Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddare till elmopedbil

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JörgenL
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 december 2016
Inlägg: 8

InläggPostat: 2017-02-06 07:36:27    Rubrik: Laddare till elmopedbil Svara med citat

Jag har en el-mopedbil med blybatterier 8 st 6v 200Ah. När de gamla tog slut i förtid, skaffade jag nya gjorda i Europa. Mitt problem är nu laddaren som finns i bilen. Den stänger av och laddar inte mer än att det visar 52.2 volt, och då är enligt spec på batterierna (och i verkligheten) inte batterierna laddade mer än lite Jag kan bara köra 6 km. Laddaren ska ge en slutspänning på minst 55V helst 55.4.

Jag vet inte om det går att ändra laddaren. Alternativt får jag skaffa en ny.

Skulle gärna vilja ha några tips!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-02-06 15:13:21    Rubrik: Svara med citat

När är dem 52v är det i slutet av laddning eller några timmar senare
samt bild på din laddare så kan du säkert få mer info
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JörgenL
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 december 2016
Inlägg: 8

InläggPostat: 2017-02-06 17:01:16    Rubrik: Laddare till elmopedbil Svara med citat

Det är inte krypströmmar, batterierna håller sin spänning, men laddaren stänger av vid för låg spänning, och batterierna blir inte fullt laddade.

Laddaren är en klump med kylflänsar som inte säger mycket, den text som finns är kinesika tecken, som jag inte är helt främmande för att kunna tyda, men ger ingen vägledning. Inga reglage eller avläsningar förutom röd gul grön. Den visar fulladdat ganska snabbt, och det är långt ifrån fullt.
Efter laddningen är spänningen ca 2 volt för låg. Tillverkaren vill ha minst 54.4 volt. När bilen gått ca 6 km är det dags att ladda och då är spänningen ca 49.3.

Troligen är laddaren hel, men de batterier som fanns skulle ha denna laddning.

Batterierna som jag har lagt dit kräver mer.

Jag tror att jag vet vilken laddare som passar, den är dock ganska dyr. Får väl ta den kostnaden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kortis
Nyfiken


Registreringsdatum: 21 november 2011
Inlägg: 10

InläggPostat: 2017-02-06 17:25:53    Rubrik: Svara med citat

Hej
har du bytt batteri typ ?
hade du Gel innan och har bytt till blysyra så kan den ladda för dåligt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2017-02-06 17:49:02    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Vad är det för effekt på laddaren du har idag?
Kan du inte öppna den och se om du ser något trimpot någonstans som du kan justera utspänningen på lite försiktigt. Finns inte det så är det bara att skaffa en ny.
6 km räckvidd gör ju ingen glad men jag är inte så insatt i blykemi och hur mycket extra energi det blir om du laddar till 55V.
Du skulle kunna ladda upp batterierna två och två sista biten med en vanlig batteriladdare för att se hur den går om den får rätt spänning antar jag.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JörgenL
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 december 2016
Inlägg: 8

InläggPostat: 2017-02-06 19:51:37    Rubrik: Svara med citat

kortis skrev:
Hej
har du bytt batteri typ ?
hade du Gel innan och har bytt till blysyra så kan den ladda för dåligt


Gelbatterier är blysyra batterier. Det fanns gel förut också, men de nya kräver högre laddspänning och är gel de oxså. Jag betalade ju mer för gel, delvis för att det inte skulle gå att använda laddaren om jag köpte våta.
Det går inte lätt att ändra laddningsprofilen i den laddning som nu sitter i bilen.
Det blir att byta laddare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JörgenL
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 december 2016
Inlägg: 8

InläggPostat: 2017-02-06 20:15:27    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Hej.
Vad är det för effekt på laddaren du har idag?
Kan du inte öppna den och se om du ser något trimpot någonstans som du kan justera utspänningen på lite försiktigt. Finns inte det så är det bara att skaffa en ny.
6 km räckvidd gör ju ingen glad men jag är inte så insatt i blykemi och hur mycket extra energi det blir om du laddar till 55V.
Du skulle kunna ladda upp batterierna två och två sista biten med en vanlig batteriladdare för att se hur den går om den får rätt spänning antar jag.

/Ola


Jag lutar åt att skaffa en bättre laddare som kan ha flera profiler. Vem vet hur batterier ska laddas om ett par år? Den som är i är inte möjlig att säkert ställa. Batterier kostar mer än en laddare, så man får inte leka för mycket. Räckvidden med nya batterier är 60 till 90 km beroende på hur man kör och hur långt man tycker man kan ladda ur. Det går inte bra med en för liten laddare heller, det är 200 ah.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 591

InläggPostat: 2017-02-07 13:22:59    Rubrik: Svara med citat

Hoppas du får orning på laddningen.
jag är mer nyfiken på bilen, bilder & lite data. Very Happy
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JörgenL
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 december 2016
Inlägg: 8

InläggPostat: 2017-02-18 06:56:40    Rubrik: Svara med citat

Laddaren är nu monterad, bilen går längre, men det är trots nya batterier inte mer än 20 km förrän det blir lågt. Det borde vara 3x så mycket räckvidd.

Jag ska kolla varje batteri för sig och se om något är sämre. Jag har bara kollat volt, får nog testa under belastning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-02-18 09:23:39    Rubrik: Svara med citat

57,6V är ju mer normal laddtoppspänning för 4x12V eller 8x6V...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JörgenL
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 december 2016
Inlägg: 8

InläggPostat: 2017-02-18 11:01:29    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
57,6V är ju mer normal laddtoppspänning för 4x12V eller 8x6V...


Gel har lite andra parametrar än våta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kortis
Nyfiken


Registreringsdatum: 21 november 2011
Inlägg: 10

InläggPostat: 2017-02-18 11:52:00    Rubrik: Svara med citat

Hej
vilka batterier har du monterat ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JörgenL
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 december 2016
Inlägg: 8

InläggPostat: 2017-08-07 04:00:09    Rubrik: Räckvidden återställd. Svara med citat

Efter ett tag med den nya laddaren ökade räckvidden betydligt. Jag lät den stå på länge,några dagar och körde lite.

Laddaren var dyr, och kostade 12000. Den har dock lång garanti och är gjord i Sverige (Tystor).

Batterierna är tyska. Originalbatterierna höll inte ens garantitiden, och detta gäller även laddaren. Kanske laddaren förstörde de gamla batterierna, då den hade ganska primitiv indikering om laddstatus och klarade inte av att ladda de nya batterierna.

Kalaset blev dyrt 12000 + 15000. Detta skulle gå på garanti, men leverantören sket i sitt ansvar.
Ska man köpa en bil av märket T-King, så importera själv, det finns ingen seriös firma som representerar märket i Sverige.

Nu när detta är fixat, så finns det ju inte så mycket mer som kan gå i sönder.


Vi får se hur länge batterierna håller denna gång, förra var det 1500 mil, med de nya har jag kört 500 nu.
Jag undviker att överstiga 55 km på en laddning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.