Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bygga om en Volvo Amazon med 72volt 400amp system?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-29 15:50:51    Rubrik: Svara med citat

Amazonens motor inkl avgassystem och bränsletank lär väga under 200kg (b20 komplett väger 155kg). Men 60kg låter väldigt lite för batteripacket? Du behöver ju fästen och låda som klarar hålla fast grejerna vid en krock.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-29 16:30:50    Rubrik: Svara med citat

Enligt sidan så väger en cell 3.1 kg så 3.1 x 24 = 74.4 kg
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-09-29 22:57:24    Rubrik: Svara med citat

Fråga de som byggt elbil om hur otroligt mycket jobb det är.

Fundera sen på om det inte är bättre att bygga rätt och väl fungerande från början och spara pengar och tid ?

Varför ens fundera på att lägga ner all tid och pengar på att få en amazon att cruza omkring i 50 kmh ? Låter ju inte klokt, bygg en amazon som är användbar i stället.
En amazon kanske inte är så kul på motorvägen, men på 70 och 90 väg är dom helt ok, särskilt med elmotor, men då måste det ju vara en motor som faktiskt kan driva en bil i praktiken.

Glöm bly, alla småmotorer och systemspänning under 144 volt - kommer bara bli att kasta tid och pengar i sjön.

Kanske inte kommer gifta sig med bilen utan sälja den om några år till förmån för nya projekt och då är ett 72 volt system helt osäljbart - kommer få skrota bilen.

Minst 144Volt systemspänning och en mera normal motor är min starkaste rekommendation.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-29 23:45:35    Rubrik: Svara med citat

Kommer nog börja med 72 volt och se vart det tar mig, sen efter det så blir det att bygga 144 volt och kastar 72volt systemet i en mindre bil isf, det är min långsiktiga plan!
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-09-30 00:17:05    Rubrik: Svara med citat

Mindre bil.... ja en väldigt väldigt liten bil. Golfbil, skall man ta ut de effekter som krävs för en vanlig personbil ur ett 72V system så blir det extrema strömstyrkor, det sliter på allt och är dyrare och krångligare att bygga. Det ger också ökad vikt samt ökat slitage på batterier.

Det finns en anledning till att 144V är det minst användbara till vanliga personbilar, som är ganska små.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-30 00:22:05    Rubrik: Svara med citat

Mjaaa teoretiskt kommer den sluka någonstans mellan 120-200amp beroende på väg etc, motorn ska enligt sidan kunna bruka 200amp konstant och 400amp i 60 sek, med detta skulle jag kunna köra i ca 70 km/h vilket duger gott och väl!
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-09-30 06:46:34    Rubrik: Svara med citat

Tänk på att den nominella siffran baseras på att omgivande temperatur är 20 eller 25 grader, samt att motorn roterar med nominellt varvtal (ger luftflöde genom lindningar).

I verkligheten är temperaturen under motorhuven högre, och motorvarvtalet kan inte hållas vid nominellt hela tiden.

Så räkna inte med att kunna köra 200A kontinuerligt.

Finns metoder för att lösa kylningen, t.ex. att spraya en vattendimma in i motorn nära centrum ifall motorn når 100grader. Men de är inte så beprövade. Kanske kommer detta orsaka korrosion i längden.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-30 11:39:46    Rubrik: Svara med citat

Mjaa i see, Jag ska snart efter en lång ledighet börja knega som en idiot igen, ska se hur många timmar jag kan få in detta halvlår, har jag tur så får jag in tillräckligt för att börja arbeta på ett 144volt system, man beställer ju bit för bit efter varje löning så det kanske till och med blir ett 144 volt projekt ändå hehe, får se hur det ser ut senare i år. kommer kasta upp en projekttråd när bygget väl är igång! Tack för all info och må väl Mr. Green
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-30 12:10:50    Rubrik: Svara med citat

Jag satt och kollade lite på Leafens ströminformation när jag körde till jobbet idag, och tänkte på ditt motorförslag. Jag åker på 70-90-vägar och 10kW räcker i princip ingenstans. Den kan hålla farten 70-80 när det är helt slätt eller sluttar lite neråt, men minsta motlut eller motvind så behövs minimum 20kWh för att inte farten skall sacka.

Det går ju att räkna ut vilken hastighet man får i motlut på t.ex. 1, 5 och 10% men det kommer inte att gå att hänga med alls i någon trafikrytm på någon väg där det kör andra bilar.

Eller, för att uttrycka sig i bilder:

_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-30 12:21:32    Rubrik: Svara med citat

Point well made!
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-09-30 12:58:52    Rubrik: Svara med citat

VArför inte köpa en Think drivlina

typ
http://elbil.forum24.se/elbil-about6446.html

sedan lägga lite mer pengar på batteri och laddare.

Men det finns tex kompletta batteripack från I-miev till salu i Norge för småpengar. Det skulle passa till en think drivlina

Slipper du frakt från staterna osv.

du borde kunna får delarna för under 20 ksek.

Laddare till det sedan är det bara att börja skruva.
Tror att effekten i Think Classic drivlinan räcker även till en Amazon.
Classic väger bara ca 100kg mindre än Amazonen.


Kolla denna länk på norska forat.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4416.0.html

Den beskriver hur man använder think drivlinan.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-30 13:14:20    Rubrik: Svara med citat

Mjaa, jag hittade även en golf sitystromer på blocket där de ville ha 15000 för bilen utan batterier, sitter ett 120volt 400amp curtissystem i den.
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-30 18:15:21    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle kunna offra räckvidd och bygga ett 150 volt pack med 47 stycken 40ah celler, kortare räckvidd med blir ca samma kostnad som 72v systemet jag tänkte köra på!
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bdacasc
Passiv


Registreringsdatum: 29 november 2016
Inlägg: 1

InläggPostat: 2016-11-29 11:29:47    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Fråga de som byggt elbil om hur otroligt mycket jobb det är.

Fundera sen på om det inte är bättre att bygga rätt och väl fungerande från början och spara pengar och tid ?

Varför ens fundera på att lägga ner all tid och pengar på att få en amazon att cruza omkring i 50 kmh ? Låter ju inte klokt, bygg en amazon som är användbar i stället.
En amazon kanske inte är så kul på motorvägen, men på 70 och 90 väg är dom helt ok, särskilt med elmotor, men då måste det ju vara en motor som faktiskt kan driva en bil i praktiken.

Glöm bly, alla småmotorer och systemspänning under 144 volt - kommer bara bli att kasta tid och pengar i sjön.

Kanske inte kommer gifta sig med bilen utan sälja den om några år till förmån för nya projekt och då är ett 72 volt system helt osäljbart - kommer få skrota bilen.

Minst 144Volt systemspänning och en mera normal motor är min starkaste rekommendation.



Nå, om man nu gärna vill bygga nåt vad skall man då välja ? Komfort och kör glädje i en Amazon kanske inte är den bästa men grunden och botten är det ju en väldigt enkel bil och gör förändringar på. Dessa bilar syns ju i trafiken idag. Det finns ju inte så många av dem. Det vore kul veta vilket val av märke man skall ta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AMAZohm
Aktiv


Registreringsdatum: 26 mars 2009
Inlägg: 50
Ort: GÖTEBORG

InläggPostat: 2016-12-04 15:16:48    Rubrik: Svara med citat

Vad bra, då kan vi bli 2 elamazoner i Sverige.
Vi kan kanske t.o.m. få en kolumn i forumets Övriga fordon och märken.
Efter 25 års elbilskörande tillhör jag veteranerna i branschen och
jag kan försäkra dig om att blybatterier , som en forumsmedlem uttryckte det,
är skit.
Dessutom instämmer jag i att ca 144 v Litium, blir en bra spänning för vettiga transporter.
Då ligger du på samma nivåer som dagens elbilar, ca 15-20 mils räckvidd.
Den amerikanska motorn ME 1002 ihop med en Curtis reglering 1231C innebär
en lyckosam och problemfri installation.
Dessutom behöver du inte bekymra dig om vikten på din bil om du väljer
Litiumbatterier.Den kommer att väga obetydligt mer än den normala tjänstevikten
på amazonen.Växellåda klarar du dig utan.
En vettig hastighet kommer att bli 65-70 km/h utan problem. Det är den optimala
lågenergifarten. Dessutom med rätt bakaxel utväxling kan du då och då surra upp
i 90-100 km/h.
Kör på
_________________
AMAZohm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-12-04 23:54:26    Rubrik: Svara med citat

2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.