Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Återmatningsvarning blinkar, generalvarning lyser!!
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-29 10:47:50    Rubrik: Återmatningsvarning blinkar, generalvarning lyser!! Svara med citat

Hej!

I dag (några dagar efter jag tänkte helt förlita mig på min Clio) börjar först återmatningsvarningen lysa (den med hjulet) samt därefter generalvarningen lysa. Bilen hackar till lite men går sedan att köra vidare (jag var på väg till Arlanda och Helsningfors och hade absolut inte tid att bli stående). När man släpper gasen fungerar återmatningen och återmatningslampan samt varningen släpper.

Det är inte beroende på värme (felet uppkommer både med och utan tillslagen värme). Felet kommer också vid mellan full och halffull batteripacke.

Det verkar som lite glapp någonstans. Jag kollade alla UCL kontakter men kunde inte se ngt fel.

Någon som har något tips?

Question

Rådvill Lars
lem/at/telia.com
070 572 00 00
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2008-01-29 20:25:00    Rubrik: Svara med citat

Hej Lars!

Jeg har haft samme problem med min Clio og løsningen var at træde speederen helt i bund - så kunne man køre med 3 streger.
Det vil sige enten eller - ingen streger eller 3 streger - ikke noget midt i mellem.
Det var lidt besværligt men varede heldigvis kun i en uges tid, så forsvandt problemet af sig selv Wink
Jeg har aldrig fundet ud af hvad fejlen skyldtes, men tror at det muligvis var på grund af fugt i hackeren Confused

Hilsen Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-02-02 13:14:24    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag har letat efter ärg i UCL kontakterna men inte hittat tecken till att det ligger där. Det är uppenbarligen lite glapp någonstans. Larmet kommer då och då samt det hackar till. Efter lite start/stop/frånslag kontaktor så fungerar det igen.

När det stått i varmgarage en dag gick det bra och felet försvann.

Följande kontakter tänkte jag titta på:

- Kontkakterna vid värmaren/framme under plåt (hastighetsgivare för motorn?)
- stora kontakten i hackaren

Finns det några fler tips?

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
spider22
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2007
Inlägg: 34
Ort: Onsala

InläggPostat: 2008-02-20 11:38:34    Rubrik: Svara med citat

Fick samma problem på min bil i helgen, trodde först det var gas-potensiometern och efter ha bytt den så funkade den men efter ett dygn kom felet tillbaka igen, skumt, och idag är felet borta igen?
_________________
Renault Clio el -97
Renault Clio el -98
Fiat 500 EV -10
Volvo V70XC -07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-08-29 19:21:45    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta att jag bumpar denna gamla tråd. Jag har dock samma problem.
Symptomen:
- började gå ojämt.
- sen ryckigt
- startade inte, men om jag rullade bilen någon dm så gick den igång.
- sen började det ryka om motorn
upptäckte att motorfläkten varit frånkopplad (förmodligen i runt 50mil). Nu har fläkten stått på några timmar men den går fortfarande lite ryckigt. Vad tror ni det kan vara? Kol-damm i motorn? Glapp?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-29 21:49:45    Rubrik: Svara med citat

Ryka om motorn?! Det kan aldrig vara bra, kylfläkten klarar man sig bra utan, det finns flera på forumet som har kört utan den även varma sommardagar.

Kontrollera snarast kollektorn och kolen, om de är skadade bör du inte köra mer, då kan ett motorbyte (dyrt/krångligt) bli nödvändigt, det är förövrigt ganska omständigt att byta motor på en Clio...

Inspektionsluckor finns på 3 ställen men det räckar oftast att öppna en (nedersta) och använda en spegel för att se resterande kol.

Jag har utbytesmotorer om det skulle bli nödvändigt... hoppas dock inte det.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-08-29 22:13:34    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag tittat på kollektorn och kolen. Kolen är stora och fina och fjädrarna har spänsten kvar. Dock ser det ut som det har hoppat "loppor" av koppar och lagt sig mellan kontaktytorna. Det kan inte vara bra... Har gjort rent kollektorn och ska se om det går att ohmmäta mellan kontaktytorna
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-08-29 22:29:27    Rubrik: Svara med citat

Ny teori: De främre kolen verkar hänga sig i sina banor... Man kan ju hoppas Smile

Edit: Både de främre och bakre kolen har tappat spänsten i fjädrarna. De nedre är dock spänstiga och fina. De övre kommer nog inte ens barbapappa insmord i olja åt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-30 11:15:50    Rubrik: Svara med citat

Hmm, gillar inte det där med "loppor"...
Ohm-mätning av rotorn är svår, den är mycket "lågohmig", ett nätaggregat inställt på konstant ström ca 10A och samtidigt mäta spänningsfallet är nog enda chansen (4 tråds mätning), det blir trångt i inspektionsluckorna...

Övre kolen kommer man åt genom att demontera kylfläkten (tror jag).

Mät fjädertrycket, en fiskvåg och en bit snöre hjälper, kontrollera att kolen inte kärvar i hållarna, mät kolens längd och kolla så de inte ser brända ut eller spruckna i kanterna.
Viktigt att du rengör mellan kollektorns kontaktytor, baksidan på en brytbladskniv fungerar utmärkt, gör därefter rent kollektorn med smärgelduk 400.
Visst tålamod fodras... kramp inträder ganska snart.

Observera, kollektorn får inte vara "fläckig" eller ha brända ytor, det är ett tecken på att den är kortsluten eller orund, mät med en indikatorklocka, max orundhet/kast är mindre än 0,01mm!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!


Senast ändrad av Julle den 2009-08-30 11:20:29, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-08-30 11:20:05    Rubrik: Svara med citat

Ja - det ser ut som det blir att "renovera" kollektorn. Jag tycker kolen går trögt i alla fall i den främre hållaren. Det känns tydligt att fjädrarna inte har någon spänst kvar - de ligger precis an nästan utan tryck. De friska fjädrarna trycker ju på ordentligt. Var får man snabbast tag på nya fjädrar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-30 11:28:58    Rubrik: Svara med citat

Undersök rotorn noga innan du byter fjädrar, det måste finnas en orsak till haveriet, kol som har varit så varma tendera att påverka omgivningen(rotorn) negativt.
Nya fjädrar borde gå att få tag på hos den lokala elmotorverkstaden.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-08-30 11:30:11    Rubrik: Svara med citat

Ok - vad ska jag kolla efter?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-30 12:37:48    Rubrik: Svara med citat

En hyfsat snabb koll enligt de punkter jag tog upp i inlägget 11:15:50 ger en fingervisning om vad som är på gång.
Det är troligtvis ingen idé att renovera en motor med skadad kollektor/rotor, det passerar mitt pris på en begagnad ganska fort (3500kr), det tråkiga är själva bytet.
Det är trångt, tungt och allmänt omständigt att få ur motorn, samma elände för att få tillbaka den nya.
Ett lagerbyte skall göras under alla omständigheter, fettet är nu ca 12-13 år gammalt.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-08-30 13:01:09    Rubrik: Svara med citat

Hur är skicket på den motor du har till salu? Jag försöker montera ner så mycket som möjligt runt motorn för att kunna renovera. Hittar jag något underligt så blir ju din motor intressantare...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-30 15:43:25    Rubrik: Svara med citat

De ser väldigt fina ut, en som gått ca 1200mil, en som gått ca 1600mil och den sista ca 4100mil, det finns även växellådor och drivaxlar till dem.
De provkörs givetvis innan leverans.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-08-30 20:53:33    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag konsulterat min elmotorexpert och vi har kommit fram till följande...

En lindning i rotorn är bränd. Kollektorn har gått väldigt varm (så att det är gnistmärken och fjädrarna har tappat spänsten). Det troligaste scenariot är att en lindning har bränt, detta ger upphov till "kortslutning" varje gång lindningen passerat - vilket sen ger upphov till gnistor och värme i kollektorn. Det beror alltså troligen inte på att fläkten varit urkopplad.

@julle: Jag är intresserad av en motor i toppskick (måste få skiten att rulla pålitligt nu!) om logistiken går att ordna.

pertii hade också en motor, men splinesen var möjligen dåliga. - vet inte om jag vågar chansa mer i dethär projektet...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-31 09:14:46    Rubrik: Svara med citat

Jag reserverar en motor till dig. Ska jag köpa nya lager till den eller vill du göra det? kostnad ca 350-400kr.
Obs! kontrollera vilken typ av anslutning du har på rotorkontakterna, det finns två alternativ, pressad ringkabelsko eller avancerade låsbara koaxialkontakter (den vita ringen är låsningen).

Om det är möjligt är jag intresserad av att dissikera "liket" för att lära mig mer om dem.

Trolig felorsak är att någon har hållit bilen stillastående i backe med hjälp av gaspedalen, en mycket dålig idé, alternativt att hackaren har varit trasig på statorregleringen men det är mindre troligt då den har intern felkontroll/avstängning.

Innebär detta att WAF har minskat??
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-08-31 09:33:03    Rubrik: Svara med citat

Var får man tag på lagren? Är det någon längre leveranstid på dem?

Om det är de grova kablarna du menar så är det ringkabelskor på dem. De andra är en 2polig stiftkontakt och en 4polig stiftkontakt.

Jag var också lite sugen på att dissikera motorn och plundra den. Bla fältlindningen är ju OK.

WAF ligger för närvarande på en stadigt låg nivå och har gjort så en tid.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-31 09:47:01    Rubrik: Svara med citat

Lagren finns på hyllan här i Nyköping (säkert hos andra grossister också).
Ev kan du behöva byta kablarna ut från hackaren, jag ska kontrollera.
Motorn har 2 fältlindningar, en "separat" och en i serie med rotorn, därav motorns egendomliga styrning.

Detta är den första totalhavererade motorn jag känner till, en med lagerhaveri och repig kollektor renoverade jag tidigare i år, där var initialfelet åldrat fett dvs dålig smörjning.

Tråkigt med låg WAF... den kommer nog att öka när bilen kommer igång igen.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-08-31 16:53:24    Rubrik: Svara med citat

Hur får man ur motorn ur bilen. Jag har två teorier.
- lägg en regel över motorrummet och knyt fast motorn i den. Lyft upp mha två starka människor.
- Skruva loss allt skräp underifrån och släpp den neråt.

Vad tror ni?

nej, det är inte värt att köpa en verkstadskran för ett lyft. Denhär bilen har redan gjort ett ganska stort hål i plånboken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.