Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trafikstockning vs batteri

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2016-11-11 14:47:46    Rubrik: Trafikstockning vs batteri Svara med citat

Hej,
Vi har ju haft snökaos bl.a. Här i storstan där många fick sitta i köer i timmar.
Jag klarade mig hyfffsat men råkade nån av er hamna i timslånga köer?
Och hur gick det med batteriförbrukningen i sådana fall? Det är väl mest värmen som drar i detta fall.
Misstänker att det inte är några problem bara man har hyfsat fullt batteri, men vore kul att höra lite erfarenheter.
Det enda som hände min Leaf var att rutan på förarsidan fram exploderade...
Shocked

Mvh Ken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2016-11-11 16:06:11    Rubrik: Svara med citat

Trafikstockning är ju guld med elbil, har bara haft positiva erfarenheter jämnfört med fossilen. Framför allt på sommaren ä det skönt att ha AC på utan att ha tomgångskörande motor.
Värmen drar ju bara en ungefär 1 mil per timme så man kan sitta fast bra länge utan panik, pga det. Bonusen är att man inte riskerar att bli förgiftad av avgaser om man snöar in, tror det var ett fall för några årsedan där en familj drabbades av det.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-11 16:42:03    Rubrik: Svara med citat

Har upptäckt att i långsamt rullande köer 5-15km/h är verkningsgraden på drivlinan inte så bra. Även om man har värmen av är förbrukningen högre än när det rullar på i 60-70.
Precis innan snön kom hade jag ofta ca 40km/h i snitt och förbrukning på 1,5-1,55 över min morgonsträcka 35km.
När det går optimalt är det neråt 1,35. Sommartid under 1,3.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.18 sekunder att ladda.