Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


REX i motorvägsfart och långresor

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 233
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-09-23 18:00:15    Rubrik: REX i motorvägsfart och långresor Svara med citat

Frågor till REX ägare;
Klarar REXen av att köra i 110 km/h när Vespa motorn går in (om inte vad är max hastigheten)?
Hur långt kommer men med 9 literstanken i högsta fart?

Sambon vill inte åka Leafen på långresor p.g.a. de många/långa laddstoppen, funderar på att byta till BMW i3 REX och köra slut på batteri och nästan hela tanken för att minska laddningsstoppen och tid(tanken fylls på 5 minuter).
93% av resorna är ju OK med endast batteri, då kan ju resterande 7% vara OK med blandat el och lite bensin(annars är det bensin hela sträckan). Tesla för dyr och Ampera-e lär ta 1,5 timme att snabbladda.
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2724
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-23 18:30:56    Rubrik: Svara med citat

Kolla även på Ampera. Mycket trevlig bil vill jag mena, med en hyfsat balans mellan el och motor.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1322
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-23 18:36:37    Rubrik: Svara med citat

Den här videon visar kanske det du söker
http://youtu.be/CmCOdHZF91Q
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2016-09-23 18:48:00    Rubrik: Svara med citat

Vem kör en elbil i högsta fart och menar du uppförsbacke, eller nedförsbacke? Wink

Nävars, men min "erfarenhet" är att man kommer ungefär lika långt på en full tank som en full laddning. Fast jag har kört 1800 mil och bara kört upp 13-14 liter bensin, så jag går mest efter räckviddsmätaren men den stämmer faktiskt väldigt bra.

REX:en kan ju ladda 25kW och har du kört Leaf så har du väl rätt vettig koll på skillnaderna i förbrukning vid olika förhållanden så det går ju att räkna på det om man vill. Vid tunga uppförsbackar eller hög fart räcker den inte med, men vet man att man ska REX:a och vill hålla jämn fart kan man ju börja REX:a närsomhelst när batteriet sjunkit under 75%.

Jag har inte kört så mycket motorväg heller, så jag kan inte komma med exakta siffror, kör mest 30-100-vägar häromkring.

Vad räknar du som långkörning? 30 mil, eller 70 mil?
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2724
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-23 18:59:58    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
REX:a och vill hålla jämn fart kan man ju börja REX:a närsomhelst när batteriet sjunkit under 75%.


Bra idé att tömma bensinen innan batteriet! nästan genialiskt! En reservdunk på 5liter och man är alltid i hamn utan problem med "turtellen"
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 233
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-09-24 09:14:17    Rubrik: Svara med citat

Ampera saknar snabbladdning, vill köra mest på el.

Tack för filmklippet visade dock inte när det stabiliserade sig, "bara" att det gick ner från 150-110 km/h(filmklippet stoppade precis när den kom ner till 110). Men om bensinmotorn kan startas med 25% batteri kvar borde det fungera att köra en 5 mil x-tra i 110 km/h.

Långkörning är ca 60 mil och uppåt.
Har kört 30 mil med 24 kW Leafen och det är helt OK.
Men 60 mil är långt i sig och två timmar extra på laddningar(redan räknat bort fika och lunch när man laddar under tiden) vill man helst undvika. Speciellt som man ska hinna med Viking line.
Men om man "fulkör" i3 REX och tankar/laddar samtidigt vid stoppen blir det endast 1 xtra stopp(normalt tar vi 3 raster/förarbyten med etanol Saaben). Räknat på uppgifter från Norskt forum om energi åtgången vid olika hastigheter blir det 4 laddstopp och det går åt ca 15 liter bensin. Så 30 minuter extra känns som helt OK.
Ett plus är att ha bensinmotorn som reserv i de finska skogarna med långt mellan laddstolparna.

Lite av I-landsproblem, men skulle gärna köra med elbil till Finland istället för etanol Saaben(lite svårt att få tag på etanol i Finland om man inte vill köra på "moonshine") Very Happy
Hade helst kört Tesla men ekonomin tillåter inte det.
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2016-09-24 17:50:53    Rubrik: Svara med citat

Är det en ny i3:a med den längre räckvidden du har kikat på då? Några 30 mil på REX och motorvägsfart kan jag inte lova med den "gamla" i3:an jag har. 20-25 är mer rimligt. Snålkör man kanske det går längre.

Nu är det ju det där med laddning kontra körtid också, är det värt att dra ur batteriet snabbare i 110 eller är det bättre att glida med lastbilarna i 90-100?
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2724
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-24 18:24:41    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Nu är det ju det där med laddning kontra körtid också, är det värt att dra ur batteriet snabbare i 110 eller är det bättre att glida med lastbilarna i 90-100?


Olika! Har man en liten tjej i baksätet som säger saker så kan det vara poäng på att hålla sina 120km/h enligt GPS och klappa kossan och prova skånska ostar medan bilen laddar lite längre istället.

Det är alltså bra att veta räckvidd inklusive laddtid/tanktid i alla farter och väder inte bara det som ger kortast tid från A till B love Mr. Green


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 233
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-09-25 11:38:54    Rubrik: Svara med citat

När jag tittar på körning med elbil så är lite lägre fart att föredra jämfört med många laddstopp om laddstationerna finns inom lagom avstånd. Där känns det som att en REX kommer till sin fördel, man en ren elbil med batteri på minst 40 kW och snabbladdning på ca 100KW skulle man uppnå samma sak. Idag med de flesta bilarna begränsade till 50 kW och de flesta snabbladdare begränsade till 40-50 kW, då känns REXen som ett bra alternativ idag.
Resa för oss till Stockholm blir 40 mil på 80-100 vägar(roligare att köra) och 25 mil på 110 vägar. Bäst användning av vespamotorn får man faktiskt på 80-100 vägarna enligt excelarket.

Har tittat både på 60Ah och 94Ah REX, ingen större skillnad på långresor men vid de dagliga resorna skulle en elbil med 30kW fungera bättre. Inte ovanligt med 15 mils resor utan tillgång till snabbladdare och en sambo som inte vill köra i 70 på 100 vägar då är det kämpigt med en 24 kW Leaf.

Som för många andra så har vår andra bil(elbilen) blivit första bil för att den är så mycket skönare och roligare att köra med.
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 794

InläggPostat: 2016-09-25 14:02:12    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Inte ovanligt med 15 mils resor utan tillgång till snabbladdare och en sambo som inte vill köra i 70 på 100 vägar då är det kämpigt med en 24 kW Leaf.


Håller med om att 24kW skulle blivit lite klent på motorvägarna, som tur är har iallafall min Leaf en motor på 80kW... eller du kanske menade kWh. Laughing

Sorry, kunde inte låta bli. Embarassed
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mephisto
intresserad


Registreringsdatum: 05 augusti 2014
Inlägg: 32
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2016-09-26 07:16:28    Rubrik: Svara med citat

Kör man 110 km/h klarar REX att hålla laddningen. Vill man köra fortare så kör man igång REX manuellt under 75%.

I 110 km/h kommer man närmare 25 mil totalt.
I 120-125 km/h kommer man 20 mil totalt.

Det är inte så jobbigt att tanka på långresor och i3:an är förvånansvärt tyst och behaglig i motorvägsfart.

Kommer ihåg att jag låg i maxfart 150 km/h ett tag och det funkar också fint.
_________________
fd BMW i3 REX
Fixa hemmaladdning innan nästa elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1844
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2016-09-26 07:28:47    Rubrik: Svara med citat

Så REX motorn ger 25kW när den är igång? Det skall ju utan problem gå fint att köra i 110km/h då. Hallandsåsen kanske blir lite värre men antar att bilen buffrar lite energi i batteriet för uppförsbackar osv också..

Hur långt tar man sig på batteriet i BMW i3? Fanns det 2 olika storlekar nu?

Jag börjar se mig om efter ny tjänstebil och en ersättare till min leasing leaf.. Har inte en aning om vad jag skall gå på än..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 233
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-09-26 08:45:24    Rubrik: Svara med citat

OK om man kommer ca 25 mil i 110 km/h är ju all "räckviddsångest" bortblåst och vi brukar aldrig köra längre etapper än 20 mil innan kaffe suget slår till samt andra behov. Med det nya större batteriet borde man klara att köra ca 30 mil.

Hittade Youtube klipp med amerikanare med REX som kört på bara bensin i ett par dagar i 110-120 km/h utan problem utom vid branta stigningar när bilen "bara" orkade med 100 km/h.
Verkar som att BMW 13 REXen kan fungera som en fattigmans Tesla, kanske inte så fattig då det ändå handlar om ca 330-430 kkr.

Alternativt vänta ett år till när Opels Ampera-e kommer(i Norge kan man redan boka sig en och planerad leverans lär vara augusti 2017). Har sett att med samma kör mönster som REXen så blir laddnings intervallet mellan 10-75%, då lär man få i ganska mycket på 30 minuter.
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2724
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-26 09:35:55    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:

Alternativt vänta ett år till när Opels Ampera-e kommer(i Norge kan man redan boka sig en och planerad leverans lär vara augusti 2017). Har sett att med samma kör mönster som REXen så blir laddnings intervallet mellan 10-75%, då lär man få i ganska mycket på 30 minuter.


Om den klarar av att ta emot juicen från laddaren. En Leaf30 gör ju inte det tyvärr. Den verkar överhetta och slår ifrån. Har du en 30 och kan bekräfta? Om man då klämmer in celler med ännu mer energitäthet så borde värmen komma ännu fortare.

I3-33 kanske också överhettar batterierna vid långfärd?


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-09-26 19:52:32    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att nyare batterier med högre energitäthet kan ta emot och avge energi med mindre värmeutveckling i form av effektförlust.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1322
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-26 20:24:33    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Om den klarar av att ta emot juicen från laddaren. En Leaf30 gör ju inte det tyvärr. Den verkar överhetta och slår ifrån. Har du en 30 och kan bekräfta? Om man då klämmer in celler med ännu mer energitäthet så borde värmen komma ännu fortare.

I3-33 kanske också överhettar batterierna vid långfärd?


Rätta mig om jag har fel, men har inte I3 ett aktivt kylsystem för batterierna?
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1082

InläggPostat: 2016-09-26 21:01:33    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Henke2 skrev:

Om den klarar av att ta emot juicen från laddaren. En Leaf30 gör ju inte det tyvärr. Den verkar överhetta och slår ifrån. Har du en 30 och kan bekräfta? Om man då klämmer in celler med ännu mer energitäthet så borde värmen komma ännu fortare.

I3-33 kanske också överhettar batterierna vid långfärd?


Rätta mig om jag har fel, men har inte I3 ett aktivt kylsystem för batterierna?


1min 50 sek

https://m.youtube.com/watch?v=YZ9UpLkVJlo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2724
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-27 04:04:38    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Jag tror att nyare batterier med högre energitäthet kan ta emot och avge energi med mindre värmeutveckling i form av effektförlust.


Jag tror tvärt om Smile Så är det med celler jag använder inom RC-hobby att vill man packa in fler milliampere så sjunker strömtåligheten.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2724
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-27 04:07:47    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Henke2 skrev:

Om den klarar av att ta emot juicen från laddaren. En Leaf30 gör ju inte det tyvärr. Den verkar överhetta och slår ifrån. Har du en 30 och kan bekräfta? Om man då klämmer in celler med ännu mer energitäthet så borde värmen komma ännu fortare.

I3-33 kanske också överhettar batterierna vid långfärd?


Rätta mig om jag har fel, men har inte I3 ett aktivt kylsystem för batterierna?


Ingen aning, men att ett klimatsystem för batterierna behövs är klart. Om Ampera-e har ett sådant som fungerar vet jag inte heller.

Att provköra elbil är en ganska omständig process eftersom i BMW's fall bara vissa handlare har bilarna
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1844
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2016-09-27 11:16:49    Rubrik: Svara med citat

Leaf bifogade en länk ovan till Youtube. Där visas att BMW i3 har temperaturreglering av batteriet (både kyla och värme).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.