Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första dagarna med Zoe
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-05-26 07:41:22    Rubrik: Svara med citat

Är det den där 3-fas laddningen genom motorn som ställer till det med förbrukningen?


Jag tar hellre 50kW DC än 22kW AC... oavsett batteri storlek.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Janpie
intresserad


Registreringsdatum: 12 maj 2016
Inlägg: 19

InläggPostat: 2017-05-26 08:51:41    Rubrik: Svara med citat

Kanke en liten nuancering, min leaf rullade på 16" och nuvarande Zoe på 17" icke energi effektiva däck. Kommer nog att byta till 16" med EV däck, sen rapporterar jag tillbaka.
_________________
Leaf 30, nu Zoe 40 och model 3 på väg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-05-27 16:04:46    Rubrik: Svara med citat

Döm inte ut Zoe 41 kWh utan en noggrann genomgång av transportbehovet.
Ett exempel:
Igår körde vi 29 mil, en liten nöjesrunda i det vackra vädret. Start i Vara, passerade Skövde, hämta paket på DHL-terminalen i Tibro, lunch i Hjo och laddning 22kW under tiden, stannade lite i Karlsborg och sen en titt på hjulångaren Eric Nordevall II och bruket i Forsvik. Hem till Vara via Töreboda, Mariestad, Skara och Jung. Enda laddningen var i Hjo. Total energiförbrukning 44 kWh. Körningen var enligt hastighetsgräns och trafikrytm utom på de korta motorvägssträckorna där jag körde bara drygt 100. Hela tiden hade jag gått om ström, 10 mil räckvidd kvar när vi kom hem.
Laddstolpar, 22kW, finns i Skövde, Tibro, Hjo, Töreboda, Mariestad, Skara och Jung mfl ställen. Om det varit kris hade gått att ta en liten omväg via Lidköping. Det hade räckt med laddning med 7 kW under lunchuppehållet eller en liten stund med 22 kW.
DC-laddare finns bara i Skövde, Mariestad och Jung. Det är allt i Skaraborg såvitt jag vet.
Skaraborg har många styrkor men inte när det gäller DC-laddning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifViklund
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 december 2016
Inlägg: 7

InläggPostat: 2017-05-28 03:49:33    Rubrik: 22kWh Svara med citat

Kan bara hålla med. Körde till stugan i fjällen under helgen. 27 mil enkel. Uppförsbackar upp till 530 möh och motvind. Laddade till 80% på en knapp timme i Arvidsjaur (Laponia) på deras 22kWh-laddare, den enda laddaren som finns på sträckan. Skönt med toabesök, lite mat och sedan vidare.
I min verklighet har jag faktiskt noll behov av en snabbare laddare.
Till vardags laddar jag om jag vill långsamt på jobbet och 3x10A med Clever laddbox hemma, om jag behöver, vilket jag inte behöver varje dag då jag bara har 5.6 mil enkel till jobbet.
Jag tänker aldrig på att köra snålt. Jag bara kör min ZOE som en bil och det är bekvämt och oproblematiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-05-31 11:08:40    Rubrik: Svara med citat

Nu är det snart två veckor sen jag hämtade bilen och jag tycker riktigt bra om den. Jag börjar hitta reglagen nu, har kört Skoda Octavia i många år och tycker att alla andra bilar är konstiga förstås.

Jag har kört 170 mil och medelförbrukningen ligger på 15,9 kWh/100 km, snittfart 59 km/h på landsväg 80,90 och 100 vägar.
Samma körning med vår Octavia hade gett medelförbrukning på 7 liter/100 km (bensin) och 6 liter / 100 km med vår Skoda Rapid (bensin).
Jag är väldigt positivt överraskad av regnsensorns funktion. Den funkar nämligen som jag vill. Det har jag nästan inte upplevt nån gång i egna, hyrda eller lånade bilar. Mycket bra betyg!

Enda gången jag har behövt att ladda ute var på 29 mil tripp, i övrigt har jag kört 10 till 20 mil per dag.
Det känns som en bra start på bilägandet. App och sånt har jag inte hunnit med än, jag har kört bil hela tiden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-01 09:19:34    Rubrik: uppskattad körsträcka? Svara med citat

hämtade min nya zoe igår, körde ca 30 mil, framförallt motorväg runt 120 km i timmen. När jag hämtade den full-laddad visade mätaren i bilen att den skulle komma 28 mil. Hemma idag visar den full-laddad att den kommer 20 mil. Antar att det ändras efter statistik från tidigare körningar. Någon som vet om detta räknas på senaste 100 km eller om det går att nollställa? Antar att det ger sig med tiden.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 156
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-01 14:39:47    Rubrik: Re: uppskattad körsträcka? Svara med citat

tombe691 skrev:
körde ca 30 mil, framförallt motorväg runt 120 km i timmen


30 mil och 20 mil kvar när du kom hem. I motorvägsfart?
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-01 16:07:21    Rubrik: missade visst lite.. Svara med citat

Min text i den här tråden saknade viss info. Jag stannade och laddade på lite två gånger på vägen, men det jag försökte få fram handlar om bilens sätt att räkna ut hur mycket som full-laddat batteri räcker till. På morgonen, när bilen var ny (hade rullat max 2 km) så stod det att 100% batteri skulle räcka till ca 28 mil (inte de 40 som reklamen säger) När jag sedan åkt 30 mil med hög strömförbrukning och därefter laddat fullt igen så säger inte längre bilen att jag ska komma ca 28 mil utan bara 20. Det jag funderar över är om den siffran bygger på statistik från tidigare körning snarare än att batteriet tappat 30% av sin kapacitet på en dag? Och hur går det åt andra hållet, vad står det hos andra, är det någon som får bilen att förutspå 35 mils resa på en laddning utifrån tidigare körning, och i så fall hur kör ni då? Eco-drive förstås, men vilken hastighet är optimal för max antal körda kilometer? Vid flera tillfällen hade bilen en direktförbrukning på över 70 kw, när jag gick ner lite i hastighet skönt det nästan till hälften.

Om man leker med tanken att man ska åka 100 mil (ska så småningom åka elbil till fjällen är tanken), alternativ a är så fort lagen tillåter eller räkna på 100 i snitt (tio timmar) för att göra matten enkel, med 5 laddningar a 4 timmar styck så är det 30 timmar.

Om man istället åker 75 km i timmen men då kommer 30 mil på varje laddning, så behövs det bara 2.5 laddningar och då är det 15 timmar resa och 10 timmar laddning, dvs 25 timmar.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-07-01 18:02:15    Rubrik: Re: missade visst lite.. Svara med citat

tombe691 skrev:
Min text i den här tråden saknade viss info. Jag stannade och laddade på lite två gånger på vägen, men det jag försökte få fram handlar om bilens sätt att räkna ut hur mycket som full-laddat batteri räcker till. På morgonen, när bilen var ny (hade rullat max 2 km) så stod det att 100% batteri skulle räcka till ca 28 mil (inte de 40 som reklamen säger) När jag sedan åkt 30 mil med hög strömförbrukning och därefter laddat fullt igen så säger inte längre bilen att jag ska komma ca 28 mil utan bara 20. Det jag funderar över är om den siffran bygger på statistik från tidigare körning snarare än att batteriet tappat 30% av sin kapacitet på en dag? Och hur går det åt andra hållet, vad står det hos andra, är det någon som får bilen att förutspå 35 mils resa på en laddning utifrån tidigare körning, och i så fall hur kör ni då? Eco-drive förstås, men vilken hastighet är optimal för max antal körda kilometer? Vid flera tillfällen hade bilen en direktförbrukning på över 70 kw, när jag gick ner lite i hastighet skönt det nästan till hälften.

Om man leker med tanken att man ska åka 100 mil (ska så småningom åka elbil till fjällen är tanken), alternativ a är så fort lagen tillåter eller räkna på 100 i snitt (tio timmar) för att göra matten enkel, med 5 laddningar a 4 timmar styck så är det 30 timmar.

Om man istället åker 75 km i timmen men då kommer 30 mil på varje laddning, så behövs det bara 2.5 laddningar och då är det 15 timmar resa och 10 timmar laddning, dvs 25 timmar.


Har du kört elbil innan? Jag hade inte det när jag provade en eUP och jag kom 4,6mil på en laddning!!

Man måste förstå vad det är man har. 20mil är 2kWh/10km och det är vad den drar om du kör som om vore det din gamla V70 D5. Det handlar inte om ECO drive utan om att köra saktare helt enkelt. Läs vad som står på skyltarna och följ det och kör inte motorväg. Gissar att bilen har en EPA range kring 25mil och det kan du nå om du inte kör motorväg utan håller dig till landsväg.

40mil går absolut att nå men då om du kör under 60kph hela tiden.

För Zoe med AC-alddning så får du fundera på vad du kan ladda med 22kW och sen räkna på tiderna. Ofta vinner man på att åka riktigt sakta och ladda sällan.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-07-02 05:28:41    Rubrik: Svara med citat

Så här gjorde jag för att få reda på vad som är optimal fart:
Ta tre observationer på min momentanförbrukning, 80-100-120km/h, kurvanpassa en tredjegradsekvation och mata in den i ett kalkylprogram.
Ta tre observationer på laddning vid SOC 10,50,90 och gör likadant.
Skapa sedan en funktion som kombinerar dessa ekvationer och spottar ur sig restiden i minuter för en fingerad resa på i ditt fall 200km. Sträckan skall vara ungefär bilens räckvidd och inkludera en laddning tillbaka till ursprunglig SOC.
Plotta en graf för funktionen över hastigheterna 70-130kmh. Finn grafens minimum. Där är den hastighet du skall köra för att komma fram snabbast.

Vanligtvis är det en graf på vintern och en annan på sommaren.

Exempel:

_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-08-04 05:34:55    Rubrik: Efter ett par månader... Svara med citat

Efter ett par månader med Zoe känns det riktigt bra. Hittills 600 mil, det kunde blivit fler men byte av vindruta tog 9 dagar så då körde jag V40 diesel (skakande upplevelse). Semestern i Alperna genomfördes med hjälp av bensinskoda.
Frugan och jag blev sugna på glass och utflykt i onsdags så vi satte av mot Kalmar för att undersöka läget. Cirka 32 mil enkel väg. Laddning i samband med fika och mat räckte gott för att komma fram. Väl framme i Kalmar upptäckte vi att alla andra var där också. Men det fanns några laddplatser som dieselåkarna missat. Vi kikade på stan och tog en sväng till Ölands södra udde innan vi åkte till hotellet. Det blev 47 mil den dan. De hade ingen laddmöjlighet vid Rasta men vid Liljas bil, några hundra meter från hotellet finns det Clever elmackar. Laddade fullt medan vi åt frukost. Torsdagen började med fint väder och tur till Borgholm och sen tillbaka i Kalmar blev det tur på slottet. Fyllde på med ström under tiden på en Clever elmack. Nu behövdes inte så mycket laddning så bilen blev full innan vi var klara. SMS kom från bilen när den var klar och jag kollade på Cleverappen att det inte var fullt vid elmacken (då hade jag fått flytta bilen förstås).
Hemvägen i ösregn var seg, mest på grund av regnet. Körde lite under hastighetsbegränsningen för att det skulle räcka med ett laddstopp. Det funkade bra. Vi fikade och laddade på Clever i Jönköping igen. Väl hemma kunde vi konstatera att det blev totalt 89 mil och det gick åt 130 kWh. Jag gissar att vi ökat paustiden med en timma på grund av elbilen, inte mer. Medelhastigheten blev 65 men det beror mycket på körningen på Öland och genom alla små samhällen i Småland.
Trevlig resa med trevligt sällskap i trevlig bil.
Dock skulle jag önska bättre information om laddstationer och hantering av rutt som kräver laddning. Här får man ha koll på det mesta själv. Räckviddsmätaren känns väldigt pålitlig och robust.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-08-04 05:50:08    Rubrik: bättre än jag vågat hoppas Svara med citat

Håller med i det du skriver, tänker man till går det nästan att använda elbilen på samma sätt som en bil med förbränningsmotor. Bara de längre sträckorna som behöver planeras. Vi har haft vår Zoe i 1 månad nu och åkt ca 300 mil, dock inte längre än 20-30 mil de flesta dagar och därmed har vi också laddat det mesta hemma. Dock har jag, när vi varit iväg inte haft några svårigheter att hitta gratisställen att ladda, fanns någon inställning i någon av apparna som sa visa bara gratisställen. Jag laddar gratis vid ikea, vid affären och så vidare. Jag har skaffat kort på clever, fortum och ett par till men inte behövt använda något av korten eller taggarna ännu. Mitt största problem med zoe har nog snarare med renaults generella kvalitetsnivå i de lägre nivåerna. Det vill säga, dålig mottagning på radion, mycket strul med blåtandskopplingen när vi växlar mellan två telefoner och appen ska vi inte prata om. Det enda jag använt den till är att se laddstatus och att starta ac och så irriterande att man inte kan forcera ac även om kabeln inte sitter i, ska jag bara åka 10 mil är det ok för mig att ta lite av batterikraften till detta, det görs ju när man kör så varför inte när man står still? Nästan varje gång säger appen för många anrop när jag försöker starta ac. Om jag ska fortsätta betala för den efter ett år finns det mycket att göra där, varför inte få med all info man kan behöva som laddställen och sådant även där? Just nu ligger det i r-link, men vad händer om några år när den tekniken är omodern?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-08-04 05:55:22    Rubrik: Svara med citat

Det där med att starta AC via appen har jag inte fått att fungera. Men jag har inte försökt så mycket, jag har mest kört bil Wink
Tur att det finns Clever elmackar, gratisstolparna är på många håll ockuperade av folk som vill ha gratis parkering (känns så i alla fall när jag blir utan plats) eller också har de typ 1 sladd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-08-04 06:06:43    Rubrik: allt är ännu i sin barndom Svara med citat

själv har jag som sagt bara varit elbilsägare en månad, men det känns som detta måste utvecklas och ansvaret ligger väl hos bilägarna i första hand, men det är ju bra om tekniken kan stötta. Om alla beter sig som de själva vill bli bemötta så bör det ju lösa sig, ingen som tycker om att vänta på lediga platser när de inte utnyttjas. Kanske varierar mellan olika regioner, men jag har aldrig hamnat i läget att det inte funnits ledig plats. Just nu laddar jag mest för att lära mig hur det fungerar och hur man ska tänka och är därför extra uppmärksam på klockan och ser till att flytta på bilen när det borde vara fullt. Någon föreslog en lapp med mobilnummer att ringa i rutan om bilen är fullladdad och folk står på kö. Vet inte om man kan se om bilarna laddar eller inte, det blinkar i olika färger och ibland lyser det med fast sken, men finns det någon standard. Min bil visar ju status på panelen om den laddar och hur många %, hur lång tid som är kvar och så vidare och alla som tittar in genom rutan kan se, men det kan man tydligen stänga av. Tror mer på intelligensen som finns inbyggd i laddstolparna, de borde kunna kontakta bilägaren när bilen är full och blinka med stor orange lampa när det är fullt för att uppmärksamma omgivningen på samma sätt som ingen står kvar på macken någon längre stund efter man tankat klart. Idag är det en bråkdel, vad händer om 5 år när 25-50 % av alla bilar potentiellt går på el? Ett utmanande infrastruktursproblem.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-08-04 06:13:26    Rubrik: Svara med citat

Det blir nog debitering per kWh och minut så småningom. Då får man bort parkeringsladdningen och det blir den som behöver laddningen som verkligen står där.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-08-04 06:19:11    Rubrik: normen ändras Svara med citat

precis, en så länge är elbilarna exotiska och för många företagare är löfte om fri laddning/parkering ett konkurrensmedel liknande fri wifi. Om någon ägnar 4 timmar åt att ladda hinner de shoppa en hel del. Och med 25% av fordonsflottan på el har nog ingen råd att bjuda bort elen till dagens elpriser, men om utvecklingen går framåt kommer säkert nya lösningar med solladdning och liknande också bli vanligare. Har inte räknat på det och inser att det nog behövs stora paneler, men tekniken går framåt och energikraven per produkt minskar. Men just nu så finns det ju ställen man får betala 5 gånger så mycket för att ladda som hemma medan andra är gratis. Tillgång och efterfrågan styr den fria marknaden och den kommer nog anpassa sig så småningom.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2018-04-03 15:33:45    Rubrik: Nöjd Zoe ägare Svara med citat

Har haft en ZE40 -18 i 1 vecka nu och är extremt nöjd förutom laddhastighet i kyla, onödigt stor, platta stolar och dåligt lyse.

Jag har under 2,5 år provat diverse elbilar. Det som föll mig mest på läppen var utseendet på Zoe i kombination med körkänsla. Detta förvånade mig andra borde matcha.

Var väldigt inne på att trotsa det besvärande utseendet på i3 och satsa på en 33kwh BEV. Men det var en läbbig upplevelse att i 130 km snabbt byta fil. Jättekonstigt chassie. Hörde hos BMW att de höll med, det är inte deras vanliga team som gjort chassiet. i3s är klart bättre med ännu sämre komfort och 35tkr dyrare, samt törstigare!
Vi kunde även konstatera att i3 med 33kwh batteriet inte räckte till vår stuga 16 mil bort i -6 C efter att ha testat.
E-up! var tyvärr ett skämt, den gick inte mycket längre än vår gamla Clio i kyla, Vi kom 7,5 mil annars gillar jag storleken, lyset och chassiet. Frugan kunde omöjligt (164 cm) hitta ett sittläge som passade. Mycket pga dålig justermån på ratten.
Gamla Leaf var för stor och alldeles för ful. Inte alls så skoj att köra som Zoe. Men detta är min och frugans smak.
_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-04-03 20:04:36    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Har haft en Zoe Bose sen september. Kört ca 1400mil. Hur nöjd som helst. Aldrig haft mindre än 5mils räckvidd kvar i batteriet på kvällen och aldrig haft mindre än 100% batteri på morgonen. (Förutom när huvudsäkringen gick då, blev bättre när elektrikern skruvade ner effekten på laddaren).

Pendlar dagligen ca 6-8 mil ToR till jobbet med bilen. 2/3 av sträckan är motorväg i 110-120km/h och resten 80/70km/h och kökörning. Snittade 17,5 kWh/100km i höstas. Med 10minusgrader och vinterdäck så drar den upp mot 21kWh/100km, men nu går räckvidden upp igen när värmen kommer tillbaka.
Kör precis likadant som med dieselbilen. Och den drar 0,65-0,75 l/mil istället för 0,5 som den drar på pappret. Så jag klagar inte. Den laddar precis på samma tid som renault redovisar på sin hemsida. Och räckvidden är samma som man kan räkna fram på samma sida. Har aldrig sett en dieselbil redovisa exakt förbrukning för olika hastighet och temperatur.

Två barn och två vuxna åker hur bra som helst. En bakåtvänd bilbarnstol i bak och en framåtvänd barnstol i framsätet. Jag är själv 194cm lång och sitter bra både bakom frugan i baksätet och bakom ratten.

Zoen har blivit familjens förstabil och används alltid införsta hand. V70n får bara var familjebil på långresor och dra släp samt lasta mycket. Där kan ju en småbil som Zoe /clio/fabia inte konkurrera, oavsett bränsle snabbladdare eller räckvidd.

Slutade med att att titta på räckvidd och laddhastihet efter några veckor. Bilen är alltid fulladdad, och går snabbt att värma upp innan man ska åka. Har funkat kanon i minusgraderna hela vintern.

Dåliga saker då...
90hästar e inte så inspirerande.
Körställningen passar säker inte alla med begränsande justeringsmöjligheter. Provkör länge.
Vindrutespolningen är inget vidare i motorvägsfart.
Vindrutetorkarna lämnade en 5cm kant till vänster på rutan. (Fixades genom att lossa och flytta torkarna lite).
Däcktrycksgivarna måste kalibreras första gången hos renault. (Vianor lovade att dom kunde, det kunde dom inte)
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.