Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


UCLen kommunicera fel värde till laddaren

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2016-10-06 16:45:26    Rubrik: UCLen kommunicera fel värde till laddaren Svara med citat

Hej.

Igår kom min fru hem med varningslampan "låg batteri" på. När jag kopplade in sladden lysade röda LED permanent. Displayen informerade mig att laddningen stoppades och plötslig hade jag 87ah igen i systemet... Snabbladdningsfunktion i clion??? Laughing

Jag kopplade sladden igen i bilen och laddningen startades. Efter 15minuter var bilen full laddad...

Jag körde bilen och självklart var batterierna tomt efter 5km. Denna gången utan varningslampan!

Laddade igen och efter 15minuter avsluta bilen laddningen igen... tömte driftbatterier igen, kopplade av 12V batteriet för en timme men utan förbättring.

Nu laddade han igen bilen fullt i 15minuter och visar 84ah...

Hur kan jag nollställa UCLen?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2016-10-10 18:41:03    Rubrik: Svara med citat

Finns det ingen "guru" som kan hjälpa mig?
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-10 20:14:03    Rubrik: Svara med citat

Spänning på batteripack med och utan laddare inkopplad?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-10-11 04:51:21    Rubrik: Svara med citat

Har du tillgång till XR25 ?

Det skall gå att nollställa Ah räknaren med den har jag för mig.
Annars är det väl 85v och full gas som gäller för att nollställa.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2016-10-12 18:27:34    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Kunde inte mäta ström och återkommer med värden.

XR25 har jag inte. Sökte men hittar ingen begagnad. Men kanske finns någon i Göteborgområde som vill komma förbi/ låna ut sin?

Fullgas? Körde bilen tills den stannande och bogserade den hem två gånger. Tyvärr lyser inte varningslampa när bilen står stilla. Enligt ah-mätaren har jag 76ah kvar... Trots att bilen inte rör sig mer.

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-13 05:48:33    Rubrik: Svara med citat

Kan du gå in i "hemliga menyn"? vad ser du för spänning där?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-10-13 06:57:54    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Ja full gas !
I gasreglaget sitter förutom själva hallsensorn sitter en brytare som indikerar om man trycker gasen i botten.

Om man gör detta i 10sek när batterispänningen är under 85v skall UCL nolställa Ah räknaren.

Detta är dock ganska farligt om man har ett batteripack som är ojämnt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2016-10-13 18:13:57    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Jag har den gamla UCL7 och därmed ingen hemlig menyn om jag minns rätt.

Kommer att testa trycker ner 10 sekunder. Det gjorde jag inte.

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2016-10-19 18:14:44    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Äntligen vågade frun att köra elbilen igen och blev efter tre kilometer belönat med ett stopp. Efter hembogsering och utskällning kunde jag mäta ström...

74V hade batterier när bilen inte körde mer. Mätaren i displayen visade 44Ah och den analoga mätaren visade nästan 100%. Tryckte ner gaspedalen i 10 sekunder men ingeting hände. Förväntade att "låg batteri varningen" skulle lysa upp... men icke.

Under laddningen gick spänningen sakta upp från 100V upp till 112V inom 5 minuter. Därefter avslutade jag mätningen.

Efter kring två timmar visade LEDn att laddningen är avslutat. Nu har batteriet 114V igen och uclen visar mig nu 66Ah med full utslag vid analoga mätaren.

Finns en xr25 i GBG eller Uddevalla område?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-10-19 19:44:14    Rubrik: Svara med citat

Det du kan göra är att lura UCL.

Du kan låta bilen stå med tändningen på och dra en kabel genom strömsensorn och dra en viss ström typ 10a eller liknande.

Tex dra en kabel för en 12v glödlampa genom strömsensorn.
på det sättet kan du lura UCL att du drar med ström än du faktiskt gör.
på det sättet kan du få ner Ah räknaren utan XR25

Det finns trådar här på forumet där man använt denna metod och lyckats nollställa UCL.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2016-10-20 18:44:45    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tack för tipset. Kommer att söka efter denna trick här i forum.

Annars hör jag av mig igen.

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-10-21 04:45:31    Rubrik: Svara med citat

Här tex

http://elbil.forum24.se/elbil-about2971.html

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2016-10-21 05:37:07    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tack för tipset. Kommer att söka efter denna trick här i forum.

Annars hör jag av mig igen.

Mvh
Daniel

Edit:
Hittade denna länk http://elbil.forum24.se/elbil-about2971.html. Kollar om den funka.

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2016-10-21 05:48:08    Rubrik: Svara med citat

Ucl'n mäter spänningen i batteripaketet via den främre säkringen
ovanför hackaren. Kolla så det är rent och ingen oxid vid alla tre säkringarna där för jag har inte tillgång till bilen just nu så jag är inte 100% säker på att det är den främre
Jag har lurat ucl att inte ta med det 20nde batteriet som jag har under huven
för att få lite högre laddspänning
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-21 08:58:19    Rubrik: Svara med citat

Det är ett bra förslag Benny. Om UCL läser för låg spänning laddar den i 15 minuter. Dock borde ju UCL nollställa Ah-räknaren vid gaspådrag om den läser låg spänning? Fast den kanske inte gör det ifall den läser 0V, bara om den läser en aning under gränsen? Eller så finns det fler kriterier för nollställning?

Min Ah-räknare hamnade helt fel en gång. Strömsensorn gav av någon anledning konstant +25A även när bilen stod parkerad. När detta hände lyckades jag aldrig nollställa Ah-räknaren genom att gasa fullt när UCL läste ca 75V. Kopplade ur och kopplade in strömsensorn några gånger, blandat med att koppla loss 12V-batteriet, vilket till sist gjorde att strömsensorn mätte rätt. Sedan kunde jag nollställa Ah-räknaren genom att gasa med 75V på UCL.

Har även varit med om att Ah-räknaren räknat 30Ah över natten när bilen stått en svinkall vinternatt. Nu i höst när temperaturen blivit låg har strömsensorn/Ah-räknaren börjat driva igen. Den har räknat upp ungefär 10Ah per natt i några dygn nu.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2016-10-21 09:30:38    Rubrik: Svara med citat

Ta och undersök om laddarens kylfläktar fungerar annars stoppar laddaren efter 10-15minuter på grund av överhettning.
Det har hänt mej och jag undersökte en hel del innan jag fick
det tipset.


Kan det vara så bjn att strömsensorn ändrar sej efter temperatur.Det blir ju aldrig varmt under huven vintertid.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-10-21 13:36:48    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Det är ett bra förslag Benny. Om UCL läser för låg spänning laddar den i 15 minuter. Dock borde ju UCL nollställa Ah-räknaren vid gaspådrag om den läser låg spänning? Fast den kanske inte gör det ifall den läser 0V, bara om den läser en aning under gränsen? Eller så finns det fler kriterier för nollställning?

Min Ah-räknare hamnade helt fel en gång. Strömsensorn gav av någon anledning konstant +25A även när bilen stod parkerad. När detta hände lyckades jag aldrig nollställa Ah-räknaren genom att gasa fullt när UCL läste ca 75V. Kopplade ur och kopplade in strömsensorn några gånger, blandat med att koppla loss 12V-batteriet, vilket till sist gjorde att strömsensorn mätte rätt. Sedan kunde jag nollställa Ah-räknaren genom att gasa med 75V på UCL.

Har även varit med om att Ah-räknaren räknat 30Ah över natten när bilen stått en svinkall vinternatt. Nu i höst när temperaturen blivit låg har strömsensorn/Ah-räknaren börjat driva igen. Den har räknat upp ungefär 10Ah per natt i några dygn nu.



Njaaa normalt sätt så ska inte UCL kunna jobba alls med varken laddningen eller körning om den inte kan känna av packspänning.

Om spänningen på batteriet är tillräckligt låg vid start av laddningen så kommer laddaren att ladda med en begränsad ström (10A) under en tid.
Detta för att inte pressa batterierna.

Så om bilen bara laddar typ 10-15 min så är det något annat fel tror jag, typ fläktarna på laddaren som tidigare nämnts.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.