plan i helvetet att ta sig tillbaka 7mil på resterande 50%. Det felar typ 2mil. (kontroll med Leafspy)

Leaf slutar dessutom visa sträckan som är kvar vid typ 20km eller nått sådant, blir bara streck. Så man får chansa istället för att få veta bilens riktiga gissning.

Så att Tesla felar när man brakar på med släpvagn ser jag inte som konstigt alls.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1842
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-08-25 05:30:09    Rubrik: Svara med citat

Henke2 - tror precis vi har hittat anledningen till att Nissan displayar "---"

Ingenjörer till produktägare: "Vi vill displaya 0km/0% när vi når den här nivån, för spänningen fluktuerar för mycket för att kunna avgöra hur långt det är kvar"

Produktägare: "okej, men det finns alltså kapacitet kvar? Och ni vill displaya 0?"

Ingenjörer: "Ja."

Produktägare: "Nej. Lös problemet."

Rolling Eyes
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1295
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-08-25 05:39:33    Rubrik: Svara med citat

Det är helt oacceptabelt att det visar kvarvarande räckvidd fast man inte kan köra alls. Det var en av de bästa sakerna med min e-up! att veta att man kan köra hela vägen ner till "0 km kvar".
Att det går åt fort på slutet är en helt annan sak.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
artingu
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juni 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-08-25 07:29:55    Rubrik: Svara med citat

oj vad jag inte är sugen på vinter...
_________________
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Hyundai Ioniq Electric

Leaf 2015
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 179
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-08-25 18:34:31    Rubrik: Svara med citat

Björn gissar att bilen visade så pass mkt fel dels för att han precis kommit tillbaka från en Europaresa där han snabbladdat många gånger på rad.

Han har efter det inte laddat till 100% någon gång för att batterierna (och datorn) ska få chansen att nolla sig eller vad man säger.

Sen körde han släp också, vilket troligen också bidrog till bilens svårigheter att beräkna räckvidden.


Med tanke på att det var första gånger på hans typ snart 50 000 mil i elbil som han fick batteritorsk innan 0km kvar (han fick det nån gång när han kört nån mil efter det var 0km kvar) så måste man nog ändå säga att Teslas gissometer ofta gissar väldigt rätt.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2017-08-26 05:56:22    Rubrik: Svara med citat

Tydligen är effektbegränsningen en betydligt bättre indikation på att det snart är kört.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1842
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-08-26 07:50:17    Rubrik: Svara med citat

Hmmm om den (BMS?) vet att den måste effektbegränsa, varför vet den inte att det är mindre energi än för 15km kvar?
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1848
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-08-26 12:13:24    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Hmmm om den (BMS?) vet att den måste effektbegränsa, varför vet den inte att det är mindre energi än för 15km kvar?


Hur mycket räckvidd du har kvar vid låg spänningsnivå kan variera från 0 meter till många kilometer helt beroende på hur du kör. Trycker du pedalen i botten upp till effektgränsen så riskerar du att cellspänningen sjunker så mycket så att BMS stänger kopplingen till batteriet.. kör du däremot med en fjäder på pedalen kan du ta ut maximal energi så länge du inte dippar under nivån för avstängning..
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1459

InläggPostat: 2017-08-31 06:52:15    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Följer med spänning hans framfart! Han kommer att ha lagt 30.000 mil på den där bilen inom kort, en vanlig bils ekonomiska livslängd. Hur länge kommer den hålla?


http://insideevs.com/tesla-model-s-250000-miles/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1842
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-01 03:05:05    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
tor.ake skrev:
Följer med spänning hans framfart! Han kommer att ha lagt 30.000 mil på den där bilen inom kort, en vanlig bils ekonomiska livslängd. Hur länge kommer den hålla?


http://insideevs.com/tesla-model-s-250000-miles/


Det år ju att få en bil att rulla hur långt som helst, men det som är intressant med Tesla-Björns är ju att det är noggrann rapportering från hans sida, inte som taxi-historier där en taxi rullat "hur långt som helst" men historien förtäljer inte att motorn bytts två gånger och allt annat elva gånger.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2501
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-09-01 04:47:58    Rubrik: Svara med citat

jag har på jobbet kille som har jobbat på Norges största Tesla verkstad... enligt han så bytts drivlinor regelbundet och batterier också, man lämnar bil på service/reparation och efter grundlig diagnostik så konstaterar dem fel och så wups så bytts batteri, oftast är det dokumenterad men dem talar inte till kunderna alla detaljer till sista minsta som bytts, och det bytts enormt mycket av allt... Rolling Eyes
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1455
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-09-01 05:17:02    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
jag har på jobbet kille som har jobbat på Norges största Tesla verkstad... enligt han så bytts drivlinor regelbundet och batterier också, man lämnar bil på service/reparation och efter grundlig diagnostik så konstaterar dem fel och så wups så bytts batteri, oftast är det dokumenterad men dem talar inte till kunderna alla detaljer till sista minsta som bytts, och det bytts enormt mycket av allt... Rolling Eyes


Det kallar jag riktig service, det är fint när delar byts innan man behöver klaga. Själva fick vi nya bromsar för ett par år sedan, jag märkte aldrig att dom gamla var dåliga love
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-09-01 05:59:50    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
jag har på jobbet kille som har jobbat på Norges största Tesla verkstad... enligt han så bytts drivlinor regelbundet och batterier också, man lämnar bil på service/reparation och efter grundlig diagnostik så konstaterar dem fel och så wups så bytts batteri, oftast är det dokumenterad men dem talar inte till kunderna alla detaljer till sista minsta som bytts, och det bytts enormt mycket av allt... Rolling Eyes


Kan det vara så att de byter för att de har ont om batteri att stoppa i "lagring" på snabbladdarna och då väljer att snabbt byta för att få loss batterier och få nöjdare kunder även om "felet" kanske bara är att en kontaktor över tiden har visat sig kunna fallera..?.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1842
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-01 07:30:49    Rubrik: Svara med citat

Björns röding "Millenium Falcon" fick väl också ett nytt batteripack vid ett tillfälle?
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1459

InläggPostat: 2017-09-01 17:25:01    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Björns röding "Millenium Falcon" fick väl också ett nytt batteripack vid ett tillfälle?


Japp tror det var vid ca 10000mil.
Driveunits byts lika ofta som jag fyller på spolarvätska verkar det som Wink
En Tesla utan garanti kanske blir riktigt spännande!
Nissan verkar fortfarande ha mycket bättre kvalite på komponenterna.
Får hoppas model 3 får mindre fel, annars kanske det går utför för Tesla både ekonomiskt och minskad försäljning om dom får byta massa saker och då får sämre rykte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3002
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-09-01 18:33:37    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Nissan verkar fortfarande ha mycket bättre kvalite på komponenterna.


Ja jävel, nämn den leaf som någonsin krånglat Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Inte för att ta Tesla i försvar, jag siktar på en Model 3 och hoppas vid gud att dem fixat felen som alla early adopring millionares står ut med. Men Leaf en bra bil.... ja jo så att..... eeeehm. Den har ju samma färg varje morgon, det är bra. Laddluckan öppnas under färd, ja det är bra för då ser man att färgen är samma som på morgonen. Bromsarna tar INGENTING, jag menar, först då kan man uppskatta en väl fungerande färdbroms. Massa sådana finesser som liksom sticker ut.

https://www.youtube.com/watch?v=nRw45h7MLeY
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1459

InläggPostat: 2017-09-02 05:01:21    Rubrik: Svara med citat

Henke2

Ja, du fick ett måndagsexemplar med många fel. Men jag är helt säker på att Leaf är mycket mer driftsäker och krånglar mindre än genomsnittsbilen, nästan prius nivå på "kvaliten"
Tesla är tyvärr lite för mycket Alfa romeo kvalite, men många som älskar Alfa ändå.
Har läst mycket på elbilforum.no. Fast Leaf sålts i så många exemplar så är det väldigt få fel på den.
Men Tesla har bättrat sig rejält sista åren. Står själv i kö på 3an.
i3 hade många fel i början. Ioniq verkar också ha lite jobbiga fel. Leaf hade väldigt få barnsjukdomar vid lansering 2011, är nog bara japanbyggda bilar som kan skryta med det (få barnsjukdomar)

Många av leafs jobbiga fel introducerades när dom börja bygga dom i England, men än väl åtgärdade nu.

Hittade lite länkar som grädde på moset galen

http://www.energytrendsinsider.com/2015/04/13/nissan-leaf-drive-train-is-25-times-more-reliable-than-conventional-cars/

https://www.truedelta.com/Nissan-LEAF/repair-frequencies-968,2011-2012
https://www.truedelta.com/Nissan-LEAF/repair-frequencies-968,2013-2015

https://www.truedelta.com/Tesla-Model-S/repair-frequencies-1095,2012-2017
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.