Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leasing av Ioniq
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-02-10 08:56:25    Rubrik: Svara med citat

zpe skrev:

Leasing avgift varje månad:

5451 - halva momsen = 4360

Så om jag spaltar upp den faktiska kostnaden för mig och och bolaget.

4360 leasingavgift
3580 förmånsvärde + sociala avgifter
1125 service kostnader utslaget per månad ( 2 serv/år )
2500 diesel kostnad samt förmånstillägg då bolaget betalar detta
180 fordonsskatt.
288 vinter däck
660 försäkring

12660 kr i månaden , för en bil som kostar ca 315 000 kr , jag kör 3000 mil om året.


Nu drog du nog hela momsen i hastigheten. Halva momsen draget från 5451 blir 4906.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ante001
intresserad


Registreringsdatum: 19 januari 2017
Inlägg: 31

InläggPostat: 2017-02-10 10:26:29    Rubrik: Svara med citat

zpe skrev:


Nu kommer jag leasa Ionicen privat för 6025 kr/månaden och skriva reseräkning till mitt bolag som betalas ut netto till mig varje månad. Det blir en WinWin för mig samt mitt bolag. Finns säkert kostnader mer kostnader som jag glömt att ta med.

Så det är tämligen en bra affär och ett klokt miljöval.



[/list]


Först, grattis till en fin bil!

Sedan så blir jag lite konfunderad över din kalkyl där du har dieselkostnad listad? Servicen för Hyundai är dessutom 1 ggn/år i regel. Någon fordonsskatt utgår inte de första 5 åren.

Dessutom, menar du att du vinner ekonomiskt på att köpa bilen privat och sedan skriva en reseräkning, med bestämd milersättning, till ditt eget bolag? Vilken milersättning tänkte du utöver den skattefria (9,50/mil)?

Det finns givetvis en anledning till att tjänstebilsflottan är så himla stor i Sverige (= skattesystemet).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kerji
intresserad


Registreringsdatum: 16 januari 2017
Inlägg: 20
Ort: Laxå

InläggPostat: 2017-02-10 10:55:09    Rubrik: Svara med citat

ante001 skrev:
zpe skrev:


Nu kommer jag leasa Ionicen privat för 6025 kr/månaden och skriva reseräkning till mitt bolag som betalas ut netto till mig varje månad. Det blir en WinWin för mig samt mitt bolag. Finns säkert kostnader mer kostnader som jag glömt att ta med.

Så det är tämligen en bra affär och ett klokt miljöval.



[/list]


Först, grattis till en fin bil!

Sedan så blir jag lite konfunderad över din kalkyl där du har dieselkostnad listad? Servicen för Hyundai är dessutom 1 ggn/år i regel. Någon fordonsskatt utgår inte de första 5 åren.

Dessutom, menar du att du vinner ekonomiskt på att köpa bilen privat och sedan skriva en reseräkning, med bestämd milersättning, till ditt eget bolag? Vilken milersättning tänkte du utöver den skattefria (9,50/mil)?

Det finns givetvis en anledning till att tjänstebilsflottan är så himla stor i Sverige (= skattesystemet).




Vad jag har hört så är det service intervallen för Ioniq 1500mil så om han kör 3000mil/år så är det två ggr per år.

Dessutom är det väl kalkyl på hans gamla bil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zpe
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 februari 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-02-10 12:35:45    Rubrik: Svara med citat

Jag var lite snabb i mina överslag. Men det gör att kostnaden blir högre än jag angivit för min nuvarande firma bil. Och i leasingavtalet på Ionicen så ingår service. Det har den aldrig gjort med min nuvarande bil. Skattefri milersättning är på 18.50 kr milen och jag kör en hel del i tjänsten så det kommer tecka en stor del av den privata leasing kostnaden. Jag är anställd i mitt bolag . Så detta blir ren winwin situation. Som förgående person skrev så kommer jag inte att äga Ionicen. 24 månaders privat leasing är det som gäller.
_________________
Ingenjör med 20års produktutvecklings erfarenhet inom fordonsindustrin


Senast ändrad av zpe den 2017-02-10 16:15:58, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zpe
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 februari 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-02-10 16:14:15    Rubrik: Svara med citat

Bara för att klargöra då jag inte vart tydlig i mitt första inlägg, priserna omfattar min bil som jag har idag, jag vill bara att folk skall få en inblick i vad det kostar att ha bil i företaget, I detta specifika fall så är det mitt företag där jag själv är anställd I. Men oavsett så är allt detta sekundärt , utan som trådskaparen skrev " Vad kostar det att leasa sin Ionic? "

I mitt fall så blev det 6025kr/månaden för en PremiumPlus Eco , Phantom Black under 24 månader, och för att vara övertydlig så är det privat leasing som jag valt. Då ingår både service och dubbade vinterdäck på alu fälg. Och det är 6000 mil som är avtalat under 24 månader.
_________________
Ingenjör med 20års produktutvecklings erfarenhet inom fordonsindustrin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontington
Passiv


Registreringsdatum: 10 februari 2017
Inlägg: 4

InläggPostat: 2017-02-10 16:17:00    Rubrik: Svara med citat

zpe skrev:
Jag var lite snabb i mina överslag. Men det gör att kostnaden blir högre än jag angivit för min nuvarande firma bil. Och i leasingavtalet på Ionicen så ingår service. Det har den aldrig gjort med min nuvarande bil. Skattefri milersättning är på 18.50 kr milen och jag kör en hel del i tjänsten så det kommer tecka en stor del av den privata leasing kostnaden. Jag är anställd i mitt bolag . Så detta blir ren winwin situation. Som förgående person skrev så kommer jag inte att äga Ionicen. 24 månaders privat leasing är det som gäller. Milersättning har aldrig varit aktuellt på befintlig bil då jag betalar förmånsvärde varje månad samt att företaget stått för bränslet. Det är 18.50 som gäller enligt Skatteverket. Ännu har dom inte hittat på någon ny ersättning gällande elbilar. Sen är det upp till mig att sätta en rimlig ersättning. Men jag är nöjd med 18:50 skattefritt.


Är anställd på ett företag som erbjuder företagsbil som finansieras med ett löneavdrag. Det erbjudandet jag har fått kommer kosta mig dryga 2800 kr/mån (netto efter supermiljöpremien för grundmodellen) för 6000 mil på 3 år. Nettokostnaden ska motsvarar kostnaden för företaget, dvs. efter justering för lägre sociala avgifter osv. Finner det märkligt att det kan bli mer fördelaktigt för dig att leasa privat då förmånsvärdet är så pass fördelaktigt på denna typ av bilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zpe
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 februari 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-02-10 16:34:04    Rubrik: Svara med citat

Pontington skrev:
zpe skrev:
Jag var lite snabb i mina överslag. Men det gör att kostnaden blir högre än jag angivit för min nuvarande firma bil. Och i leasingavtalet på Ionicen så ingår service. Det har den aldrig gjort med min nuvarande bil. Skattefri milersättning är på 18.50 kr milen och jag kör en hel del i tjänsten så det kommer tecka en stor del av den privata leasing kostnaden. Jag är anställd i mitt bolag . Så detta blir ren winwin situation. Som förgående person skrev så kommer jag inte att äga Ionicen. 24 månaders privat leasing är det som gäller. Milersättning har aldrig varit aktuellt på befintlig bil då jag betalar förmånsvärde varje månad samt att företaget stått för bränslet. Det är 18.50 som gäller enligt Skatteverket. Ännu har dom inte hittat på någon ny ersättning gällande elbilar. Sen är det upp till mig att sätta en rimlig ersättning. Men jag är nöjd med 18:50 skattefritt.


Är anställd på ett företag som erbjuder företagsbil som finansieras med ett löneavdrag. Det erbjudandet jag har fått kommer kosta mig dryga 2800 kr/mån (netto efter supermiljöpremien för grundmodellen) för 6000 mil på 3 år. Nettokostnaden ska motsvarar kostnaden för företaget, dvs. efter justering för lägre sociala avgifter osv. Finner det märkligt att det kan bli mer fördelaktigt för dig att leasa privat då förmånsvärdet är så pass fördelaktigt på denna typ av bilar.



Fast situationen blir lite annorlunda för mig då jag äger bolaget fullt ut , men som anställd ser du bara nettoavdraget. I det stora hela blir det billigare för mig totalt då jag endast har "netto milersättning " att betala ut till mig själv då jag kör privat. Som du såg i mitt första inlägg så spaltade jag ner kostnaderna som företaget måste betala varje månad för att finansera de behov och kostnader som uppkommer i samband med företagets ägande av befintlig bil. Min lön samt förmånsvärde ovanpå lön gör att jag i princip betalar häften i skatt varje månad vid lön. Sen så kommer en del kostnader att försvinna nu i samband med att jag går ifrån diesel bil till elbil. Tack vare netto utbetalningen för milersättningen varje månad , kommer detta göra att jag kan inte komma billigare undan vare sig för mig privat eller för företaget.
_________________
Ingenjör med 20års produktutvecklings erfarenhet inom fordonsindustrin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ante001
intresserad


Registreringsdatum: 19 januari 2017
Inlägg: 31

InläggPostat: 2017-02-12 20:47:02    Rubrik: Svara med citat

zpe skrev:
Jag var lite snabb i mina överslag. Men det gör att kostnaden blir högre än jag angivit för min nuvarande firma bil. Och i leasingavtalet på Ionicen så ingår service. Det har den aldrig gjort med min nuvarande bil. Skattefri milersättning är på 18.50 kr milen och jag kör en hel del i tjänsten så det kommer tecka en stor del av den privata leasing kostnaden. Jag är anställd i mitt bolag . Så detta blir ren winwin situation. Som förgående person skrev så kommer jag inte att äga Ionicen. 24 månaders privat leasing är det som gäller.


Egentligen behöver du ju inte redovisa dina kalkyler utan det är ju ditt företag och dina övervägande. Jag har en motsvarande sits som du, dvs. äger mitt eget aktiebolag till 100%. I mina kalkyler så har all form av privatägande/leasing alltid framstått som mindre fördelaktigt. Några saker så här på rak arm:

- Du betalar privatleasingen med redan skattade pengar
- Du får inte dra av räntan på privatleasingen
- Du kan inte dra nytta av det låga förmånsvärdet som en elbil medför


Själv har jag valt operationell leasing via företaget med service, däckhotell, vinterdäck osv. för runt 5800 kr/mån exkl moms (eller runt 6500 med halva momsen). För företaget är det fortfarande samma kostnad för en förmånsbil och där sparar jag inte några pengar jämfört med den nuvarande förmånsbilen som är besin/hybrid. Men som privatperson så medför det låga förmånsvärdet och det faktum att man får skattefri milersättning på 9,50 kr/mil även för en elbil, att det blir väldigt förmånligt med en elbil.

Så antingen har jag missat något väsentligt eller så kanske du behöver se över så att du inte råkar ut för tråkigheter längre fram.

Men återigen, grattis till en fin bil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-02-13 06:34:14    Rubrik: Svara med citat

zpe skrev:
Fick beställt en Electric PremiumPlus Eco , 24 månader 6000 mil , Phantom Black samt dubbade vinterdäck för 6025 kr/mån hos BilExpo i Örebro. Beräknad leverans är satt den 2/5 2017. 24 månader är max så länge jag kan tänka mig att ha denna bil då det är så mycket som händer inom de närmsta 2 åren. Kändes trist att behöva sitta med denna bil i 36 månader. Detta är enligt mitt tycke billigt då jag alltid haft alla mina bilar på mitt företag. Kör i dag en nästan 3 år gammal Mercedes B 180 CDI med en ganska hög spec. Leasingavtalet går ut i samma veva som leverans av Ionicen. Bara för att visa hur mycket den kostar mig, och mitt företag varje månad så kommer ni se att ha bil i sitt bolag är ingen lysande affär....men det är bekvämt Very Happy .

Leasing avgift varje månad:

5451 - halva momsen = 4360

Så om jag spaltar upp den faktiska kostnaden för mig och och bolaget.

4360 leasingavgift
3580 förmånsvärde + sociala avgifter
1125 service kostnader utslaget per månad ( 2 serv/år )
2500 diesel kostnad samt förmånstillägg då bolaget betalar detta
180 fordonsskatt.
288 vinter däck
660 försäkring

12660 kr i månaden , för en bil som kostar ca 315 000 kr , jag kör 3000 mil om året.

Nu kommer jag leasa Ionicen privat för 6025 kr/månaden och skriva reseräkning till mitt bolag som betalas ut netto till mig varje månad. Det blir en WinWin för mig samt mitt bolag. Finns säkert kostnader mer kostnader som jag glömt att ta med.

Så det är tämligen en bra affär och ett klokt miljöval.



[/list]


Det här verkar ju helt galet.. jag betalar betydligt mindre för min V60 TE och då var nybilspriset på 495k!

Bara en sån sak som servicekostnad på 1100kr/månaden.. du måste skrivit fel? Jag betalar runt 189kr/månad.. 3000 mil per år...

Leasingavgiften verkar väldigt hög den också.. Jag betalar bara någon hundring mer, men då på en bil som som sagt kostat 495k. Du kanske har väldigt lågt restvärde?

Om du istället betalar Ioniqen med privata pengar så för du ju räkna med att det är skattade pengar.. Så om dom 10-12k du betalar för nuvarande bilen skulle bli lön blir det ju inte mer än typ 6k kvar...Jag kan tycka att det är svårt att jämföra med leasingbil på företag och privatköp när man själv äger företaget och utgifterna där påverkar vad man kan plocka i lön... Smile
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zpe
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 februari 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-02-13 09:40:38    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
zpe skrev:
Fick beställt en Electric PremiumPlus Eco , 24 månader 6000 mil , Phantom Black samt dubbade vinterdäck för 6025 kr/mån hos BilExpo i Örebro. Beräknad leverans är satt den 2/5 2017. 24 månader är max så länge jag kan tänka mig att ha denna bil då det är så mycket som händer inom de närmsta 2 åren. Kändes trist att behöva sitta med denna bil i 36 månader. Detta är enligt mitt tycke billigt då jag alltid haft alla mina bilar på mitt företag. Kör i dag en nästan 3 år gammal Mercedes B 180 CDI med en ganska hög spec. Leasingavtalet går ut i samma veva som leverans av Ionicen. Bara för att visa hur mycket den kostar mig, och mitt företag varje månad så kommer ni se att ha bil i sitt bolag är ingen lysande affär....men det är bekvämt Very Happy .

Leasing avgift varje månad:

5451 - halva momsen = 4360

Så om jag spaltar upp den faktiska kostnaden för mig och och bolaget.

4360 leasingavgift
3580 förmånsvärde + sociala avgifter
1125 service kostnader utslaget per månad ( 2 serv/år )
2500 diesel kostnad samt förmånstillägg då bolaget betalar detta
180 fordonsskatt.
288 vinter däck
660 försäkring

12660 kr i månaden , för en bil som kostar ca 315 000 kr , jag kör 3000 mil om året.

Nu kommer jag leasa Ionicen privat för 6025 kr/månaden och skriva reseräkning till mitt bolag som betalas ut netto till mig varje månad. Det blir en WinWin för mig samt mitt bolag. Finns säkert kostnader mer kostnader som jag glömt att ta med.

Så det är tämligen en bra affär och ett klokt miljöval.



[/list]


Det här verkar ju helt galet.. jag betalar betydligt mindre för min V60 TE och då var nybilspriset på 495k!

Bara en sån sak som servicekostnad på 1100kr/månaden.. du måste skrivit fel? Jag betalar runt 189kr/månad.. 3000 mil per år...

Leasingavgiften verkar väldigt hög den också.. Jag betalar bara någon hundring mer, men då på en bil som som sagt kostat 495k. Du kanske har väldigt lågt restvärde?

Om du istället betalar Ioniqen med privata pengar så för du ju räkna med att det är skattade pengar.. Så om dom 10-12k du betalar för nuvarande bilen skulle bli lön blir det ju inte mer än typ 6k kvar...Jag kan tycka att det är svårt att jämföra med leasingbil på företag och privatköp när man själv äger företaget och utgifterna där påverkar vad man kan plocka i lön... Smile



Fast det är inte fel . 2 servicar på ett år . Den första kostade 5790kr och den andra kostade 7900kr. Detta förvisso inkl moms. Hos Mercedes ingår inte service i avltalet. Serviceintervallerna ligger på ca 2000 mil. Det blir då 2 stycken på ett år. Låter väldigt billigt med en kostnad på 189kr/mån .Gällande leasingavtalet så löper det på 36 månader och det är ingen förhöjd första hyra utan avgiften är på 5451 inkl moms. Mitt restvärde är lågt. 120 000 kr eftet 36 månader. Och servicarna är enligt MB program. Inget märkvärdigt utan vanliga saker som olja; oljefilter etc. Den sistnämnda byte man dieselfilter därav att kostnaden skenade lite.
_________________
Ingenjör med 20års produktutvecklings erfarenhet inom fordonsindustrin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zpe
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 februari 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-02-13 10:26:27    Rubrik: Svara med citat

ante001 skrev:
zpe skrev:
Jag var lite snabb i mina överslag. Men det gör att kostnaden blir högre än jag angivit för min nuvarande firma bil. Och i leasingavtalet på Ionicen så ingår service. Det har den aldrig gjort med min nuvarande bil. Skattefri milersättning är på 18.50 kr milen och jag kör en hel del i tjänsten så det kommer tecka en stor del av den privata leasing kostnaden. Jag är anställd i mitt bolag . Så detta blir ren winwin situation. Som förgående person skrev så kommer jag inte att äga Ionicen. 24 månaders privat leasing är det som gäller.


Egentligen behöver du ju inte redovisa dina kalkyler utan det är ju ditt företag och dina övervägande. Jag har en motsvarande sits som du, dvs. äger mitt eget aktiebolag till 100%. I mina kalkyler så har all form av privatägande/leasing alltid framstått som mindre fördelaktigt. Några saker så här på rak arm:

- Du betalar privatleasingen med redan skattade pengar
- Du får inte dra av räntan på privatleasingen
- Du kan inte dra nytta av det låga förmånsvärdet som en elbil medför


Själv har jag valt operationell leasing via företaget med service, däckhotell, vinterdäck osv. för runt 5800 kr/mån exkl moms (eller runt 6500 med halva momsen). För företaget är det fortfarande samma kostnad för en förmånsbil och där sparar jag inte några pengar jämfört med den nuvarande förmånsbilen som är besin/hybrid. Men som privatperson så medför det låga förmånsvärdet och det faktum att man får skattefri milersättning på 9,50 kr/mil även för en elbil, att det blir väldigt förmånligt med en elbil.

Så antingen har jag missat något väsentligt eller så kanske du behöver se över så att du inte råkar ut för tråkigheter längre fram.

Men återigen, grattis till en fin bil!



Då jag äger/leasar bilen privat, står det tydligt att ersättningen är 18:50kr/mil skattefritt. då detta är en nettoersättning för privat bil varje månad så betalas leasingkostnanden med "oskattade" pengar . Äger/leasar bolaget bilen så tillkommer det förmånsvärde samt en betydligt lägre milersättning. Kör jag mycket I tjänsten så kommer de pengar som jag får in som milesättning att komma närmare den verkliga månadskostnaden och det innebär att bilen blir billigare att för mig privat att äga. I leasingavtalet ingår vinterdäck och service baserat på de mil jag angivit vid avtalet som jag ingått med företaget som sålt bilen till mig. Så redan där vet jag att det inte tillkommer några extra kostnader.

Fast nu har denna tråd dragit iväg, ifrån början så var det leasingkostnaden som eftersöktes av trådskaparen, att jag sen ville påvisa att det kostar massor att ha bil I bolagsform var en sekundär tanke. Det är fritt för var och en att göra som han eller hon känner för , så länge det är inom lagens ramar. Har alltid haft elektroniska körjournaler I alla våra bilar då det är bekvämt och enkelt att skilja på det som är privat kontra det som körts I tjänsten. Oavsett om man äger bolaget fullt ut eller ej ,så kvarstår faktum att det kostar mer att ha bilen I bolagsform . Fråga vilken revisor som helst och du kommer troligtvis få svaret att köra privat mot milersättning. Sen finns det många faktorer som styr kostnaden. Det är inte för inte som de flesta större bolagen har 7,5 basbelopp som gräns vid val av tjänstebil. Men det är en annan historia Wink


Detta är ett utdrag ur skatteverkets stadgar.

Bil i tjänsten
Beloppen gäller inkomståren 2016 och 2017.

Krav för avdrag:

•Att du kan styrka dina resor i tjänsten med t.ex. en körjournal.
Avdrag medges med:

•18,50 kronor per mil för resor med egen bil. För resor med förmånsbil medges avdrag med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel (t.ex. bensin, el eller etanol).
Inget avdrag medges för:

•Ökat slitage eller bränsleförbrukning pga. tung last, släp eller passagerare.
•Bil i tjänsten om du fått bilersättning från arbetsgivaren med 18,50 kronor per mil för resor med egen bil eller med 6,50 respektive 9,50 kronor per mil för resor med förmånsbil och arbetsgivaren har markerat ersättningen med ett kryss på kontrolluppgiften. (Kryssmarkeringen innebär att du inte behöver deklarera ersättningen och givetvis kan du då inte heller få något avdrag för utgifterna.)
_________________
Ingenjör med 20års produktutvecklings erfarenhet inom fordonsindustrin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Seahak
Passiv


Registreringsdatum: 19 februari 2017
Inlägg: 4
Ort: Visby

InläggPostat: 2017-02-19 12:15:44    Rubrik: Fråga om leasing Svara med citat

Cargo skrev:
Jag kan meddela att jag beslutade mig nyss att köra på en leasing utav Ioniq EV.
Blir en ComfortEco, vit, 4500mil/3år, service, vinterdäck för 3909:-/månaden.

Jag vill inte ha bilen förrns 1a augusti så eventuella leveransproblem ser jag inte som speciellt troliga för min del.

Sen att jag signar upp mig på 3år känns faktiskt helt rätt.
Min nästa elbil vill jag ska vara en bil i större mellanklassen eller ännu större och med drag.
Just nu är det bara Tesla som finns och jag tycker dom tar ett överpris, iallafall enligt mig.
"Småbilar" som kommer med längre räckvidd intresserar mig inte helt enkelt, inte just nu iallafall.
2020 när jag lämnar tillbaka min Ioniq så tror jag fler biltillverkare lyckats med att producera större elbilar med drag och utan fantasisummor som prissättning.
Blir spännande att följa utvecklingen Smile

Jag är iallafall sjukt taggad!
Att valet föll på Ioniq och inte Leaf är för att Ioniq var lättare att packa i, betydligt mer uppdaterad i sitt utseende, adaptiv farthållare och att den går kan köras längre på en laddning osv.
Leaf har sina fördelar med bl.a 2års leasing, app och 600kr mindre i månaden kontra Ioniq.
Men det räckte inte för mig helt enkelt Smile


Som jag uppfattat det så är det en privatleasing du har tagit? Min ÅF hävdar att de är svårt eller snarare omöjligt att gå ifrån de priser som Hyundai sätter när det gäller privatleasing men du verkar ju ha lyckats??
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Seahak
Passiv


Registreringsdatum: 19 februari 2017
Inlägg: 4
Ort: Visby

InläggPostat: 2017-02-19 13:27:47    Rubrik: Fråga om leasing Svara med citat

Cargo skrev:
Jag kan meddela att jag beslutade mig nyss att köra på en leasing utav Ioniq EV.
Blir en ComfortEco, vit, 4500mil/3år, service, vinterdäck för 3909:-/månaden.

Jag vill inte ha bilen förrns 1a augusti så eventuella leveransproblem ser jag inte som speciellt troliga för min del.

Sen att jag signar upp mig på 3år känns faktiskt helt rätt.
Min nästa elbil vill jag ska vara en bil i större mellanklassen eller ännu större och med drag.
Just nu är det bara Tesla som finns och jag tycker dom tar ett överpris, iallafall enligt mig.
"Småbilar" som kommer med längre räckvidd intresserar mig inte helt enkelt, inte just nu iallafall.
2020 när jag lämnar tillbaka min Ioniq så tror jag fler biltillverkare lyckats med att producera större elbilar med drag och utan fantasisummor som prissättning.
Blir spännande att följa utvecklingen Smile

Jag är iallafall sjukt taggad!
Att valet föll på Ioniq och inte Leaf är för att Ioniq var lättare att packa i, betydligt mer uppdaterad i sitt utseende, adaptiv farthållare och att den går kan köras längre på en laddning osv.
Leaf har sina fördelar med bl.a 2års leasing, app och 600kr mindre i månaden kontra Ioniq.
Men det räckte inte för mig helt enkelt Smile


Som jag uppfattat det så är det en privatleasing du har tagit? Min ÅF hävdar att de är svårt eller snarare omöjligt att gå ifrån de priser som Hyundai sätter när det gäller privatleasing men du verkar ju ha lyckats??
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2017-02-19 13:32:58    Rubrik: Re: Fråga om leasing Svara med citat

Seahak skrev:
..Min ÅF hävdar att de är svårt eller snarare omöjligt att gå ifrån de priser som Hyundai sätter när det gäller privatleasing men du verkar ju ha lyckats??

Det verkar väl snarare vara så att alla Hyundai-återförsäljare sätter helt olika priser och villkor i sina offerter.
Fast på Gotland finns det kanske inte så mycket konkurrens.
Du kan ju alltid begära in offerter för bilen du vill ha från några handlare på fastlandet och sedan be din lokala ÅF ge ett motbud på den bästa.
..annars går det väl färjor. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Seahak
Passiv


Registreringsdatum: 19 februari 2017
Inlägg: 4
Ort: Visby

InläggPostat: 2017-02-19 13:36:27    Rubrik: Re: Fråga om leasing Svara med citat

el<$ skrev:
Seahak skrev:
..Min ÅF hävdar att de är svårt eller snarare omöjligt att gå ifrån de priser som Hyundai sätter när det gäller privatleasing men du verkar ju ha lyckats??

Det verkar väl snarare vara så att alla Hyundai-återförsäljare sätter helt olika priser och villkor i sina offerter.
Fast på Gotland finns det kanske inte så mycket konkurrens.
Du kan ju alltid begära in offerter för bilen du vill ha från några handlare på fastlandet och sedan be din ÅF ge ett motbud på den bästa.
..annars går det väl färjor. Wink


Han hävdade att de kan sätta priset själva betydligt lättare vid företagsleasing och att de är mer styrda vid privatleasing. Men han ska förstås få en chans att komma med ett bra bud.

Färjor går det gott om...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dimebag
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 februari 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-02-23 08:04:07    Rubrik: Re: Skall testa en Ioniq idag, företagsleasing Svara med citat

ante001 skrev:
Johanneshov1 skrev:
ante001 skrev:
Jag stod lite i samma valsituation och tog också in offerter för operationell leasing.


Operationel leasing då äger leasingfirman bilen, eller är det tvärsom? Erbjuds detta alternativ av bilfirman eller andra bolag, har du nåt exempel isåfall för Ioniqen?

MVH


Både vid finansiell och operationell leasing är det leasingsbolaget som äger bilen. Vid operationell ingår kringtjänster samt att leasingsbolaget garanterar restvärdet. Förmodligen kommer Ioniq ha ett helt ok restvärde men eftersom det är en helt ny modell så tycker jag att det kan kännas skönt att slippa hålla på att chansa med restvärdet.

Det finns separata bolag som har specialiserat sig på operationell leasing: ALD, Leaseplan, Autoleas, Wasa osv. Sök på Google och du skall finna!


Tänkte också leasa en Ioniq på min firma och operationell leasing är lockande då jag är lite orolig för restvärdet. Har ni något tips vart man skall vända sig för bra pris och rabatt om jag inte orkar begära offerter från alla...?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-23 09:34:51    Rubrik: Re: Skall testa en Ioniq idag, företagsleasing Svara med citat

Dimebag skrev:
ante001 skrev:
Johanneshov1 skrev:
ante001 skrev:
Jag stod lite i samma valsituation och tog också in offerter för operationell leasing.


Operationel leasing då äger leasingfirman bilen, eller är det tvärsom? Erbjuds detta alternativ av bilfirman eller andra bolag, har du nåt exempel isåfall för Ioniqen?

MVH


Både vid finansiell och operationell leasing är det leasingsbolaget som äger bilen. Vid operationell ingår kringtjänster samt att leasingsbolaget garanterar restvärdet. Förmodligen kommer Ioniq ha ett helt ok restvärde men eftersom det är en helt ny modell så tycker jag att det kan kännas skönt att slippa hålla på att chansa med restvärdet.

Det finns separata bolag som har specialiserat sig på operationell leasing: ALD, Leaseplan, Autoleas, Wasa osv. Sök på Google och du skall finna!


Tänkte också leasa en Ioniq på min firma och operationell leasing är lockande då jag är lite orolig för restvärdet. Har ni något tips vart man skall vända sig för bra pris och rabatt om jag inte orkar begära offerter från alla...?


Örebro har haft bäst priser vad jag hört och läst på forumet. Läs lite bakåt i tråden så ser ni priser på olika avtal och tillägg
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dimebag
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 februari 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-02-23 10:09:41    Rubrik: Re: Skall testa en Ioniq idag, företagsleasing Svara med citat

eriksson25 skrev:
Dimebag skrev:
ante001 skrev:
Johanneshov1 skrev:
ante001 skrev:
Jag stod lite i samma valsituation och tog också in offerter för operationell leasing.


Operationel leasing då äger leasingfirman bilen, eller är det tvärsom? Erbjuds detta alternativ av bilfirman eller andra bolag, har du nåt exempel isåfall för Ioniqen?

MVH


Både vid finansiell och operationell leasing är det leasingsbolaget som äger bilen. Vid operationell ingår kringtjänster samt att leasingsbolaget garanterar restvärdet. Förmodligen kommer Ioniq ha ett helt ok restvärde men eftersom det är en helt ny modell så tycker jag att det kan kännas skönt att slippa hålla på att chansa med restvärdet.

Det finns separata bolag som har specialiserat sig på operationell leasing: ALD, Leaseplan, Autoleas, Wasa osv. Sök på Google och du skall finna!


Tänkte också leasa en Ioniq på min firma och operationell leasing är lockande då jag är lite orolig för restvärdet. Har ni något tips vart man skall vända sig för bra pris och rabatt om jag inte orkar begära offerter från alla...?


Örebro har haft bäst priser vad jag hört och läst på forumet. Läs lite bakåt i tråden så ser ni priser på olika avtal och tillägg


Jo, jag såg att det är örebroarna som erbjuder bäst priser om man skall köpa privat eller privatleasa, men de erbjuder inte företagsleasing. Skall man företagsleasa så är det genom Hyundai Finans om man går genom handlare och då verkar det vara Hyundais egna handlare, dvs Bilia. Frågan är om man kan göra något på priset via olika Bilia-handlare eller inte? Eller om man skall gå genom ett leasingbolag och få ett bättre pris genom dom?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontington
Passiv


Registreringsdatum: 10 februari 2017
Inlägg: 4

InläggPostat: 2017-02-26 17:11:35    Rubrik: Svara med citat

Nu är bilen på väg (eller på vatten) enligt återförsäljaren och är lastad på en båt för uthämtning under April. Inget datum specificerat.

Skriver på leasingpapperna nästa vecka och får betala efter miljöpremien dryga 3200 kr/mån för 2500 mil om året. Det är en förmånsbil via min arbetsgivare och kontraktet löper på tre år. Men en kostnad på 15.50 kr/milen plus el lägger den sig därmed i samma härad som min tio år gamla diesel. Inte illa!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joco76
Passiv


Registreringsdatum: 21 mars 2017
Inlägg: 4

InläggPostat: 2017-03-22 04:56:13    Rubrik: Svara med citat

Hej,

De flesta verkar vara överens om att Bilexpo i Örebro ger den bästa affären för privatleasing, men för oss som inte bor i Örebro....hur funkar de med serviceavtalet? Måste den servas hos Bilexpo?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 6 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.12 sekunder att ladda.