Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


2 st Clio Electrique -97 säljes

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
clundqvi
intresserad


Registreringsdatum: 15 december 2013
Inlägg: 12

InläggPostat: 2016-09-22 14:06:30    Rubrik: 2 st Clio Electrique -97 säljes Svara med citat

2 st fungerande, besiktigade El Clio säljes.

32 batterier är riktigt bra och 6 lite mindre bra.
Den ena laddar till runt 85 Ah, den andra c:a 60 Ah med nuvarande batterifördelning.
MultiVoltmeter för övervakning av alla batterier i båda bilarna (se bild nedan). Mycket enkelt att t ex se om något batteri tar slut före de andra.
Värmare fungerar i båda.
Bilarna är sågade, se länk.
En har sommardäck på alufälg och dubbdäck för vintern. Den andra har nästan nya nokian dubbfria. En extra UCL finns.
Länk http://elbil.forum24.se/elbil-about4568.html till presentation här på forumet. Som man kan läsa sig till här på forumet så behöver dessa bilar lite förståelse och händighet men får dom det och används ofta så fungerar dom utmärkt.


Lägg ett bud! Säljer gärna båda samtidigt, man bör ha 2, många har det. Pris baserat på kostnad per batteri skulle kunna vara en idé har jag sett på andra annonser.
Kan leverera med trailer om utanför stockholm.

Kontakt via mail till elbil@l7t.se



_________________
Claes Lundqvist
Sollentuna
BMW i3 !!
Peugeot 206CC 2.0
Peugeot 807 3.0
Mini Cooper Countryman
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Salusa
Passiv


Registreringsdatum: 28 september 2016
Inlägg: 2
Ort: Värmdö

InläggPostat: 2016-10-05 05:12:22    Rubrik: Multivoltmeter Svara med citat

Hej!
Jag såg att du hade byggt en multivoltmeter för att övervaka batterierna - trevligt. I min bil så har tyvärr en av Paktrkr remote enheterna lagt av och det känns naket att åka omkring utan att bevaka batterierna. Efter vad jag förstått så går det inte att få tag i nya enheter så jag undrar om du kan dela med dig av hur du har gjort o vilka komponenter du använt?

MVH
Anders
_________________
Blå Clio
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2016-10-05 07:02:49    Rubrik: Svara med citat

Jag läste här: http://www.evalbum.com/3809

Citat:
One PakTrakkr module failed, and since there is no replacement available I am working on a replacement based on the Arduino micro-controller architecture.


Där finns även hans e-post adress - du kan testa att skriva till honom, det blir kanske lättare att ersätta en remote än att bygga helt nytt BMS.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-05 10:02:44    Rubrik: Svara med citat

Jag har ju också byggt ersättare, vilket jag skrivit om på forumet. Och mina ersättare fungerar redan.

Jag tycker generellt att PakTrakr-systemet inte är bra konstruerat, dels genomgående, och speciellt några detaljer. En detalj är strömförsörjningen. Den orsakar obalans i batteripacket eftersom att den endast försörjs av de två nedre blocken i raden av upp till 8 block. I min bil var det dessa två block per rad som fick dåliga celler. D.v.s 6 block av 19 i batteripacket blev dåliga, antagligen till stor del på grund av att PakTrakr.

En enkel lösning är att konstruera in en DC/DC som försörjs av hela raden av block, så orsakas inte någon obalans.

Jag gjorde mina prototyper på experimentkort, men om det finns en marknad skulle jag ju kunna beställa riktiga kort och sälja till de som är intresserade.
http://elbil.forum24.se/elbil-post-39834.html#39834
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
clundqvi
intresserad


Registreringsdatum: 15 december 2013
Inlägg: 12

InläggPostat: 2016-10-05 13:05:58    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Här kommer en snabb version.

De små voltmetrarna har jag köpt på ebay från kina

http://www.ebay.com/itm/Mini-0-28-DC-Digital-Volt-Meter-Panel-Mount-LED-Voltage-2-50-30V-12V-Red-Blue-/161782911043?var=&hash=item25ab035043:m:mCN_Yqz7ygrA9MczA6OSV8g

0-10 eller 30V för mätning av ett block och 200V för mätning av hela packen.

Lite beroende på maxspänning så har de 2 eller 3 kablar dvs ibland finns det en egen kabel för drivspänning. I vårt fall är det bara bra att driva voltmetern med mätspänningen eftersom det finns hur mycket energi som helst och voltmetern brukar slockna när spänningen når under 3V. Det blir då väldigt tydligt vilket batteri som tagit slut.

Just denna säljare har jag ingen erfarenhet av. Det finns många som säljer och jag har köpt av ett par olika och det har fungerat varje gång.

Som kabel har jag senast använt en vanlig 25 polig print kabel med DSUB kontakter av tillräcklig längd. Kabel med en hona och en hane. Tidigare använde jag CAT5 data kabel men det var mycket krångligare. Nu är ju dsuben redan ansluten till alla kablar och det är skönt att slippa löda.
Kabeln har jag klippt itu i längd så att kontakterna hamnade under passagerarstolen dvs kanske en 50-60 cm från hankontakten. Kablarna på den ena delen av itu klippta kabeln har jag lött ihop med alla voltmetrar och den andra har jag lött på kabelöglor för att fästa på batterierna.
Många lödningar blir det men det är ju inte svårt utan tar bara tid och tålamod.
Förutom i ändarna på hela packen så använder man ju en kabeltråd för plus på en voltmeter och samma tråd för minus på nästa. Så det blir en del ihoplödande av 3 kablar. Viktigt att hålla koll på ordningen av + och - poler när man byter rad.


Genom att använda dsub-kontakter så kan man enkelt koppla bort voltmetern och bryta strömmen till batterierna. Viktigt är att sätta honan på batterisidan av kabeln annars har man spänning på stiften på hanen och då kan jag av egen erfarenhet säga att det lätt blir kortis och börjar brinna när stiften kommer åt något som leder ström.

Själva hållaren av alla voltmetrar är en träbit som jag fräst ur så att voltmetrarna kom ner i nivå. På mitten bilden ser man urfräsningen på biten som ligger på bordet till vänster. Limmade fast voltmetrarna med smältlim så att det går lätt att få loss och byta om det skulle behövas.
Som fram och baksida har jag använd en bit akrylplast som jag hade liggande.

Som hållare för voltmetern vid mittkonsolen så har jag använt 2 vinkeljärn och i själva voltmetern så har jag lagt in några starka magneter. På så sätt kan jag enkelt ta bort den och placera den under passagerarstolen när bilen parkeras och man inte vill att den ska väcka uppmärksamhet.







_________________
Claes Lundqvist
Sollentuna
BMW i3 !!
Peugeot 206CC 2.0
Peugeot 807 3.0
Mini Cooper Countryman
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
clundqvi
intresserad


Registreringsdatum: 15 december 2013
Inlägg: 12

InläggPostat: 2016-12-21 12:48:47    Rubrik: En bil kvar Svara med citat

Hej,


Nu har jag en bil kvar till försäljning. Eftersom den jag sålt såldes utan batterier så har jag rätt många riktigt bra batterier kvar till den som finns kvar. En extra UCL och alltså gott om extrabatterier om man vill ha det.

Hör av dig om du är intresserad!
Gärna via mail till elbil@l7t.se


Med vänlig hälsning,
Claes
_________________
Claes Lundqvist
Sollentuna
BMW i3 !!
Peugeot 206CC 2.0
Peugeot 807 3.0
Mini Cooper Countryman
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
clundqvi
intresserad


Registreringsdatum: 15 december 2013
Inlägg: 12

InläggPostat: 2017-03-26 11:33:38    Rubrik: Alla bildar sålda. Batterier finns Svara med citat

Hej,

Nu är den andra elbilen såld.

Har batterier kvar.

Behöver du är det bara att höra av sig!


Claes
_________________
Claes Lundqvist
Sollentuna
BMW i3 !!
Peugeot 206CC 2.0
Peugeot 807 3.0
Mini Cooper Countryman
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
clundqvi
intresserad


Registreringsdatum: 15 december 2013
Inlägg: 12

InläggPostat: 2017-08-21 04:49:54    Rubrik: Dåliga batterier Svara med citat

Nu har jag bara dåliga batterier kvar. Åker till återvinningen senare i veckan om ingen är intresserad.
_________________
Claes Lundqvist
Sollentuna
BMW i3 !!
Peugeot 206CC 2.0
Peugeot 807 3.0
Mini Cooper Countryman
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ElGato
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 oktober 2017
Inlägg: 5

InläggPostat: 2017-10-05 12:05:18    Rubrik: Re: Dåliga batterier Svara med citat

clundqvi skrev:
Nu har jag bara dåliga batterier kvar. Åker till återvinningen senare i veckan om ingen är intresserad.


Har dom hamnat på återvinningen eller finns dom kvar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
clundqvi
intresserad


Registreringsdatum: 15 december 2013
Inlägg: 12

InläggPostat: 2017-10-06 05:36:35    Rubrik: Svara med citat

Japp dom är på återvinningen. Väntade ett antal veckor extra men till sist så åkte dom. tyvärr. Hoppas du hittar!
_________________
Claes Lundqvist
Sollentuna
BMW i3 !!
Peugeot 206CC 2.0
Peugeot 807 3.0
Mini Cooper Countryman
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.