Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


VW ID-koncept 2025
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-09-23 07:45:50    Rubrik: Svara med citat

Vad säger eminenta forumet om följande:

https://www.nyteknik.se/fordon/volkswagens-prischock-ska-knocka-konkurrenterna-6932061

Citat:

Glöm Tesla, Mercedes och Audi – Volkswagen ska leverera den första folk-elbilen. I Dresden presenterades nya teknikplattformen MEB, och en utlovad elbilsprislapp på runt 250 000 kr. "VI ska bygga elbilar åt miljoner – inte åt miljonärer, säger Thomas Ulbrich på företaget".


8
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-09-23 08:04:17    Rubrik: Svara med citat

Jag tror på det som sa om "välutrustad dieselgolf" det blir ju 400k.

€25000 och är 2025 och 1000.000 bilar kan ju stämma.

€25000 är 2019 håller jag som omöjligt i samma kartong som Leaf60 ligger i och skräpar Wink


Laddbox för 3000kr skall ju inte vara några konstigheter, bara man inte blir påtvingad en installation i priset utan kan välja själv hur man vill göra beroende på hur händig man är.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-09-27 05:29:47    Rubrik: Svara med citat

Lite VW propaganda:

https://youtu.be/eRFzmdEQ3sM

Bara att resimera:

- backhjuls drift, smart besparing tweek...

- så gott som allt elektronik back, igen smart besparing tweek...

- batteri chassi samma princip och fäste punkter som e-tron, hoppas dem har tänkt till...

- separat klimatisering av batteri, med kritik Leaf ist nein gutt. ..

- 3 olika värme/kyl aggregat: kupé, batteri, motor...

- 12V konventionell batteri...

Mellan rader det låter som VW-bubbla för 2020, folk-bil, ganska simpelt i grund och botten men kan uppgradera modellen enl. legislativ krav och marknad behöv, one-size-fits-all princip som kan lyckas om dem hinner och levererar det utlovade... idag är VW outsider rent statistisk som kan omvandlas till dominant... jag försöker vara objektiv och analytisk som stundtals svänger och låter positiv/negativ... senaste tiden är VW smaklöst kanske pga dieselgate och all kritik, hoppas dem gör revolutionerande ompackning en gång till och säljer till konsumenter Bubbla och Golf efterträdare som mått för hela industrin... kan dem det? 8
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-10-05 13:30:52    Rubrik: Svara med citat

Ska bli mycket intressant att se om de kan landa på ett pris runt 250 tusen.

kommer de lyckas producera 100 tusen bilar första året?

Jag tycker verkligen bilen ser bra ut på många sätt, men frågan är hur många kompromisser som kan tänkas komma.

Ett nära samarbete med den LGs fabrik i Polen inger hopp

https://insideevs.com/volkswagen-forms-battery-task-force-lg-chem/
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 980
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-05-08 20:45:39    Rubrik: Svara med citat

ID3, nya "Volkswagen-bubblan" (?), "folk-priset" (?) börjar från 30.000 EUR i Tyskland (räkna med ca 8 % dyrare pris i Sverige, tänk högre moms och vinter-utrustning), räckvidd från 33 mil via 45 kWh batteri (tillgängliga), samt (numera kanske det viktigaste ?) produktions-volym 100.000 exemplar årligen.
Första leveranserna mitten 2020.
https://www.mynewsdesk.com/se/volkswagen/pressreleases/volkswagen-erbjuder-nu-foerbokning-av-nya-elbilen-id-punkt-3-2870753
https://electrek.co/2019/05/08/vw-id3-specs-electric-hatchback-range/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-05-08 21:38:10    Rubrik: Svara med citat

100.000 är för liten årsvolym för att det skall bli lönsamt är min gissning.

SAAB blev aldrig något eftersom de låg och flämtade nere på så låga volymer, utvecklingskostnaden per bil blir för stor.

BMW lär hävda att i3 kostade 20 miljarder att utveckla, Om ID kostat lika mycket och de inte skall gå massivt back på varje bil behöver de lägga 66.000kr av utvecklingskostnaden på varje tillverkad bil i tre års tid. Ett batteripack som kostar 55.000 i tillverkningskostnad på det, plus allt annat som utgör en bil, gör att de inte kan nå det där låga priset som de tjatat om.

En viss amerikansk biltillverkares volym om 6000bilar/v eller 300.000 bilar/år (och det är bara början) samt billigare batterier är en mycket rimligare business.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-05-09 06:38:17    Rubrik: Svara med citat

ID 3 1st edition kommer med 40.000EUR prislapp i Tyskland, i Sverige kan man förvänta sig 450-480’kr… folka bilen gör en Tesla övning först ”exklusiv” ID, sedan ”värsting” med ännu större batteri och i sista svepet kommer ”folka” bilen för 30.000EUR i början av 2021…

Så rent spontant det spelar ingen roll hur mycket VW anstränger sig att försöka fiska efter folk massor för en bil i dagens ”Polo” storlek elektrifierad med massa ”lul-lul” som tyvärr inte fungerar som dem skulle vilja eftersom processorer klarar inte:

https://www.cnet.com/roadshow/news/2020-vw-golf-debut-delayed-software-setbacks-report/

det skulle vara ganska svårt att sälja elbil med mindre batteri än e-Niro, Kona electric och e-Soul med mindre effektiv drivlina än dem 3 viktigaste konkurrenter som kostar 36-39’EUR i Tyskland… jag personligen tror att dem blev tagna av Tesla och alla andra konkurrenter med byxorna ner och dem desperat försöker skapa HYPE runt nåt som är så blek… det jag pratar om är följande, titta på bilden och fatta själv, någon har packat om och säljer tupp som full vuxen ägg:



_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2019-05-09 07:32:48    Rubrik: Svara med citat

Ja det är alldeles för dyrt.
Men om man kollar priser på vw i Tyskland och Sverige så blir 20000euro ca 220000kr, däremot kostar bilar runt 40000euro 400000kr.
Tycker det varit så i många år nu att det bara att använda aktuell växelkurs så blir det nästan rätt och då är våra Svenska bilar oftast lite mer utrustade.

Så med samma växelkurs som på övriga vw bilarna blir det 399,900 sek för en förhoppningsvis välutrustad bil med mellan batteriet, dvs 339,000 efter premie. Då kan den slå ut konkurenterna i golf klassen om det nu inte är en polo, då är det väl i3 och zoe den ska jämföras med?
Om vw inte kör tricket och tar premien själv (lägger på den på priset)
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 7500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-05-09 08:09:26    Rubrik: Svara med citat

Golf på utsidan blir golf på insidan för mig som pysslar med modellflyg. Det hjälper mig föga med mer benutrymme i baksätet som jag aldrig använder, där emot längden som sådan på hela kupén spelar roll. (Är heller inte hjälpt av ståplats för 4 som i Leaf)

WLTP och batteri i Netto ger en förbrukning i linje med Leaf. Högre än Kona, högre än Ioniq. Det är förvånande måste jag säga.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.14 sekunder att ladda.