Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konverterar en Porsche 944 till el-drift.
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-01-23 18:33:17    Rubrik: Konverterar en Porsche 944 till el-drift. Svara med citat

Hej

Jag behöver lite hjälp med att titta igenom följande förslag.
Tanken är att ha en bil som jag kan pendla till och från jobbet i 90 km
Projektet är tänkt att kosta runt 70 000 kr utan donator bil.

Vad tror ni om följande förslag
(kom gärna med kommentarer och förbättringar)

Original (årsmodell 82-86)
Växellåda : 5 växlad manuell låda, bakhjulsdriven.
Motoreffekt : 121 kW
Tjänstevikt: 1350
Totalvikt: 1500

Ska ersättas med kit
€6,834.57

Laddare
€944.41

Heater
€145.42

Vakum pump
€410.59

DC-DC
€444.80

Batterier 21,6kwh
2 380,00 kr * 16 = 38080 Kr

Alternativ Batterier 12kwh
€563.64 * 8 = 4509,12

Mvh Johan
En som vill spaka EL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-01-23 19:18:30    Rubrik: Svara med citat

Totalvikten blir problem, du har bara 150Kg last att spela med, minus viktskillnaden mellan orginalmotor, kylsystem, tank mm. och elmotorgrejerna, kanske total skillnad ca: 40-50Kg.
Alltså max 200Kg för batterier och då blir det ingen passagerare, enda alternativet är i så fall Li-Ion=dyrt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-01-23 19:41:04    Rubrik: Svara med citat

enligt min beräkning skulle det vara 480 kg (312 för alternativ) batterier

hmm... jag kanske har tagit i för mycket.

vad händer om man har för mycket last?
kan man besiktiga som specialbygge?
eller måste man hålla sig inom totalvikten
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-01-23 23:09:55    Rubrik: Svara med citat

Bilarna är ju typade och godkända för just en totalvikt, överskrider man denna gäller inte godkännandet längre och man måste fixa intyg från tillverkaren (vilket jag tror är omöjligt) att chassi, upphängningar, bromsar mm. klarar den högre vikten.
Jag tror att om man använder en redan inreggad godkänd bil är enda möjligheten att hålla sig inom maxlasten.
Ett annat alternativ är ju att bygga bil själv helt från grunden, då kan SFRO bistå med godkännanden, hjälp mm..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-01-24 17:37:01    Rubrik: Svara med citat

Har läst på lite nu

en P 944 Turbo Cup väger 1180 kg
en motor till 944 väger 150 Kg Torr

dvs jag kommer till 1030 kg.
och så ska tank+avgassystem oxå bort.

och detta skulle innebära att jag kan klara av att göra detta "lilla" projekt Very Happy

om man nu bortser ifrån vikten, ser ni några problem med materialet som jag har valt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-01-24 19:00:30    Rubrik: Svara med citat

Vill inte vara en tråkmåns, men glöm inte att lägga på vikt på förare (måste vara med, 75Kg), vikten på elmotor, styrenhet mm. , runt 60Kg och vikten på växellådan som skall vara användas, 40Kg? (Eller var motorvikten utan låda?) =175Kg
Avdrag för tank, avgas och kylsystem ca: 40Kg =135Kg + nettovikt 1180=1315Kg, Totalvikt 1500-1315=185Kg kvar till batterier och ev. passagerare...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-01-24 22:19:30    Rubrik: Svara med citat

Oops, klantigt, glömde ju dra av motorn 150Kg, =335Kg, lite bättre, men tänk på att dessa skall fördelas på batterier, ev. passagerare och någon matkasse Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-01-25 08:27:44    Rubrik: Svara med citat

Som jag fatta texten var det bara motor utan olja.


P944 + 1 180
Motor - 150 (torr)
Tank+avgas - 40
förare + 150 (tar i lite här för passagerare) Wink
Max vikt. -1 500
====================
-360 kg kvar till el-motor och baterier


+480 kg batterier
+60kg el motor
===============
540 kg

dvs ett överlass på 180 kg

hmm. detta ser inte bra ut.
mågon som har tips.
ska man ändra batteri så att kalkylen går ihop och i så fall vilken typ ska man välja?

Som ni förstår så vill jag ha detta projektet i en porsche Smile
mest för att det är en cool bil

PS tack för all hjälp Johnny J den är mycket uppskattan DS.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-01-25 09:29:33    Rubrik: Svara med citat

Problemet är samma med alla sportbilar, många är 2-sitsiga och inte konstruerade för att ta någon last, det var därför jag valde (var tvungen) en Ford Fiesta med tjänstevikt 1030 (passagerare, vätskor och halv tank) och maxlast 420Kg...det bästa vikt/lastförhållandet jag hittat är en Suzuki Swift, inte heller så där jätterolig bil...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-01-25 09:39:41    Rubrik: Svara med citat

tråkigt alternativ, no offense.

läste att besinpriset kan 3 dubblas på 5-10 år (dollar och oljepris) då kan det vara bra med allternativ Wink

Ska undersöka vad Li-po kostar... förmodligen en heldel...
vikt på li-po 143 kg (96V, 19kwh)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-01-25 18:35:08    Rubrik: Svara med citat

I praktiken är det ju såhär att enda gången bilens verkliga vikt verkligen undersöks är vid själva regbesiktningstillfället. Efter det är det ingen som frågar eftre den om inte bilen ser uppenbart överlastad ut.
Man kan väl tänka sig att köra med lägre spänning (= färre batterier) under regbesiktningen ? Det är ju ingen som provar maxhastighet eller acceleration.

Å andra sidan; om man tittar på exempelbilarna som visades ihop med konverteringssatsen så var det ju rena flugviktare. Frågan är hur roligt det blir i en Porsche, även om det är coolt med en elbils-Porsche ?

Ur plocklistan känns det som både vakumpump och dc/dc är onödigt dyra. Det går säkert att komma över en pump begagnad från en Clio/Express för några hundralappar.
En dc/dc köpte jag själv till en Kewet som jag renoverade för några år sedan. Den var visserligen för max 75 V, men den kostade långt under hälften av vad du budgeterat för.

I övrigt låter det som ett väldigt kul projekt som jag hoppas du håller oss uppdaterade på !?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-01-25 20:27:52    Rubrik: Svara med citat

1180kg, är det med full tank, olja och kylvätska? Isåfall finns det ju några kilo till att räkna bort.
Varför ska du ha kvar växellådan?
Finns det möjlighet att sätta elmotorn nära bakaxeln?

Är det helt kört att få tag på NiMH batterier?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-01-26 13:15:08    Rubrik: Svara med citat

Kolla här för elporsche som gör burnout:
http://www.worldclassexotics.com/testMuleEV.htm

Samt ett gäng elporschar - USA dock, men man kan säkert mejla om tips. Ont om bilder på installation utom ett par.http://www.worldclassexotics.com/Electriccarconv.htm

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-02-01 10:40:51    Rubrik: Svara med citat

vet inte hur stor motor/platsen är för att sätta fast motorn nära bakaxlen?
FRÅGA: behövs inte växellådan?

Li-ion blir lite dyrt < 100 kkr :|

blir nog Bly / NiMh batterier och så lastar man inte i allt vid besiktning Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-02-01 10:55:37    Rubrik: Svara med citat

Några tips efter att ha mecka Porsche 944 en tid:

Kasta ut växellådan! Den är svintung och enormt överdimensionerad, den klarar ca 450hk utan modifiering... lite överkurs i en elbil.
Köp en diffklump från en BMW, Mercedes eller liknande, montera motorn bakåt (som 911) du har ett enormt utrymme där.
Drivaxlarna är enkla att modifiera, behöver du längre/fler att modifiera så sitter det samma på alla Audi med motorn längsmonterad samt alla VW transporter med motorn bak, endast längden skiljer.
Det är mycket billigare att köpa VW drivknutar än Porsche...

Har du fler frågor om teknik på VAG bilarna så vet jag de mesta om vilka delar som kan flyttas mellan märkena, det har lånats friskt mellan utvecklingsavdelningarna, tex har Porsche 944 exakt samma bakre bärarmar som VW-bubbla år 70-75!
Porsche 944 har även samma växellåda som Audi 100 och alla Audi med motorn på längden...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-02-01 15:54:36    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag bara en fråga till innan projektet kan starta.

Hur stor plats tar detta?

Jag har tillgång till
* en verkstad (men ej övernattning) dvs bilen kan bara vara där ett fåtal gånger, här är tanken att motor & växellåda ska lyftas ur.
* ett garage "där man inte kan gå runt bilen men finns plats för att arbeta framför/bakom bilen). här kanske man kan göra el jobb samt batteri montering

Vad tror ni är det för mycket jobb för detta?

Kanske ska säga att jag bor i LGH med eget garage i Lund.
här finns kanske någon i närheten som man kan göra studie besök hos?

Julle: är det mycket meck med att byta Diff? eller passar den nya (från BMW...) rakt på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-02-01 16:08:03    Rubrik: Svara med citat

Det är liknande mängd jobb att montera elmotorn på Porschens existerande transaxel (motorn sitter fram och växellådan bak) som att byta till en helt annan växellåda/diff, den stora skillnaden är att du slipper mycket vikt och effektförluster förknippad med originallådan, ca 100kg skulle jag gissa, hela transaxelpaketet är ca 2,5m långt! Shocked
Du kommer alltid att vara tvungen att göra adapter mella de olika delarna.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-02-02 09:00:38    Rubrik: Svara med citat

Pappa är ju montör... och har tillgång till en hel verkstad så lite adaptrar kanske inte är så svårt att fixa.

men vad tror ni om min arbetsplats är det tillräckligt eller ska man vänta tills man har ett eget garage = 3 år ... Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-02-03 11:59:35    Rubrik: Svara med citat

Att meka i ett för litet garage är inte kul. Men stora byggen har gjorts på gatan så det går nog. Jag har en synpunkt på värmaren. Jag skulle ta en för diesel/RME.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johansalo
intresserad


Registreringsdatum: 21 januari 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2008-02-05 11:00:51    Rubrik: Svara med citat

Planen om elbil får nog läggas på hyllan. För litet garage + bröllop har fått pengarna att sina lite... men jag kommer tillbaka om 1 år eller så...

Tackar för diskussionen Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.