Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


41kwh ZOE
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-04-07 09:59:16    Rubrik: Svara med citat

Jag har nog läst detta forum från dess begynnelse, jag skaffade en El-Clio (gratis) redan år 2001. Den hade gått 1 mil. Wink
Nu när jag köpt en Zoe 2018. Så har jag miljoner funderingar kring laddningen och jag hittar alla svar här i detta fantastiska forum.
Är det fortfarande detta som är det innehållsrikaste forumet kring elbilar? Att ringa till Renault eller säljare ger ju bara förvirring för en gammal elektroingenjör.
Nu är jag i efterhand extra glad (efter att läst ert forum) att jag valde en ny Zoe ZE40 pga:

* Den tydligen har batterivärmare och den tidigare inte hade det. (jag kör långt även på vintern och kan då ladda snabbare)

* 43kW med Continental-trafo motorn har man ingen större nytta av eftersom den äldre blir snabbt överhettad (detta sade även säljaren). Och på vintern är det ändå mycket sällan batteriet är så varmt att man kan ladda 43kW.

* 41kwh batteriet har (eftersom högre kapacitet) lägre inre resistens och kan därmed ladda nästa dubbelt i kyla (lägre förluster) som det mindre batteriet. Det finns en tabell på Q210 och efter kollat ett par punkter laddar min med nästan dubbla effekten i låga temperaturer.

* Såg idag i "Mest motor" att folk klagar på nya Leaf 2 eftersom den snabbt tappar max möjlig laddeffekt pga överhettning. Den har ingen aktiv batterikylning som nya Zoe har.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180406/nissan-utreder-langsam-snabbladdning-i-leaf-drabbar-langkorarna/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=Newsletter

Väldigt nöjd med Zoen, förutom att Li-ion är så väldigt köldkänsligt. Inte som min gamla Clio med NiCd.
Till överst på sidan
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2018-04-10 05:18:25    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Jag har nog läst detta forum från dess begynnelse, jag skaffade en El-Clio (gratis) redan år 2001. Den hade gått 1 mil. Wink
Nu när jag köpt en Zoe 2018. Så har jag miljoner funderingar kring laddningen och jag hittar alla svar här i detta fantastiska forum.
Är det fortfarande detta som är det innehållsrikaste forumet kring elbilar? Att ringa till Renault eller säljare ger ju bara förvirring för en gammal elektroingenjör.
Nu är jag i efterhand extra glad (efter att läst ert forum) att jag valde en ny Zoe ZE40 pga:

* Den tydligen har batterivärmare och den tidigare inte hade det. (jag kör långt även på vintern och kan då ladda snabbare)

* 43kW med Continental-trafo motorn har man ingen större nytta av eftersom den äldre blir snabbt överhettad (detta sade även säljaren). Och på vintern är det ändå mycket sällan batteriet är så varmt att man kan ladda 43kW.

* 41kwh batteriet har (eftersom högre kapacitet) lägre inre resistens och kan därmed ladda nästa dubbelt i kyla (lägre förluster) som det mindre batteriet. Det finns en tabell på Q210 och efter kollat ett par punkter laddar min med nästan dubbla effekten i låga temperaturer.

* Såg idag i "Mest motor" att folk klagar på nya Leaf 2 eftersom den snabbt tappar max möjlig laddeffekt pga överhettning. Den har ingen aktiv batterikylning som nya Zoe har.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180406/nissan-utreder-langsam-snabbladdning-i-leaf-drabbar-langkorarna/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=Newsletter

Väldigt nöjd med Zoen, förutom att Li-ion är så väldigt köldkänsligt. Inte som min gamla Clio med NiCd.




Fråga; Du har väl ändå inte 43kW-laddningen om du har en 41kWh?
_________________
--------------
Renault Zoe Bose -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-18 11:33:27    Rubrik: Svara med citat

Kommer låna en Zoe och provaköra ett par dagar också. Skokartong till bil, men å andra sidan så behövs ju inte mer heller.

Nu kan man välja mellan R90 och R110 motor. Är det någon skillnad på dessa beträffande förbrukning? Laddningen är väl fortsatt bara 22kW?

Finns det någon app motsvarande Leafspy för att se batteritemp och sådant jox?

Skall googla, men lite kul att fråga också.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-06-18 14:17:10    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Kommer låna en Zoe och provaköra ett par dagar också. Skokartong till bil, men å andra sidan så behövs ju inte mer heller.

Nu kan man välja mellan R90 och R110 motor. Är det någon skillnad på dessa beträffande förbrukning? Laddningen är väl fortsatt bara 22kW?

Finns det någon app motsvarande Leafspy för att se batteritemp och sådant jox?

Skall googla, men lite kul att fråga också.


CanZE - http://canze.fisch.lu/
Till överst på sidan
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-06-19 05:19:57    Rubrik: Svara med citat

dejven skrev:
Fråga; Du har väl ändå inte 43kW-laddningen om du har en 41kWh?


Hur tänker du nu?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-19 06:34:25    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
dejven skrev:
Fråga; Du har väl ändå inte 43kW-laddningen om du har en 41kWh?


Hur tänker du nu?


Zoe förefaller bara finnas med 22kW laddning AC nu för tiden. Renaults hemsida är svårläst. Det står som förslag laddtid med 43kW, men den är samma som om du tittar på 22kW. Dvs det dom visar är att du KAN plugga in dig på en 43kW stolpe men du får bara 22kW. Lurigt lurigt.

Här, en sidscroll ner
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/batteri-och-laddning.html
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-06-19 07:09:17    Rubrik: Svara med citat

I Frankrike verkar Q90-modellen finnas, som har 43kW-laddare.

https://www.renault.fr/vehicules/vehicules-electriques/zoe/motorisations.html

Som ger kortare laddningstider:
https://www.renault.fr/vehicules/vehicules-electriques/zoe/batterie-et-recharge.html

Men ett par procent sämre räckvidd, om det har betydelse:
https://www.renault.fr/vehicules/vehicules-electriques/zoe/autonomie.html

Det ska även gå att köpa en begagnad Zoe med lilla batteriet och 43kW-laddning, och sedan byta batteri till det stora. Vet inte vad det kostar och om det är praktiskt möjligt i Sverige. Vore intressant om man kunde gå över från hyrt batteri till köpt batteri i samband med bytet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-06-19 11:34:56    Rubrik: Svara med citat

I Europea är väl 43kW-versionen populär, men den verkar inte säljas i Sverige?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-06-19 17:35:52    Rubrik: Svara med citat

Zoe har ju sålts med 43kW. Men kanske finns/fungerar så få 43kW laddstationer, att svenska Renault bara vill sälja 22kW numera?

Tydligen ger 43kW mycket störningar/EMC-problem. I princip hela laddstationerna behöver vara fyllda med feritter och annat som ska jämna ut strömmen och ta bort störningarna, har jag hört.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-29 18:46:59    Rubrik: Svara med citat

Kan man se laddeffekt när man laddar? Vid körning framgår ju effekt in/ut med fina om än små siffror.

Kan man se batteriets laddning under färd? Vid laddning framgår procenttalet med stora fina siffror men inte laddeffekten.

Kan man ställa laddeffekten eller är det alltid fullt ös?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-07-05 07:49:35    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Kan man se laddeffekt när man laddar? Vid körning framgår ju effekt in/ut med fina om än små siffror.

Kan man se batteriets laddning under färd? Vid laddning framgår procenttalet med stora fina siffror men inte laddeffekten.

Kan man ställa laddeffekten eller är det alltid fullt ös?


Nu var det längesedan jag var på detta forum. Men hittade tillbaka idag Smile

Laddeffekt när man laddar. = I bilen: Nej. I CanZE appen: Ja

Batteriets laddning under färd ser du med en batteristapel i bilen. Kanske 10 bars totalt. Antal km kvar att köra vid batterisymbolen stämmer VÄLDIGT bra för mig och är inte alls som i Leafen Smile

I appen kan du se laddningsgrad i %.. I bilen ser du enbart laddningsgrad när du låser upp bilen och öppnar förardörren.

Laddeffekten kan du inte ställa tyvärr det är laddstationen som avgör så alltid fullt ös... I mitt fall hade jag velat ha alternativ att ställa.. T.ex laddstolparna på IKEA i kållered rapporterar att de kan leverera 22kW men är avsäkrade till 11kW vilket gör att säkringen går så vida det inte är vinter och batteriet är kallt, då brukar man klara sig. Alternativt om batteriet är nära fulladdat... Hade även underlättat hemma att kunna ställa effekt. Då kunde man ha sin "laddstation" inställd på 11kW men sänka i bilen då man använder mycket el i huset...
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-05 09:57:16    Rubrik: Svara med citat

Provkörning över en helg med Zoe R90 att jämföra mot
http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-76933.html#76933




Jag tänkte att jag testar Zoe och ser hur den känns i jämförelse mot Leaf40. Priset med lite rabatter och en batterihyra med fria mil är inte helt tokigt trots allt. Tyvärr var det den gamla bilen jag fick prova utan Android Auto och med svaga motorn. För att direkt jämföra mot Leaf40 så körde jag samma sträcka i samma snittfart enligt GPS. Temperaturen var några grader kallare nu jämfört mot när jag körde med Leaf. Zoe hade 205/45/17 däck mot Leafens 215mm breda 17". Zoe är en liten bil, väldigt mycket mer budget än Leaf. Jag trodde aldrig jag skulle hylla Leafens känsla, men den är ju extremt mycket mera bil än Zoe. Bakdörrarna på Zoe var extremt dålig känsla i och jag trodde jag tagit sönder bilen när jag stängde dörren. Tänk att man först låst sin ytterdörr och sedan försöker slå igen den med låskolven ute. Men det är så det låter tydligen.

Grafiska interfacet hade en del kul funktioner men var samtidigt väldigt tungrott. Slå på bluetoothljudet var långt inne i menyerna tex


Bilen är oerhört slö med R90 motorn. 0-100 på drygt 12.5 sekunder och 80-120 dvs en omkörning på samma 12.5 sekunder. Leafen gjorde ju 0-100 på 7.5 sekunder och 80-120 på 5.5 sekunder. Zoe toppar bara 135kph dessutom. Detta gör att körning på 2+1 väg blir väldigt seg. Man hinner inte om ett husvagnsekipage och man har inte en chans att hänga med i trafikrytmen som är vid omkörningarna. Nu snackar vi inte att köra som en dåre, bara växla ut till vänster och följa med strömmen om en husvagn.

Förbrukningen är hög. Min teststräcka med snittfart 74kph visar att Zoe drar ~1.65kWh/mil, det är 20% mer än vad Leaf40 drar. Jag testade även att köra så snålt det bara går, dvs ner med farten till 40-50kph, slå av AC och göra mitt bästa. Leaf drar i det läget 0.85kWh/mil medan Zoe slutade på 1.05kWh/mil. I lite högre farter är det samma sak. Generellt ligger den mycket mindre Zoe 20-25% över Leaf i förbrukning.

Teststräckan där Leaf drog 1.4kWh/mil med 74kph i snitt.....


Snålkörning


Laddningen är annorlunda, den saknar snabbladdning men har en stark intern laddare. Resan till Ullared var därför en dröm i den synpunkten. 22kW laddstolpe gav ett fullt batteri till hemfärden. Där hade Leaf bara fått i sig så mycket att man ändå fått åka omvägen till snabbladdaren. på 7.2kW laddstolpe får man också mer än vad Leaf orkar med. Klart en tankvärd kombo även om det varit så enkelt att inkluderat CCS också..... Zoe för ett himla oljud när den laddas, ju mer ström desto mer ljud. Som ett ställverk. Riktigt obehagligt ljud.

Typ2 klart lättare att hantera än typ1 eller CHAdeMO


22kW laddstolpe när den gör sig som bäst!


Laddaren verkar också vara lite hemlig, med chargeamps halo kabel så svalde bilen bara från 12A, men batteriet laddades bara med 1.4kW. 16A inställt gav 2.2kW laddeffekt. 7.2kW laddstolpe gav 5.4kW laddeffekt. Undra jag vart resten tar vägen? Pratar vi effektivitet hela vägen från vägguttaget så är en Zoe katastrof även om den för all del kommer hyfsat långt på en laddning.

Laddning 12A


Laddning 16A



Volvo skulle börja med elbilar.... halva luftmotståndet 60år tidigare!

_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡


Senast ändrad av Henke2 den 2018-07-18 11:30:34, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-07-05 10:30:26    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
Henke2 skrev:
Kan man se laddeffekt när man laddar? Vid körning framgår ju effekt in/ut med fina om än små siffror.

Kan man se batteriets laddning under färd? Vid laddning framgår procenttalet med stora fina siffror men inte laddeffekten.

Kan man ställa laddeffekten eller är det alltid fullt ös?


Nu var det längesedan jag var på detta forum. Men hittade tillbaka idag Smile

Laddeffekt när man laddar. = I bilen: Nej. I CanZE appen: Ja

Batteriets laddning under färd ser du med en batteristapel i bilen. Kanske 10 bars totalt. Antal km kvar att köra vid batterisymbolen stämmer VÄLDIGT bra för mig och är inte alls som i Leafen Smile

I appen kan du se laddningsgrad i %.. I bilen ser du enbart laddningsgrad när du låser upp bilen och öppnar förardörren.

Laddeffekten kan du inte ställa tyvärr det är laddstationen som avgör så alltid fullt ös... I mitt fall hade jag velat ha alternativ att ställa.. T.ex laddstolparna på IKEA i kållered rapporterar att de kan leverera 22kW men är avsäkrade till 11kW vilket gör att säkringen går så vida det inte är vinter och batteriet är kallt, då brukar man klara sig. Alternativt om batteriet är nära fulladdat... Hade även underlättat hemma att kunna ställa effekt. Då kunde man ha sin "laddstation" inställd på 11kW men sänka i bilen då man använder mycket el i huset...



Rapportera det till IKEA då för är bara en enkel switch inuti laddstolpen förmodligen som är fel.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.