Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tesla 3
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 258
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-02-19 19:46:13    Rubrik: Svara med citat

Kröp men ihop ordentligt kunde få närmare 10 km/h extra Wink
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-19 21:41:37    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Gösta skrev:
Vid vilken hastighet börjar luft motståndet ha någon betydelse för energi förbrukningen ?
En låg lång bil är läckert att titta på. Jag har hittills inte hittat en vacker bil som är genomtänkt i alla detaljer som skulle funka för mig .
Göran i Björnarbo




Vid c:a 70-80 börjar luftmotståndet stiga brant. Om du var en mopedhuligan i ungdomen så minns du kanske att det var i princip där det tog stopp, oavsett hur mycket man trimmade.


Gäller den där bilden en liten lastbil eller liknande? Very Happy
Arnold Schwarzeneggers Hummer?
Obamas fd. bepansrade limmo?

1kN rullmotstånd indikerar ett fordon på 5-10 ton!
2kN luftmotstånd i hundra indikerar en mycket stor frontalyta och en koefficient nära 1!

Samtidigt är siffrorna så låga att det inte kan handla om en ovanligt bra personbil med en faktor 10 fel. Möjligtvis en Honda CRX eller liknande, i så fall.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-19 22:35:01    Rubrik: Svara med citat

Grafen är hämtad från en uträkning gällande lastbilar. Vaksamt där! Exclamation
Men den gäller för många olika storlekar av fordon, bara värdet på y-axeln som ändras. Kurvans utseende beror på luftens egenskaper, inte så mycket fordonets. För ett extremt tungt, men strömlinjeformat fordon (Tesla model S?) skär kurvorna vid lite högre hastighet, kanske 90 km/h, och ett extremt lätt men otympligt (moped med förare?), vid lägre, kanske 60 km/h.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-20 07:59:29    Rubrik: Svara med citat

Även om varierar lite beroende kaross utformning så i lägre hastigheter
är behovet av en låg bil inte så stort när man kommer dit hän i livet att man är stel i ryggen och ska ha med sig en massa prylar då finns det en viss poäng med fyra ståplatser . Det jag kan tycka är att en bil blir trevligare i vardags livet om den får sträcka på sig någon dm på höjden . En bil som står lågt snyggt ja ,kan jag som bor på landet använvända den nej.
Bilar är kompromisser.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-20 08:23:15    Rubrik: Svara med citat

En bil kan ju få liten frontarea på flera sätt. (eller ja, två sätt Laughing ) Man kan ju göra den smal också.

_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2018-02-20 10:26:42    Rubrik: Svara med citat

Fast det är farligt att köra en bil som har samma spårvidd som en cykel. Den kan välta.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-20 10:43:27    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Fast det är farligt att köra en bil som har samma spårvidd som en cykel. Den kan välta.




Hade inte hänt om han haft 400kg batteripack under golvet Exclamation
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-02-21 08:50:47    Rubrik: Svara med citat

Bakom plasten

http://teslaclubsweden.se/inuti-tesla-model-3/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-02-21 20:05:22    Rubrik: Svara med citat

96 an var en väldigt strömlinjeformad bil för sin tid. Notera den släta fina undersidan, de välformade hjulhusen och droppformade formen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-24 21:09:58    Rubrik: Svara med citat

Tesla Model 3 dyno test:

https://youtu.be/s_4WuWMAWBQ

500Nm... WTF... 21
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-02-25 07:33:03    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Tesla Model 3 dyno test:

https://youtu.be/s_4WuWMAWBQ

500Nm... WTF... 21


748Nm blev det (552ft.lb) på hjulen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-25 11:59:36    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
elfi skrev:
Tesla Model 3 dyno test:

https://youtu.be/s_4WuWMAWBQ

500Nm... WTF... 21


748Nm blev det (552ft.lb) på hjulen!


Tack, det var ganska sent på kvällen och har inte uppmärksammat att dem mäter enl. Imperial system... har också inte uppmärksammat att det är long range Model 3 norr om 50’USD... Rolling Eyes

Det skulle vara intressant att se vad det som många hoppas på standard bilen skulle prestera... tipsar på ca. 2/3 delar av foot-pound vi ser i video och för lovade 35’USD, dock bilen skulle väga betydligt mindre eftersom inga stols värme, eller extra högtalare och slutsteg, inga tunga eljusterings fiffel, annorlunda konsoler, osv. Som resulterar i 0,5sek sämre till 100km/h...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-02-25 19:54:33    Rubrik: Svara med citat

Factory mode upptäckt

https://electrek.co/2018/02/25/tesla-model-3-hacked-details-battery-performance-dual-motor/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2018-03-02 21:30:39    Rubrik: Svara med citat

Fick indikationer idag, på att en Tesla 3 med dom tillval som krävs för att få sätesvärme, farthållare och lite annat självklart landade på $69000! 😱
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-03 06:49:10    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Fick indikationer idag, på att en Tesla 3 med dom tillval som krävs för att få sätesvärme, farthållare och lite annat självklart landade på $69000! 😱


Nej, det kan inte stämma! Dem hade lovat till oss 35.000USD (290.000kr)... 5
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 258
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-03-03 07:18:13    Rubrik: Svara med citat

Det tillkommer lite tull, transport och 25% svensk moms på 35k dollar, så räkna med cirka 100k sek på grundpriset.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 461
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2018-03-03 08:21:41    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Fick indikationer idag, på att en Tesla 3 med dom tillval som krävs för att få sätesvärme, farthållare och lite annat självklart landade på $69000! 😱

Hur fasiken har du räknat då? galen
Även med Long Range batteri, Premium paketet och Autopilot kostar Model 3 bara $54,000

Om vi utgår ifrån att vinterpaketet kommer kosta som för Model S blir slutsumman snarare:
Model 3 $35,000
Autopilot $5,000
Vinterpaket $1,000
Summa $41,000

Svenska priset runt 460,000:- typ?

http://teslaclubsweden.se/information/model-3/
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2018-03-03 08:35:40    Rubrik: Svara med citat

Har inte räknat själv överhuvudtaget, utan frågade en kollega som jag vet har beställt om han visste när han trodde att han skulle få bilen.
Svaret blev då att han troligtvis inte kommer köpa någon, eftersom när han hade gjort sina nödvändiga val, så blev priset $69000.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-03 11:16:28    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Electrique Erik skrev:
Fick indikationer idag, på att en Tesla 3 med dom tillval som krävs för att få sätesvärme, farthållare och lite annat självklart landade på $69000! 😱

Hur fasiken har du räknat då? galen
Även med Long Range batteri, Premium paketet och Autopilot kostar Model 3 bara $54,000

Om vi utgår ifrån att vinterpaketet kommer kosta som för Model S blir slutsumman snarare:
Model 3 $35,000
Autopilot $5,000
Vinterpaket $1,000
Summa $41,000

Svenska priset runt 460,000:- typ?

http://teslaclubsweden.se/information/model-3/


Själva har vi räknat med 500,000:- efter miljöbilspremien, det finns elbilar och så finns det Tesla.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 461
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2018-03-03 11:31:28    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Har inte räknat själv överhuvudtaget, utan frågade en kollega som jag vet har beställt om han visste när han trodde att han skulle få bilen.
Svaret blev då att han troligtvis inte kommer köpa någon, eftersom när han hade gjort sina nödvändiga val, så blev priset $69000.

Hans "nödvändiga val" innehöll nog både stora batteriet, fyrhjulsdrift, självkörning, premiumpaket, med mera. Knappast barebone modellen ditt första inlägg gjorde intryck av utan snarare fullutrustade prestandamodellen.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Nästa
Sida 4 av 11

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.