Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


BMW I3 - 2018
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
vajder
intresserad


Registreringsdatum: 05 februari 2017
Inlägg: 13

InläggPostat: 2017-05-02 10:22:27    Rubrik: BMW I3 - 2018 Svara med citat

Jag ska låna hem en I3 nästa vecka för ett rejält test. Tyvärr har ÅF där vi får ta ut våra bilar ingen REX att låna ut...

Däremot sa säljaren att 2018 versionen kommer ha en facelift och eventuellt också större batteri. Låter väl lite för bra med en update redan på batteriet? Däremot en facelift var klart enligt honom.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1233
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-02 11:05:44    Rubrik: Svara med citat

LED på helljuset, bara det är en klar förbättring.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 220
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-05-02 15:13:06    Rubrik: Svara med citat

Du behöver väl inte låna av din ÅF, andra BMW handlar har säkert rex som du kan provköra och kanske låna över kvällen.

Hoppas själv på 120Ah batteri i i3an 2018, som BMW pratade om i hösten 2016. Fast det har varit tyst om det från BMW det sedan dess.
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 101
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-05-02 16:28:09    Rubrik: Svara med citat

Facelift känns ju redan klart, men det verkar vara av mindre extern art, samt uppdatering av mediesystemet, efter vad jag läst. Säkert andra saker &så, men det är svårt att sia om.
En sportigare version verkar ju &så klart, men den verkar för dyr för min arbetsgivare, så jag har slagit den ur planerna.

Planerar att beställa en i3 BEV 94 så, jag har läst allt jag hittat. Och jag har inte hittat något som gör att jag personligen kommer att vara speciellt sugen på att invänta -18.
Dock -19 eller -20 tror jag uppgraderade batteripaket kommer, vilket känns intressant.

Men självklart *vet* man först när årsmodellerna presenteras. -18 gissas premiärvisning i september efter vad jag läst.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 189
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-07-03 13:33:29    Rubrik: Svara med citat

Vid ny beställning i dag tycks det vara 2018 modellen som levereras enligt säljare och leveranstid ca. 10 veckor tror jag han nämnde.
Är det någon som har koll på vad som skiljer 2017 och 2018 modellerna?
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 BEV
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
borealis
Aktiv


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 94
Ort: Västkust

InläggPostat: 2017-07-03 14:25:41    Rubrik: Svara med citat

Facelift är bara marginal. Lite ändringar på stötfångare fram och bak. Ingen större batteri än, vill säger det kommer blir den 94Ah batteri. 120Ah batteri kommer i nästa steg.
Däremot blir det en sportversion i3S med liiiite mera hästkrafter.

https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-frankfurt-motor-show/2018-bmw-i3-facelift-gain-new-hot-s-model
_________________
i3 60Ah REX (06/2014 - 06/2017) = 120.000 km
i3 94Ah REX (06/2017 - )
Audi A2 = 310.000 km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1233
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-03 14:26:07    Rubrik: Svara med citat

LED helljus samt snyggare front (facelift)
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2017-07-03 15:14:05    Rubrik: Svara med citat

Provkör du den riktiga BEV versionen, REX är ju bara dyrt och onödigt. Det går idag utmärkt att åka var som helst i södra Sverige med den rena elbilen, så tätt är det med snabbladdare.
Lägg de där 20000kr på något roligare än en fossilmotor som du aldrig kommer ha nytta av. Om du någon gång känner att du inte kommer fram så kan du ju beställa en Taxi och en bärgning så kommer du ändå billigare undan.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1138

InläggPostat: 2017-07-03 18:54:42    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Provkör du den riktiga BEV versionen, REX är ju bara dyrt och onödigt. Det går idag utmärkt att åka var som helst i södra Sverige med den rena elbilen, så tätt är det med snabbladdare.
Lägg de där 20000kr på något roligare än en fossilmotor som du aldrig kommer ha nytta av. Om du någon gång känner att du inte kommer fram så kan du ju beställa en Taxi och en bärgning så kommer du ändå billigare undan.

Dyrt, kanske... Men i mitt fall så blev det billigt eftersom jag kunde sälja fossilbilen istället.

Nytta... Tjaaaa... REX:ade 2 gånger i helgen. Kört ca 40 mil och inga snabbladdare i närheten när jag behövde det. Ena gången pga otroligt korkad skyltning på en avstängd bro. Typ 1 mils extra körning.

Sååååå, jag tycker inte att man säga att det bara är dyrt och onödigt. Rolling Eyes
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
2xa
Passiv


Registreringsdatum: 25 december 2016
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-07-03 19:06:19    Rubrik: Svara med citat

Håller med, bor i Sundsvall och upp till Sundsvall funkar det hur bra som helst med BEV.
Har förstått att BMW säljarna gärna rekommenderar REX. Det beror troligen på att då får man sälja en dyrare bil alternativt för att lugna kundens räckviddsångest och få sälja någon bil överhuvudtaget.
Nackdelar med REX är.
- Mer underhåll, på en förbränningsmotor är en del underhåll beroende på tidsintervall och oberoende på körsträcka. Exempelvis olja.
- Högre förmånsvärde och lägre statlig bonus.
- Besiktning med mätning av utsläpp osv. (Kan bli kostsamt).
- Bilen väger mer och har inte värmepump vilket minskar räckvidden vid eldrift

REX är i mitt tycke en bastard lösning som kom till för att mildra räckviddsångest hos förstagångsköpare av elbil. Den hade kanske hade ett visst berättigande när batteriet var på 60Ah men nu behövs den inte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1233
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-03 19:22:00    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle vilja säga att hade dom ersatt Rexen med batteri så hade inte Rex behövts. 200kg extra batteri hade suttit fint. 45-50 kWh batteri och bilen hade varit perfekt 👌
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
borealis
Aktiv


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 94
Ort: Västkust

InläggPostat: 2017-07-04 03:17:22    Rubrik: Svara med citat

Kan ni snälla sluta att bråka om REX är bra eller inte. Det finns både versioner och alla kan välja précis efter deras behov. Dessutom är det fel tråd här att diskutera detta! Igen och igen och igen . . .
_________________
i3 60Ah REX (06/2014 - 06/2017) = 120.000 km
i3 94Ah REX (06/2017 - )
Audi A2 = 310.000 km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1233
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-04 05:22:35    Rubrik: Svara med citat

borealis skrev:
Kan ni snälla sluta att bråka om REX är bra eller inte. Det finns både versioner och alla kan välja précis efter deras behov. Dessutom är det fel tråd här att diskutera detta! Igen och igen och igen . . .


Men håll med om att om den haft 85kWh batteri så hade även du valt Bev. Själv älskar jag min 69AH Rex, men hade valt Bev om batteriet vore större än 45kWh
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2017-07-04 05:30:16    Rubrik: Svara med citat

Var ska vi diskutera REX om inte i tråden där det diskuteras om en BMW i3 2018?

BMW säger att de som köpt en REX inte använder motorn särskilt ofta. Den går bara igång för att den ska fungera om den behövs.

Om jag förstod statistiken rätt så har de bara sålt en REX i Sverige i år.

Som sagt lägg de där 20 000kr på något roligare om det inte är så att du har använt dem till taxi och bärgning efter de första 3åren.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 189
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-07-04 05:34:31    Rubrik: Svara med citat

Upptäckte att den är bakhjulsdriven, men det är kanske inget problem med dagens antisladdsystem.
Någon som vet om det är en eller två motorer, en motor fodrar väl en differential också.
(Ursäkta mig detta har ju inte med årsmodellen att gör)

Har inte haft en bakhjulsdriven bil på de senaste 50 åren.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 BEV
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 769

InläggPostat: 2017-07-04 06:04:20    Rubrik: Svara med citat

Drivmedel skrev:
Upptäckte att den är bakhjulsdriven, men det är kanske inget problem med dagens antisladdsystem.
Någon som vet om det är en eller två motorer, en motor fodrar väl en differential också.
(Ursäkta mig detta har ju inte med årsmodellen att gör)

Har inte haft en bakhjulsdriven bil på de senaste 50 åren.


Provkörde en i3'a på kall och våt vägbana och fick ett fantastiskt grepp med de smala däcken. Har dock inte provat på snö eller is.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 189
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-07-04 08:33:01    Rubrik: Svara med citat

Här fanns en del svar på mina frågor.
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/i/i3/2016/oversikt.html
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 BEV
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 101
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-04 08:52:47    Rubrik: Svara med citat

Bakhjulsdrift är imo bara en fördel, får man ju ner mer tryck i asfalten när man gasar från noll, och vändradien blir mycket bättre.
Jag tror att det bara är Teslorna som har dedikerad motor vid varje hjul. Alla andra elbilar har nog diff på gammaldags manér.

Hepp, min nya BEV ska jag få hämta torsdag nästa vecka.. Myspys. Smile

Det enda som jag tycker är dumt med i3, är att bakluckan inte är tvådelad som på Smart - det är superpraktiskt att bara öppna rutan istället för hela kombiluckan, och det tar heller inte så mycket plats bakåt/uppåt. Sedan verkar det inte gå att fäll främre passagerarsätet heller, om man ska lasta virke o.d.
[Som alla andra sällar jag mig dessutom till skaran som saknar möjlighet till dragkrok på mindre elbilar]
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2017-07-04 10:38:11    Rubrik: Svara med citat

vespaman skrev:
Bakhjulsdrift är imo bara en fördel, får man ju ner mer tryck i asfalten när man gasar från noll, och vändradien blir mycket bättre.
Jag tror att det bara är Teslorna som har dedikerad motor vid varje hjul. Alla andra elbilar har nog diff på gammaldags manér.
...

Tesla har bara en motor per axel och har alltså differential.

Fördelen med bakhjulsdrift är ju att du slipper rycken i ratten när du gasar. Dessutom behöver framhjulen bara göra en grej svänga inte två.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
borealis
Aktiv


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 94
Ort: Västkust

InläggPostat: 2017-07-04 10:55:51    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:


Men håll med om att om den haft 85kWh batteri så hade även du valt Bev. ...


En i3 med 85kWh skulle inte vara en i3 längre. Det finns en anledning att den bara väger 1400 kg. Jag körde en Model S 85 veckovis och det känndes dumt att pendla 6 mil varje dag med en 7 sitsig 2,5 ton bil till jobbet.


LarsL skrev:
Var ska vi diskutera REX om inte i tråden där det diskuteras om en BMW i3 2018?

BMW säger att de som köpt en REX inte använder motorn särskilt ofta. Den går bara igång för att den ska fungera om den behövs.

Om jag förstod statistiken rätt så har de bara sålt en REX i Sverige i år.

Som sagt lägg de där 20 000kr på något roligare om det inte är så att du har använt dem till taxi och bärgning efter de första 3åren.




Det finns tillräkligt söndertrampade tråder där folk har meddelad sina åsikter omkring REX. Inte minst icke i3 förare.
Hela ideen med REXen är att använder den så lite som möjligt. Annars skulle det ha varit en PHEV.

Statistiken ha du förståd fel:
Enligt http://elbilsstatistik.se/var finns en beståndsökning från 22 REX och 20 BEV i månad maj. Check your facts!

I mina 120.000 km ha jag använd REXen för ca 5000 km. Och då var det värd varje öre kan du tro.

Men som elbilsguru vet du säkert bättre. Mer kommer jag inte mata trollen.
_________________
i3 60Ah REX (06/2014 - 06/2017) = 120.000 km
i3 94Ah REX (06/2017 - )
Audi A2 = 310.000 km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.