Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ioniq verkar vara rätt långt före konkurrenterna
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-05 20:34:38    Rubrik: ioniq verkar vara rätt långt före konkurrenterna Svara med citat

http://pushevs.com/2016/12/04/bmw-i3-vs-nissan-leaf-vs-hyundai-ioniq-electric/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-12-05 23:27:58    Rubrik: Svara med citat

Hade varit intressant att ha med e-golf i jämförelsen. Den ska ju vara snål enligt inlägg på forumet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-12-06 05:04:16    Rubrik: Svara med citat

Eller Zoe 41KWh...

Intressant ändå! Det verkade nästan som Henke2 körde Leafen, med en förbrukning på 220wh/km Laughing
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-06 06:10:38    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Hade varit intressant att ha med e-golf i jämförelsen. Den ska ju vara snål enligt inlägg på forumet.


Känns väl kanske inte så aktuellt med en ny modell på g.
Dessutom är ju Golfen sämre på allt jämfört med i3 / ioniq så det känns kanske inte så relevant?
Egolfen är inte snålare än nån annan bil, möjligtvis leafen. men faktum är att leafen är den mest sålda elbilen vilket gör den relevant i de flesta tester.

Egolf EPA 83 miles (på 24.2 KWh)
i3(60) EPA 81 miles (på 18.8KWh)
i3(94) EPA 114 miles (på 33KWh)
ioniq EPA 124 miles (på 28KWh)

Egolf 114hk 0-100 10.4 sek
I3(60) 169hk 0-100 7.2 sek
I3(94) 169hk 0-100 7.3 sek
Ioniq 120 hk 0-100 9.9 sek

Toppfart
Egolf 140km/h
i3 150 km/h
Ioniq 165 km/h

MPGe rating
Egolf 116MPGe
I3 124 MPGe
Ioniq 136 MPGe

Känns som att man kan sluta prata Egolf tills de verkligen presterar nåt eller utmärker sig. I dagsläget är den mer en utfyllnad i elbilssammanhang.
Och ja, jag har testat både den och E-up och är inte särskilt imponerad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3135
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-12-06 10:28:12    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Eller Zoe 41KWh...

Intressant ändå! Det verkade nästan som Henke2 körde Leafen, med en förbrukning på 220wh/km Laughing


Tänkte precis säga det att de måste öst på rejält. Verkar som de kört alla bilarna lika och då går det ju att jämföra. Räknar man lite hit och dit så borde en Leif 30 kunna gå 15-16mil i regel vilket ger ioniq 20-22mil. Det hade räckt för mig Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2016-12-06 16:36:59    Rubrik: Svara med citat

I stan verkar i3 gå längst

I3 280km
Ionic 211km

http://www.yorkshirepost.co.uk/cars/car-reviews/review-hyundai-ioniq-v-volkswagen-e-golf-v-bmw-i3-v-nissan-leaf_6088f17a0c3c203e0e58d0cf19661b58/

Bäst är väl att test själv, vet inte vilket test man ska lita på. Dom kanske är köpta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2016-12-06 16:48:20    Rubrik: Svara med citat

Väldigt höga siffror och det skiljer ju även i medelhastighet, vilket tyder på att de inte har kört efter varandra under exakt samma villkor.

Jag har inget emot Ioniq:en, men att den skulle vara långt framför konkurrenterna skulle jag inte vilja säga.

Men härligt att det kommer ut fler elbilar på marknaden så man får fler att välja mellan!
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-06 16:59:34    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Väldigt höga siffror och det skiljer ju även i medelhastighet, vilket tyder på att de inte har kört efter varandra under exakt samma villkor.

Jag har inget emot Ioniq:en, men att den skulle vara långt framför konkurrenterna skulle jag inte vilja säga.

Men härligt att det kommer ut fler elbilar på marknaden så man får fler att välja mellan!


Ioniq väger 190kg mer (faktisk vikt) än i3 2017 med 33kWh batteri (mot ioniqs 28kWh) och kommer längre.... Go figure


Den är effektivare i högre hastighet bla genom lägre CW . Du som kör i3 borde ju precis som jag veta att i3 är på tok för oaerodynamisk och vindkänslig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-06 17:38:48    Rubrik: Svara med citat

I Sydkorea på hemma plan säljs Ioniq EV bättre än hybrid som fick ganska svår tratt och en del kritik, men EV Ioniq hyllas för effektivitet:

https://cleantechnica.com/2016/12/06/new-hyundai-ioniq-sales-record-set-south-korea-1425-units-sold-november-1085-evs-345-hybrids/

Kör man mycket försiktigt med super aerodynamisk skapelse i lite lägre hastighet så belönas Det med gott om räckvidd... Prius har bevisat det tidigare, nu har Hyundai vidare utvecklad det... det blir spännande att provköra på riktigt... Rolling Eyes
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2016-12-06 17:43:09    Rubrik: Svara med citat

Bara för att den har lägre cw innebär det inte att den är långt före konkurrenterna som du skriver i rubriken.

Ett sätt att få ner snittförbrukningen i en i3:a är att inte acca som en galning när man får chansen, vilket jag tror att de har gjort i testerna. Du ser väl själv vilken snittförbrukning i3:an har i testet, du kommer inte upp i de siffrorna om du inte gasar på lite extra.

Jag har kört Leaf också, den var snålare än min i3:a i snitt, så att den var sämre än i3:an i testet är ju ännu märkligare.

Edit:
Cd på bilarna är:
Leaf 0.29
i3 0.29
Ioniq 0.24

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
http://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/16-gdi-hybrid-se-5dr-dct/first-drive
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-06 19:45:14    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Bara för att den har lägre cw innebär det inte att den är långt före konkurrenterna som du skriver i rubriken.

Ett sätt att få ner snittförbrukningen i en i3:a är att inte acca som en galning när man får chansen, vilket jag tror att de har gjort i testerna. Du ser väl själv vilken snittförbrukning i3:an har i testet, du kommer inte upp i de siffrorna om du inte gasar på lite extra.

Jag har kört Leaf också, den var snålare än min i3:a i snitt, så att den var sämre än i3:an i testet är ju ännu märkligare.

Edit:
Cd på bilarna är:
Leaf 0.29
i3 0.29
Ioniq 0.24

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
http://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/16-gdi-hybrid-se-5dr-dct/first-drive




Jag förstår att du gärna framhåller i3, och jag håller med dig om att det är en fantastisk bil och förhoppningsvis framtiden. Men det hyundai har gjort med ioniq är att de helt enkelt har tagit iden med i3an ett steg längre (och tyvärr missat två steg , kolfiber och nyskapandet) med sin effektivitet. Vem behöver ett 40kWh batteri som man kommer 25mil på i verkliga förhållanden när du kan komma detsamma på ett 28kWh. Tricket är inte att kasta större batterier på problemet utan att försöka få upp effektiviteten på olika sätt oavsett vad vissa tror. Det finns i dagsläget bara två företag som verkligen visar att de förstår detta, det ena är bmw och det andra hyundai
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2016-12-06 20:49:34    Rubrik: Svara med citat

Jag påstår inte att i3 är framtiden och jag kan inte uttala mig om Ioniq:en, eftersom jag inte har provkört den, eller ens sett den IRL.

Det jag reagerar på är siffrorna i ett test som jag inte känner igen mig i och att baserat på detta säga att den bilen ligger långt före konkurrenterna, tycker jag personligen är fel.

Till Leafens fördel kan man ju ändå säga att den bilmodellen är 6 år gammal och TopGear skrev så här:
Citat:
Even so the Ioniq EV is a bit underwhelming. The world of electric cars is moving fast, and it simply doesn’t seem like six years’ progress from the Leaf.


Jag provar gärna en Ioniq, det blir intressant, men det jag har sett hittills gör inte att jag blir sugen på att ersätta i3:an med en Ioniq.

Vad är det som gör att du byter märke?
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 916

InläggPostat: 2016-12-07 05:12:58    Rubrik: Svara med citat

Jodå, jag kommer också ge Ioniq Electric en chans, när väl handlarn får hem en för provkörning.
Energieffektivitet bör premieras!

Relativt nya BMW i3 94Ah saknar den dock möjlighet till 3-fas laddning (11kW) samt en app för fjärrstyrning av värme/laddning som funkar i Sverige.
..å andra sidan har Ioniq vettiga bakdörrar. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-07 05:26:32    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Jodå, jag kommer också ge Ioniq Electric en chans, när väl handlarn får hem en för provkörning.
Energieffektivitet bör premieras!

Relativt nya BMW i3 94Ah saknar den dock möjlighet till 3-fas laddning (11kW) samt en app för fjärrstyrning av värme/laddning som funkar i Sverige.
..å andra sidan har Ioniq vettiga bakdörrar. Wink



Japp,. har själv valt till 3 fas på min i3, har dock inte utnyttjat det mycket än, kommer säkert som tillval även på ioniq, det var ju massa strul med tidiga i3 bilar och KLE laddningen (som gjorde att jag inte tog det alternativet på min förra i3).
Fjärrstyrning av värme är bedrövligt att saknas.

Ioniq finns för provkörning hos ett mindre antal handlare, de skyller bristen på bilar på jordbävningen......
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-07 05:47:50    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Jag påstår inte att i3 är framtiden och jag kan inte uttala mig om Ioniq:en, eftersom jag inte har provkört den, eller ens sett den IRL.

Det jag reagerar på är siffrorna i ett test som jag inte känner igen mig i och att baserat på detta säga att den bilen ligger långt före konkurrenterna, tycker jag personligen är fel.

Till Leafens fördel kan man ju ändå säga att den bilmodellen är 6 år gammal och TopGear skrev så här:
Citat:
Even so the Ioniq EV is a bit underwhelming. The world of electric cars is moving fast, and it simply doesn’t seem like six years’ progress from the Leaf.


Jag provar gärna en Ioniq, det blir intressant, men det jag har sett hittills gör inte att jag blir sugen på att ersätta i3:an med en Ioniq.

Vad är det som gör att du byter märke?



Jag har testat de flesta elbilar, gör alltid grundlig research före köp, betydligt grundligare än de flesta.

Ioniq är fn. det mest intressanta elbilsalternativet enligt min research baserat på flera faktorer (ganska många faktiskt)

Vem har sagt att jag byter märke? Kan man inte ha flera? Jag kommer köra i3 ett bra tag till, familjen kommer att ha 1-2 ioniqs (varav en är beställd men ej levererad) för de är i dagsläget mest intressanta elbilsalternativet som man dessutom lätt kan räkna hem. Visst hade det varit roligt med Tesla ex, men när du inte kan "räkna hem" det så är det inte lika kul.

Jag hatar när folk snöar in på märken istället för på teknik och att promota deras favoritmärke blir viktigare än verkligheten.

Jag är supernöjd med min i3 (förutom app/connected drive/iremote problemen som tex. just nu upprör en jävla massa i usa på i3 gruppen på fb, snackas om 5 dagars avbrott bla.) och deras usla garantier. i3 är den mest avancerade (el)bilen på marknaden punkt slut (detta kan ingen ifrågasätta utan att göra sig till åtlöje).
Förmodligen är i3 dessutom framtiden inom bilproduktion. Men ioniq är en större bil med längre verklig räckvidd och ccs laddning som standard tillsammans med en massa annan utrustning till nästan 100000 kr mindre än i3, samt förbannat mycket mer omfattande garantier. Sen är ioniq inte lika snabb i accelerationen (men har 15km högre toppfart) som i3, men det är inte lika viktigt för alla och mest en gimmick i elbilarnas uppstartsfas.

Ioniq EV går riktigt bra, den känns mer som en "vanlig" bil vilket gör att steget för gemene man är enklare än t ex. till i3 som är lite som ett fönster till framtiden.

I3 är dessutom bakhjulsdriven vilket är det enda rätta för entusiasten, men ett onödigt tillval för vanliga förare. En framhjulsdriven bil är oftast det bättre alternativet för inte-så-vana förare och awd är för dbs och osäkra förare med mer pengar än vett.

Top gear och elbilar....vet inte var jag ska börja. Ett arv från clarkson. de förstår inte vad BMW och Hyundai gör, isåfall hade de aldrig skrivit det där tramset. Vi ska alla vara glada att det iallafall finns 2 tillverkare som blickar framåt.

(btw, visste du att hyundai var före bmw med idéerna om en kolfiber/grp elbil med flera år men avbröt i sista stund) De visade den för några år sedan som koncept, men sen fick de kalla fötter och började med ioniq.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-12-07 06:14:43    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
Edis skrev:
Bara för att den har lägre cw innebär det inte att den är långt före konkurrenterna som du skriver i rubriken.

Ett sätt att få ner snittförbrukningen i en i3:a är att inte acca som en galning när man får chansen, vilket jag tror att de har gjort i testerna. Du ser väl själv vilken snittförbrukning i3:an har i testet, du kommer inte upp i de siffrorna om du inte gasar på lite extra.

Jag har kört Leaf också, den var snålare än min i3:a i snitt, så att den var sämre än i3:an i testet är ju ännu märkligare.

Edit:
Cd på bilarna är:
Leaf 0.29
i3 0.29
Ioniq 0.24

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
http://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/16-gdi-hybrid-se-5dr-dct/first-drive




Jag förstår att du gärna framhåller i3, och jag håller med dig om att det är en fantastisk bil och förhoppningsvis framtiden. Men det hyundai har gjort med ioniq är att de helt enkelt har tagit iden med i3an ett steg längre (och tyvärr missat två steg , kolfiber och nyskapandet) med sin effektivitet. Vem behöver ett 40kWh batteri som man kommer 25mil på i verkliga förhållanden när du kan komma detsamma på ett 28kWh. Tricket är inte att kasta större batterier på problemet utan att försöka få upp effektiviteten på olika sätt oavsett vad vissa tror. Det finns i dagsläget bara två företag som verkligen visar att de förstår detta, det ena är bmw och det andra hyundai


Faktum är att tricket är att kasta större batterier på problemet. Det blir totalt sett betydligt billigare. Och bättre u i princip alla synvinklar. Ioniq är trevlig som kuriositet, men det är också det den är.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-07 09:35:08    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
theo skrev:
Edis skrev:
Bara för att den har lägre cw innebär det inte att den är långt före konkurrenterna som du skriver i rubriken.

Ett sätt att få ner snittförbrukningen i en i3:a är att inte acca som en galning när man får chansen, vilket jag tror att de har gjort i testerna. Du ser väl själv vilken snittförbrukning i3:an har i testet, du kommer inte upp i de siffrorna om du inte gasar på lite extra.

Jag har kört Leaf också, den var snålare än min i3:a i snitt, så att den var sämre än i3:an i testet är ju ännu märkligare.

Edit:
Cd på bilarna är:
Leaf 0.29
i3 0.29
Ioniq 0.24

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
http://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/16-gdi-hybrid-se-5dr-dct/first-drive




Jag förstår att du gärna framhåller i3, och jag håller med dig om att det är en fantastisk bil och förhoppningsvis framtiden. Men det hyundai har gjort med ioniq är att de helt enkelt har tagit iden med i3an ett steg längre (och tyvärr missat två steg , kolfiber och nyskapandet) med sin effektivitet. Vem behöver ett 40kWh batteri som man kommer 25mil på i verkliga förhållanden när du kan komma detsamma på ett 28kWh. Tricket är inte att kasta större batterier på problemet utan att försöka få upp effektiviteten på olika sätt oavsett vad vissa tror. Det finns i dagsläget bara två företag som verkligen visar att de förstår detta, det ena är bmw och det andra hyundai


Faktum är att tricket är att kasta större batterier på problemet. Det blir totalt sett betydligt billigare. Och bättre u i princip alla synvinklar. Ioniq är trevlig som kuriositet, men det är också det den är.



Det är aldrig roligt att behöva säga till någon att de har fel, men du har fel.
Det är samma tänk som har försatt oss i den sitsen vi är nu med fossila bränslen.

Elbilarnas stora fördel mot ice är

1.effektiviteten i elmotorer (80+ % mot ca 20-35% på ice)
2. mindre delar = högre pålitlighet, lättare att fixa

Deras nackdel är i dagsläget
1. Batterierna
2. batteriernas vikt
3. räckviddsångest ?!???

Detta löser du genom att slänga större och fler batteri på problemet...


Edit: innan du hinner säga att räckvidden är största problemet så svarar jag på det.
Räckviddsproblemet är ett reellt problem, men det görs på tok för stort av folk utan tillräckliga kunskaper eller erfarenheter i ämnet.
ALLA kan inte köra med bilar med 20-30kWh batterikapacitet, men en väldigt stor del klarar sig finfint på det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 258
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-12-07 11:23:42    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:

Edit:
Cd på bilarna är:
Leaf 0.29
i3 0.29
Ioniq 0.24

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
http://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/16-gdi-hybrid-se-5dr-dct/first-drive


Vart har du läst Cd värde på Leafen till 0,29? Den källa jag brukar titta i anger 0,32 på Leafen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/media/20160507-bev-comparison.114929/full
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-07 12:21:46    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
Edis skrev:

Edit:
Cd på bilarna är:
Leaf 0.29
i3 0.29
Ioniq 0.24

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
http://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/16-gdi-hybrid-se-5dr-dct/first-drive


Vart har du läst Cd värde på Leafen till 0,29? Den källa jag brukar titta i anger 0,32 på Leafen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/media/20160507-bev-comparison.114929/full


Wiki referensen sa nog det

"0.29
Nissan Leaf
2010 [97]" Men wiki har inte alltid rätt

Edit : Mycket bra lista den från Teslaforumet, finns den med våra mått med månne?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2016-12-07 16:27:55    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:


Faktum är att tricket är att kasta större batterier på problemet. Det blir totalt sett betydligt billigare. Och bättre u i princip alla synvinklar. Ioniq är trevlig som kuriositet, men det är också det den är.


Ja, lösningen på de flesta problem är faktiskt större batteri. Men det är också smart att inte bygga lådor för stan som Leaf, Ampera-e, Soul och i3 är. Ioniq är bra för att det är en vanlig bil som de bara försökt göra bra, påminner mig om Tesla på det viset. Med ett 40kWh batteri kommer det vara en alldeles utmärkt bil.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.