Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Goda och dåliga nyheter
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-25 16:25:33    Rubrik: Goda och dåliga nyheter Svara med citat

Har idag varit på och fibblat på en ioniq ev och jag måste säga att den ger ett riktigt gott intryck.

Den dåliga nyheten är att alla leveranser av bilar verkar ha försenats till sen januari(även vår beställda....😭)


Några saker jag noterade

Medföljande laddkabel kan ladda med upp till 12A
Total avsaknad av uppkoppling (åtminstone i den premium jag kollade in)
Möjlighet att sätta flera starttider med klimatisering i menyn
4 lägen av regenerering 0-3 ställs in med paddlarna
Känns väldigt välbyggd, solid och stor.


Senast ändrad av theo den 2016-12-16 09:17:19, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2585
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-25 19:12:35    Rubrik: Svara med citat

fick provköra Ioniq själv och då fick man blandade känslor...
fantastisk lätt rullande elbil, som att det är förtrollad och glider utan att man behöver trycka på pedal eller göra nåt… körde kanske 15 km och det var så stabil siffra hela tiden från gisometer tills jag börjar använda S som betyder SPORT… man kan bränna gummi eftersom sport är brutalt känns det som…
Buller är hägt med Kumho Vinterdäck och det är så irriterande omkring 70dBA särskild för oss som jobbar i industri, som att man är på jobbet i bilen…

Ioniq med 40-50kWh batteri och bra pris skulle kunna vara kioskvältare...




_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2016-11-25 20:00:28    Rubrik: Re: Goda och dåliga nyheter Svara med citat

theo skrev:

Total avsaknad av uppkoppling (åtminstone i den premium jag kollade in)

Skulle nog sakna möjligheten att starta värmen via appen strax innan jag ska åka hem nu på vintern, skönt att inte behöva skrapa rutor och kunna sätta sig i en uppvärmd bil.

elfi skrev:

Buller är hägt med Kumho Vinterdäck och det är så irriterande omkring 70dBA särskild för oss som jobbar i industri, som att man är på jobbet i bilen…

Tråkigt att höra, skulle du säga att Ioniq bullrar mer än Leaf?
Tänkte ju att vår nästa elbil snarare skulle vara tystare..


Senast ändrad av el<$ den 2016-11-25 20:26:05, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2016-11-25 20:24:06    Rubrik: Re: Goda och dåliga nyheter Svara med citat

el<$ skrev:
theo skrev:

Total avsaknad av uppkoppling (åtminstone i den premium jag kollade in)


Skulle nog sakna möjligheten att starta värmen via appen strax innan jag ska åka hem nu på vintern, skönt att inte behöva skrapa rutor och kunna sätta sig i en uppvärmd bil (Leaf).

Fast har du möjlighet till flera programmerade tider så kompenserar ju det rätt mycket för den bristen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2016-11-25 20:28:00    Rubrik: Re: Goda och dåliga nyheter Svara med citat

LarsL skrev:
el<$ skrev:
theo skrev:

Total avsaknad av uppkoppling (åtminstone i den premium jag kollade in)


Skulle nog sakna möjligheten att starta värmen via appen strax innan jag ska åka hem nu på vintern, skönt att inte behöva skrapa rutor och kunna sätta sig i en uppvärmd bil (Leaf).

Fast har du möjlighet till flera programmerade tider så kompenserar ju det rätt mycket för den bristen.


Kanske om man åker samma tider varje dag men det gör jag väldigt sällan.

Möjligheten att fjärrstyra via "Blue Link" finns ju som sagt i USA: https://m.hyundaiusa.com/ioniq/

Nåja, man överlever väl utan den funktionen antar jag. Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-26 15:38:25    Rubrik: Re: Goda och dåliga nyheter Svara med citat

el<$ skrev:
LarsL skrev:
el<$ skrev:
theo skrev:

Total avsaknad av uppkoppling (åtminstone i den premium jag kollade in)


Skulle nog sakna möjligheten att starta värmen via appen strax innan jag ska åka hem nu på vintern, skönt att inte behöva skrapa rutor och kunna sätta sig i en uppvärmd bil (Leaf).

Fast har du möjlighet till flera programmerade tider så kompenserar ju det rätt mycket för den bristen.


Kanske om man åker samma tider varje dag men det gör jag väldigt sällan.

Möjligheten att fjärrstyra via "Blue Link" finns ju som sagt i USA: https://m.hyundaiusa.com/ioniq/

Nåja, man överlever väl utan den funktionen antar jag. Rolling Eyes



Vafan. Den funktionen hittade jag ej. Kanske finns även här då. Försäljaren sa nåt om ett kort som inte satts in när vi diskuterade gpsuppdatering. Kanske var gsm han menade
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-26 15:54:38    Rubrik: Svara med citat

Finns det möjlighet att fjärrstarta förvärmning via fjärrkontrollen som på iMiev och Zoe, kanske?

Blue Link finns enbart i USA enligt vad jag kunde läsa mig till, (inkl folk som klagar på att det bara finns i USA).
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-26 17:38:40    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Finns det möjlighet att fjärrstarta förvärmning via fjärrkontrollen som på iMiev och Zoe, kanske?

Blue Link finns enbart i USA enligt vad jag kunde läsa mig till, (inkl folk som klagar på att det bara finns i USA).


Fjärren innehöll bara de vanliga knapparna så nej...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2016-11-26 18:56:30    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Blue Link finns enbart i USA enligt vad jag kunde läsa mig till, (inkl folk som klagar på att det bara finns i USA).

Problemet verkar vara att både Hyundai Blue Link och KIA UVO bara fungerar med CDMA mobilnät som är vanligt i USA, men inte med GSM.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Eric
intresserad


Registreringsdatum: 20 juni 2016
Inlägg: 15

InläggPostat: 2016-11-27 19:06:46    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
tor.ake skrev:
Blue Link finns enbart i USA enligt vad jag kunde läsa mig till, (inkl folk som klagar på att det bara finns i USA).

Problemet verkar vara att både Hyundai Blue Link och KIA UVO bara fungerar med CDMA mobilnät som är vanligt i USA, men inte med GSM.


Jag var och kikade på electric i Linköping idag. Ställde frågan om det fanns någon app att styra värme och kanske se laddstatus med. Fick först svaret att " ja, om du har en ny samsung kan du ladda den på en platta här i bilen".... Efter att ha ställt om frågan bad han att få kolla i broschyren medan jag provkörde. När jag kom tillbaka berättade han att "jovisst, den har stöd för Apple carplay". Kanon, sa jag, men det var inte det jag undrade. Efter att ha formulerat om frågan en gång till lovade han att "jodå, en sån app fanns". Så jag har det från en extremt osäker källa att det ska funka här...


Samma säljare sa att man absolut kunde komma 25-30 mil om man inte hade så mkt AC och hade ingen koll på ens de olika utrustningsnivåerna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-27 19:50:29    Rubrik: Svara med citat

I dag var jag ute på en 24-milatur, och på destinationen laddade jag vid en laddstolpe belägen 600m från huset.

När jag sitter och äter adventslunch blinkar lamporna till i stormen, hmm laddar bilen fortfarande eller hoppade den ur och väntar på nästa inställda laddning enligt timern?



Att kunna kolla status via internet är ganska bra... hoppas de får till det!
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 58
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-11-28 07:24:19    Rubrik: Svara med citat

Eric skrev:
el<$ skrev:
tor.ake skrev:
Blue Link finns enbart i USA enligt vad jag kunde läsa mig till, (inkl folk som klagar på att det bara finns i USA).

Problemet verkar vara att både Hyundai Blue Link och KIA UVO bara fungerar med CDMA mobilnät som är vanligt i USA, men inte med GSM.


Jag var och kikade på electric i Linköping idag. Ställde frågan om det fanns någon app att styra värme och kanske se laddstatus med. Fick först svaret att " ja, om du har en ny samsung kan du ladda den på en platta här i bilen".... Efter att ha ställt om frågan bad han att få kolla i broschyren medan jag provkörde. När jag kom tillbaka berättade han att "jovisst, den har stöd för Apple carplay". Kanon, sa jag, men det var inte det jag undrade. Efter att ha formulerat om frågan en gång till lovade han att "jodå, en sån app fanns". Så jag har det från en extremt osäker källa att det ska funka här...


Samma säljare sa att man absolut kunde komma 25-30 mil om man inte hade så mkt AC och hade ingen koll på ens de olika utrustningsnivåerna.


Haha nu förstår jag varför säljaren var så nervös och obekväm när jag började ställa lite mer detaljerade frågor om Ioniqen Cool.
Jag var o provkörde den bilen i Linköping med men fick bara 15min tyvärr.
Första intrycken om jag jämför med min Leaf är:
Bullrigare, däcken är boven?
När man regenererar så blir ratten rätt så trög tyckte jag, att man kan justera rengenerering är wunderbart.
Jag är 1,80 lång och jag kunde knappt sitta tillbakalutad i baksätet så höjden bak är löjligt låg tycker jag. Samma sak med bagage det verkar som att batteripacket sitter under baksätet/bagaget och därför är det väldigt högt baksäte och bagagegolv.
Instrumentering och allmäna kvalitetkänslan var dock helt ok.
Men baserad på de 15min jag fick, körmässigt måste jag säga att jag föredrar Leafen, men man kanske behöver mer tid bakom ratten.
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1559

InläggPostat: 2016-11-28 11:31:18    Rubrik: Svara med citat

Bim skrev:
Eric skrev:
el<$ skrev:
tor.ake skrev:
Blue Link finns enbart i USA enligt vad jag kunde läsa mig till, (inkl folk som klagar på att det bara finns i USA).

Problemet verkar vara att både Hyundai Blue Link och KIA UVO bara fungerar med CDMA mobilnät som är vanligt i USA, men inte med GSM.


Jag var och kikade på electric i Linköping idag. Ställde frågan om det fanns någon app att styra värme och kanske se laddstatus med. Fick först svaret att " ja, om du har en ny samsung kan du ladda den på en platta här i bilen".... Efter att ha ställt om frågan bad han att få kolla i broschyren medan jag provkörde. När jag kom tillbaka berättade han att "jovisst, den har stöd för Apple carplay". Kanon, sa jag, men det var inte det jag undrade. Efter att ha formulerat om frågan en gång till lovade han att "jodå, en sån app fanns". Så jag har det från en extremt osäker källa att det ska funka här...


Samma säljare sa att man absolut kunde komma 25-30 mil om man inte hade så mkt AC och hade ingen koll på ens de olika utrustningsnivåerna.


Haha nu förstår jag varför säljaren var så nervös och obekväm när jag började ställa lite mer detaljerade frågor om Ioniqen Cool.
Jag var o provkörde den bilen i Linköping med men fick bara 15min tyvärr.
Första intrycken om jag jämför med min Leaf är:
Bullrigare, däcken är boven?
När man regenererar så blir ratten rätt så trög tyckte jag, att man kan justera rengenerering är wunderbart.
Jag är 1,80 lång och jag kunde knappt sitta tillbakalutad i baksätet så höjden bak är löjligt låg tycker jag. Samma sak med bagage det verkar som att batteripacket sitter under baksätet/bagaget och därför är det väldigt högt baksäte och bagagegolv.
Instrumentering och allmäna kvalitetkänslan var dock helt ok.
Men baserad på de 15min jag fick, körmässigt måste jag säga att jag föredrar Leafen, men man kanske behöver mer tid bakom ratten.


Ja, hade bilen kommit för 5år sedan kunde det blivit något, men jag hade valt leafen även då, styra värme och laddning via mobilen är ett måste!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2585
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-28 12:25:53    Rubrik: Svara med citat

Ioniq är ingen dålig bil, från början hade skaparna tagit bra delar från alla andra konkurrenter och packat det i typisk Hyundai förpackning... men som många hade märkt så saknar Ioniq App... dem har klantat med isoleringen och ljudnivå är så obehaglig, kombinerat med typisk standard KUMHO däck så låter det en hel del extra i onödan, min lilla E-UP utan isolering är så mycket bättre, tyvärr... Hybriden är mycket tystare som att det är helt annorlunda bil, dock hybriden har så ryckig drivlinan att jag fick obehag köra Ioniq som att dem hade försökt göra exakt kopia av PRIUS med allt lite större, mer konventionell och smidigare fast det blev tvärtom: ryckigare, ojämnare, styvare och oproportionellt i acceleration och regenerativ inbromsning, t.o.m. back kamera var så smutsigt att man inte kunde se nåt på skärmen... på 15 minuter och varm bil snittade hybriden 0,77L/mil som är skandal på en hybrid... det blir intressant att se vad dem packar i PHEV till sommaren 2017... 8
Jag kan tipsa att man kan diskutera priset på alla modeller brutalt om nån skulle köpa!
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-30 20:12:02    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Ioniq är ingen dålig bil, från början hade skaparna tagit bra delar från alla andra konkurrenter och packat det i typisk Hyundai förpackning... men som många hade märkt så saknar Ioniq App... dem har klantat med isoleringen och ljudnivå är så obehaglig, kombinerat med typisk standard KUMHO däck så låter det en hel del extra i onödan, min lilla E-UP utan isolering är så mycket bättre, tyvärr... Hybriden är mycket tystare som att det är helt annorlunda bil, dock hybriden har så ryckig drivlinan att jag fick obehag köra Ioniq som att dem hade försökt göra exakt kopia av PRIUS med allt lite större, mer konventionell och smidigare fast det blev tvärtom: ryckigare, ojämnare, styvare och oproportionellt i acceleration och regenerativ inbromsning, t.o.m. back kamera var så smutsigt att man inte kunde se nåt på skärmen... på 15 minuter och varm bil snittade hybriden 0,77L/mil som är skandal på en hybrid... det blir intressant att se vad dem packar i PHEV till sommaren 2017... 8
Jag kan tipsa att man kan diskutera priset på alla modeller brutalt om nån skulle köpa!


Märkligt. Var och körde en ioniq el igår. Mina reflektioner var
* Den är rätt stor och rymlig och föraren sitter väldigt bra
* Den känns väldigt kvalitet
* Lågt utrymme i tak bak, folk över 1,75 lär inte sitta jättebra där
* Accelerationen är ingen tesla eller ens i3, men den känns väldigt kvick såväl på 90/110 som 50/70 väg.
* Den är väldigt tyst invändigt, även med friktionsdäck
* Har man inte kört den i sport läge har man kört den fel ....
* . App saknas. Bilen kan connectas till wifi (för uppdateringar, trafik mm?)
* 4a lägen av regeneration för bromsarna är fantastiskt (frihjul är läge 0)
* Lättmanövrerad huvuddisplay
* den har körglädje (inte i3 körglädje men långt ifrån leaf/zoes simpla köregenskaper)

Notera att jag uppfattade den som väldigt tyst invändigt
Edit: kollade regnr. Enligt uppgifterna till vv har den 69db vid körning i kupen. Det låter rimligt med hur jag uppfattade den och det är väldigt tyst.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2585
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-01 12:55:55    Rubrik: Svara med citat

När jag skulle testa laddningen så kom lite konstigt överraskning luckan öppnas från knapp in i kupé, inget knapp som jag hade hittat på fjärren... laddluckan är på fel sidan enligt mig... skulle det vara så att ladstålparna skulle börja installeras jämst med på trottoar då luckan på förare sidan inte det optimalt... hemma har jag laddkontakter uttag på passagerar sidan spm med dem flesta elbilar laddas... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2016-12-01 20:24:25    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
När jag skulle testa laddningen så kom lite konstigt överraskning luckan öppnas från knapp in i kupé, inget knapp som jag hade hittat på fjärren... laddluckan är på fel sidan enligt mig... skulle det vara så att ladstålparna skulle börja installeras jämst med på trottoar då luckan på förare sidan inte det optimalt... hemma har jag laddkontakter uttag på passagerar sidan spm med dem flesta elbilar laddas... galen


Ja man kan undra varför den hamnade på den sidan, finns säkert en eller flera anledningar. Skönt att den inte hamnade i fronten som på vissa äldre modeller.

Hade föredragit högersidan personligen
Till överst på sidan
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2016-12-01 20:40:07    Rubrik: Svara med citat

Frontintag tycker jag är alldeles utmärkt. Det är alltid väldigt lätt att köra intill laddare och kabel räcker alltid fram utan trassel. Alternativet hade varit längst bak men då hade det nog varit ivägen när man ska in i bakluckan.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-12-01 20:56:59    Rubrik: Svara med citat

Efter att ha testat både laddlucka fram och höger bak kan jag väl bara tycka att laddlucka fram är ungefär en miljard gånger bättre. Snälla elbilstillverkare, sätt laddluckan fram på alla kommande modeller!

Hemmavid spelar det ingen större roll men när man ska ladda vid stolpe eller snabbladdare är det otroligt irriterande att behöva backa in.
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2016-12-02 05:19:21    Rubrik: Svara med citat

http://elbil.forum24.se/elbil-about6628.html&highlight=laddlucka
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.