Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Optima plug in
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-04-25 19:32:13    Rubrik: Svara med citat

På Volt och Prius kan man ju tvinga bilen att köra på elmotorn genom att koppla in sig på kretsen till bränslemätaren och lura den att soppan är slut. Kanske går att göra här med?

Om man verkligen vill köra elektriskt alltså...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-26 04:26:40    Rubrik: Svara med citat

Eftersom det är en tjänstebil tror jag att jag ska hålla mig till de justeringar man kan göra med knapparna i bilen.
Jag känner mig lyckligt lottad som har möjlighet att köra en så tekniskt tillkrånglad bil för så små belopp.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-05-08 07:01:38    Rubrik: Svara med citat

Nu när jag börjat åka lite i tjänsten och tagit mig utanför 08-området har snittförbrukningen dragit iväg en smula. Snittet över de första 413 milen är 0,29 liter/mil. Vid körning från Enköping till Linköping och tillbaka (väg 55 och E4) stabiliserade sig färddatorn på 5.0 liter/100 km. Om ett par veckor blir det en hundramilatripp utan laddmöjlighet förutom starten hemifrån. Ska bli intressant att se hur det drabbar bränslekontot.

Hade en ung herre med på tur igår och han tyckte bilen var oerhört cool, speciellt att den kunde "parkera själv".
"Hur kan den snurra på ratten?"
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-05-17 06:44:52    Rubrik: Svara med citat

Nu i veckan har jag kört nåt hundratal mil med min Kia. Jag startade med laddat batteri och körde 30 mil innan jag tankade. Sen blev det ungefär 70 mil utan att ladda bilen innan jag fyllde tanken igen. Datorn påstod att bilen hade snittat 6,1, men enligt trippen och pumpen blev det 5,9. Ganska OK tycker jag när det mest gick i 100-120 km/h.
Inte blev jag speciellt trött i kroppen eller skallen heller så jag trivs bra i bilen.

Än så länge är det inga stora saker jag retar mig på. Att inte farthållaren går att aktivera en gång för alla är dumt.
När batteriet är klent laddat och man åker bakom en annan bil i uppförsbacke tycker jag den kan vara lite ryckig i farthållningen som om den inte kan bestämma sig för vilken växel den ska ha.
Regnsensorn är inte perfekt utan kan svepa till utan synbar anledning.
Ibland flyttar jag växelspaken någon del av en sekund för tidigt och då anser inte bilen att jag har väntat på att den startar så jag måste flytta tillbaka till P och trycka på startknappen igen.
Ljuset tänds inte när torkarna rör sig. Bakljus känns bra i regn.

Några revolutioner har de knappast gjort i designen av bilen, men den har en del saker som jag uppskattar.
Förarstolen åker bakåt när man stannar så det blir lättare att kliva i och ur.
Stolarna är perforerade och har fläktar som kan svalka bak och rygg i tre olika nivåer.
Rattvärme är bra skit!
Android Auto är bra när man hört samma nyheter för många gånger och navigeringen är smidigare med Google Maps än Kias egen.
Skönt med 270° vy i parkeringshjälpen i trånga P-hus.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-05-19 04:21:42    Rubrik: Svara med citat

Fortsätter min monolog med att bilen åtminstone drar ganska lite bensin när det har blivit lite varmare ute. Igår var det strax över 20° när jag åkte från jobbet och detta visade bilen när jag kom hem.


_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-19 04:52:51    Rubrik: Svara med citat

Det är ju synd att du skall behöva ha monolog. Laughing

Tycker faktiskt inte 0,5 liter milen är något att skriva hem om. Om du får för dig att ecodriva den maximalt (typ köra som man gör med en Leaf på långsträck - max 90km/h, sacka i backarna, hämta fart i nedförsluten) så skulle det vara intressant att läsa vad den tar. Dvs hur lågt kan man komma med bara hybriddriften, utan att starta hemifrån med fullt batteri?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-05-19 05:28:40    Rubrik: Svara med citat

Tack för lite inputs!
0,5 liter/10 mil är väl OK?
---
Nog tycker jag 5,9 på långkörning är OK för en så pass stor bil (4,85 lång och 1,86 bred) utan att snålköra mer än att inte köra för fort.

Att hålla sig under 90 och låta bli att hålla farten i backarna känns snudd på farligt på motorväg. Jag är dessutom notorisk användare av farthållare speciellt nu när jag har adaptiv sån.
Jag får försöka hitta ett lämpligt tillfälle att snålköra 70-80 mil.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-19 05:42:53    Rubrik: Svara med citat

Jo jo visst är det okej, men inte om man är van vid 0,0 liter per mil Laughing Min gamla mercedes C-klass (160hk, 6-växlad manuell) kunde man snålköra neråt 0,6 och Kian är ju nästan 15 år nyare. En hel elektrisk drivlina för att spara en deciliter bensin/mil? Det borde finnas större potential.

Under 90 på motorväg är ju kanske att späka sig lite för mycket, men om man lägger sig 50m bakom en långtradare går det, och är den lastad sköter sig sackningen i backarna själv också med adaptiv farthållare? Man kan ju tjäna massor av bränsle på att lägga sig ännnu närmare, men det är ju dyrt att lacka om huven och byta vindruta också...

Snålköra 70-80 mil i stöten är jobbigt! Sitta och koncentrera sig i 10+ timmar, då är man ganska slut när man kommer fram. Det är kul ungefär som leafens batteri räcker dvs 1,5h.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-05-19 09:04:04    Rubrik: Svara med citat

Att jag skriver 70-80 mil är för att det inte ska bero på hur känsligt munstycket är när man tankar bilen om det ska vara en dl mer eller mindre per mil.
Man har större nytta av den elektriska drivlinan än enstaka dl. Så här långt är det runt 3,0-3,5 l/100 km över tid om jag minns rätt. För närvarande visar färddatorn 1,7 sen senaste tankning.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-19 09:45:15    Rubrik: Svara med citat

Jaha, du menar så. Jag brukar "kalibrera" färddatorn en gång, och göra en mental not av hur många procent den visar fel, och sedan kan man strunta i noggrannheten vid pumpen. Det är ju som lättare att läsa av färddatorn.

När det gäller pluginhybrider som koncept - jag får påminna mig att det faktiskt inte är praktiskt för alla att ha två bilar. En elbil som klarar bulken av körningar och en fossilare för de där enstaka långkörningarna. Då kan ju pheven vara en lösning. Viktigt är ju då att den faktiskt funkar som en elbil när den kan - jag kan förstå ur ett ingenjörsmässigt perspektiv att de tycker det är praktiskt att starta och varmköra motorn alltid, även om motorn inte alls kommer att behövas ens den dagen, men den där kallstarten med sin bränsleåtgång och sina emissioner förintar ju elbilsfunktionen även om man använder el till en del av resan.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-05-19 10:09:01    Rubrik: Svara med citat

Jag hade gärna åkt elbil i tjänsten, men det kan behövas att jag åker Stockholm-Kalix nån dag med Gäddede som mellanstopp och då är alternativen få om det ska vara praktiskt genomförbart.

Det troliga är väl att hustruns bil byts mot en elektrisk när det är dags att ersätta den om ett par år. De andra två bilarna är bensindrivna, men de körs inte många mil per år.

Visst hade det väl funnits en möjlighet att ta ut en Zoe som tjänstebil och använda hustruns för långkörningar tillsammans med Bose quiet comfort. Tyvärr talar totalekonomin mot en sån lösning och ibland får plånboken råda.

Jag har själv skrivit spaltkilometer mot laddhybrider tidigare, men den kostar 2650 kr/månad före skatt.

Jag använder en excelfil där jag noterar när jag tankar, hur mycket jag tankar och vad det kostar och har gjort det de senaste 15 åren utom när jag körde elbil.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-19 11:39:42    Rubrik: Svara med citat

För mig är bilägandet, även om det sitter långt inne att erkänna det ibland, inte bara kronor och ören, vore det det skulle det förmodligen vara någon liten diesel på gården.
Viktigt är att man är nöjd med det man får för pengarna, och det låter ju som att du är det.

Åtminstone för nu - det brukar ta ungefär tre månader innan man har kommit över nyhetens behag Wink
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-08-07 04:47:31    Rubrik: Svara med citat

För andra gången när jag tankar visar färddatorn 1,7 l/100 km. Denna gång knappt 250 mil sen förra besöket på en bensinstation.


Sen jag skrev nåt sist har bilen fått 1500-milaservice till en kostnad av 2009 kr. Då fick jag låna en Niro hybrid över dagen och insåg hur mycket mer den bullrar än Optima. Främst kom ljudet från bakhjulen.

Jag trivs fortfarande bra med bilen och har svårt att komma på vad jag skulle kunna ha ersatt den med för samma kostnad.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-09-12 06:11:44    Rubrik: Svara med citat

Laddhybrider kan vara hyfsat snåla med rätt körmönster.

3237 km från en tankning till nästa.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AkihE
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 september 2017
Inlägg: 9

InläggPostat: 2017-09-13 10:10:30    Rubrik: Optima SW plugin beställd Svara med citat

Äntligen en plugin som klarar alla de krav jag haft, drag (min 1470kg) minst 3mil på el @115kmh och kanske den viktigaste inte helt orimligt pris i jämförelse mot motsvarande bil utan plugin.
List priset är helklart för högt men som hemsidan deras avslöjar så får man den faktiskt för 7.5 basbelopp. Passaten jag kika på landade på 460K med sämre utrustning!

Så nästa vecka bytes min BMW 520D Xdrive mot Kia, känns bara hel rätt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-09-13 10:18:30    Rubrik: Re: Optima SW plugin beställd Svara med citat

AkihE skrev:
Äntligen en plugin som klarar alla de krav jag haft, drag (min 1470kg) minst 3mil på el @115kmh och kanske den viktigaste inte helt orimligt pris i jämförelse mot motsvarande bil utan plugin.
List priset är helklart för högt men som hemsidan deras avslöjar så får man den faktiskt för 7.5 basbelopp. Passaten jag kika på landade på 460K med sämre utrustning!

Så nästa vecka bytes min BMW 520D Xdrive mot Kia, känns bara hel rätt!


Grattis det är inkörsporten till tyngre droger, dvs helt eldrivna fordon.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AkihE
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 september 2017
Inlägg: 9

InläggPostat: 2017-09-13 10:59:47    Rubrik: Re: Optima SW plugin beställd Svara med citat

AS1 skrev:

Grattis det är inkörsporten till tyngre droger, dvs helt eldrivna fordon.


Tack, bil nr 2 i hushållet lär bytas nästa år mot en elbil, Familjen vägrar ge upp husvagns resorna därav plugin.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-09-13 13:00:55    Rubrik: Re: Optima SW plugin beställd Svara med citat

AkihE skrev:
AS1 skrev:

Grattis det är inkörsporten till tyngre droger, dvs helt eldrivna fordon.


Tack, bil nr 2 i hushållet lär bytas nästa år mot en elbil, Familjen vägrar ge upp husvagns resorna därav plugin.


Det finns rena elbilar som får ha drag, nästa år finns det fler alternativ än nu.

Själv håller jag liv i en 20år gammal berlingo som jag bara tar när jag behöver släpkärrorna
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AkihE
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 september 2017
Inlägg: 9

InläggPostat: 2017-09-13 15:44:51    Rubrik: Re: Optima SW plugin beställd Svara med citat

AS1 skrev:

Det finns rena elbilar som får ha drag, nästa år finns det fler alternativ än nu.

Själv håller jag liv i en 20år gammal berlingo som jag bara tar när jag behöver släpkärrorna


Jao men inget rimligt alternativ för oss med husvagn, Model X fixar det men inget jag skulle prova på med 3 barn i bilen eller ha råd med Smile
Men klart roligt test av Norrmannen som brassa runt i europa med sin Tesla:
https://bensmann.no/towing-caravan-tesla-model-x-europe

L.Mäkinen har du några bra tips som den KIA Optima specialist du blivit? Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-09-13 17:12:38    Rubrik: Svara med citat

Du har väl beställt en kombi om du ska ha dragkrok? Min sedan får inte ha det, men den är en av de första som kom hit.

Jag kör exakt 30 km motorväg på väg till jobbet och håller man jämn fart slipper man lyssna på bensinmotorn. Står farthållaren på 120 kan motorn starta i backarna.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.