Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Värmepump i elbil
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nikon
Gäst





InläggPostat: 2008-01-16 21:15:46    Rubrik: Värmepump i elbil Svara med citat

Det känns fel på något sätt att ha en gas eller bensinbrännare som värmekälla i en elbil.
Vad tror ni om möjligheten att använda en liten elektrisk värmepump för att hålla värmen under vintern? Det kanske rent av är så att en AC avsedd för vanliga bilar skulle gå att använda för att värma en elbil.
Till överst på sidan
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 827
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2008-01-16 21:34:46    Rubrik: Värme pump för el bilar redan uppfunnit av GM bland annat Svara med citat

Det mesta i bil väg har utvecklats på 60 talet eller tidigare men pga låga kund krav har det ej blivit produkter se på GM EV1


http://www.evchargernews.com/CD-A/gm_ev1_web_site/new/new.htm

utdrag ur specifikationen:

Computer-controlled "heat pump" climate control system with preconditioning feature and CFC-free air conditioning refrigerant; new electric heater

Det är ganska enkelt att göra om en AC till Värmare, se på alla luft värme pumpar som säljes i Sverige det är ju från början en AC anläggning man kopleterat med en ventil som växlar riktning på köldmediet


Vad jag menar med långsam utveckling är att el bilar har ju funnits så länge det funnits bilar i princip och i dagens debatt är ju plug in hybrider ganska hett läs detta:

http://www.finkbuilt.com/static/images/articles/hybridpage2.jpg

http://econogics.com/ev/stirlec1.jpg

Samt Toyotas 40 år senare framsteg.......
som gjorde något av det men framsteg något som man kan läsa om i histore boken

Ledsen om jag sväva ut i denna tråd skicka ett meddelande så raderar jag länken finnes nog på fler ställe
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-01-18 21:11:16    Rubrik: Svara med citat

Lustigt....
Jag hade en diskussion om just detta med hansi kobes för runt 2 år sedan, men vid det tillfället fanns varken ekonomi eller behov för dom då pågående projekt Sad

Det dök även upp en idé om att applicera detta på en lite nyare dieselbil, dessa har som bekant har lite svårt att nå upp till arbetstemp, dom flesta har ju idag tillsatsvärmare.

Det måste ju vara bättre att hämta en del av energin från omgivade luft.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-01-19 00:08:27    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Det måste ju vara bättre att hämta en del av energin från omgivade luft.

Speciellt för en elbil med begränsade energiresurser.

Sen bör man givetvis se till att ha elbilen i ett varmt garage eller ha en kupévärmare som värmer upp bilen när den ändå är inkopplad på laddning. På så viss behövs bara lite "underhållsvärme" när man väl är ute och kör sen. Det bör man väl ändå klara med en liten värmepump utan att dra llt för mycket energi kan man tycka.
Kruxet är väl när man behöver parkera utanför ICA för att storhandla i en timme eller så. Då är ju bilen kall sen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-20 21:58:07    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
mrMagoo skrev:
Det måste ju vara bättre att hämta en del av energin från omgivade luft.

Speciellt för en elbil med begränsade energiresurser.

Sen bör man givetvis se till att ha elbilen i ett varmt garage eller ha en kupévärmare som värmer upp bilen när den ändå är inkopplad på laddning. På så viss behövs bara lite "underhållsvärme" när man väl är ute och kör sen. Det bör man väl ändå klara med en liten värmepump utan att dra llt för mycket energi kan man tycka.
Kruxet är väl när man behöver parkera utanför ICA för att storhandla i en timme eller så. Då är ju bilen kall sen.


Hej!
I och med att man inte kan köra längre än ca 40 min så duger det bra med långkalsonger och handskar/mössa. Är bilen varm så duger det bra men vid kyla och kall bil måste man veva ner rutorna och ha fullt drag på fläkten...

Häls/Lars som lade ner 2 dagar på att fixa värmaren i mitten av Januari när det var snö efter ett antal incidenter med igenimmad ruta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PRIUS
intresserad


Registreringsdatum: 03 december 2007
Inlägg: 12

InläggPostat: 2008-04-27 18:09:51    Rubrik: Toyota_RAV4_EV Svara med citat

Den här Toyotan värmdes med värmepump.Priusen har en Acc som går på el,men inte för att värma cupen!
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-05-08 18:33:34    Rubrik: Svara med citat

Tjena

Visst, det är inga större tekniska problem att ha eldriven ac/värmepump, men... verkningsgraden från luft är rätt kass när det är minus 25-35 grader ute och man skall lyfta det till +45-50 eller nått sånt minst i kondensorn för att få ut effekten på ett hyfsat litet flänsbatteri,

-25/-35 ute..det behövs flera kw för att hålla en bil varm då tyvärr.

men för de dagar när det är +5 till +15 grader ute funkar det MYCKET bra med värmepump, inga större problem att nå4-6ggr verkningsgrad om man inte tar ut för hårt med värmeeffekt per yta.

Om jag inte tänker fel nu så blir det ungefär hälften i kyleffekt på förångaren(alltså den del där det "bubblar" och tar upp värmen, den som är utomhus i det här fallet då!)om det är -10 i stället för +5 gader ute så halveras ungefär effekten, har du fel kompressor så kanske -10 till -20 innebär ytterligare en halvering!(men..den drar fortfarande ungefär lika mycket ström från bilen, så en igenisaf förångare =usel prestanda när du försöker köra)

minskar man förångningstempen ännu mera än -20 så får man svårt att få nytta med pumpen, och det är ju dagar som dessa ...tyvärr då som effekten behövs vara som allra högst..


så..
kör man med underdimensionerad förångare så får man dessutom isproblem ganska fort, även på flera plusgrader, skall du ta ut 3kw så fryser det nog även på en som är stor som en normal bilkylare i +15 ute om det är fuktigt och smala avstånd mellan flänsanran så blir den helt tät och snabbt blir det minus20 eller så i förångningstemp!

Så man vill kunna avfrosta, det görs oftast(om det är runt nollan eller många minusgrader utomhus alltså) genom att man vänder flödet och kör den som AC en kort stund, kanske inte så trevligt i en bil? och förångaren(den där ute) bör då gå att "isolera"(kylargardin?) för annars kommer tex -15 grad fartvind att göra så att det inte orkar med att smälta frosten/isen då energin från kupén och kompressorn helt enkelt inte räcker till i fullt flås med iskall luft.




Kupén ja..Har ni provat att tilläggsisolera? borde inte vara omöjligt att göra, lexanruta som isolerrutan på bak och baksidorutor? godkännt? borde ju vara det om man får ha solfilm där.

fylla hela kupén med lösull? Smile

dörrar mm plåtytor innanför panelerna kanske går att skumma med PUR?


Men enkelglas-Rutorna är nog förmodligen stället där det far iväg allra mest energi.


jag hade kupevärmare på, några timmar innan avfärd så slog timern till och så var bilen varm och isfri lagom sommanskulle åka, sen räckte det med 1kW elvärmefläkt för att hålla rutor och en dräglig temp på 2.5 mil pendling, men det där skiljer nog mycket från bil till bil, hur pass välisolerade dom är.

// µP






Ps. en annan ide, enklast möjliga... Iaf om man åker pickup eller liknande där det finns gott om plats.... Varför inte ta en varmvattenberedare?

(Ladda den med hemma alltså, köra in varmvattnet på ordinarie vattensystem i bilen.

På sommaren kan man lyfta ur den/tömma om man inte vill släpa vikt i onödan) Men vatten är nog bättre än bly /kadmium på att lagra kupevärmen? Orkar inte räkna nu, 4.17 kJ per kilo och grad är det på rent vatten har jag för mig, kJ blir väl WattSekund, så 4.17 kWattsekund /
95 grader, 80 liter, typ 7kWh? lite sämre blir det med glykol.

Definitivt Billigare än 7kWh batteri i alla fall.
typ 80-85Wh per kg dessutom.

Kontrollräkna gärna, jag har inte koll, och har inte sovit så det kan vara helt jädra "yrigt" det hära nu! Smile




En fördel är den enkla laddalgoritmen för detta "batteri", konstant eleffekt upp till "fullt" där bryter den laddningen med en enkelt termostat Smile

Tips, Propylenglykol är den gift-fria sorten!! Använd den!! Etylenglykolen är den något billigare, aningen bättre, men riktigt otrevliga sorten.

Blanda inte! (så det blir bland-gift av hela den nya stora volym sen, om du haft giftglykolen i motorn/värmesystemet tidigare allstså). spola systemet.



Ny är det nog lite otympligt med 80liters... Smile men en 40liters laddad till 100-110 grader och få värme runt 3kW i en timma är inte fy skam det heller ju. fördel att den ger mest effekt i början när det behövs som mest för att tina upp Smile

tar det helt slut så kan man i värsta fall väma vatten från batteriet också.


tillslagsfördröjning/batteriladdströmkännare kan användas så att den inte går till och värmer vatten fören batteriet har laddats upp rejält först när man kommer hem.


Värt att testa, eller? känns flummigt??,
säkert nån som gjort redan, annars fick ni patentlösningen just nu av mig! Wink



Patent nummer två, ladda tanken från värmepumpen när du är hemma i stället, från 230V, så slipper du fartvind/avfrostningsproblematiken i förångaren, och behöver inte använda "körsträcka" för att driva värmepumpen Smile (och klarar dig på en mycket mindre "värmepump", OCH kan köra den på standardgrejor, som kompressor till ett frysskåp tex, men använd mopventil så den inte storknar på sommaren?


Som sagt , är totalt stentrött nu, så ta det med en nypa salt, jag kollar en annan dag, vad jag egentligen skrev här nu.. brainstorm.. Smile.

12timmar hemma över natten, *250Watt =3kWh = troligen får man ut lätt 2kW värme i bilen under en timmes körning, 250W/drar till med 3ggr =80Watt kompressor!.. Smile

problem blir att nå upp till önskad topptemp med bibehållen verkningsgrad, särskilt om det är kallt ute eller.. det *går* nog inte riktigt om det är kallt ute, och oljan i kompressorn gillar det inte heller, att pressa upp den i för hög kondenseringstemp, gasen direkt efter utloppsventilen blir VARM, (så gå inte över 110-120 på hetgasen ut ut kompressorn om du vill att det skall hålla är nog en bra regel, oljan bryts ned)

MEN med "hetgaskyl" mot toppen av tanken, så kan det funka rätt bra ändå, så att inte all kondensering sker vid max tryck/temp alltså.

typ , tänk dig att du leder in hetgasen i ett kopparrör i din varmvattenburk, slingan går *först* uppifrån, sen ringlar du den nedåt, så det först kyler bara gasen i *toppen* av tanken, =varmare än du kan köra mot egentligen, för hela volymen vatten alltså, ju längre ned och ju kallare vatten den gasen möter så blir det "kondensation" till flytande "freon" i stället och det är detta som bestämmer trycket som kompressorn "ser"

(det skiktar sig alltså inne i tankvattnet, så länge som bilen står stilla hemma å laddar i alla fall! Rolling Eyes) sen tar man *ut* varmvattnet från toppen å nedåt, när man skall tina upp sin isbil, då får man bra toppeffekt i början och det minskar allt eftersom det går mot kallare zonen med kanske bara 45-50 grader i botten, och efter att det skvimpat runt lite under körningen så blir det nog "medeltemp" till defrostern sen.


Några frågor? Du behöver, en liten fryskompressor, en förångare av lämpligt slag/storlek så det inte dyker för djupt i temp(viktigt för verkningsgrad och framförallt uteffekten), en kyltekniker( tömma vakumpumpa återfylla, löda (EJ TENLOD om det är kallt, det skall vara silver eller enklast med fosfolod, behövs ej fluss)mm , han skall även ge dig en mop-ventil från nån nedplockad frysförångare(till prototyp)i stället för kapilärröret som är original på frysen, för det är nog inte så optimalt...), en 40liters vvberedare med lucka i botten så man kan meka in en egen kondensorslinga. som alltså skall FÖRST gå in isolerad(?) och upp till toppen sen rringla sig ned mot kodensering i de kallare skikten, lägg extra varv i botten så när hela volymen är uppe i säg 80 i toppen och 50 i botten så bryter man på utgående kondensats/bottenvattentemp eller (OCH) din högtryckspressostat om det blir för hög temp av någon anledning så SKALL du ha en pressostat som stoppar kompressorn, förslagsvis en press för drift, som bryter på normalt uppnått tryck = laddning klar, och en till som bryter om det blir över tryck, för säkerhet.

tex.... galen

Frågor?


Galet / drömmer jag?(japp, jag ser stjärnor nu. dags att däcka!)

Mvh,
/// ZZzzZZzz
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-07-23 13:25:49    Rubrik: Svara med citat

Patent #3:

Man har redan en stor mängd vatten i en elbil: Batterierna! Dom har även en hel del bly och annat som också kan hålla en del värmeenergi.
När bilen är inkopplad för laddning så kan en kupévärmare/batterivärmare styras av en timer så att lagom när man ska ha bilen så är kupé och batterier uppvärmda.
Under drift cirkuleras luft förbi batterierna för att hålla kupén varm.

Men man får givetvis inte värma batterierna till nivåer som är skadliga för batterierna..
Vad tror ni, är detta en möjlig lösning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-05-03 09:27:24    Rubrik: Svara med citat

Rolig tråd, jag fyller på med patent #4

I stället för att "slösa" med bränsle för att bara få ut värme skulle man kunna bygga in ett litet vattenkyld elverk/range extender som laddar batterierna (eller minskar elförbrukning ur batterierna när elverket är på eftersom elmotorn förbrukar det direk medans man kör) och där man tar till vara all restvärme från motor, de heta avgaserna efter katalysatorn för att värma värmebufferten (en liten vvb/termos) till värmesystemet.

Jag skulle då köra elverket på etanol eller biogas för att inte öka CO2 utsläppen så mkt som när det skulle vara bensin eller dieseldrivet.

Ett ännu alternativ skulle kunna vara en pelletsdriven ångturbin eller stirlingmotor för att ladda batterier och värme värmebufferten men det är nog svårare att hitta en lämplig nätt liten ångpanna och turbin eller stirlingmotor.

/Aryan
_________________
Peugeot Scoot'elec converterad från Saft NiCd till LiFePo batterier med nyutvecklad BMS system
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-05-03 17:37:20    Rubrik: Svara med citat

Pelletskamin som kupévärmare. Det vore något det!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-04-21 08:26:40    Rubrik: Svara med citat

Jag öppnar en avstannad tråd för fortsatta diskussioner.

Jag har kontakt ned en svensk tillverkare av
klimatanläggningar och jag skall försöka få dom
att ta fram en kombinerad värme/kyl-pump för elbilar.
Redan nu har dom för eltruckar och liknande, men
ännu ej anpassade för mindre elbilar.

För att få lite underlag vid diskussioner önskar jag
lite ideer samt önskemål.
Bla µPower har ju redan skrivit en hel del matnyttigt
i denna tråd men jag behöver mer av er samlade erfarenhet.

vad är viktigt/önskvärt:

Kapacitet på kompressorn
hur många kW värme behövs

Hur stor kyleffekt behövs

Vad är rimligt temp-område
ner till XX minusgrader

Storlek på enheten

Kan man utnytja värme från (kyla)
batterier, elmotor och styrsystem

Hur löser man problem med
igenisning av kondensor

Värmelager för att utjämna
effektuttaget eller spara
värme vid sommardrift (kyla)

Vilka spänningar skall den
kunna köra på (50-400V?)

Skall det vara en luft/luft variant
eller luft/vatten för att kopplas
till befintlig värmeanläggning.

Vad får det kosta

Tacksam för svar Very Happy
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2010-04-21 13:02:06    Rubrik: Svara med citat

Jag ställde frågan vidare till en kompis som har ett förflutet på Klimat på Volvo och som numer jobbar på Th!nk:

Citat:
Intressant fråga ... I teorin så är detta en klockren lösning för att lösa värmeproblemet i en elbil. Problemet är komplexiteten.. EV1 hade ett värmepumpsystem från Harrison (Delphi numera tror jag) men systemet hade tillförlitlighetsproblem.

Att montera in ett sådant system själv är inte helt enkelt. Bränslevärmare är ett enklare system att montera själv.



Kapacitet på kompressorn
hur många kW värme behövs

Svar: ca 3kW kompressor effekt ger upp till ca 9kW värme (mellan tummen och pekfingret).


Hur stor kyleffekt behövs

Svar: 4-5kW kyleffekt (3kW kompressor)

Vad är rimligt temp-område
ner till XX minusgrader

Svar: Grov uppskattning från min sida är att räkna med COP 1 under -10 dvs kompressor effekt = värmeeffekt. Allt bättre än detta är bonus.

Storlek på enheten

Svar: Beror på vilket koncept man väljer. Det finns färdiga Automotive kompressorer från Mitsubishi sitter i Ford Escape/Fusion hybrid som endast säljs i USA. Vikt ca 9kg. Effekt: 6kW. Voltage range: 200-420V. CAN controlled. Dyr!

Masterflux i USA levererar till bl a Tesla håller inte helt automotive klass men duger för DYI. Troligen ett billigare alternativ.


Kan man utnytja värme från (kyla)
batterier, elmotor och styrsystem

Svar: Ja men då bör man konstruera värmepump systemet som ett vatten/vatten system och använda bilens radiator som kondensorkylar eller evporatorvärmare.

Hur löser man problem med
igenisning av kondensor

Svar: Microcontroller, Simulink och en jäkla massa verifiering.....

Värmelager för att utjämna
effektuttaget eller spara
värme vid sommardrift (kyla)

Svar: Värme/kyl lager är inget man skall köra runt med... väger för mycket. Satsa på att förvärmning/kylning via timer.

Vilka spänningar skall den
kunna köra på (50-400V?)

Svar: Bilens systemspänning. DC/DC konvertrar för 3kW är dyra.

Skall det vara en luft/luft variant
eller luft/vatten för att kopplas
till befintlig värmeanläggning.

Svar: Vatten/vatten

Vad får det kosta
Svar: Räkna med minst 20 000- 30 000SEK

_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-04-21 16:54:47    Rubrik: Svara med citat

Tack Pehr för snabb respons.

Intressanta svar hm kanske inte
det sista dock Sad

Jag tror för min del att en klenare
kompressor kan funka 2kW borde
vara tillräckligt.

Frågan hur man skall tackla problemet
med värme vid låga temperaturer
typ -20, då lär det vara svårt att få ut
någon värme, Är det som din kompis
säger att vid -10 ger den inte mer än
1:1 så är det ju lika bra att ha en
elvärmare vid dessa temperaturer.

Jag tycker att värmelager känns
som en variant, men för att få tillräcklig
kapacitet måste man upp i temperatur
och då blir verkningsgraden sämre.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-04-21 22:07:15    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker nog kompisen där från volvo har lite för hög standard, kraven ligger lite mer åt lågpris-hållet och lite mindre åt prestanda-hållet på gör-det-själv marknaden.

Jag håller med om att en 2kW kompressor borde räcka, kanske ända ner mot 1kW. Så får man mellan cirka 3 och 8kW värme när utetemperaturen är måttlig samt 2-6kW kyla när så behövs. Det räcker långt motför att ha ingenting.

Att den kommer ha problem med temperaturer nedåt och under -10 får man nog leva med, ska sanningen fram så är det svårt att ersätta en bensinvärmare på våra breddgrader. Men för den globala gör-det-själv marknaden så fyller den många kunders behov om den bara ger god värme ner till -5. Och även här fungerar den ju stora delar av året, plus att man får AC på sommaren. Att satsa på att få ut ordentlig värme när det är riktigt kallt låter som en potentiellt oberättigad kostnad.

Angående enhetens storlek så kan man inte säga mycket annat än "så liten som möjligt". Firman du samtalar med får göra en uppskattning på hur stor den verkar bli, så får du bedömma om det är rimligt att få in under motorhuven sen.

Att nyttja spillvärme från motor och styrning känns överambitiöst och som en onödig kostnad. Det fåtal kunder som vill lägga pengar på sådant har fortfarande möjligheten att själva lägga in extra värmeväxlare. Håll det simpelt för att hålla priset nere.

Igenisning av kondensorn behöver ni nog inte bekymra er om överhuvudtaget, få elbilar kan köra så länge på en enda körning att det blir ett problem. Låt det bara stå i installationsmanualen att kondensorn behöver sitta skyddad från vattenstänk, så hinner det inte bildas sådana mänger is. För det mesta när is bildas kommer det vara plusgrader runt omkring, så isen smälter av sig själv när bilen står stilla. Om omgivningen har minusgrader så finns det ju inte så mycket fukt att isa igen med, plus att många har garage att köra in i om det ändå händer. Så man kan nästan lämna det åt kunden att avisa manuellt vid de få tillfällen då det behövs.

Värmelager känns onödigt, det lägger till både vikt och kostnad, plus potentiella komplikationer.

Angående spänningar så brukar det röra sig om 72-300volt nominellt för de allra flesta elbilar, så 50-400v totalt spann (för att ta med fulladdade respektive nästan urladdade batterier) var ju en ganska bra gissning. Men man täcker nog upp en väldigt stor del av marknaden bara man tar 72-156v nominellt, alltså 50-200v totalt spann. Förslagsvis börjar man där och sen ordnar man en högspänningsmodell om efterfrågan visar sig finnas.

Personligen skulle jag valt en luft/vatten variant, så man kan använda det befintliga värmepaketet men man får en vanlig "kondensor" (enheten framme i grillen alltså, men den blir ju förångare när man kör den som värmepump). Det bör väga mindre. Men om det blir nämnvärt billigare med vatten-vatten tror jag de flesta hellre köper det och kopplar till en vanlig kylare.

Jag tror priset kommer bli en central fråga för hur stor marknad ni får, men med få konkurenter behöver man inte sätta prestandakraven så jättehögt. Personligen är jag väldigt snål och skulle nog bara köpa för under 7kkr, men man når säkert många bara man håller sig under eller omkring 15kkr för ett komplett system. Om ni hamnar i övre ändan av spektrat får ni bara se till att den går på högre spänning också, mer påkostade byggen tenderar att ha det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 404
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2010-04-22 08:05:11    Rubrik: Svara med citat

Kan man inte spinna vidare på spåret att använda batterierna som värmelager?
Om man konstruerar batterilådorna vattentäta och med en lagom kanal runt batterierna och tätning runt varje batteri så toppen är ovanför vattenytan och sen kompletterar systemet med en doppvärmare och cirkulationspump så borde det väl kunna bli nåt?

Man värmer vattnet som får cirkulera runt batterierna till en lagom temperatur (vet inte vad de tål eller mår bra av, det får nån annan bidra med). Med batterivikt på nåt hundratal kilo så borde man ha ganska mycket värme att plocka ur sen när man åker iväg.
Alla konverterade bilar har ju dessutom redan ett vattenbaserat värmepaket så det borde vara lätt att koppla ihop det och få ut värmen i kupén.

Doppvärmaren plockar man ur en kasserad tvättmaskin. Nån slags strömbegränsare får man kanske tänka sig också, så man fördelar tillgängliga ampere lagom mellan batteriladdning och vattenvärmning.
Det känns som den enklaste och mest realistiska lösningen.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-04-22 11:24:53    Rubrik: Svara med citat

Batterierna vill inte vara särskilt varma, det ökar självurladdningen och minskar livslängden. Med tanke på vad batterier kostar och hur mycket fordonet beror av dem så ska de nog hållas på en temperatur optimala för sig själva, inget annat. Den ökade vikten är inte särskilt önskvärd heller, låter som minst 50kg extra med vätska, tätning, doppvärmare, cirkulationspump, osv.

plus att vi återigen är tillbaka till ren elvärme, vilket inte är något att eftersträva.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
zerro
intresserad


Registreringsdatum: 25 februari 2009
Inlägg: 14
Ort: Halmstad

InläggPostat: 2010-04-23 13:43:01    Rubrik: Svara med citat

Liten undran. Utvecklar inte både batterierna och elmotorn värme under körning. Jag har i alla fall läst om problem med kylning av motorn. Tror att jag även sett batterier och controller nämnas.

Går det inte att ta vara på denna värme?
_________________
Elbilar leder till en spännande jord.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-04-23 18:09:51    Rubrik: Svara med citat

Det genereras för lite värme för att vara praktiskt använbart.

EDIT:
Vad jag menar är att när man behöver värme dvs. på vintern eller när det är ett par + så räcker inte dom små förluster som blir.
Man kan tänka att det blir iaf. nån eller några kW i förlust men motorn har ju en massa som när man startar är lika kall som omgivningen så innan överskottsvärmen har blivit användbar har man på vintern antagligen redan kommit fram.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-04-25 21:52:06    Rubrik: Svara med citat

Förlusterna i motorn är kanske svåra att utnyttja, men förlusterna i controllern kanske nog gå att utnyttja. Den har betydligt lägre massa.

Vad tror ni förresten om peltierelement som alternativ till klumpiga kompressorer?
2kW peltierelement väger under ett kilo, och är lätta att använda både till värme och kyla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-04-26 15:00:17    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Förlusterna i motorn är kanske svåra att utnyttja, men förlusterna i controllern kanske nog gå att utnyttja. Den har betydligt lägre massa.

Vad tror ni förresten om peltierelement som alternativ till klumpiga kompressorer?
2kW peltierelement väger under ett kilo, och är lätta att använda både till värme och kyla.


Allmänt så gäller att förlusterna i en elbil är för små för att nyttja till något vettigt, det rör sig ofta bara om några hundratal watt istället för ett stort antal kilowatt. Det vore som att ta spillvärmen från växellådan i en vanlig bil.

Frågan om peltier-element har varit uppe tidigare. Det är inte en helt dum idé i brist på annat, men jämfört med en kompressorbaserad värmepump/AC så är verkningsgraden mycket dålig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.