Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Kona 2018 50 kWh
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-02-16 22:42:51    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Hyundai Kona och Kia Stonic är i princip samma bilar, inte nog med att man har ursvårt att välja strumpor.., nu ska man kanske behöva stå och välja elbil i flera timmar också.., ytterligare ett typiskt I-landsproblem...
Nu kanske (?) inte Stonic kommer detta år, men istället verkar Kia börja sälja Niro, antaget 500 exemplar i Norge (kanske bara 50 i Sverige ?).
https://pushevs.com/2017/10/20/kia-stonic-ev-come-after-all/
Repeterar, mkt bra artikel om årets elbilsutbud.
https://elbil.no/toff-elbilkamp-nissan-leaf-blir-trolig-arets-folkebil/


Från 159,900 SEK för fossilversionen

http://www.kia.com/se/nya-bilar/stonic/upptack/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 988
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-02-27 09:30:00    Rubrik: Svara med citat

Här är ny Hyundai Kona Electric !
https://www.hyundai.news/eu/press-kits/all-new-hyundai-kona-electric-driving-performance/
https://www.hyundai.news/eu/press-kits/all-new-hyundai-kona-electric-technical-data-and-dimensions/
https://www.hyundai.news/eu/press-kits/all-new-hyundai-kona-electric-a-car-of-no-compromise/
https://www.hyundai.news/eu/press-kits/all-new-hyundai-kona-electric-design/
https://www.hyundai.news/eu/press-kits/all-new-hyundai-kona-electric-connected-and-caring/

”The All-New Electric offers pure e-mobility with two different powertrains. The long-range version with the 64 kWh battery provides an electric range of up to 470 km and an energy consumption of 15.2 kWh/100 km (internal target under WLTP regulations). The electric motor delivers an output of 150 kW, accelerating the All-New Kona Electric to 100 kph in impressive 7.6 seconds. ”.

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2018-02-27 10:38:57    Rubrik: Svara med citat

47 mil WLTP är bra, ungefär samma snittförbrukning som Leaf.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
oaktreeflower
Passiv


Registreringsdatum: 20 februari 2018
Inlägg: 3
Ort: Svanesund

InläggPostat: 2018-02-27 10:57:10    Rubrik: Specifikationerna Svara med citat

Gött med 100kW-DC-laddning. Så får vi se när det dyker upp laddare som klarar av det..
Synd att den inte får 3-fas utan bara 1-fas 7,2kW AC-laddning. Sedan kunde ju bagageutrymmet varit Leaf-stort... Då hade saken varit biff och klar.
Ska bli hyperintressant att se vad Nissan svarar med när Leaf 2019 presenteras!
Men oaktat det så inträffar ju ett fett ha-begär just nu, idag, på en gång!!!
_________________
Nissan Leaf 30kWh -17 fram till leasingen går ut i april 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-27 11:27:19    Rubrik: Re: Specifikationerna Svara med citat

oaktreeflower skrev:
Gött med 100kW-DC-laddning. Så får vi se när det dyker upp laddare som klarar av det..


80% av 64kWh på 54 minuter är "bara" 57 kW, men det är inte så illa pinkat av en trähäst ändå! Förhoppningsvis laddar den i ungefär samma hastighet som nuvarande Ioniq, även på 50kW-laddarna, tror det är runt 44kW?

Men att shortrangeversionen vill ha 54 min för att ladda 80% var ju inte så roligt. Det är ju t.o.m. långsammare än Leaf?!?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-02-27 12:16:14    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
47 mil WLTP är bra, ungefär samma snittförbrukning som Leaf.


Nej, ”nya” Nissan Leaf drar drygt 30% mer än denna!
Dvs 20,6–19,4

https://insideevs.com/2018-nissan-leaf-got-range-ratings-in-wltp-cycle/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2018-02-27 13:10:02    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
MH skrev:
47 mil WLTP är bra, ungefär samma snittförbrukning som Leaf.


Nej, ”nya” Nissan Leaf drar drygt 30% mer än denna!
Dvs 20,6–19,4

https://insideevs.com/2018-nissan-leaf-got-range-ratings-in-wltp-cycle/


Du jämför inte samma siffror. Jag jämför kWh i batteriet/mil. För Leaf tar jag 40 kWh / 28,5 mil och får 1,40 kWh/mil. För Kona är det 64 kWh /47 mil som blir 1,36 kWh/mil.

Den siffran du refererar till har ännu ingen motsvarighet hos Kona, den inkluderar laddförluster mm.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 917

InläggPostat: 2018-02-27 13:42:30    Rubrik: Svara med citat

Wow, laddlucka i fronten! Very Happy
Undrar om de även fixat en app för fjärrstyrning av värme och laddstatus samt kanske lite mer ljudisolering denna gång?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
oaktreeflower
Passiv


Registreringsdatum: 20 februari 2018
Inlägg: 3
Ort: Svanesund

InläggPostat: 2018-02-27 14:07:13    Rubrik: Hur räknar dom? Svara med citat

Från pressmeddelandet:
Powertrains
The All-New Electric offers pure e-mobility with two different powertrains. The long-range version with the 64 kWh battery provides an electric range of up to 470 km and an energy consumption of 15.2 kWh/100 km (internal target under WLTP regulations). The electric motor delivers an output of 150 kW, accelerating the All-New Kona Electric to 100 kph in impressive 7.6 seconds.

Om man tar 15,2kWh/100km gånger 4,7 (470km WLTP) så kräver det 71,44kWh tillgängligt.
Hur får dom ihop det?
_________________
Nissan Leaf 30kWh -17 fram till leasingen går ut i april 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-27 14:18:59    Rubrik: Svara med citat

Bilderna visar att interiör påminer mycket om Ioniq, med lite mer SUV karaktär… utsidan är plastig med igen SUV style… jag vet inte hur många har provkört Kona bensin men den är inte fantastisk effektiv, buller nivå är som Ioniq och komfort påminner om ZOE:

https://youtu.be/jDBZOZuhTH8

Men, hittar dem rätt balans av tillgänglighet i form av kort leverans tid, lockande pris, kanske drag, fungerande App, blandad med rätt placering av laddluckan, 64kWh… låter ganska bra på papper… Ioniq låter också ganska bra på papper men försäljning statistik talar nåt annat…
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2018-02-27 14:54:15    Rubrik: Re: Hur räknar dom? Svara med citat

oaktreeflower skrev:

Om man tar 15,2kWh/100km gånger 4,7 (470km WLTP) så kräver det 71,44kWh tillgängligt.
Hur får dom ihop det?


Laddförluster mm.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 89
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-02-27 17:22:24    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Bilderna visar att interiör påminer mycket om Ioniq, med lite mer SUV karaktär… utsidan är plastig med igen SUV style… jag vet inte hur många har provkört Kona bensin men den är inte fantastisk effektiv, buller nivå är som Ioniq och komfort påminner om ZOE:

https://youtu.be/jDBZOZuhTH8

Men, hittar dem rätt balans av tillgänglighet i form av kort leverans tid, lockande pris, kanske drag, fungerande App, blandad med rätt placering av laddluckan, 64kWh… låter ganska bra på papper… Ioniq låter också ganska bra på papper men försäljning statistik talar nåt annat…


Finns det några uppgifter om App till denna bil? Ionic har väl ingen app idag?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 917

InläggPostat: 2018-02-27 17:59:11    Rubrik: Svara med citat

delarium skrev:
.. Ionic har väl ingen app idag?

Jodå "MyHyundai with Blue Link" men den funkar inte i Europa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-02-27 21:19:24    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Leaf skrev:
MH skrev:
47 mil WLTP är bra, ungefär samma snittförbrukning som Leaf.


Nej, ”nya” Nissan Leaf drar drygt 30% mer än denna!
Dvs 20,6–19,4

https://insideevs.com/2018-nissan-leaf-got-range-ratings-in-wltp-cycle/


Du jämför inte samma siffror. Jag jämför kWh i batteriet/mil. För Leaf tar jag 40 kWh / 28,5 mil och får 1,40 kWh/mil. För Kona är det 64 kWh /47 mil som blir 1,36 kWh/mil.

Den siffran du refererar till har ännu ingen motsvarighet hos Kona, den inkluderar laddförluster mm.


Wltp för leaf är 19,4-20,6 fastställd och för kona uppger dom 15,2 wltp(uppskattad wltp av hyundai för dom vet väl hur körcykeln ser ut)

Jag hoppas detta blir en bra bil eftersom jag är så besviken på nya leaf.
Men blir den inte uppkopplad går den också bort.
Verkar bli lång väntan på nästa bilbyte


Senast ändrad av Leaf den 2018-02-27 21:23:24, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-27 21:19:45    Rubrik: Svara med citat

Vad ni är negativa, detta är väl det intressantaste som presenterats sedan Tesla roadster, model S, model X, samt model 3. Denna bil med rätt pris borde vara intressant för väldigt många.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-28 06:19:47    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Vad ni är negativa, detta är väl det intressantaste som presenterats sedan Tesla roadster, model S, model X, samt model 3. Denna bil med rätt pris borde vara intressant för väldigt många.


jag håller med 200%...

det som är historisk bevisat är att Hyundai har samma attityd mot elbilen som VW och Opel/GM… Dem gör fantastiska elbilar i sådan utsträckning som täcker minimala normer för att fortsätta sälja det dem egentligen vill sälja till kunder, med andra ord dem bygger ”compliance vehicles”… det sagt så har KONA samma drivlina som Opel AmperaE, samma batteri, det är i princip bil byggd med samma komponenter, och Ampera E kostar 42.990EUR bas version, typ ”Nordic” 48.350EUR:



Dem som drömmer att KONA ska vara billigare det är kanske dags att vakna…

Blir det mirakulös omvänd scenario där Hyundai flyttar KONA electric produktion till EU, förhandlar bra med volymer för nästkommande år från LG, och om Sverige leverantör skulle slåss för att vara Nr.1 elbil försäljare då har vi fantastisk produkt värt att vänta för… men det är mycket ”OM”…

Som med Tesla Model S 100D eller varför inte 75D, det är grym-grimaste bil för dem som kan betala mille för bilen… och det hade varit mest såld elbil en gång i tiden... Rolling Eyes

KONA Electric är fantastisk proposition, allt man behöver i ganska smart förpackning, bättre än allt annat som finns eller ska finnas i mycket nära framtid, återstår att se Prissättning och tillgängliget...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2018-02-28 06:37:59    Rubrik: Svara med citat

Men Kona är väl fortfarande en väldigt liten bil mindre än tex Leaf. Den verkar också sakna dragkrok så det är ju inte mycket till SUV.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 89
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-02-28 07:39:14    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
delarium skrev:
.. Ionic har väl ingen app idag?

Jodå "MyHyundai with Blue Link" men den funkar inte i Europa.


Mr. Green Alltså ingen app för oss Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-28 07:51:34    Rubrik: Svara med citat

Fattar inte heller vad det är som är fantastiskt med den? Som en Ampera-E med snabbare snabbladdning.

Den har ingen rolig teknik, inget nyskapande, bara lite mer räckvidd än ioniq. Den är drygt 30cm kortare än Leaf, eller 5cm längre än Zoe om man så vill, så det finns ju knappt något bagageutrymme."Subcompact SUV" skriver Hyundai själva, men vad är det som är SUV? Den är framhjulsdriven och lite höjd fjädring, men åka på fjällresan i en bil utan bagageutrymme?!?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 258
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-02-28 09:57:40    Rubrik: Svara med citat

Gillar bilen skarpt men den är helt enkelt för liten om man har familj är jag rädd för. Vore gött om det blev samma pris på ice som bev versionen dvs 159 tusen, men det kommer inte att hända tyvärr. Jag lockas alltid att vara små dryg när de sätter dessa horribla priser på batteri bilarna.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Nästa
Sida 3 av 13

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.