Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Testkört och provpackat Hyundai Ioniq electric
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1934
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-16 22:04:43    Rubrik: Svara med citat

Jo 4 mil eller t.o.m. 5 om det kniper men tyvärr är stolparna i Enköping på 16A.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-01-16 22:13:04    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
LarsL skrev:
tor.ake skrev:
Du får 20km räckvidd per timme på 16A, så om det var 10km som saknades är svaret "ja". Givetvis inte 10km i 110 med full värme men 55:an är hastighetsbegränsad till 90 mig veterligt.

Klarar inte Ioniq att ta emot 6,6kW om stolpen är 22kW, alltså 32A 3-fas. Det ger ju åtminstone 3 mil i timmen.


Med Ioniq verkar det ju snarare vara ca 4 mil i timmen om man får i ca 6,6kwh.

_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cargo
Aktiv


Registreringsdatum: 08 januari 2017
Inlägg: 68

InläggPostat: 2017-01-17 06:12:19    Rubrik: Svara med citat

Kerji skrev:
Ny på forumet så får se hur detta går Very Happy
Fick låna hem en Hyundai Ioniq under helgen från Bilexpo i Örebro. Fredag 13/1 till Måndag 16/1.


Jag har kört mellan
Örebro - Laxå -2 -0 grader
Laxå - Karlstad -10 -7 -4 grader
och kortare tripp till Askersund.
Kan tillägga att jag kör med behaglig värme i kupe 18-23grader, rattvärme och stolsvärme när det behövs. Har även en passagerare med mig som använder värme under provkörningen.

Hämtar bilen i Örebro då är batteriet laddat till 92% visar 162km på mätaren dock har jag ingen bild på detta och tar bilden efter 28.8km körning.


Väl framme i hemmet "Laxå" har jag kört 55km på 90km/h 110km/h och 100 väg snitt hastighet på 89km/h. Körde allt mellan 80-130Km/h Mestadels lagligt Laughing Den längsta biten av sträckan är motorväg har dock inte mätt sträckan.

Snitt på 18.2Kwh


Tar en paus i och åker vidare mor Askersund och vänder,
en sträcka på ungefär 60km på 70-80väg. Efter det är det 40km kvar på mätaren och sätter bilen på laddning. Nu ligger snittet på 16.8Kwh och 69km/h har inte nollställt färddatorn sedan Örebro.



26% av batteriet kvar och 9h 50min till fullt. Laddar hemma på ett vanligt uttag, står att det laddar på H "high" på laddaren.



Laddar bilen i 3h och batteriet har kommit upp till 49% står 78km på mätaren när jag åker kl 21:30 mot Örbero fortfarande 0 grader ute.



Åker först en tripp till Bilexpo och tänkte att det kanske går att ladda där. Men har inga andra kablar eller RFID så det gick ju såklart inte Confused Fick vända och åka till McDonalds Västhaga med 24km kvar i batteriet. Väl framme så hade vi 20km kvar och det skulle ta 35min att ladda batteriet. Gick smidigt att starta laddaren med sms om man har Wywallet. Fyller även magen under tiden det laddar. Razz


Ätit klart och går tillbaka till laddaren. Har hunnit precis till 90% när jag kommer fram.



Bilen avslutar själv laddningen efter 38min 76kr fattigare och är laddat till 94% 161km eller 168km utan värme.



Åker en sväng igenom centrala Örebro och åter tillbaka till Laxå 59km kört och mätaren visar 98km när vi kommer hem. Nu ligger snittet på 17.1kwh 72km/h har inte nollställt färddatorn sedan jag hämta bilen i Örebro.


Laddar bilen under natten till fullt och räckvidden visar 168km 100%.


Tar återigen en tripp till Örebro Marieberg köpcentrum denna gång. Tänkte att man skulle testa deras grattis laddare och ta en shoppingtur medans bilen laddar en stund.

45km kört 73% batteri 121km kvar på mätaren.

3h 55min laddningstid.


Laddar till 79% 131km på 1h 6min.


Tar en vända till Granngården och åker tillbaka till Laxå igen 64km kvar och snitt på 17.7kwh/mil, 74km/h, 340km från att jag nolla färddatorn.


Laddar över natten. Startar bilen på morgonen -10 grader på mätaren och ska köra iväg mot Karlstad en tripp på 104.6km. Mätaren visar en räckvidd på 152km. Nollar färddator och ena trippen. Fullt ös på fläktar 25grader dom första 10km i kupe, stols och rattvärme på. Kör sedan på auto i 22grader.


Det är allt från 50-70-100väg från Laxå-Karlstad. Framme i Karlstad har vi 46km kvar på räckvidden, snitt ligger på 18kwh och 77km/h. Snitt -7 grader under hela vägen. Laglig körning.


Åker en vända till Karlstad centrum "Sandgrundsudden" och handlar. Sedan åker vi till Preems laddningsstation Pumpgatan 6 och laddar med snabbladdare. 37km räckvidd kvar 27% batteri. Står att det tar 28min att ladda men avslutar laddningen efter 37min


154km räckvidd och 94%


Återigen hemma 45km räckvidd snitt 17.6kwh, 71km/h.


Kort sammanfattning. Räckvidden som anges på färddatorn verkar ju stämma i verkligheten någorlunda. Så man kan ju iaf planera sina resor väldigt lätt. Man lär lätt komma 20mil dessa sträckor som jag har kört under sommartid.

Har hört att många klagar på vägljudet i bilen. Själv tycker jag inte vägljudet stör så mycket. Jag kör en Passat Alltrack till vardags, som har akustikrutor, dubbdäck Nokian Hakka 8 och panoramatak som jag tycker är lite tystar än Ioniq. Dock hade ju denna Ioniq friktionsdäck.

Kommer eventuellt leasa eller köpa en Ioniq själv då jag pendlar mellan Laxå och Örebro dagligen och kommer kunna ta mig på en laddning fram och tillbaka utan problem. Very Happy

Överväger dock lite pga att det inte går att ha takräcke på bilen då jag kör mycket cykel. Har funderat lite på om det går att montera en cykelhållare från Thule på bakluckan?

Tack för mig.


Hej och välkommen!
Men framförallt tack för en utförlig genomgång utav din provkörning.

Jag kan medge att vi blir mer och mer sugna på en Ioniq, får vi rätt pris så slår jag och min fru till Smile

Precis som du är inne på så stämmer den estimerade räckvidden rätt så bra.
Provkörde Leaf nyligen och den går ju verkligen inte att lita på utan där får man räkna själv Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
artingu
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juni 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-01-17 06:49:39    Rubrik: Svara med citat

fin genomgång! all snabbladdning är väl långsammare när det är minus ute
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-01-17 08:59:29    Rubrik: Svara med citat

artingu skrev:
all snabbladdning är väl långsammare när det är minus ute


Absolut inte, Leaf30 tex har så "dåligt" batteri så det blir varmt även vintertid. Då spelar utetemperaturen ingen roll.

Hur Ioniq är beskaffad vet jag inte men kan tänka mig att en upphottad variant med 40kWh får samma fördel/problem som en Leaf30 verkar ha.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
artingu
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juni 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-01-17 09:13:11    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
artingu skrev:
all snabbladdning är väl långsammare när det är minus ute


Absolut inte, Leaf30 tex har så "dåligt" batteri så det blir varmt även vintertid. Då spelar utetemperaturen ingen roll.

Hur Ioniq är beskaffad vet jag inte men kan tänka mig att en upphottad variant med 40kWh får samma fördel/problem som en Leaf30 verkar ha.


OK! Det var min egen uppfattning, men vi är överens om att vid -12c så funkar det sämre?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-01-17 09:33:46    Rubrik: Svara med citat

artingu skrev:
men vi är överens om att vid -12c så funkar det sämre?


Inte en Leaf30 vad jag har sett. Om du startar med fullt batteri och kör till tomt så blir det så varmt att den laddar normalfort igen. Finns många filmer på youtube om detta.

Men är batteriet tomt och håller -12 och du laddar så visst, då går det saktare. Men det läget är sällan man befinner sig i ju.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1934
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-17 10:01:26    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:


Hur Ioniq är beskaffad vet jag inte men kan tänka mig att en upphottad variant med 40kWh får samma fördel/problem som en Leaf30 verkar ha.

De bilder jag sett av ioniqs pack visar två stora luftkanaler för aktiv kylning. Den bör inte ha några överhettningsproblem.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-01-17 15:42:27    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
artingu skrev:
men vi är överens om att vid -12c så funkar det sämre?


Inte en Leaf30 vad jag har sett. Om du startar med fullt batteri och kör till tomt så blir det så varmt att den laddar normalfort igen. Finns många filmer på youtube om detta.

Men är batteriet tomt och håller -12 och du laddar så visst, då går det saktare. Men det läget är sällan man befinner sig i ju.

Håller med. Körde i -15 och hade inga problem med laddningen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-01-18 09:59:58    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
artingu skrev:
all snabbladdning är väl långsammare när det är minus ute


Absolut inte, Leaf30 tex har så "dåligt" batteri så det blir varmt även vintertid. Då spelar utetemperaturen ingen roll.

Hur Ioniq är beskaffad vet jag inte men kan tänka mig att en upphottad variant med 40kWh får samma fördel/problem som en Leaf30 verkar ha.


Jag såg just ett klipp där de snabbladdade en Leaf 30kWh från 3% SOC upp till 95%. Batteritemperaturen steg totalt 20 grader!! Från 15 grader C till 35 grader C.. Så vintertid är det ju suveränt att snabbladda Leaf 30kWh... Sommartid ingen höjdare :-/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2017-01-21 19:48:33    Rubrik: Svara med citat

Lyckades till slut få provköra en Ioniq Electric idag.
Tyvärr bara i 20 minuter medan jag fick provköra en Leaf i 3 dagar för 2 år sedan.
Nåja, några intryck fick vi iallafall från vår korta tur.
Börjar med det negativa:
- Lite mer störande vägljud jämfört med vår Leaf Accenta 2015
- Trist att det inte finns nån app i Sverige för att fjärrstarta värmen
- Hittade inte laddluckan i fronten, där den väl borde sitta Wink
- Obehagligt plastig ratt på versionen vi provkörde
- Hittade inga laddplatser alls via bilens söksystem (kanske inte initierat)
- Tråkig "solblekt" röd färg
- Ganska ful tygklädsel (välj läder)
- Bristfällig takhöjd i baksätet, om man är över 180cm
Förutom ovanstående var mycket positivt och bättre än vår Leaf:
+ Bra justering av regenerering där frirullning är suveränt på landsväg
+ Sitter mycket bättre än i Leaf'en och bättre rattjustering
+ Värmesystemet var snabbt och klart tystare än i Leaf
+ Varningsljudet för fotgängare är inte lika störande som i Leaf
+ Inte samma pipljud när man accelererar som i Leaf
+ Lane assist funkade faktiskt riktigt bra
+ Döda vinkeln varning i backspegeln borde alla ha
+ Bättre ljudsystem än i vår Leaf, samt DAB radio
+ Apple Carplay (hann dock inte testa)
+ Mittarmstöd i baksätet med mugghållare
+ Separata luftutsläpp till baksätespassagerarna
+ Platt golv i bagaget med nedfällda ryggstöd och en lucka att gömma sladdar
+ Bilen ser inte ut som en groda!Laughing

Kan jag tänka mig att byta till en Ioniq Electric när vi ska lämna tillbaka leasing-Leafen i vår? Javisst!
Är den värd 2000:- mer i månaden (x36) jämfört med en Leaf 30kWh vid privatleasing? Tveksamt..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ante001
intresserad


Registreringsdatum: 19 januari 2017
Inlägg: 31

InläggPostat: 2017-01-22 14:05:45    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Lyckades till slut få provköra en Ioniq Electric idag.
Tyvärr bara i 20 minuter medan jag fick provköra en Leaf i 3 dagar för 2 år sedan.
Nåja, några intryck fick vi iallafall från vår korta tur.
Börjar med det negativa:
- Lite mer störande vägljud jämfört med vår Leaf Accenta 2015
- Trist att det inte finns nån app i Sverige för att fjärrstarta värmen
- Hittade inte laddluckan i fronten, där den väl borde sitta Wink
- Obehagligt plastig ratt på versionen vi provkörde
- Hittade inga laddplatser alls via bilens söksystem (kanske inte initierat)
- Tråkig "solblekt" röd färg
- Ganska ful tygklädsel (välj läder)
- Bristfällig takhöjd i baksätet, om man är över 180cm


Har kört Leaf och jag tror inte att den är tystare än Ioniq... Lustigt med ratten. Jag tror att det är samma ratt i alla versioner och den jag körde var inte speciellt plastig. Appen kommer nog så småningom till Europa...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ante001
intresserad


Registreringsdatum: 19 januari 2017
Inlägg: 31

InläggPostat: 2017-01-22 14:13:15    Rubrik: Svara med citat

Kerji skrev:


Överväger dock lite pga att det inte går att ha takräcke på bilen då jag kör mycket cykel. Har funderat lite på om det går att montera en cykelhållare från Thule på bakluckan?

Tack för mig.


Den deklarerade vikten är ju 0KG för taket. Det finns tydligen ett takräcke ändå för Ioniq:

https://www.rameder.eu/roof-rack-f-lli-menabo-tema-118791-36715-9.html

men jag undrar om det är så klokt att montera en sådan. Om något händer är det ju troligt att det blir trubbel med försäkringen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ante001
intresserad


Registreringsdatum: 19 januari 2017
Inlägg: 31

InläggPostat: 2017-01-22 14:13:35    Rubrik: Svara med citat

Kerji skrev:


Överväger dock lite pga att det inte går att ha takräcke på bilen då jag kör mycket cykel. Har funderat lite på om det går att montera en cykelhållare från Thule på bakluckan?

Tack för mig.


Den deklarerade vikten är ju 0KG för taket. Det finns tydligen ett takräcke ändå för Ioniq:

https://www.rameder.eu/roof-rack-f-lli-menabo-tema-118791-36715-9.html

men jag undrar om det är så klokt att montera en sådan. Om något händer är det ju troligt att det blir trubbel med försäkringen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2017-01-22 16:19:40    Rubrik: Svara med citat

ante001 skrev:
el<$ skrev:
Lyckades till slut få provköra en Ioniq Electric idag.
Tyvärr bara i 20 minuter medan jag fick provköra en Leaf i 3 dagar för 2 år sedan.
Nåja, några intryck fick vi iallafall från vår korta tur.
Börjar med det negativa:
- Lite mer störande vägljud jämfört med vår Leaf Accenta 2015
- Trist att det inte finns nån app i Sverige för att fjärrstarta värmen
- Hittade inte laddluckan i fronten, där den väl borde sitta Wink
- Obehagligt plastig ratt på versionen vi provkörde
- Hittade inga laddplatser alls via bilens söksystem (kanske inte initierat)
- Tråkig "solblekt" röd färg
- Ganska ful tygklädsel (välj läder)
- Bristfällig takhöjd i baksätet, om man är över 180cm


Har kört Leaf och jag tror inte att den är tystare än Ioniq... Lustigt med ratten. Jag tror att det är samma ratt i alla versioner och den jag körde var inte speciellt plastig. Appen kommer nog så småningom till Europa...


Körde ju vår Leaf direkt före och efter varför jag enkelt kunde notera skillnaden. Båda med dubbfritt såklart men glömde tyvärr att kolla vilket fabrikat det var på Ioniqen.
Ska man privatleasa tar de hutlösa 351:-/mån x36 = 12636:- för att hyra vinterhjulen varför jag då istället skulle köpa billigare fälgar med tystare vinterdäck som dessutom kan säljas för några tusen på blocket efter leasingen.

Ratten ska väl vara läderklädd men kändes lika plastig som i vår gamla Prius.
Inget problem, bara en vanesak.

BlueLink appen är inte problemet, den kan du ladda ner idag.
Problemet är att bilen bara pratar via CDMA mobilnät och inte GSM.

Oavsett kändes ju Ioniqen klart trevligare och modernare än våran Leaf-15.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.