Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


I3 Rex som tjänstebil?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
vajder
intresserad


Registreringsdatum: 05 februari 2017
Inlägg: 13

InläggPostat: 2017-02-05 16:09:05    Rubrik: I3 Rex som tjänstebil? Svara med citat

Hej

Dags att byta tjänstebil i juli/aug. Sneglat lite på ngn form av laddhybrid och provkört phev men tyckte den kändes både klumpig och lite 'fejk', kom ca 25km på elen.

Hur som helst, kikar på möjliga alternativ! Nya Ioniq som kommer som laddhybrid verkar också lite lovande.

Hur som helst. Går det lyckas köra en Rex som tjänstebil? Jag har ungefär 1 resa i veckan som har hyfsad sträcka. Det vill säga ca 35 mil enkel resa.
Stanna för en snabbladdning är väl ok men mer tid än det lär jag normalt inte ha.

Är det bättre att ta ngn light version till VW GTE och satsa på en elbil nästa gång?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1138

InläggPostat: 2017-02-05 17:12:07    Rubrik: Svara med citat

Hej och välkommen hit!

Jag har ju en REX med lilla batteriet (60Ah) och rent spontant så hade jag inte satsat på en i3 REX om jag visste att jag skulle köra minst 70 mil långresa per vecka. Det blir nog lite jobbigt att behöva snabbladda och tanka titt som tätt, plus att du måste köra ganska lugnt på dina resor också.

Personligen så är jag ingen fan av hybridbilarna heller, mest pga det framtida behovet av service på en rätt komplex lösning, men så är ju batterierna pinsamt små också, så man blir ju mest förbannad på att prylarna finns där, men man kan bara utnyttja eldriften lite för att batterierna är för små. Tyvärr ger nog hybridbilarna en dålig syn på elbilarna, eftersom de ger en dålig erfarenhet av batteridriften. Visst bidrar de till lägre bränsleförbrukning, det är bra får jag väl erkänna, så det är väl egentligen bättre att köra en sådan, än en fossilbil, men som sagt, jag är tveksam...

Jag tycker att REX:en är riktigt nice annars, för mina behov som mest kör till och från jobbet, kör lite 10-15 milaresor några gånger per månad, ibland några 30-milare, så fungerar den ypperligt. Jag slipper fundera på om jag klarar mig fram mellan laddarna och behöver inte köra utan värme för att jag är rädd för att inte komma ända fram. Men jag tror att du skulle bli ganska trött på dina återkommande långresor med en REX.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
vajder
intresserad


Registreringsdatum: 05 februari 2017
Inlägg: 13

InläggPostat: 2017-02-05 18:39:27    Rubrik: Svara med citat

Tack misstänkte väl tyvärr att det är så.

Hur långt klarar man sig på fulltankad/full laddad Rex om man dessutom tankar vanlig bensin någon gång på resan?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1138

InläggPostat: 2017-02-05 18:50:14    Rubrik: Svara med citat

Nu kan jag bara svara för den med 60Ah och 9 liters bensintank och mina erfarenheter hittills säger:
Sommar 12-15mil på el och ungefär lika mycket på full tank.
Vinter 8-10mil på el och ungefär lika mycket på full tank.
Men jag kör alltid i Comfort-läget och har 22-23 grader i kupén, går säkert att snåla till det och komma några mil längre om man vill frysa Wink

Jag har faktiskt inte kollat om tanken är 9 liter på de med större batteri, så jag har noll koll på räckvidden på 94Ah:arna.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2017-02-05 18:57:34    Rubrik: Svara med citat

35mil är ju knepigt i alla elbilar. Jag skulle börja med att räkna på en Tesla, det brukar bli billigare än de flesta tror tackvare lågt förmånsvärde. Men även Teslan kräver en Supercharger på vägen om du inte väljer den med stora batteriet och då krävs laddning på målet. Finns det Supercharger så behöver inte stoppet bli lägre än ett fika och toa stopp, så ingen tidsförlust.

En Ioniq kanske klarar halva sträckan, men då ska du ladda tillbaka det vid stoppet. Pausen blir lite längre, men du stannar kanske ändå för lunch? Även här måste du ha laddare ut med vägen så klart så kolla det på uppladdning.nu

Personligen kommer jag aldrig köpa en hybrid, sitter hellre med en fossil som dragbil tex. En hybrid är liksom det sämsta av två världar, enligt mig. Den enda hybrid jag skulle rekommendera någon är just i3, eftersom den är en elbil med hjälpmotor. Den har en elbils alla fördelar men med en lite extra livlina.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vajder
intresserad


Registreringsdatum: 05 februari 2017
Inlägg: 13

InläggPostat: 2017-02-05 19:14:07    Rubrik: Svara med citat

Lite svårt att släppa tanken faktiskt... Hade dessutom en Leaf som andra bil tidigare. Tesla får vi tyvärr inte ta ut på jobbet.

Är det CCS laddare jag ska kika efter?

Kollar jag lite på laddkartan och det är CCS så har jag en CCS efter 12 mil på standard resan och sedan kommer de väldigt ofta. Lite oroande att det är en 1:a i nästa varje stad. Kö vid laddningsstationen...?

Jag ska nog kolla med min BMW säljare om jag kan få göra en testresa och se hur fanken det går... får väl ha med mig en bensindunk Wink

Som jag tolkar det går det köra enbart på bensin om det kniper? Tänker mest om laddningsstationen är trasig...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2017-02-05 19:24:13    Rubrik: Svara med citat

Ja, CCS.

Ja, det finns bara ett uttag per laddare så är någon där så blir det till att vänta, men då vet du ju att den funkar Wink Värre om man kommer till en laddare som är trasig så klart.

Du behöver ju sällan reservdunk eftersom det kryllar av bensinstationer.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vajder
intresserad


Registreringsdatum: 05 februari 2017
Inlägg: 13

InläggPostat: 2017-02-05 19:38:22    Rubrik: Svara med citat

Men om jag tolkar allt rätt kommer jag typ typ 25 mil med en I3 Rex? Om har bråttom och inte laddar, tankar i 9 liter så borde jag väl klara mina 35 mil? Sover typ alltid över laddning ska inte vara några problem så länge de det finns laddare nära hotellet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1138

InläggPostat: 2017-02-05 20:20:01    Rubrik: Svara med citat

Testa en med det stora batteriet isåfall.

REX:en försöker hålla "laddnivån" i batteriet, man kan starta motorn manuellt när batteriet kommit ner under 75%, då håller den sig där tills bensinen är slut.

Om man bara kör så långt man kan på batteri så hoppar REX:en igång vid ca 7% batteri. Går att köra i normal fart, men i tunga backar orkar inte REX:en hålla laddnivån, så vet man att det är backigt så kan det vara bättre att starta REX:en tidigare.

Det finns ett par saker att tänka på:
- Däckkontot. Jag tycker att den äter däck relativt snabbt, inte världens billigaste däck heller. Men det kanske firman betalar?
- Det är nästan lite pinsamt att REX:a i stadstrafik. Låter nästan som en mopedbil Embarassed
- Det känns som ett nederlag att behöva REX:a
- Svajig på vägen vid sidvind, lite tråkig på det viset.
- Stolarna har inte en massa inställningar, så om du inte gillar att sitta i dessa, så kan det bli jobbigt i längden. Jag sitter dock skönt, de passar mig bra.

I övrigt är jag galet nöjd med min i3:a!

Kör man så himla mycket så är ju elbil helt rätt egentligen, men jag skulle tröttna på att skava runt i den på sådana långturer varje vecka. Det går ju an i början när det är kul, men när man har gjort samma procedur 30 gånger så är det troligtvis inte lika spännande längre.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
vajder
intresserad


Registreringsdatum: 05 februari 2017
Inlägg: 13

InläggPostat: 2017-02-05 20:31:34    Rubrik: Svara med citat

Antar att jag behöver ngn form av laddkort om jag ska ska kunna göra ett riktigt test, eller funkar vanliga visa kort?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1138

InläggPostat: 2017-02-06 04:21:57    Rubrik: Svara med citat

Laddkort, RFID-taggar, SMS-lösningar och ibland ingenting. Allt UTOM kreditkort fungerar... Riktigt tråkigt...

Spana in vilka olika laddare det finns utmed din färdväg så kan vi hjälpa dig att komma fram till vad du behöver.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1839
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-02-06 08:07:32    Rubrik: Svara med citat

Vilken sträcka är det du åker varje vecka? Start och mål? Du kanske har någon gratis snabbladdare efter vägen? I och med att du tänkt dig en REX så spelar det inte så stor roll hur länge du laddar. Ett stop för toabesök enbart ger ju några mil extra i batteriet direkt.. En 10 lit bensindunk i bagagen så slipper du oroa dig över var bensinstationerna finns..

Lyckas du hitta gratis snabbladdning på vägen eller laddning på destinationen du åker till så hade det ju varit ett plus för dig, då hade jag defenetivt valt en i3 REX (uttalar mig utan att äga en). Jag hade valt en oavsett dock Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vajder
intresserad


Registreringsdatum: 05 februari 2017
Inlägg: 13

InläggPostat: 2017-03-13 13:32:30    Rubrik: Svara med citat

Inte hunnit prova en rejäl runda ännu tyvärr men det börjar bli dags för att beslut galen

Sträckan är oftast Jönköping -> Stockholm samt Jönköping->Västerås->Uppsala.

En del Jönköping -> Växjö samt Jönköping-> Göteborg.

Någon resa till Malmö med per år.

Oftast blir resorna enkel ca 30-35 mil sedan blir det en övernattning, men det kommer jag inte upp i oavsett vad jag väljer förutom Tesla. Frågan är om jag klarar 30 mil om jag har 10L bensin med i bagaget? Isåfallat fungerar det även om det inte är ultimat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1233
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-03-13 17:13:08    Rubrik: Svara med citat

vajder skrev:
Inte hunnit prova en rejäl runda ännu tyvärr men det börjar bli dags för att beslut galen

Sträckan är oftast Jönköping -> Stockholm samt Jönköping->Västerås->Uppsala.

En del Jönköping -> Växjö samt Jönköping-> Göteborg.

Någon resa till Malmö med per år.

Oftast blir resorna enkel ca 30-35 mil sedan blir det en övernattning, men det kommer jag inte upp i oavsett vad jag väljer förutom Tesla. Frågan är om jag klarar 30 mil om jag har 10L bensin med i bagaget? Isåfallat fungerar det även om det inte är ultimat.


Rent spontant så känns det som att 30mil med Rex borde vara möjligt, om man har rätt rätt hastighet och temperatur.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 203
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-03-13 17:20:56    Rubrik: Svara med citat

vajder skrev:
Inte hunnit prova en rejäl runda ännu tyvärr men det börjar bli dags för att beslut galen

Sträckan är oftast Jönköping -> Stockholm samt Jönköping->Västerås->Uppsala.

En del Jönköping -> Växjö samt Jönköping-> Göteborg.

Någon resa till Malmö med per år.

Oftast blir resorna enkel ca 30-35 mil sedan blir det en övernattning, men det kommer jag inte upp i oavsett vad jag väljer förutom Tesla. Frågan är om jag klarar 30 mil om jag har 10L bensin med i bagaget? Isåfallat fungerar det även om det inte är ultimat.


Själv har jag bara provkört i3 med lilla batteriet i ca -5. Körde Örebro - Stockholm t/r. Fick 10mil el och 10mil rex ungefär. Inte helt koll hur långt extra du kommer med den nya med större batteri i praktiken. Men 33kWh borde räcka till 20 Mil med lite lugn körning.

Men längs de stora vägarna finns det massor av snabbladdare. Så en 30min lunchpaus med snabbladdning och du borde klara hela din resa på el Sommar,höst/vår. På Vintern lär du behöva rexa, men kombinerar du lunchen med både snabbladdning och tankning av REX så ska det vara helt lugnt.

Vill man inte ta en lunch paus så räcker det ju med ett tankstopp på vägen 15-20mil El + 10mil bensin + 10mil Bensin.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi
Huyndai Ioniq ...påväg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 220
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-03-13 17:56:26    Rubrik: Svara med citat

30 mil ska du klara med en extra tankning bensin(9 l),förutsatt att det är en REX 94Ah. Men om du gör detta ofta blir det dålig ekonomi motsvarar en förbrukning på 0,5-0,6 l/mil(inkl. fullt batteri).
Om du bara kör med REX de 30 milen blir förbrukningen ca 0,8 l/mil.

Är beräknat med en snitthastighet på 95 km/h(Jönköping-Malmö).
1 liter bensin med REX motsvarar ca 2,4 kWh batteridrift.

Köra in och tanka hinner du väl så slipper du hålla på med reservdunk. Kör på batteri till 50% starta REX, kör bensintanken tom och fortsätt på batteriet till nästa bensinmack och fyll på.

Känns dock som om man ofta kör 30 mil under tidspress kanske inte ska välja i3 REX.
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vajder
intresserad


Registreringsdatum: 05 februari 2017
Inlägg: 13

InläggPostat: 2017-03-13 20:11:49    Rubrik: Svara med citat

Läste denna:http://bmwi3.blogspot.se/2015/11/road-trip-refueling-bmw-i3-rex.html

Nu har han inte den senaste versionen. Ok att stanna och tanka 7 gånger och aldrig ladda känns bara galet. Men då fattar jag att bilen fungerar även utan "el". Fick för mig att Rex bara stöttar lite. Att tanka en extra gång på vägen upp till Stockholm eller ner till Malmö för att sedan i lugn och ro kunna ladda när man käkar känns inte som ngn större uppoffring. Ska se om jag kan få låna en innan kylan släpper och köra en riktigt tjänsterunda.

Misstänker att jag behöver beställa lite kort så jag faktiskt klarar resan. Forutom tag, ngn mer som rekommenderas? Vad kör Mcdonalds med, de verkar ha många stationer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1138

InläggPostat: 2017-03-13 20:38:54    Rubrik: Svara med citat

Det var ju sträckor där det finns en del snabbladdare, så det är inga bekymmer, men samtidigt är det stora vägar där man gärna kör fortare än optimal elbils-fart.

Jag skulle nog vilja säga så här:
Hur hängiven elbilist är du? Kan du se dig själv köra i 80-100km/h på motorvägen, inte bara detta året, utan nästa och kanske till och med året efter det? Hur ofta har du bråttom?

Jag är hängiven och entusiastisk över elbils-livet, men när det gäller jobb-resor så är oftast tiden dyr och det kommer att ta längre tid än med en fossilbil.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1196
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-03-14 04:18:46    Rubrik: Svara med citat

Hur många mil kör du på en vecka utöver långresorna?
Om det är sisådär en 5-10 mil om dagen är ju en elbil kanon. Blir mycket dinojuice som sparas...
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 203
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-03-14 07:02:28    Rubrik: Svara med citat

vajder skrev:
Läste denna:http://bmwi3.blogspot.se/2015/11/road-trip-refueling-bmw-i3-rex.html

Nu har han inte den senaste versionen. Ok att stanna och tanka 7 gånger och aldrig ladda känns bara galet. Men då fattar jag att bilen fungerar även utan "el". Fick för mig att Rex bara stöttar lite. Att tanka en extra gång på vägen upp till Stockholm eller ner till Malmö för att sedan i lugn och ro kunna ladda när man käkar känns inte som ngn större uppoffring. Ska se om jag kan få låna en innan kylan släpper och köra en riktigt tjänsterunda.

Misstänker att jag behöver beställa lite kort så jag faktiskt klarar resan. Forutom tag, ngn mer som rekommenderas? Vad kör Mcdonalds med, de verkar ha många stationer.


Fortum, Clever och Vatenfall (incharge) så klarar du dig långt. Alla är gratis att skaffa.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi
Huyndai Ioniq ...påväg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.