Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


220V-laddning i garaget
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 13:02:26    Rubrik: 220V-laddning i garaget Svara med citat

Jag har nyss beställt en i3 (94Ah) med tillägget "snabbladdning" men utan Wallbox. Tänker mig att ladda från ett vanligt 10A-urtag i garaget, väl medveten om att det kan ta sin lilla tid att ladda fullt. Men försäljaren förutspådde stora problem utan Wallbox - överbelastning, bränder, trilskande försäkringsbolag etc.

Nu tänker jag ta hem en elektriker för att lägga det tänkta urtaget på en egen fas. Men jag behöver förmodligen fler tips från er som redan laddar hemma med en-fas/10A. Vad bör jag be elektrikern att göra? Vad kan jag skippa? Bör jag t.ex byta huvudsäkring från 16A till 20A? Eller är det bara att kasta in handduken och skaffa en laddbox?

Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh


Senast ändrad av Manders den 2016-12-18 20:07:13, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 203
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-18 13:21:33    Rubrik: Svara med citat

Beror lite på vad du har för övriga förbrukare i huset. Och vad du har för laddbehov. Dvs måste du ladda max direkt när du kommer hem för att klara dig nästa dag (eller för turer på kvällen). Eller klarar du dig med att laddningen går igång vid tex 22 tiden när huset blir lugnare?

Jag hade bett elektrikern ifall inte allt för dyrt byta till 16A fram till garaget. Jag hade också önskat ett blått CEE utag då de är bättre avsädda för året runt använding.

Jag hade sen köpt en extra laddkabel (från Alex här på forumet se köp och sälj) med blå CEE kontakt i andra ändan. Mycket skönare och säkrare med en permanent kabel som inte slits ur varje morgon osv. Mindre slitage på kontakter och kablar.

Då kan du ladda med 16A under natten, (förutsatt att du kan styra om andra förbrukare som värme pump till annan fas).

Nu är jag inte 100% säker, men möjligen kan din bil ta 3fas laddning. Och då hade jag ju hälldre dragit fram det och laddat med 3x10A för jämnare belastning.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi
Huyndai Ioniq ...påväg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 13:45:27    Rubrik: Svara med citat

Stort tack för ditt svar, Eriksson.

Min tanke med 220V/10A beror på att jag bara använder bilen ett par ggr per vecka. Behöver ingen snabbladdning hemma. Som jag förstår ditt tips så är det att ändå inte välja just 220/10 utan att säkra upp till 220/16 och ännu hellre dra trefas. Men det är ju just det som jag tänkte slippa. 8

CEE-kablar har jag till husbilen, så det ska jag fundera på.

Tack igen!

Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1196
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-12-18 14:15:29    Rubrik: Svara med citat

Tiotusentals elbilar levereras med 10A EVSE med schuko-plugg och gissningsvis används dessa som primär laddning för bilen i många fall. Jag använder den som följde med leafen och det har funkat att ladda 4000KWh med hittills.
Det blir ju heller aldrig någon ljusbåge i kontakten om man sköter den rätt dvs drar ur den ur bilen först.
Men ta gärna ur uttaget och kontrollera det med avseende på lösa kontakter (skruvar) och oxid/smuts som kan leda till kontaktresistans.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 14:21:53    Rubrik: Svara med citat

Tack Tor,

Det låter betryggande. Utom det där med ljusbåge.

/A
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 203
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-18 14:25:48    Rubrik: Svara med citat

Manders skrev:
Stort tack för ditt svar, Eriksson.

Min tanke med 220V/10A beror på att jag bara använder bilen ett par ggr per vecka. Behöver ingen snabbladdning hemma. Som jag förstår ditt tips så är det att ändå inte välja just 220/10 utan att säkra upp till 220/16 och ännu hellre dra trefas. Men det är ju just det som jag tänkte slippa. 8

CEE-kablar har jag till husbilen, så det ska jag fundera på.

Tack igen!

Anders M


Okej, ja precis varje användares behov är ju annorlunda.

Med den faktan du skrev här ovan så hade jag nog bara bett elektrikern göra en översyn på kabeln och utaget och se att det ser fräscht ut. Ev byta utaget till kvalitets schuko utag ifall det sitter ett gammalt/slitet utag där idag.

Omläggning av fas behöver du nog inte ifall du bara laddar med 10A med timer (Timer finns i bilen) så att laddningen går igång efter att huset "lagt sig". Men är elektrikern ändå ute så kan ni ju dra på de vanliga förbrukarna i huset (Tvättmaskin, diskmaskin, spis+ugn, värmekälla) och sen kan han mäta vilken fas som är lämpligast att ladda på.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi
Huyndai Ioniq ...påväg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 14:32:50    Rubrik: Svara med citat

Tack Eriksson,

Mycket bra tips - och betryggande.

/ A
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
borealis
Aktiv


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 94
Ort: Västkust

InläggPostat: 2016-12-18 16:09:35    Rubrik: Svara med citat

Hej Manders, oroa dig inte.

Jag själv har en i3 med snabbladdning och självklart den vanliga EVSE som medföljer. Hittills har jag nog laddad 70% (av över 10000 mil) hemma på en lite förstärkt 220V schuko. Ingen Wallbox behövs.
Med lite förstärkt menar jag: elektrikern har dragit fram en egen 5x6mm2 ledning direkt från huvudsäkring (3x16A) till laddstolpen. Emellan finns en egen jordfelsbrytare och på laddstolpen tre egna 220V/16A säkringar och schuko uttag (och en röd CEE för gäster Wink ). Så jag kan välja i vilken fas jag vill ladda när jag kommer hem. Bara i enstaka tillfälle var bilen inte fulladdad när jag åkte iväg kl 6:30, men då var bilen helt tom och jag kom senare en kl 24.

_________________
i3 60Ah REX (06/2014 - 06/2017) = 120.000 km
i3 94Ah REX (06/2017 - )
Audi A2 = 310.000 km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 16:28:46    Rubrik: Svara med citat

Hej Borealis,

"Lite förstärkt"... Wink

Tack för det! Jag håller mig inomhus och huvudsäkringen har Vattenfall tyvärr placerat i ett skåp på motsatt sida gatan. En laddstolpe a la Borealis kräver mao lite fräsning i asfalten. Gatukontoret lär därmed inte få det svårt att leta sig fram till den skyldige.
Men jag tar med mig jordfelsbrytaren och den egna elmätaren. Smart!
Tack!

/ Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh


Senast ändrad av Manders den 2016-12-18 20:10:53, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-18 17:59:38    Rubrik: Svara med citat

Problemet är den vanliga stickproppen. Den blir varm, vilket kan smälta kontakten efter kanske 10MWh laddning eller nåt sånt. Det blir också större laddförluster. Ladda inte mer än 10A ifrån vanligt uttag/Schuko skulle jag säga. Fixa också en hylla där du kan lägga klumpen av laddkabeln, annars kan den börja glappa av sin egen vikt i längden. Jag tror att jag skulle köra på en sån lösning.

Sen finns ju alternativet med ett rött trefasuttag. Kanske skulle jag installera ett sånt men ändå dra fram en fas och 10A ifall tre blir krångligt. Sen skulle jag köpa en sån här laddkabel (du måste vara kolla att den kan ladda en fas också):
http://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

Med den lösningen har du alltså en trefaskabel som du kan ladda elbilen nästan full på 2h när du hittar ett trefasuttag ute på vift. Men hemma laddar du fortfarande säkert enfas. Kom ihåg att ställa ner säkringen till max 10A på laddkabeln annars går säkringen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 18:24:31    Rubrik: Svara med citat

Tack Apkung,

Bra tips med hylla för klumpen. Laddningen kan ju ställas på 6A, 9A eller 12A, som jag har förstått saken, så normalladdningen landar väl på 9A och säkringen stannar definitivt på 10A.

Jag tror inte att trefaslösning med enfas-konvertering blir modellen, men kanske kan en blå CEE-hona på väggen och en Schuko/CEE-konverter på sladden reducera problemet med hetta och instabilitet?

Tack igen, Apkungen.

/ Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh


Senast ändrad av Manders den 2016-12-18 18:46:20, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1272
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-12-18 18:29:11    Rubrik: Svara med citat

Nu kör jag folkvagn, men har använt original EVSE-kabel till ungefär 99% av laddningen för de 8330 mil jag kört. För att avlasta kabeln hänger jag klumpen i en krok för krattor som jag har monterat nedanför uttaget.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-18 18:35:19    Rubrik: Svara med citat

Tror inte att det är bättre med en adapter tio Schuko. Isf lär det vara bättre med Schuko direkt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 18:36:10    Rubrik: Svara med citat

Tack Mäkinen, för värdefull info. Återigen betryggande användarinfo. BMW eller VW kan knappast ha betydelse i detta avseende.

Jag förstår verkligen riskerna med långvarig överbelastning och fara för överhettning, men jag undrar om det finns någon 220V/10A/EVSE-användare här som faktiskt har stött på problem eller kollaps vid användning av ett vanligt jordat uttag?

/ Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 18:43:48    Rubrik: Svara med citat

Tack igen, Apkung. Tar till mig den synpunkten. Jag tolkade Eriksson25 här ovan som att CEE-kopplingarna är stabilare i sin konstruktion, men det behöver naturligtvis inte betyda att de blir mindre varma. Men kanske billigare att byta ut om dom smälter... Very Happy

/ Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 220
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-12-18 19:00:44    Rubrik: Svara med citat

Om du inte alltid måste ha full laddning så kan du ställa ner laddningen i din BMW mellan maximum, reducerad och låg(11,5A - 8,7A - 6A i 60Ah vet ej om det är andra värden i 94Ah), både reducerad och låg bör du klara på ditt vanliga uttag utan att det smälter.
Vi laddar med vanligt uttag och 6A utan problem över natten(då har vi julbelysningen på samma uttag, fast LED så det blir bara 0,3A extra), dessutom ligger det på samma säkringsgrupp(3x10A) för pelletspannan med matarskruv samt lite inomhus belysning. Huvudsäkringarna är på 16A, kök och tvättstuga har egen grupp på 3x10A. Men vi har endast ett batteri på 21,5 kWh(Leaf 24) men alltid laddat till 80% på morgonen(begränsat laddningen till 80% för att batteriet ska hålla längre). Så beroende på hur mycket du behöver i kWh/dag får väl bestämma hur du gör. Vill bara belysa att vanlig uttag går bra att använda om inte tar ut 10A kontinuerligt över en längre tid.
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1004

InläggPostat: 2016-12-18 19:09:42    Rubrik: Svara med citat

Jag har laddat över 10000kwh från vanligt schuko uttag i garaget 16A(trilling laddsladd som konstant drar 16A) hela tiden, stiften har max blivit ljumna.
Inte kollat på länge så gick ut nu och kände på stiften efter 3timmars 16A laddning, inte ens ljumna!
Drar dock väldigt sällan ur sladden och uttaget var nytt när jag började ladda februari 2012 och går till egen säkring i elskåpet.
Tror nya i3 levereras med max 10A laddsladd mot gamla 12A, tror även alla nyare originalsladdar bryter laddningen en stund om stiften i kontakten blir för varma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 19:21:35    Rubrik: Svara med citat

Tack LarsA,
Du är den tredje användaren av 220V/10A i tråden som laddar försiktigt och problemfritt. Mycket bra. 6A eller 9A kommer att duga åt mig också, jag tar sällan bil till jobbet. Det lutar åt uppsäkring på huvudsäkringen till 25 A, en egen 10A-fas i elcentralen, en väldimensionerad kabel ut i garaget där jag sätter mätare, jordfelsbrytare och timer innan det reguljära jordade urtaget. Plus någon slags avlastning till klumpen. CEE verkar vara överkurs. Återstår att resonera med elektrikern.

Tack igen, Lars.

Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1004

InläggPostat: 2016-12-18 19:34:09    Rubrik: Svara med citat

Tror inte du behöver uppsäkra till 25A, onödig kostnad,ska du bara ladda 9A är det ungefär samma förbrukning som när dammsugaren är igång 😊
Får se till att inte dammsuga på natten samtidigt som du laddar...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-18 19:50:48    Rubrik: Svara med citat

Tack för din info, Leaf,
16 A tror jag inte blir aktuellt, men vad gäller ledningarna så skadar det ju inte att överdimensionera för säkerhetens skull. Jag ska komma ihåg att känna på stiften då o då. Och huvudsäkringen ska jag diskutera med elektrikern om. Min dammsugare är f.ö. en notorisk proppsmällare. Wink

/ Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.