Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Eldrift för båtar

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lilli o Dick
intresserad


Registreringsdatum: 15 december 2015
Inlägg: 16

InläggPostat: 2016-10-02 05:54:42    Rubrik: Eldrift för båtar Svara med citat

Det är dags byta ut vår motorbåt från sjuttiotalet ( havsrocka, hardtop, med 70 HK tvåtaktsmotor som spyr ut avgaser och bensin ) och skulle vilja satsa på en elektrisk utombordare men det verkar inte finnas några bra alternativ. Hittade en österrikisk tillverkare (Aquawatt www.acquawatt.at ) vars motorer kostar 100 tkr och uppåt, litiumjonbatterierna som krävs ungefär lika mycket, så man hamnar på minst 200 tkr, och de har ingen återförsäljare i Sverige. En annan tillverkare ( tysk) som verkar väl etablerad är Torqeedo www.torqeedo.com. Deras utombordare Deep Blue finns med motsvarande 40 resp 80 HK. Även dessa med litiumjonbatterier. De har ett antal återförsäljare i Sverige. Har någen nåt tips?
NIMBUS har kommit ut med en båt med hybridlösning, såväl elmotor ( torqeedo) som bensindrift. Men detta är båtar i en betydligt dyrare klass än vad vi behöver och dessutom kan elmotorn endast användas för drift i långsam fart. Vi vill ha en 5-6 meter lång öppen båt med liten ruff / hardtop och kapell, ungefär som BUSTERs modeller som kan göra åtminstone 15 knop vid behov. Vi använder båten för att ta oss ut till vår ö som ligger ungefär 5 minuter från fastlandet. Några gånger per år gör vi en längre resa på kanske 15-30 sjömil. Vi har använt vår båt för vattenskidåkning, men det var länge sen nu.
_________________
Nissan Leaf sedan maj 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-03 15:00:27    Rubrik: Svara med citat

Om ni kan tänka er att gå ner i storlek ett snäpp, borde det gå med en Torqueedo 10R, som ska motsvara en 20hk utombordare. Den borde vara ganska överkomlig i sammanhanget. 20hk räcker väl för 15-20 knop på små lätta båtar med plan botten, eller 10-15 knop för lite tyngre med mer V-botten.

Jag vet inte vad det tillverkas för båtar numera, och vad ni tänker er för standard, men det finns en gammal båt med ruff som heter Flipper 450, som klarar sig med 20hk om man nöjer sig med 10-15 knop.

Finns det el på ön?

Vattenskidor blir svårt, men det går faktiskt att åka vattenskidor med 20 hk. Förutsättningen är en lätt båt samt att åkaren är under medelvikt. Starta med skidorna ovanför vattnet, från en brygga eller eka. Då sjunker åkaren bara ned till knäna i starten, så att motorn inte behöver överkomma vattenmotståndet från hela kroppen, som är fallet med start från vattnet.

Kanske får ni överväga att låna båt för de längre turerna, för det kommer krävas stort batteri för de där enstaka turerna. Onödigt att ha den extra vikten och kostnaden ifall den sällan används. Det borde bli drygt 100kg för batteripacket på en lättdriven båt.

Ifall ni vill komma billigt undan är det nog hemmabyggen som gäller.

Utombordares uteffekt mäts traditionellt på propelleraxeln, vilket betyder att uteffekten sällan ligger under vad som står på kåpan. En elmotor måste alltså leverera ungefär samma effekt för att kunna mäta sig prestandamässigt.

Som jämförelse mäts effekten på bilar och motorcyklar traditionellt på vevaxeln, vilket gör att hjuleffekten är lägre. Dessutom använder bil-/MC-förare, till skillnad får båtförare, sällan maxeffekten. Detta gör att motsvarande elmotor leverar mer prestanda än vad som förväntas med tanke på effektsiffran. Det är alltså enklare att få acceptabel prestanda med en klen motor på en bil/MC än på en båt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-10-04 08:33:49    Rubrik: Svara med citat

Om du kan tänka dig att gå upp i storlek så finns ju ABB Azipod! ;-D
https://www.youtube.com/watch?v=skMd8Yi6th8

Skämt åsido. Rickard (riwe) bygger en eldriven snipa, kolla hans blogg. Det är visserligen ingen utombordsmotor, men han kan säkert ge lite tips och dela med sig av erfarenheter.
http://hy-li.blogspot.se
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2016-10-10 09:39:25    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Kul med el på sjön. Tyvärr så blir man lätt besviken av mer än en anledning. som du märkt så finns det ett väldigt begränsat utbud av el och hybridteknik för fritidsbåtar. Det som finns kostar massor! Jag gillar Torqeedon men för att åka 30km/h i 3 kilometer behöver jag köpa batterier för 10 000 Euro, det blir snabbt dyrt.

Effektbehovet till sjöss är som bjn säger HELT annorlunda från det vi ser på land. Jag läste någonstans att det krävs ca 15hk att köra en bill i 100kmh på plan väg. 15 hk på sjön kommer vi inte långt med, inte med dagens båtar/skrov iaf.

Det händer massor inom foil-tekniken, tittar på Candela här i Sverige. Genom att använda foils får dem ner effektbehovet till 10% av motsvarande planande båt. Men smakar det så kostar det.

Det bästa alternativet till miljövänligt båtåkande är segelbåt med elektrisk hjälpmotor. vill man, som jag, inte segla så är deplacementbåt, dvs icke planande, vägen framåt.

Jag har under snart 10 år jobbat med olika typer av snip-skrov tillsammans med hybriddrift. I vår kommer det senaste bygget att sjösättas. Att åka snipa betyder 5-8 knop beroende på skrovets form och längd. Försöker man åka snabbare än vad skrovet tillåter så ökar energiåtgången exponentiellt. Min förra snipa, Linnea, drog t.ex. 60A@48V vid 5 knop och 120A@48V vid 6,2 knop.

Linnea kan ses i drift på bloggen som dontommazo delade: http://hy-li.blogspot.se

Med vänlig hälsning

Rikard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lilli o Dick
intresserad


Registreringsdatum: 15 december 2015
Inlägg: 16

InläggPostat: 2016-10-15 10:14:50    Rubrik: Eldrift för båtar Svara med citat

Tack för mycket initierade svar! Ja, vi har el på ön, men bryggan som ligger 50 meter från stugan, är inte på vår tomt. Vi använder sommarstugan bara mellan slutet av april till mitten av oktober, så det går kanske lägga ut en kabel ovan jord och ta in den på hösten. Alternativt försöka hitta en möjlighet ladda vid bryggan som vi använder på fastlandet.

Många oklara frågor, vi får fundera vidare. Med tanke på att det finns 900 000 fritidsbåtar i Sverige borde någon inse att det finns en stor marknad för en eldriven båt.
_________________
Nissan Leaf sedan maj 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lilli o Dick
intresserad


Registreringsdatum: 15 december 2015
Inlägg: 16

InläggPostat: 2016-10-16 13:08:09    Rubrik: Eldrift för båtar Svara med citat

Jag har tittat på Candelas lösning med hydrofoil, mycket intressant. Men tyvärr inte det skrov vi behöver. Dessutom verkar Candela fokuserade på att bygga en snabb båt med tjusig design som man bara kör i vackert väder. Vi behöver en praktisk båt med eldrift. Vår ö ligger bara cirka en och en halv sjömil från fastlandet, så det blir många och korta sträckor i alla sorters väder. Vi har fraktat allt möjligt på vår båt såsom virke, jordsäckar, möbler, barnbarn, etc i både vackert väder, kuling och mörker. Dessutom händer ofta att man kör den ensam, så man måste kunna lägga till själv. Candela hävdar att drivmedelsförbrukningen är bara 10 % av normalförbrukningen pga att hydrofoiltekniken lyfter upp skrovet ovan vattenytan, så det talar ju för att man inte behöver så stort batteri. Men jag ser inte vid vilken hastighet man uppnår en sådan effekt. Endast ett par gånger per säsong kör vi längre sträckor.
Vi vill att vår nästa båt skall se ut ungefär som en Buster X med möjlighet stiga på /av i fören och kapell.
_________________
Nissan Leaf sedan maj 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-17 05:55:18    Rubrik: Svara med citat

Ett alternativ till bärplan är interceptorn. Den uppnår nästan samma L/D.

Jürgen Sass har skrivit några artiklar om det, se rubrikerna på hemsidan.
http://www.sassdesign.net/

Läs även "Långfärdsbåten" och "Victoria" för mer idéer om båtar med lågt vattenmotstånd och interceptorer.

Jag tycker att Rikard har ett bra förslag. Att mysa i 5 knop istället för att plana och studsa är ju bekvämare i dåligt väder, och tar inte så lång tid extra när ni bara har en och en halv sjömil. Snipor har också bra L/D, bättre L/D än bärplan, i låg fart, förstås.

Angående bärplan var ett svensk företag på gång för några år sedan. Men de kanske var lite för tidigt ute, för de verkar inte ha sålt någon båt. Det ser ju onekligen lustigt ut med en "flygande båt". De senaste framstegen med bärplan inom seglingen kan förhoppningsvis hjälpa till att normalisera utseendet.
http://www.foiltwister.se/
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
henkeibrixton
intresserad


Registreringsdatum: 19 juli 2015
Inlägg: 28
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2016-10-20 09:54:32    Rubrik: Dahl Svara med citat

Vi har funderingar åt samma håll. Jag har tänkt ta en titt på Dahl, som använder Torqeedo till sina båtar. Håller på att förlika mig med att man får leva med klen batterikapacitet i några år, sen kan man förhoppningsvis uppgradera:
http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/dahl-e660-eldriven-glidare-for-sansad-framfart.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bjorn.O
intresserad


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 18
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2017-07-04 06:49:41    Rubrik: Svara med citat

Dieselmotorn i min snipa är från 1979. Den går fortfarande OK, men...

Jag funderar på el- eller hybriddrift och Rikards blogg är intressant. Jag tar mig fram med 5-6 knop, vanligtvis ett par timmar, men har ibland varit ute i ett par dagar. Jag kan koppla in landström 3 timmar per dag.

Behöver lite ideer kring detta.
/Björn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Bjorn.O
intresserad


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 18
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2018-03-25 13:55:44    Rubrik: Svara med citat

Jag kanske ska göra det i två steg:
1. Hybridlösning: Behålla dieseln och koppla en elmotor på propelleraxeln. Eventuellt bygga om backslaget så att tar bort backfunktionen och bara behåller friläge och framåt (backa kan man göra med elmotorn). Man har möjlighet att åka bara eldrivet eller dieseldrivet med samtidig laddning.
2. Kasta ut dieseln och fylla utrymmet med mer batterier.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.