Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ioniq verkar vara rätt långt före konkurrenterna
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-12-14 03:14:07    Rubrik: Svara med citat

Varför diskuterar ni Zoe här i denna tråden? Det har redan diskuterats utförligt i andra trådar.

För mig är dessa två bilar inte alls konkurrenter. Zoe är en hel storlek mindre och har en helt annan betalningsmodell.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-14 04:17:51    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Varför diskuterar ni Zoe här i denna tråden? Det har redan diskuterats utförligt i andra trådar.


Jag tycker att det är ganska naturligt och värdefullt att en ny bil som dyker upp på marknaden jämförs med redan existerande modeller. Om du följt tråden så ser de att Ionic även jämförts e-Golf, Leaf och framförallt i3 utan att du har gnällt för det. Du till och med själv tagit upp Zoe 41 kW och bidragit till en diskussion om Leaf’s Cd i just denna tråd.

Hur som helst, om du läser mitt inlägg som beskriver mina erfarenheter av Ionic så konstaterar jag precis som du att det är en (mycket trevlig) bil i ett annat segment och prisklass än Zoe. Även bortsett från storlekskillnaden så känns den mer lyxig och ombonad än Zoe, så om man inter bryr sig om att den har kortare räckvidd, högre pris/leasingkostnad och saknar trefasladdning (men i gengäld har snabbladdning) så tycker jag att det är ett mycket vettigt köp. Det kan väl inte vara fel med en sådan jämförelse? Andra kanske tycker annorlunda, och det står dem helt fritt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-12-14 07:48:43    Rubrik: Svara med citat

Nu vet jag inte om Zoe 41kWh finns att köpa än, men gör den det så är den ju ledande idag i Sverige om man räknar bort Tesla som vanligt. Först där vid 40kWh kan man för de flesta köra året om utan att behöva tänka sig för nämnvärt.

Kör man längre än så per dag så skall man överväga att flytta Wink
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-12-14 16:29:18    Rubrik: Svara med citat

Problemet med Zoe är ju att den är löjligt liten...
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-14 17:58:25    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Problemet med Zoe är ju att den är löjligt liten...


Ja, i och med att den är i samma storlek som i3 och något mindre än Soul så känns den liten jämfört med Ionic. Så om man behöver en större bil är det definitivt Ionic man ska välja. Tyvärr är inte Ionic heller tillräckligt stor för att jag ska kunna ersätta min fossilbil med den, men hade jag inte haft mina stora hundar hade jag nog gjort det.

Det får kanske bli en Kangoo Maxi+ istället, den kommer tydligen med uppgraderat batteri och ny motor i januari, vilket borde ge en räckvidd minst lika lång som Ionic. Fixar de bara laddningen också så är det ju ett reellt alternativ platsmässigt, men oj vad det skulle svida att köra runt i den…
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-12-15 18:31:01    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
tor.ake skrev:
Varför diskuterar ni Zoe här i denna tråden? Det har redan diskuterats utförligt i andra trådar.


Jag tycker att det är ganska naturligt och värdefullt att en ny bil som dyker upp på marknaden jämförs med redan existerande modeller. Om du följt tråden så ser de att Ionic även jämförts e-Golf, Leaf och framförallt i3 utan att du har gnällt för det. Du till och med själv tagit upp Zoe 41 kW och bidragit till en diskussion om Leaf’s Cd i just denna tråd.



Jämförelser är en sak. Spekulativa utläggningar baserade på fantasipriser på blocket - definitivt OT. Tror man att man kan få de pengarna för en beg Zoe lär man bli besviken. Har observerat många annonser där bilarna är osålda annonstiden ut. Ett värdefall på 50% på tre år är kutym inom begbilar och sammanfaller också ganska väl med avskrivningar på företagsbilar - man skriver ned den till 40% och bilfirman skriver upp den till 50% igen.
Diskuterar gärna detta men det har inte så tydlig bäring på Ionic i nuläget.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-16 06:03:47    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
iAkita skrev:
tor.ake skrev:
Varför diskuterar ni Zoe här i denna tråden? Det har redan diskuterats utförligt i andra trådar.


Jag tycker att det är ganska naturligt och värdefullt att en ny bil som dyker upp på marknaden jämförs med redan existerande modeller. Om du följt tråden så ser de att Ionic även jämförts e-Golf, Leaf och framförallt i3 utan att du har gnällt för det. Du till och med själv tagit upp Zoe 41 kW och bidragit till en diskussion om Leaf’s Cd i just denna tråd.



Jämförelser är en sak. Spekulativa utläggningar baserade på fantasipriser på blocket - definitivt OT. Tror man att man kan få de pengarna för en beg Zoe lär man bli besviken. Har observerat många annonser där bilarna är osålda annonstiden ut. Ett värdefall på 50% på tre år är kutym inom begbilar och sammanfaller också ganska väl med avskrivningar på företagsbilar - man skriver ned den till 40% och bilfirman skriver upp den till 50% igen.
Diskuterar gärna detta men det har inte så tydlig bäring på Ionic i nuläget.


Korrekt till stor del.
I Sverige har en genomsnittlig bil förlorat ca 50% efter 3 år från nypris. Vissa håller någon procent bättre tack vare exempelvis längre garantier eller hög efterfrågan. I fallet zoe var det företag (vad jag kan se) som begär de pengarna för zoe -14/-15 men att någon faktiskt får det är en annan sak.
En normal bilfirma som köper in en bil lägger på 25-30% ......

Att en Zoe skulle hålla bättre än snittet är i princip otänkbart, skulle nog snarare tro att den har förlorat uppemot 60 % av värdet (franska bilar är eftertraktade beg. pga låga priser oftast)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2628
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-16 10:40:27    Rubrik: Svara med citat

En till tidnings test som poängterar att Ioniq är det effektivaste jämfört med i3 och Leaf 30:

http://pushevs.com/2016/12/04/bmw-i3-vs-nissan-leaf-vs-hyundai-ioniq-electric/

Skulle vara klockrent att installera snabbladdare på varje bränsle station i minst 100kW storlek, då skulle man inte behöva inget mer än super-effektiva Ioniq för att vardag skulle fungera för vem som helst i princip... Synnd att skattebetalarnas pengar slössas på höjning av Ioniq priset istället att elektrifiera varje bränsle station i hela riket... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-16 13:14:59    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
iAkita skrev:
tor.ake skrev:
Varför diskuterar ni Zoe här i denna tråden? Det har redan diskuterats utförligt i andra trådar.


Jag tycker att det är ganska naturligt och värdefullt att en ny bil som dyker upp på marknaden jämförs med redan existerande modeller. Om du följt tråden så ser de att Ionic även jämförts e-Golf, Leaf och framförallt i3 utan att du har gnällt för det. Du till och med själv tagit upp Zoe 41 kW och bidragit till en diskussion om Leaf’s Cd i just denna tråd.



Jämförelser är en sak. Spekulativa utläggningar baserade på fantasipriser på blocket - definitivt OT. Tror man att man kan få de pengarna för en beg Zoe lär man bli besviken. Har observerat många annonser där bilarna är osålda annonstiden ut. Ett värdefall på 50% på tre år är kutym inom begbilar och sammanfaller också ganska väl med avskrivningar på företagsbilar - man skriver ned den till 40% och bilfirman skriver upp den till 50% igen.
Diskuterar gärna detta men det har inte så tydlig bäring på Ionic i nuläget.


Du hakar upp dig på detaljer. Jag svarade på påståendet att Zoe kommer ha ett riktigt dåligt värde om tre år (underförstått till skillnad mot Ionic). Faktum är att vi inte har en aning om hur det kommer bli med Ionic’s värde på andrahandsmarknaden om tre år jämfört med andra elbilar.

Sen är jag trött på att folk fortsätter att odla myten om Zoe’s dåliga andrahandsvärde utan att ha några som helst belägg för det. Värdetapp i procent är helt irrelevant för privatekonomin och den totala ägandekostnaden under en viss tid. Det är värdeförlusten i kronor som räknas, och det finns inga som tyder på att det skulle vara sämre för Zoe än för andra elbilar, tvärt om. Ändå påstås det konstant. En välutrustad BMW i3 REX från 2014 har till exempel förlorat nästan lika mycket i värde som vad priset för en ny Zoe var 2014. Detta även om man tittar på ”fantasipriser” från Blocket när man värderar i3:an.

Nåväl, nu håller jag med om att det hamnat ordentligt OT, så det får bli mina slutord om detta i den här tråden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-16 23:46:45    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
apkungen skrev:
jag tror för övrigt att Zoen kommer att ha riktigt dåligt värde efter 3år när man fortfarande måste betala 1000kr/mån i batterihyra för en gammal bil.


Jag hittar inga Zoe från 2013 till salu (finns nog knappt några), men Zoe Intens från 2014 brukar ligga på mellan 140 -150 000 kr. Själv betalade jag 182 000 kr för en fullt utrustad Zoe Intense 2016 (inklusive vinterdäck och fri service) efter SMBP. Det ger ett värdetapp på mellan 30 - 40 000 kr på två år. Hör ofta att Zoe har ett dåligt andrahandsvärde på grund av batterihyran, men ett värdetapp på 30 - 40 000 kr på två år är inte så farligt i mina ögon. Menar du att andra elbilar håller värdet bättre? Vad kostar till exempel en BMW i3 från 2014, och vad kostar den ny? Eller för den delen en e-Golf eller Leaf?

Vad det gäller batterihyra kontra Ionics pris så kan jag betala hyran i 12-13 år med dina siffor innan jag kommer upp i samma prisnivå. Jag ska dessutom punga ut med 30 000 kr extra kontant i handpenning som jag kunde investerat i annat om jag vill ha Ionic. Och om bilen som du föreslår tappar halva värdet på tre år så har Ionic tappat 187 000 kr på tre år vilket motsvarare 77% av priset för en Zoe före SMBP och 92% av priset för en Zoe efter SMBP). Så hur du än räknar blir Ionic en dyrare bil med betydligt kortare räckvidd. Ingen mening att tjabba om det.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att låta var och en själv avgöra om de tycker det är värt de extra pengarna eller inte för en större bil med bättre komfort, utan att man ska behöva ta till tramsargument och påhittade förbrukningar. De flesta som faktiskt har en Ionic eller har långtidstestat en Ionic hamnar på en förbrukning runt 1.6 kWh/10 km nu under vintern. Det är jättebra, men det är inte så förbaskat mycket bättre än de flesta andra elbilar. Jag har pendlat mellan 1.5 – 1.8 kWh/10 km de senaste veckorna, mycket beroende på vilken temperatur det är ute, och då är 75% av det körning på 2:1 väg med i drygt hundra km/h (enligt GPS). Skulle Ionic vara bättre? Ja, säkerligen, men inte med mer än max 0.2 kWh/10 km. Det är absolut imponerande men kompenserar inte för det faktum att den har ett litet batteri i förhållande till övriga elbilar som nu lanseras. Däremot är det bra för miljön och räckvidd är inte allt, iallafall inte när man börjar komma upp i de nivåer som vi nu pratar om.


Om zoens värde har du nog rätt. Tack för infon. Intressant!

Trams och påhitt? Jag diskuterar gärna vidare intressanta ämnen så som elförbrukning m.m. men om du ska kalla det för trams och påhitt så kan vi lika gärna lägga av.

Jag har kört mycket zoe. Brukar hamna runt 2,3kWh/km, så långe jag inte kör långsam stadskörning. Hade runt 60km räckvidd med en zoe från Västerås till Enköping en torr höstkväll med några plusgrader och lite försiktig värme på i 90km/h. Även om zoe får dubbla räckvidden med större batteri så är det ändå bara 12 mil. Här är en intressant artikel där ioniqen testats i verkligheten och jämförs mot zoes räckviddsberäknare på deras hemsida:
http://pushevs.com/2016/11/24/hyundai-ioniq-electric-vs-renault-zoe/

Enligt den så har zoen marginellt bättre räckvidd men jag tror att räckviddsberäknaren e väl positiv och att ioniqen har bättre räckvidd i höga farter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-16 23:53:34    Rubrik: Svara med citat

Problemet med zoe år är det tar en timme att ladda upp bilen till att köra ytterligare 10 mil. Ioniq tar kanske en kvart. Trefasladdning är för mig i princip ointressant (så länge det handlar om 22kW eller lägre). Nattladdning och snabbladdning är det jag bryr mig om.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-17 02:19:05    Rubrik: Svara med citat

apkungen skrev:
Problemet med zoe år är det tar en timme att ladda upp bilen till att köra ytterligare 10 mil. Ioniq tar kanske en kvart. Trefasladdning är för mig i princip ointressant (så länge det handlar om 22kW eller lägre). Nattladdning och snabbladdning är det jag bryr mig om.


Jag håller med dig om laddningen och laddtider i princip, om vi levde i en ideal värld där det fanns lika gott om snabbladdare som det finns 22 kW stolpar. Men om du kör elbil till vardags borde du veta att det tyvärr inte är så elbilslivet funkar för tillfället. På många ställen finns det inte snabbladdare överhuvudtaget, och där de finns är det oftast en eller max två. Dina laddtider baseras på att de alltid är funktionella och inte upptagna. Om så inte är fallet hänvisas du till AC laddning och det finns (relativt sett) gott om trefasstolpar (för att inte tala om ”vanliga” trefasuttag). Funkar inte den ena att ladda på för att den är ur funktion eller blockerad är det bara att köra någon km till nästa.

Tyvärr hjälper inte det om ombordladdare laddar med enfas, du laddar ca 2-3 mil på en timme. Har du däremot en bil som kan ta emot den fulla effekt som stolpen/trefasuttaget erbjuder laddar du 6-7 mil på en halvtimme. Inte mycket att ha på en långresa förvisso, men i vardagslivet är det helt fantastiskt att veta att man i princip alltid kan ladda några mils räckvidd på under en halvtimme, var man än befinner sig. Det är det som gör att man kan utnyttja bilen även på den där oväntade extraturen direkt efter man kom hem från jobbet och inte hunnit ladda.

Med det sagt så håller jag som sagt med dig om att det självklart är bättre med snabb DC-laddning, men bara om det faktiskt finns tillgång till det i en helt annan utsträckning än i nuläget. Jag tror stenhårt på att de märken som satsat på trefasladdning är helt rätt ute. Renault har precis avicerat att de kommer erbjuda trefas 22 kW i kombination med CCS 2018, och om de lever upp till det så har de i alla fall enligt mitt sett att se på det placerat sig själva i fronten på elbilsmarknaden både vad det gäller laddning och räckvidd till vettigt pris. Men alla har vi olika behov och det viktiga är väl egentligen att det finns tillräckligt med variation på elbilar för att uppfylla de behov som finns.

PS: Om du lyckas med bedriften att ta dig max drygt 6 mil i en Zoe (eller en Leaf för den delen som du skrev i en annan tråd) innan du behöver ladda så tycker jag att du ska se över bilarna du kör med, alternativt dina körvanor. Om du kommer max 60 km i en Zoe med 23.3 kWh användbar batterikapacitet innebär det antingen att det är ett allvarligt fel på bilen, eller att du förbrukar över 3.5 kWh/10 km. Om det är det sista alternativet som stämmer kan du glömma att komma ens 10 mil i en Ionic. Men oavsett vilket alternativen som stämmer så är det något som går att fixa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-17 09:40:36    Rubrik: Svara med citat

Jag bor i Stockholm och använder uppladdning.se. Har använt trefasladdn en gång o d va i Enköping innan snabbladdaren kom upp. Snabbladdare har jag använt 50ggr. Vet inte vart du hittar alla dina trefasuttag men röda pluggar är ofta svåra att hitta och typ 2 är ofta enfas. Det finns runt 200 snabbladdare i Sverige idag. Jag med utgångspunkt Stockholm hittar i princip alltid en snabbladdare dit Jag åker.

Jag hade en del motvind när jag körde zoen. Andra gånger när jag kört den runt Stockholm har jag fått strax över 10 mil. Leafen kom jag runt tio mil också i på väg till Enköping så bilarna är det nog inget fel på. Under dåliga förhållanden så är det så långt men kommer. Jag tror inte att du gjort så många långresor under dåliga förhållanden med elbil i motorvägsfarter om du inte känner till problemet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1599

InläggPostat: 2016-12-27 20:04:33    Rubrik: Svara med citat

Angående uppvärmningen av kupen så ligger ioniq på samma nivå som GM för 20år sedan Very Happy

Citat
" EV1 hade dessutom en funktion som många elbilsägare är vana vid idag, nämligen att bilens kupétemperatur kan ställas in i förväg med en timer. Dock inte via en app, eftersom det fortfarande var några år kvar innan den smarta mobilens intåg. "

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20161226/gms-bortglomda-elbil-ev1-far-antligen-ratt-20-ar-efter-premiaren/

Ps.
Det är ju ingen tesla, så man får väl kritisera utan att bli påhoppad!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 922

InläggPostat: 2016-12-27 22:29:43    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Angående uppvärmningen av kupen så ligger ioniq på samma nivå som GM för 20år sedan Very Happy

Som sagt, det finns en app "MyHyundai with Blue Link", men den funkar inte i Sverige.Sad
Det ska finnas en timer för att starta värmen men bara om bilen är ansluten till laddare.galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-12-28 20:35:42    Rubrik: Svara med citat

http://insideevs.com/more-than-2500-hyundai-ioniq-electric-already-sold-in-south-korea/

Bilen verkar även sälja klart bäst av bev o phev i korea Very Happy
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2628
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-31 12:37:58    Rubrik: Svara med citat

Att folk kan tycka olika om samma elbil är naturligt, hon och han kör Ioniq och tycker olika:

https://youtu.be/c3yu37Bqk3s

Jag tycker som hon, lite för bullrig och konstig känsla i Ioniq mitt i vinter för min smak... kanske mitt i sommar Ioniq presterar mycket bättre med sommar däck och blir tystare... Ioniq vs Zoe återstår att se när ZE 40 Bosse anländer i mitten av Januari... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-01 09:03:37    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Att folk kan tycka olika om samma elbil är naturligt, hon och han kör Ioniq och tycker olika:

https://youtu.be/c3yu37Bqk3s

Jag tycker som hon, lite för bullrig och konstig känsla i Ioniq mitt i vinter för min smak... kanske mitt i sommar Ioniq presterar mycket bättre med sommar däck och blir tystare... Ioniq vs Zoe återstår att se när ZE 40 Bosse anländer i mitten av Januari... Wink


Bra video! Jag roade mig med att titta på fler av deras tester av olika bilar, väldigt sakliga tester. När dom sedan provade Tesla model S var det kört, känner igen känslan love
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-01 21:02:47    Rubrik: Svara med citat

Helt seriöst, ifall man tycker att grodan är snyggare så vet jag inte riktigt om man kan lite på smaken hos testpersonen...... Men visst alla har ju sin egen åsikt.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2628
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-02 04:47:17    Rubrik: Svara med citat

eriksson25 skrev:
Helt seriöst, ifall man tycker att grodan är snyggare så vet jag inte riktigt om man kan lite på smaken hos testpersonen...... Men visst alla har ju sin egen åsikt.


Smaken är som baken... ganska svårt ämne att dikutera om eftersom vi är mäniskor med olika smaklökar som reagerar olika på olika ingredienser, Rolling Eyes

Jag har kört Ioniq ock var överraskad av kupéljud över 71dB, har lyssnat på 3 olika videos med riktigt grymma hörlurar som jag brukar använda när jag tittar på Youtube clips och i alla märks det samma som hon beskriver... ta hörlurar, prova ställa ljud till "normal nivå", stäng ögonen och lyssna på ljudet nästa 30 sekunder:

https://youtu.be/c3yu37Bqk3s?t=1m25s

Ioniq är kanske "det bästa och effektivaste elbil idag", men man behöver kompromissa så mycket särskild i buller avdelningen för ett par-tre extra mil räckvidd...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 3 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.27 sekunder att ladda.