Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bygga om en Volvo Amazon med 72volt 400amp system?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-09-26 21:36:11    Rubrik: Svara med citat

Nej, knappt alls.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 21:41:31    Rubrik: Svara med citat

Alright nice! Jag sitter dock och velar om jag ska köra på 72v ändå för är inte ute efter fart eller motorväg( åka Amazon på motorväg är läskigt hahah) så om ett 72 volt 300 amp system kan ta mig upp till 70 km/h så kommer jag nog köra på det. Bilen kommer väga under ett ton när allt är klart om jag tänkt rätt! Ett 7.2 kWh litiumpacket borde teoretiskt ta mig ett par mil iallafall
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-27 10:48:57    Rubrik: Svara med citat

23 stycken LiFePo4 celler blir ca 73 volt, hur blir det med controller/motor? 22 stycken blir bara ca 70 volt Sad
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-09-27 11:28:59    Rubrik: Svara med citat

Om du inte har köpt motor/controller redan, är det dumt att investera i 72V-system. Medelströmmen kommer bli väldigt hög. Min bil drar i snitt 70A, 120V på 70-väg. Din kommer alltså dra i snitt 120A, om transmission och däck rullar lika bra som på Clion. I långa svaga uppförslut kommer den dra 200A konstant, vilket nog kommer orsaka värmeproblem. Förutom motor och controller, kommer kopplingsbleck, kablar, kontaktorer, mm, bli varma med den strömmen.

Moderna bilar har i samma scenarion 20-30A. D.v.s värmeutvecklingen i kontaktorer blir betydligt lägre, eftersom att den är proportionell mot strömmen i kvadrat.

Jag ska själv lägga till fler celler för att få lite lägre medelström och högre prestanda. Under 50% laddnivå, när batterispänningen sjunkit från 128V till 120V, går bilen märkbart långsammare.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-27 11:38:51    Rubrik: Svara med citat

Alright, ska mest hålla bilen i cruisinghastighet dvs mellan 30-50 för det mesta, kanske ut på 70 väg ibland så hade räknat med en förbrukning på 100-200 amp. Klura på bra sätt att kyla systemet lite Så en medelförbrukning på runt 10kw då borde jag kunna cruisa runt på bilträffarna ett tag och glida till lokala affärer osv.
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-27 12:30:15    Rubrik: Svara med citat

Skulle kunna kasta i en 144v 500amp motor och en 72v 400 amp controller för den motor/controller uppsättningen borde då palla 72v 200amp utan bli för varm? Isf skulle jag kunna köra så tills jag kan bygga ett 144v system osv
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-27 12:32:36    Rubrik: Svara med citat

majoritet DC controllers så som Allbrigt och Curtis med 72V deklarerade tål upp till 90V eller 26celler LiFePo4... jag hade byggt om Elcat från 12x6V bly till 26 celler litium:

http://www.evalbum.com/3811

80km/h i en sån var ca. 100A
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-27 12:38:38    Rubrik: Svara med citat

Alright!
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-09-27 13:26:55    Rubrik: Svara med citat

MrElectric skrev:
Skulle kunna kasta i en 144v 500amp motor och en 72v 400 amp controller för den motor/controller uppsättningen borde då palla 72v 200amp utan bli för varm?


Det är inte någon bra idé. Då kommer motorn vara extra trött (jämfört med 72V-motor) och ha dålig verkningsgrad. För bästa prestanda ska batterispänningen full-laddad ligga något över motorns max-spänning. Vid belastning sjunker spänningen till motorns max.

100A vid 80V och 80km/h i en skåpbil låter ju suveränt. Min förbrukar ca 55A 120V i 70km/h, men medel blir ca 70A p.g.a accelerationer, uppförsbackar, och så vidare.

I 80km/h drar den 70-80A, medel vet jag inte.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-27 13:37:51    Rubrik: Svara med citat

Varje cell fulladdade ligger på 3.65 volt så 22 stycken blir ca 80 volt fulladdade så det borde funka!
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-09-28 05:30:02    Rubrik: Svara med citat

72V är nominella motorspänningen. Jag skrev om max-spänningen (96V) i mitt förra inlägg.

Tycker ändå att motorn du länkar till är inte lämplig för en bil. Den fungerar för lättare fordon. D.v.s då motorn överbelastas endast kortvarigt. I långa uppförsbackar kommer motorn överbelastas för länge i ett tyngre fordon.

Det finns en tråd på forumet om en Fiat 500 med en Agni 95. Den kombinationen fungerar eftersom att vikten är hälften och effekten dubbelt mot din kombination.

Så för "cruising", 30-50km/h kan den kanske fungera, men inte annars. Skaffa en f.d. truckmotor, eller liknande, med samma effekt istället. De är robustare. Väger mycket mer, och har mycket större yta på borstarna, vilket betyder att de kan överbelastas längre än en "pannkaksmotor".
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri


Senast ändrad av bjn den 2016-09-28 05:49:15, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-28 05:37:09    Rubrik: Svara med citat

Aa det är just det jag klurar på nu, den nominella spänningen kommer bli 73.6 volt i acket med 23 celler så det borde funka i systemet? Eller skjuta på med 26 celler som föregående talare skrev?
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-28 09:58:31    Rubrik: Svara med citat

MrElectric skrev:
Aa det är just det jag klurar på nu, den nominella spänningen kommer bli 73.6 volt i acket med 23 celler så det borde funka i systemet? Eller skjuta på med 26 celler som föregående talare skrev?


Fulladdat är det 3.65/cell, vilospänning 3.2-3.3 lifepo4, belastad står dem på nominella spänningen 3.2-3.3V, urladdade är dem typ 2.4-2.5V, osv...

Man bygger uppsättning kring behöv... 1000kg bil och om man har funderat klart att 70km/h är behöv då behöver du inte mer än 10-12kW nominell motor och skulle du köra med 72V då tittar du spec av Controller motor paket du köper innan du handlar batterier, typ som:

http://www.evdrives.com/product_p/ck-15-6.htm

där har du prisvärd motor/controller kit som toppar 25HK i 60sec och har deklarerade 10kW/72V, controller tål max 90V och då är det med lifepo4/litium 90/3.65=24celler när det är fulladdat, men man kan ha i praktiken 26 celler eftersom 26 celler fullladdade är 92V och så fort man har laddat klart och laddaren slår av så kommer cellerna tillbaka till 3.33V eller ca.80V som systemspänning... jag tog evdrives KIT som exempel! Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-28 11:00:24    Rubrik: Svara med citat

Mjaa det där kitet ser lovande ut! Kitet jag länkade först hade har nästan samma uppsättning så nu ska jag lista ut vilken sida man vågar beställa ifrån haha 72v motorn jag kollade på klarar 200amp kontinuerligt och 400amp i en minut så sålänge jag håller ett vakande öga på hur mycket ampere jag använder och försöker snitta mellan 100-150 ampere så borde detta bli en hyfsad konvertering
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-28 12:16:08    Rubrik: Svara med citat

MrElectric skrev:
Mjaa det där kitet ser lovande ut! Kitet jag länkade först hade har nästan samma uppsättning så nu ska jag lista ut vilken sida man vågar beställa ifrån haha 72v motorn jag kollade på klarar 200amp kontinuerligt och 400amp i en minut så sålänge jag håller ett vakande öga på hur mycket ampere jag använder och försöker snitta mellan 100-150 ampere så borde detta bli en hyfsad konvertering


EvDrives är Alltrax gänget... dem är fantastisk hjälpsamma, det tillkommer tull & moms om man köper från USA... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-28 12:24:18    Rubrik: Svara med citat

Grymt! Då vet jag att man kan lita på dom Smile
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zerous
intresserad


Registreringsdatum: 14 augusti 2013
Inlägg: 30

InläggPostat: 2016-09-28 18:48:31    Rubrik: Svara med citat

Är tanken att du ska koppla det hela via en växellåda?

Jag har ME1003 på en av mina motorcyklar och den varvar kanske 3500 RPM som max, men då får du ingen drag vid denna varvtal. Det är ingen dålig motor, den tål massor.

För att 300kg motorcykel ska upp i 90 km/tim är den drevad 1:5. hur den ska drevas för att få fart på en amazon vet jag inte...

Mitt tips är att gå på högre batterispänning, jag själv köpte leaf celler från en här på forumet på billig peng, och det kan du också. Bly är bra bara om du ska igenom SFRO och dylikt, men som det sagts tidigare det räcker inte så länge.

Med högre batterispänning får du lägre strömuttag och det gör att din räckvid blir längre, samt att motorn inte blir överhettad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-28 23:18:07    Rubrik: Svara med citat

Alright, japp jag ska koppla den till en växellåda, 3500 varv borde bli runt 55-60 på tvåan
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-09-29 11:13:56    Rubrik: Svara med citat

zerous skrev:
Jag har ME1003 på en av mina motorcyklar och den varvar kanske 3500 RPM som max, men då får du ingen drag vid denna varvtal. Det är ingen dålig motor, den tål massor.


Men används den på några bilar med lyckat resultat?

Jag kollade på evalbum.com och hittade många motorcyklar, båtar och en gokart. Men bara tre bilar. Två Suzuki Swift och en Bubbla.
http://www.evalbum.com/4253
http://www.evalbum.com/5029
http://www.evalbum.com/5177

http://www.google.se/search?q=me1003+site:evalbum.com

Som jämförelse finns tusentals bilar med mer klassiska (och tyngre) DC-motorer. Dessa motorer har sämre verkningsgrad, men tål mycket stryk. Så det känns riskfyllt att använda en lätt pannkaksmotor jämfört med en robustare maskin i en bil.

Totalt har Swiftarna rullat mindre än 200mil, och bubblan okänt. Så det fungerar, men antagligen inte klockrent. Alla har kört med bly, vilket skulle kunna vara anledningen till att de inte rullat så långt. Eller så är motorn orsaken. Hade det fungerat klockrent hade ägarna nog med glädje rapporterat tusentals mil.

Hur stor är prisskillnaden till ett BLDC- eller AC-system?
Då finns i alla fall inte risken att bränna borstarna.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-29 12:02:10    Rubrik: Svara med citat

Spännande! Den lilla pannkakan ska ju tåla 200amp konstant så teoretiskt borde den klara av uppgiften att förflytta raggazonen på landsväg allafall, en Amazon vägen 1,1 ton och jag vet inte hur mycket alla delar till förbränningssystemet väger men batteripacket kommer väga ca 60 kg och motorn väger strax under 20kg så bilen kommer troligtvis väga en liten bit under ett ton, kanske runt 8-900kg, det borde teoretiskt vara möjligt, elmotorer är ju ganska starka, denna motor har ett vridmoment på 108nm så det borde funka.
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.33 sekunder att ladda.