Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bygga om en Volvo Amazon med 72volt 400amp system?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-25 22:40:45    Rubrik: Bygga om en Volvo Amazon med 72volt 400amp system? Svara med citat

Hejsan! tänkte bygga om min gamle volvo och Hittade nämligen ett litet 72volts kit här:

http://www.electricmotorsport.com/me1003-emc-rt200-drive-kit-with-motor-controller-throttle-contactor-wire-kit-and-fuse-block.html

och så tänkte jag köra på dom här batterierna:

http://www.batteriexpressen.se/product.html/trojan-t-105-deep-cycle-batteri-6v-225?category_id=243

dom är på 6 volt och 225ah så 11 stycken sådana blir ca 14kwh.

Nu till min lilla fråga, duger det med 72volt? Jag ska ha bilen mest inne i stan och på landsväg så jag tänkte att jag satsar pengarna på batterier och räckvidd istället, eller ska jag satsa på ett kraftigare paket med kortare räckvidd isf? Försöker hålla en hyfsad budget plus att bilen inte kan lasta hur många batterier som helst. mvh
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-26 04:22:36    Rubrik: Svara med citat

Den motorn du länkade till ger en Amazon en marchfart på max 65km/h och en toppfart på kanske 90km/h. Maxeffekten kan du använda under en minut så i praktiken blir det bara en acceleration sedan får du släppa av.
Uppförsbackar kommer gå vääääldigt långsamt.
Är det en epatraktor du skall bygga?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-09-26 06:33:13    Rubrik: Svara med citat

Japp, du behöver något kraftfullare om det inte ska bli en epa-traktor. Typ [url]http://kostov-motors.com/tractionmotors/kostovevmotors(ac-dc)/seriesdcmotorsforelectricvehicles/k9/[/url]

Tycker dessutom att du ska satsa på Li-batterier.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 09:59:09    Rubrik: Svara med citat

Nä det är en bil jag tänkte bygga, bryr mig inte jättemycket om fart så om jag kan glida runt i 70 km/h så är jag nöjd, det är ju trots allt en amazon så vill inte åka så fort i den ändå så tänkte att den får vara långsam så kan jag kräma ut lite räckvidd istället. sätter jag i ett 144 volt system istället är risken att jag inte får plats med batterier som också kan ge räckvidd då Lititumbattrier är lite för dyrt för mig just nu.
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 10:06:44    Rubrik: Svara med citat

om jag bygger ett 144volt system så kan dom här batterierna funka

12 st av dessa blir ca 16kwh
http://www.batteriexpressen.se/product.html/trojan-27tmh-batteri-deep-cycle-12v-115-ah?category_id=243

och detta motorkit

http://www.electricmotorsport.com/ev-parts/motor-drive-kits/dc-series-wound/emc-sm300-me1002-curtis-pmc-1231-motor-drive-kit.html
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-09-26 10:42:47    Rubrik: Svara med citat

Ja, denna motor+motorstyrning skulle nog funka fint. Du borde kunna komma över ett batteripack från en skrotad Leaf billigare än vad dessa blybatterier skulle kosta. Men då behöver du iofs komplettera med BMS också. Bly är hursomhelst att kasta pengar i sjön.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 10:49:43    Rubrik: Svara med citat

Mjaa bly är ju inte bästa direkt men ett 72v pack på 14kw kostar 24.000 och ett på 144v 16kw går på ca 30.000 vilket är extremt mycket billigare än lititum i samma energiinnehåll.

en fråga om 72v systemet har jag också, bilen kommer inte gå så fort men med tanke på att controllern är på 450 ampere så borde väl bilen bli ganska stark och ha hyfsat bottenvrid eller har jag fel?

Volt=hastighet ampere=styrka? eller är detta helt snevridet?
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-09-26 12:36:43    Rubrik: Svara med citat

KÖP INTE BLY! Rena skiten.
För det första kan du räkna med att du bara får ut knappt hälften av kapaciteten p.g.a. Peukerts effekt och laddar du ur dem till mer än 80% klarar de bara några få laddningar innan de pajar, håller man sig till att ladda ur till max 80% kanske de klarar 2-3 hundra laddningar.
I princip helt värdelöst i och med att du kanske kan använda runt 5-6 kWh av ett 14 kWh paket.

Gör istället som andra skrev, köp ett begagnad Leaf-paket eller liknande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-26 13:44:48    Rubrik: Svara med citat

MrElectric skrev:

en fråga om 72v systemet har jag också, bilen kommer inte gå så fort men med tanke på att controllern är på 450 ampere så borde väl bilen bli ganska stark och ha hyfsat bottenvrid eller har jag fel?

Volt=hastighet ampere=styrka? eller är detta helt snevridet?


Du får inte skicka 450A genom motorn eftersom den blir för varm då. Den klarar 21kW i en minut, det är 290A.

Stark och med hyfsat bottenvrid... effekten är det den är, 21kW är för lite i en bil av Amazonens storlek, speciellt med ett par hundra kg batterier som barlast.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 13:57:22    Rubrik: Svara med citat

Alright, då får det bli 144volt.

Men om bly är så dåligt hur kommer det sig att golfbilarna håller? Dessa batterier är ju djupurladdningsbatterier dvs dom ska klara sig ända ner till 20-30% innan dom pajjar
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-26 14:35:18    Rubrik: Svara med citat

MrElectric skrev:
Alright, då får det bli 144volt.

Men om bly är så dåligt hur kommer det sig att golfbilarna håller? Dessa batterier är ju djupurladdningsbatterier dvs dom ska klara sig ända ner till 20-30% innan dom pajjar


GOLF bil man sätter sig i och kör några hundra meter sen ut sparkar bollen och sen in och kör ett par hundra meter, osv... elbil så kör man strecka på några mil, oftast i marschfart... bly är bra för truckar och golfbilar, elbil satsa på gamla Prius NiMh batterier eller li-batterier, priserna är ner på nästan samma nivå som bly, typ 4 såna är en Trojan du hänvisar till:

https://www.ev-power.eu/Discount-Sales/SP-LFP100AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-100Ah-SP-PROMO.html

26 såna är 80V system spänning som skulle kunna fungera mycket bra med elmotor klassad 80V och typ 12-20kW, billiga motorer hittar man i Sverige också:
http://www.etpab.se/
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 15:01:36    Rubrik: Svara med citat

Aa du har fan rätt där, ca 43.000kr blir det för ett 144 volt pack på 14,4kWh vilket är helt okej.

Plus att jag måste komplitera med 45st bms moduler för 1500 :-

Här hittade jag dom.
https://www.ev-power.eu/Battery-Management/Cell-Balancing-Module-3-60V-1-7A.html
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-09-26 15:25:08    Rubrik: Svara med citat

Tror du kan få ett beg Leaf-pack på 24 kWh för 20-25.000, tål att tänkas på...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 15:28:56    Rubrik: Svara med citat

det lät ju inte dåligt! men då måste man köpa tills sig converters osv för leafbatteriet är väl upp emot 400v eller liknande
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-09-26 15:43:51    Rubrik: Svara med citat

Nej, går att ta isär och paketera om till den spänning du behöver.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 15:45:59    Rubrik: Svara med citat

Alright! tack för all info!
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 18:38:37    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
KÖP INTE BLY! Rena skiten.
För det första kan du räkna med att du bara får ut knappt hälften av kapaciteten p.g.a. Peukerts effekt och laddar du ur dem till mer än 80% klarar de bara några få laddningar innan de pajar, håller man sig till att ladda ur till max 80% kanske de klarar 2-3 hundra laddningar.
I princip helt värdelöst i och med att du kanske kan använda runt 5-6 kWh av ett 14 kWh paket.


Jag tror du tänker på vanliga bondbatterier, djupcykelsbatterier ska klara ca 70-80% urladdning

Så på ett 16kw batteri kan du använda ca 13kw
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-26 20:36:53    Rubrik: Svara med citat

MrElectric skrev:

Jag tror du tänker på vanliga bondbatterier, djupcykelsbatterier ska klara ca 70-80% urladdning

Så på ett 16kw batteri kan du använda ca 13kw


Nej. Läs på om Peukerts lag. Om du tömmer t.ex. ett AGM-batteri ner till 80% på den tid som är aktuell här så får du som Johnny J säger ut mindre än hälften av den uppmärkta kapaciteten dvs i ditt fall totalt runt 6kWh eller nånstans mellan 3 och 5 mils räckvidd.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-09-26 20:52:29    Rubrik: Svara med citat

MrElectric skrev:
Johnny J skrev:
KÖP INTE BLY! Rena skiten.
För det första kan du räkna med att du bara får ut knappt hälften av kapaciteten p.g.a. Peukerts effekt och laddar du ur dem till mer än 80% klarar de bara några få laddningar innan de pajar, håller man sig till att ladda ur till max 80% kanske de klarar 2-3 hundra laddningar.
I princip helt värdelöst i och med att du kanske kan använda runt 5-6 kWh av ett 14 kWh paket.


Jag tror du tänker på vanliga bondbatterier, djupcykelsbatterier ska klara ca 70-80% urladdning


Ja det var det jag menade, alltså 80% av laddningen borta, var lite otydlig.

Min första elbil byggde jag med "djupurladdningsbara" blybatterier, pajade efter några få laddningar, då skulle det ändå vara "högkvalitetsbatterier", totalt bortkastade pengar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 51

InläggPostat: 2016-09-26 20:54:41    Rubrik: Svara med citat

I see! Och litium blir inte påverkad på samma sätt som bly?
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.