Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hypermiling

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2016-09-16 06:00:41    Rubrik: Hypermiling Svara med citat

Hej,
läste en intressant diskussion på teslaclubswedens forum:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=28&t=5788
Det är några där som kommit ner i förvånansvärt låga förbrukningssiffror genom att använda push & glide teknik (vilket jag trodde bara funkade på ICE).
Dvs dom kör upp en bit över hastigheten dom tänkt hålla, lägger i neutral och rullar till typ 10km/h under tänkt hastighet och gasar sedan upp över denna igen.

Nån som testat detta med en Leaf? Man kan lägga i N under körning (testade igår), men kan det vara skadligt på nåt sätt? Största risken känns som att man kan råka lägga i backen om man råkar fippla till det...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-09-16 09:36:32    Rubrik: Svara med citat

Verkar ju väldigt märkligt. Särskilt med tanke på att induktionsmotorn ska ha hög verkningsgrad vid låg last (farthållare), till skillnad mot PMSM.

Hur mycket förbrukar bilen med 73km/h på farthållaren?

123Wh/km låter ju fantastiskt lågt för en så pass tung bil.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-16 10:12:31    Rubrik: Svara med citat

Jag frirullar Leafen ganska ofta, en "ovana" från är jag hypermilade mina bensinbilar. Den lämpar sig väldigt bra för det, det är ingen risk att få i backen, det bara piper om man försöker över en viss hastighet typ några km/h.

"Ingreppet" alltså drivning/regenerering är också väldigt mjukt, ofta frirullar jag fram ganska nära korsningar och där rycker jag två gånger så att B går i, och den tar cirka två sekunder på sig att uppnå full styrka.

Tillämpar detta i nerförslut där farthållaren annars ligger och smågasar samt när det är stegvisa fartsänkningar 90-70-50 med långa avstånd mellan sänkningarna.

Inbillar mig inte att jag sparar någon enda Wh på detta, det är enbart av bekvämlighetsskäl, att slippa sitta och nolldosera med foten.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-09-16 10:14:48    Rubrik: Svara med citat

Är det verklig förbrukning, eller färddatorns siffror?

Kanske är det så enkelt att det är färddatorn som blir lurad vid push & glide?

Jag har noterat att förbrukningsmätaren visar noll under vissa omständigheter när man t.ex. rullat en bit och sedan accelererar.
Precis i början av accelerationen så visar den noll.
Om detta inte är med i beräkningen så borde det ju bli lägre snitt?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-16 10:27:59    Rubrik: Svara med citat

Förbrukningsmätaren på Leaf ser ut att visa noll eftersom den inte visar negativa värden.

Om du regenererat 50Wh och förbrukat 25Wh de senaste hundra(?) metrarna så visar förbrukningsmätaren noll. När balansen regenererat/förbrukat sedan blir över noll igen då vaknar mätaren till liv.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1598

InläggPostat: 2016-09-16 11:43:57    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Förbrukningsmätaren på Leaf ser ut att visa noll eftersom den inte visar negativa värden.

Om du regenererat 50Wh och förbrukat 25Wh de senaste hundra(?) metrarna så visar förbrukningsmätaren noll. När balansen regenererat/förbrukat sedan blir över noll igen då vaknar mätaren till liv.


Japp! Men på nyare leaf så saknas den "funktionen"
Nyare visar förbrukningen direkt, fast man genererat precis.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 98
Ort: Söråker

InläggPostat: 2016-09-16 15:14:15    Rubrik: Svara med citat

Brukar ibland rulla på N vilket funkar fint, men vet någon varför man inte får bogsera Leafen om man nu kan rulla på neutralen i 110km/h? De kanske menar att man inte har den igång?
_________________
Leaf 1-års leasing
Såld: JapanLeaf -13
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-16 15:29:21    Rubrik: Svara med citat

Om man bogserar har man ju så klart i B, så att man får lite batteriladdning samtidigt Razz

Skämt åsido, eftersom elmotorn snurrar hela tiden kanske det kan bli lite inducerade strömmar om kontrollern är avslagen, strömmar som kan skada nånting?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2016-09-16 18:05:37    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Verkar ju väldigt märkligt. Särskilt med tanke på att induktionsmotorn ska ha hög verkningsgrad vid låg last (farthållare), till skillnad mot PMSM.

Hur mycket förbrukar bilen med 73km/h på farthållaren?

123Wh/km låter ju fantastiskt lågt för en så pass tung bil.


Du har snarare hög verkningsgrad om du accelererar hårt, enligt de grafer jag sett för Nissan Leaf. Jag har inga länkar dock.

123Wh/km är inte särskilt lågt. Det är inga problem att framföra bilen med de siffrorna.. Jag brukar ligga på 1,3Kwh/mil till o från jobbet då kör jag visserligen ekonomiskt och ligger inte över 100 på hastighetsmätaren.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-16 18:58:55    Rubrik: Svara med citat

http://www.electricvehiclewiki.com/Drivetrain
http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/e_powertrain.html

Man når en väldigt hög verkningsgrad redan vid 30Nm och 5000rpm vilket motsvarar 70km jämn fart om min huvudräkning inte sviker.

Så i farter lägre än 70km/h kan det löna sig med pulse&glide, detta visas ju ganska väl av NEDC-förbrukningen som liknar en extrem form av just pulse&glide, med väldigt låg snitthastighet.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2016-09-16 19:08:01    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
bjn skrev:
Verkar ju väldigt märkligt. Särskilt med tanke på att induktionsmotorn ska ha hög verkningsgrad vid låg last (farthållare), till skillnad mot PMSM.

Hur mycket förbrukar bilen med 73km/h på farthållaren?

123Wh/km låter ju fantastiskt lågt för en så pass tung bil.


Du har snarare hög verkningsgrad om du accelererar hårt, enligt de grafer jag sett för Nissan Leaf. Jag har inga länkar dock.

123Wh/km är inte särskilt lågt. Det är inga problem att framföra bilen med de siffrorna.. Jag brukar ligga på 1,3Kwh/mil till o från jobbet då kör jag visserligen ekonomiskt och ligger inte över 100 på hastighetsmätaren.

Nu gällde ju dessa siffror en Model S...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2016-09-16 21:34:20    Rubrik: Svara med citat

Ah.. läste för fort då. Antog att det handlade om en Leaf i och med att du skrev i Leaf tråden Smile Ja då är det ju bra siffror då en Tesla drar mer Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.15 sekunder att ladda.