Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ah mätaren visar fel värde, hur får jag den att visa rätt?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grusjohan
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 januari 2017
Inlägg: 11
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2017-01-12 16:45:24    Rubrik: Ah mätaren visar fel värde, hur får jag den att visa rätt? Svara med citat

Jag är helt ny här på forumet och visst har jag försökt läsa en hel del, men har inte hittat något som stämmer exakt med mitt problem.
Min Ah mätare visade förr 100 eller 101 Ah vid full laddning och jag fick en varning vid 11 eller 10 att energin börjar ta slut. Siffra under 6 har jag aldrig sett, utan då påstår den att energin är slut. Fast jag har alltid lyckats ta mig i mål!
Plötsligt började den dock visa 186 när det är fullt, och jag har flera gånger fått riktig batteritorsk vid ungefär 75 Ah.
Det verkar ju som om mätaren vid något tillfälle har lagt på 100 när den laddat fullt från en nivå som var hög, typ 80.
Allt annat är nämligen lika som förut. Förbrukning per km osv.
Numera måste jag alltså istället hålla reda på min körda sträcka för att inte få "torsk".
Det verkar nämligen som att den där varningsfunktionen är kopplad till siffran 10 i displayen istället för ett faktiskt värde på vad som finns kvar.
Det som händer strax före "torsk" är att det blir en effektbegränsning till max två streck på effektuttagsdiagrammet, men då kan det i mitt fall vara för långt kvar till målet. Har fått bogsera 4 gånger nu.
Har fått ett tips om säkringar och minuspol på belysningsbatteriet för att nollställa, men utan resultat.
Innan första "torsken" efter att det här hade hänt var jag naiv nog att spekulera i att batterierna faktiskt fått ökad kapacitet, att de blivit inkörda på något vis, men sen kom ju verkligheten ikapp.

Renault Clio 97a
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-12 18:44:44    Rubrik: Svara med citat

Den varnar vid 10% dvs med 90Ah förbrukat i ditt fall. Och sen igen vid 5%. Har jag för mig.

Det går att lura UCL att det är tomt genom att ta ur en säkring under stora vita kåpan, och sedan köra en sväng. Den ska då begränsa till 75A/två streck. Gör detta efter att du förbrukat kanske 80Ah, så kommer displayen nog börja visa rätt efter några laddningar.

Säkringen ska vara på 10A. Det finns 3. Denna går inte till laddning och inte till DCDC.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-12 18:47:46    Rubrik: Svara med citat

Du borde aldrig förbruka mer än högst 90Ah från initialt värde. Annars kan du ha sönder batteriet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grusjohan
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 januari 2017
Inlägg: 11
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2017-01-13 05:31:23    Rubrik: Svara med citat

Tack!

Då har jag lite att pyssla med framöver. Återkommer hur det gick, och tack för tipset om 90% uttag ur batteriet. Får jag bara mätaren att visa rätt kommer ju varningen vid rätt tillfälle, så det bör väl inte vara något problem egentligen.

Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grusjohan
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 januari 2017
Inlägg: 11
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2017-01-16 15:11:10    Rubrik: Svara med citat

Jag försökte att ta bort en säkring i taget och köra en bit, men oavsett vilken jag tog bort inträdde aldrig någon effektbegränsning. Då tänkte jag att det kanske rörde sig om någon annan 10A i säkringslådan vid vänstra hjulhuset. I det fallet fanns det två som orsakade att det inte alls gick att köra. Själva problemet kvarstår dock.

En annan fråga är ju varför det här problemet alls har dykt upp? Vad hände? Varför?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-16 17:30:44    Rubrik: Svara med citat

Har hänt att min strömsensor "fastnar" på t.ex. 25A laddning. Så när bilen körs eller står parkerad ökar laddningsgraden. Då måste jag senare nollställa för att hamna i fas.

Säkringen jag pratar om är alltså för högspänningen och sitter på hackare. Ta bort säkringen för kontaktorer när du pillar med detta.. Men nu slår det mig att du enligt beskrivning redan kört till effektbegränsning och utan nollställning. Så detta kanske inte funkar på din bil.

Ett annat knep jag läst är att trä en extra kabel genom strömsensorn och koppla i serie med t.ex. halvljus. Då kommer Ah-räknaren så småningom sjunka, förutsatt att strömmen går åt rätt håll i den extra kabeln.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grusjohan
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 januari 2017
Inlägg: 11
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2017-01-17 20:58:50    Rubrik: Svara med citat

Strömsensorn.
Ja, det här förutsätter ju att man har bra koll på en massa saker i bilen. Finns det möjligen någon litteratur att ta del av? Jag har ju volvo 240 också, och där finns det ju minst tre olika böcker att köpa som avhandlar precis allt man behöver veta vid varje tänkbart jobb.
Ett kretsschema skulle ju t ex vara bra.

Tills vidare får jag väl bara dra ifrån 100 från den siffra som det visar när det är fullt, för att veta vad som är tomt. Idag var det tex 171 när det var fullt. Alltså borde det vara 20% nu på 91 när jag laddar igen.

Hur ser egentligen matematiken ut som den där mätaren ska göra? Den bör väl mäta spänningen och översätta det till kapacitet.

Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-18 06:33:51    Rubrik: Svara med citat

Strömsensorn är hall-baserad. Ser ut ungefär såhär fast svart:


Minns inte om den har runt eller fyrkantigt hål.

Den sitter på insidan av höger fjädertorn, och det går en grov kabel genom den. När jag köpte min bil satt det även en 2,5mm² kabel lindad några varv genom detta hål, som någon tidigare ägare antagligen använt för att justera Ah-räknaren. Antingen genom att driva ström genom den med hjälp av ett ström-aggregat, eller genom att t.ex. koppla sladden i serie med någon förbrukar, t.ex. hel-ljuset.

Ah räknaren är integralen av strömmen från strömsensorn, helt utan koppling till batterispänning. Eller, den ska nollställas ifall batterispänningen går för lågt, men det fungerar tydligen inte på din bil. Men värdet är helt enkelt "coulomb-räkning". Beräknas som tidigare värde plus nuvarande ström multiplicerat med tiden mellan ström-mätningarna.
C = C + I * dt

Jag har en massa manualer som pdf, kanske kan skicka dem imorgon.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grusjohan
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 januari 2017
Inlägg: 11
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2017-01-18 17:35:31    Rubrik: Svara med citat

Tack!
Vad härligt med folk som har koll på läget.
Sänd gärna pdf-erna.

Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.