Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Död åt den som designat värmarplacering på Clio!!
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-03 16:42:41    Rubrik: Död åt den som designat värmarplacering på Clio!! Svara med citat

Nu äntligen har jag fått igång min värmare i min Clio som blivit generatorkonverterad och jag slipper låna frugans Clio.

Hur in i h-e kan man montera en pryl som oundgängligen kräver service och är oerhört känslig för smuts i bränslet så in i helskotta svåråtkommligt. Möter jag den fransos som kommit på detta så blir det bråk!!!

Erfarenheter:

- Se till att alltid ha tanken så fylld som möjligt för att undvika kondens.

- Lyssna hur hårt en fungerande pump låter vid start och mottryck med fungerande värmare. Då kan man gansksa lätt detektera om det är tvärstopp.

- Följande var stopp i min värmare:
-- Ca 2 matskedar kondensvatten fanns i tanken/röret och kom ut när jag dränerade via borttaget filter
-- Pumpen var full av vatten/skräp och gick först inte alls men genom att dränkas med fotogen kom den igång
-- Reduceringen mellan pump och brännare var helt igentäppt
-- Brännarmunstycket var helt stopp och gick inte att på något sätt få upp. Det verkar som smuts som kommer med vatten bränner fast i munstyckets främre del

- Byt preventivt bränslefilter (under fram passagerarens fötter)

- Skaffa en böjlig lång skrivmejsel för torx (fjäderaxel) så man kommer åt den främre skruven så inte hela värmaren behöver tas loss utan bara yttre högra delen.

- Kör INTE denna modellen på diesel. Brännarhuset håller inte (men det går att byta ut mot dieselvariant om man vill).

- Lär dig franska svärord som Du kan tillägna ingenjören som konstruerade placeringen av värmaren. Finns det ngn metod att såga upp plattan till laddaren så man kommer åt lite bättre.

- När man tar bort brännardelen så se till att ha ett brännarmunstycke i reserv. Dessa finns hos Båt och bilvärmedoktorn i Spånga för ca 700 kronor. Kjell är mycket kunnig och kan inspektera brännarhuset och ev blästringsbehov. Efter detta startar den direkt.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-01-03 20:21:28    Rubrik: Svara med citat

Jo, den sitter inte bra till.
Om det är någon tröst, så kan jag avslöja att det tar mig nu ca 15 min att ta ut brännaren utan att ta bort laddaren. (Tror faktiskt att jag skulle klara det nu med förbundna ögon.

Jag har för mig att jag köpte ett brännar munstycke på Bilia (Volvo) för runt 500 spänn.
Kan vara värt att kolla pris på Volvo
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-01-03 20:28:58    Rubrik: Svara med citat

Kanske skulle fungera med 30-40% etanol så eventuellt vatten följer med..... eller?
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-01-05 06:55:23    Rubrik: Svara med citat

Jo. Vi åker nog på det alla emmellanåt.
Men dina råd är bra.
-Bensinen måste vara REN. Brukar ligga grus i tankbotten. Kolla filtret. Jag hade också en anslutning mellan värmaren och bensinpump som var täpt. Den rostar invändigt och ligger efter filter.
-Vatten i tanken bildas vintertid. Häll i K-sprit emmellanåt.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-01-05 10:19:15    Rubrik: Svara med citat

Ett ytterligare tillägg till alla goda råd:
Glöm inte att starta och köra värmaren då och då även på sommaren så får man lite rotation i slangarna och undviker att pumpar och munstycken beckar igen.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-01-05 20:51:04    Rubrik: Varför stannar värmaren efter 3 minuter? Svara med citat

Vad kan det då vara som gör att min värmare alltid stannar efter ca tre till fyra minuter (känns som samma tid varje gång). Den starter sedan igen efter nytt knapptryck för att sedan värma på en bra stund innan ev nytt stopp.

Kör på Alkylatbensin.

Någon som känner igen det?

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-01-06 00:53:02    Rubrik: Svara med citat

Den stannar efter ca 3-4min om den inte har detekterat lågan. (Alltid samma tid).
Antagligen något som gör att förbränningen inte är ok inom denna tiden.
Försök lyssna hur den låter. (Starta värmaren i radioläge på tändningen)
Hur lång tid tar det innan den tänder? (den gör 2 försök innan den stannar)
Man kan höra på fläkten om varvtalet "pulserar", om den gör det så glöder fortfarande glödstiftet, och den har inte detekterat lågan.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-06 10:05:51    Rubrik: Ytterliggare tips.... Svara med citat

Hej!

Försök håll i pumpen som man ganska lätt når bakom hjulet. Den slår väldigt hårt (knackar) när den bygger upp trycket för att sedan pulsera mjukare när den får mottryck och byggt upp bensintrycket.

Det vanliga verkar vara att pump resp reducering + brännarmunstycket är igensatt av kondensvatten som ärgar och smuts. Då hörs ingenting och man måste in och riva.

Jag själv förväxlade det låga pulserande ljudet från vattenpumpen med det mycket hårda knackande ljudet från bränslepumpen.

Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-01-06 13:26:04    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipsen Lars och Erik! Ska undersöka snarast. /Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2008-01-08 22:26:35    Rubrik: Svara med citat

Sist jag skulle tanka akylat på pumpen så var den sönder.
Jag tankade vanlig bensin och efter det har värmaren fungerat
bättre än med akylat
Jag har oxå haft problem med att få starta värmaren två gånger
Man bör nog ställa om flödet på pumpen när man skall köra på akylat

Nu startar värmaren på första försöket och den dånar mer vid drift än förut
Jag har hört att akylatbensin innehåller mer sprit så det kanske är ide att fylla med akylat var tredje gång eller var fjärde gång för att minska på kondensen.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-01-09 10:47:49    Rubrik: Svara med citat

Detta låter ju helt rimligt. Ska suga ur alkylaten och se vad som händermed bensin i istället - vore ju skönt om det var detta.
/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-01-09 12:08:56    Rubrik: Svara med citat

Jag har hört talas om problem med akrylatbensin vid flera andra tillfällen minns jag. (Var det här på forumet?)

Istället för att hälla i K-sprit, kan det vara en idé att tanka E85..?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-01-09 13:29:09    Rubrik: Svara med citat

Marcus: min stannar också efter 3 minuter. Den går på vanlig 95-oktanig bensin. (det låter en del och luktar!) Vad jag hört har en blandning 50/50 Diesel / bensin fungerat där enbart bensin inte fungerat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-01-09 13:37:55    Rubrik: Rejäl genomgång bra!!! Svara med citat

Hej!

Jag gjorde en rejäl genomgång mha värmedoktorn (monterade själv ur värmaren men han blästrade brännkammare etc och kollade allt runt omkring).

Värmaren startar blixtsnabbt och ger snabbt värme (mycket bättre än den andra bilen).

När värmaren börjar småtjura tror jag det är vettigt att ta tag i det ordentligt med tanktömning, filterrengöring etc. Det finns flera ställen det fallerar på:
- Kondens i tanken, hade ca 2 teskedar vatten i tanken efter 6 mån trots jag tömt den
- Filtret före pump blir igensatt (såg bra ut på min)
- Pumpen slår dåligt och kärvar av vatten (var helt stel och gick att få igång men slag och fotogen)
- Reducering var helt täppt pga rost/ärg och smuts
- Brännarröret var helt kört att få hålet pga kocks i toppen (fastbränd smuts). Jag bytte till ett nytt.

Det känns jätteskönt att kunna lita på värmaren igen.

Lärdomen är att man skall göra detta i Juli inte i snöstorm i januari!!!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-01-09 16:30:11    Rubrik: Re: Rejäl genomgång bra!!! Svara med citat

lem skrev:

Lärdomen är att man skall göra detta i Juli inte i snöstorm i januari!!!

Hälsningar/Lars



Själv sitter man utan värmare i bilen, den har aldrig fungerat efter jag köpte bilen men efter att läst din tråd här så är det nog dags att titta på detta...

Har köpt ny pump iaf så den ska jag byta ut, inte säkert att det är felet så det blir väll gå igenom det du skrivit...

usch va jobbigt.... Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-01-11 15:41:11    Rubrik: Svara med citat

Jaha, nu har jag bytt filter och tankat på 5,5 liter vanlig 95 oktan men det är fortfarande problem. Värmaren tänder vid ca andra försöket. Sen brinner den hackigt en stund - man kan höra att den får fart/flås vid pumpslagen men vid vissa så flåsar den inte till - som om den inte fick den soppa den väntade på vid den pulsen. Efter ett par minuter slocknar den i samband med "tappat flås". Pumpen tickar på fint. Hummm
/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-01-11 16:05:00    Rubrik: Svara med citat

marcus skrev:
Jaha, nu har jag bytt filter och tankat på 5,5 liter vanlig 95 oktan men det är fortfarande problem. Värmaren tänder vid ca andra försöket. Sen brinner den hackigt en stund - man kan höra att den får fart/flås vid pumpslagen men vid vissa så flåsar den inte till - som om den inte fick den soppa den väntade på vid den pulsen. Efter ett par minuter slocknar den i samband med "tappat flås". Pumpen tickar på fint. Hummm
/Marcus


Jag skulle tippa på att den får för lite luft.
Kass fläkt?
Jag har en del begagnade fläktar, och nästan alla är dåliga.
Jag tröttnade och köpte en ny fläkt, sen dess har den gått bra.
Alla begagnade fläktar jag har är ca 10 år gamla, så håller den nya 10år så kan det vara värt det fast än att den kostade 2200:-
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2008-01-11 19:12:00    Rubrik: Svara med citat

Så verkade min värmare igår oxå när jag lyckats köra bensinstopp
Jag tittade i den hemliga menyn när jag tankat.
då gick värmaren först steg 1,2,3,5 och när den slocknade gick steg
8 in sen fortsatte steg 3,5 femte steget är när varmaren är igång
igår startade värmaren om fem sex gånger innan den hade
luftat ur sej.
imorse hade jag h-menyn uppe när jag körde till jobbet
och den värmde på steg 5 hela tiden efter uppstart.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-01-11 20:36:39    Rubrik: Svara med citat

Med lite pyssel går det att byta lager i fläktmotorn, den är av mycket hög kvalité och lagren är av standardstorlek som gubbdagis (Clas Olsson) har.

Jag kommer inte riktigt ihåg storleken nu men jag återkommer när jag skruvat isär en fläkt igen!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-01-11 23:00:16    Rubrik: Svara med citat

Har också en del fläktar med nya lager med varierande funktion.
En del blev inte bättre med nya lager. Sad
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.