Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Allt om elbil
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länktips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Tufftufftuff
Passiv


Registreringsdatum: 08 maj 2017
Inlägg: 2
Ort: Jönköping

InläggPostat: 2017-05-08 16:42:48    Rubrik: Allt om elbil Svara med citat

http://alltomelbil.se

Ganska ny site med både allmänna artiklar och nyheter kring elbilar! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-08 17:06:38    Rubrik: Svara med citat

Och det reggade du dig här för att berätta?

Är det okej om jag passar på och gör reklam för några av mina produkter när vi ändå är igång? Mr. Green
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-08 18:07:19    Rubrik: Svara med citat

Bra jobbat, ju fler ju bättre.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1203

InläggPostat: 2017-05-08 18:20:30    Rubrik: Svara med citat

Den sidan har ju varit på tapeten tidigare. Fortfarande en icke rättvis räckviddstabell. Vissa bilar med verklig räckvidd och en del med NEDC... En i3:a 60Ah går att köra 130km utan att späka sig. En Leaf 24kWh går inte 200km utan att späka sig...
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 458
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-05-08 18:52:26    Rubrik: Svara med citat

Håller med Anders, ju fler desto bättre. Lycka till!
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1203

InläggPostat: 2017-05-09 04:00:05    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker nog att ju fler som presenterar korrekta fakta är bättre. Räckvidden är ju en av de mest avgörande punkterna vid val av elbil, så det får fasiken inte visa fel fakta.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tufftufftuff
Passiv


Registreringsdatum: 08 maj 2017
Inlägg: 2
Ort: Jönköping

InläggPostat: 2017-05-09 06:23:46    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Och det reggade du dig här för att berätta?

Är det okej om jag passar på och gör reklam för några av mina produkter när vi ändå är igång? Mr. Green


Oj, det va ju ett sätt att få folk att känna sig välkomna. Det är inte min site, isåfall hade jag skrivit in den som det i min profil så att den dykt upp varje gång jag skrivit något, så som jag ser att det gör för många. Ville bara ge ett länktips, för när jag kikade runt på forumet kunde jag inte se att den varit på tapeten tidigare. Men det kanske den hade, som jag såg att någon skrev Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-05-09 07:01:43    Rubrik: Svara med citat

Egentligen borde vi användare skapa en körcykel med givna förutsättningar och sedan prova den och registrera resultat. Kanske kan man på sikt få tillverkare eller motorskribenter att testa likadant.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 458
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-05-09 09:02:49    Rubrik: Svara med citat

EPA körcykeln är redan väldefinierad och ger ganska så bra resultat.

Ingen körcykel i världen kommer ge en bra siffra för man kommer ju dubbelt så långt med en elbil i 40 km/h än i 140 km/h.

Och jag håller med Tufftufftuff, vänligare ton har efterfrågats av flera på forumet.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-09 09:22:58    Rubrik: Svara med citat

Jag är moderator på ett annat forum, där får jag ofta rensa ut inlägg som ser ut precis så där - en helt nyreggad medlem som skriver en mening och sedan url:en till en sida. Oftast inga direkta bevis på att det är någon som gör reklam för sin egen sida, men ibland är det ju uppenbart.

Om man vill marknadsföra sin webbsajt så finns det massor av sätt att göra det på, utan att det kostar speciellt mycket. Att registrera sig på en massa nischade forum och länka till sin sida är oärlig reklam tycker jag.

Nu kastar jag ju glatt sten i glashus, eftersom jag har en länk till min egen produkt i signaturen, så jag får väl kliva av mina höga hästar och be om ursäkt här, om det nu genuint är så att Tufftufftuff inte har någon affiliering alls till den länkade sidan.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-05-09 10:13:14    Rubrik: Svara med citat

Jag tänkte en egen test med givna förutsättningar som gör att man någorlunda kan jämföra individer av samma modell och olika märken mot varandra. Ser en rad problem såsom körstil, topografi, vind och temp. Plus problemet med att fastställa förbrukningen/km. Men varför skall man inte klura på ett sätt som känns relevant för oss?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-09 10:23:20    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker ExpressHasse är på rätt spår, jag efterlyser de gamla fina körcyklerna "stadskörning" och "landsvägskörning" eller ännu hellre som mercedes angav dem med start från slutet på åttitalet:
- Stadskörning
- Landsväg 120km/h
- Landsväg 90km/h

Att bara blanda ihop dem till en mischmash ger ju förvisso en fin jämförelsesiffra, men den säger ju inte så mycket om den verkliga förbrukningen, som jag, som kund, kan förvänta mig.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 159

InläggPostat: 2017-05-09 10:35:33    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Att bara blanda ihop dem till en mischmash ger ju förvisso en fin jämförelsesiffra, men den säger ju inte så mycket om den verkliga förbrukningen, som jag, som kund, kan förvänta mig.


Tvärtom tycker jag. Då elbilar är linjära i sin förbrukning så säger siffran jättemycket. Vi får EXAKT samma mätning på samtliga fordon.

Sedan får man utifrån sin egen körstil ta fram en omräkningssiffra. Men det kan bara man själv göra, ingen annan. Så om du får ut 45% av NEDC med din körstil så får du det på samtliga bilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1558

InläggPostat: 2017-05-09 11:31:39    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
för man kommer ju dubbelt så långt med en elbil i 40 km/h än i 140 km/h.


Jag tror till och med tre gånger så långt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-05-09 11:42:16    Rubrik: Svara med citat

Egentligen började jag tänka i de här banorna enbart för att det kunde vara uppslag till en tjänst på nån hemsida. Jag skulle vara bra mycket mera hjälpt av ett medelvärde på givna förutsättningar bland säg tex 50 förare än att få veta att min bil går upp till 15 elektriska mil. Sjukt värdelös info. Om några däremot redogör för helt kall bil, 100 km i 70 km/h på hyfsat plan väg, vindstilla, - 10 gr och värme av så är det guld värt. Iskall åktur men ett exempel.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-09 12:08:19    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
tor.ake skrev:
Att bara blanda ihop dem till en mischmash ger ju förvisso en fin jämförelsesiffra, men den säger ju inte så mycket om den verkliga förbrukningen, som jag, som kund, kan förvänta mig.


Tvärtom tycker jag. Då elbilar är linjära i sin förbrukning så säger siffran jättemycket. Vi får EXAKT samma mätning på samtliga fordon.

Sedan får man utifrån sin egen körstil ta fram en omräkningssiffra. Men det kan bara man själv göra, ingen annan. Så om du får ut 45% av NEDC med din körstil så får du det på samtliga bilar.


Nej. Det stämmer inte. Exampelvis kan två bilar kan ha exakt samma NEDC-förbrukning men radikalt olika förbrukning vid jämn fart 100km/h.

Eller hur menar du förresten?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Senast ändrad av tor.ake den 2017-05-09 12:23:31, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1203

InläggPostat: 2017-05-09 12:17:14    Rubrik: Svara med citat

Oj, ser nu att tabellen har blivit åtgärdad så att de jag nämnde är likställda. Bra!

Sedan att räckvidden är annorlunda i verkligheten, men man jämför iallafall äpplen med äpplen då.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kristofer
Passiv


Registreringsdatum: 07 augusti 2016
Inlägg: 4

InläggPostat: 2017-05-09 14:11:45    Rubrik: Svara med citat

Hej! Återigen tycks min tabell provocera. Som många av er är inne på så är NEDC-skalan inte detsamma som verklig körning.

Testerna innehåller mycket tomgångskörning vilket blir vilseledande för en elbil. Jag vill minnas att snitthastigheten är 33km/h i testerna.

Samtidigt är NEDC-skalan ett standardiserat mätvärde, och ger ändå en indikation på hur långt en bil når i förhållande till andra bilar. Den ger också en fingervisning om bilen kan köra långt eller kort.

Som några av er är inne på hade det varit hyperintressant att ta fram en mer realistisk tabell - baserad på verklig kördata, men jag tror inte att tillverkarna inom en snart framtid skulle vara intresserade av att delge den informationen.
_________________
Allt om Elbil - Nyheter, guider och bevakning om elbilar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-05-09 14:45:50    Rubrik: Svara med citat

Jag såg framför mig att man sammanför en massa sökbar data på en sida. Kanske kall, mellan och varm realistisk körcykel samt tätort respektive landsväg. Om någon bil får väldigt bra värden så är det god reklam, om någon får dåliga jämfört med spec så......

Om en stor grupp användare har specificerat vad man anser är intressant så kommer det ligga till grund för många val. Det är något som tillverkare och handlare kan behöva bemöta sakligt och kanske ge tips om hur man kör smartast med deras bil.

För övrigt verkar det ju när man tänker efter nästan efterblivet att inte kräva tester som man har nytta av. Jag kan fatta att man behöver de nuvarande testerna också för en ackrediterad och spårbar provning. Men som användare vill jag ju ha resultat som speglar ungefärlig vardag i vårt land med våra förutsättningar.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristofer
Passiv


Registreringsdatum: 07 augusti 2016
Inlägg: 4

InläggPostat: 2017-05-09 15:00:54    Rubrik: Svara med citat

ExpressHasse skrev:
Jag såg framför mig att man sammanför en massa sökbar data på en sida. Kanske kall, mellan och varm realistisk körcykel samt tätort respektive landsväg. Om någon bil får väldigt bra värden så är det god reklam, om någon får dåliga jämfört med spec så......

Om en stor grupp användare har specificerat vad man anser är intressant så kommer det ligga till grund för många val. Det är något som tillverkare och handlare kan behöva bemöta sakligt och kanske ge tips om hur man kör smartast med deras bil.

För övrigt verkar det ju när man tänker efter nästan efterblivet att inte kräva tester som man har nytta av. Jag kan fatta att man behöver de nuvarande testerna också för en ackrediterad och spårbar provning. Men som användare vill jag ju ha resultat som speglar ungefärlig vardag i vårt land med våra förutsättningar.


Jag håller med dig. På sikt tror jag visserligen att räckvidd kommer sluta vara ett bekymmer - men ändå ett mycket relevant mätvärde.

Vi kommer se lågprisbilar med räckvidd på 60 mil, premiumbilar uppåt 100 mil och sportigare bilar med fokus på kraft. Då kommer vi ha bilar som klarar pendling och körning av barn till fotbollen utan batteritorsk.

Men sedan kommer det ju finnas fler krav på en elbils flexibilitet kring kapacitet, de som har möjlighet att ladda varje natt i hemmet kontra de som kanske måste samsas över en laddstolpe och kanske måste ha kapacitet för en veckas vardagsresor.
_________________
Allt om Elbil - Nyheter, guider och bevakning om elbilar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länktips Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.