Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


AC konvertering?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-12-29 16:08:37    Rubrik: AC konvertering? Svara med citat

Är det någon här som kör en AC bil?

Jag har tänkt att konvertera en bil när jag får tid (ork) till drift av en vanlig 3-fasmotor som ska frekvensstyras.
Jag har börjat leta efter delar och idéer så det kommer nog bli av.

Mitt största dilemma är batterierna och laddning men det ska jag inte börja fundera på förren jag har alla delar och en bil.
Vet att det kommer krävas ett batteripack på runt 600V.

Jag brukar kolla på http://evalbum.austinev.org/1149 och http://evalbum.austinev.org/1080 för inspiration.

Dessa är dom enda hemmabyggda (med standard industri grejor) som jag hittar på evalbum.

Någon som håller på med något AC-projekt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-12-29 17:10:22    Rubrik: Svara med citat

Vi håller på....

Det mesta är levererat och montering pågår.
Mer kommer senare Wink




Ps, visst är det trevligt att mecka med endast nya grejor, man blir inte skitig om fingrarna!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-12-29 19:49:07    Rubrik: Svara med citat

Men hallå där mrTopsecret, det minskade ju inte nyfikenheten.... Exclamation
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-12-29 20:10:52    Rubrik: Svara med citat

Ni kan få grunna på det här så länge:

Vikt mindre än 1500kg
Räckvidd inte testad ännu, målet är 400km
Toppfart ca 125-130km/h
Välkänd bil som bas... (inte Clio)
Motor 22kW 3fas industristandard, 40kw vid acceleration.
Hybridgenerator 7,5kW
Budget under 80000kr för konverteringen.

Prototyp nr2 påbörjas inom kort.

Jomenvisst! den har aircondition kvar!
De byggs inte i min verkstad så det hjälper inte att titta in genom fönstren...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ronny
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 december 2007
Inlägg: 10

InläggPostat: 2007-12-29 21:12:48    Rubrik: Svara med citat

Nu är du taskig Julle, jag vill veta mer, mycket mer annars kanske jag skickar efter "Balkan Boys". Jag bor ju inte så lång från dig så jag kanske följer med dom och gör hem(skt)besök. Cool

Det låter som nåt jag skulle kunna sätta in i min TGB 11. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-12-30 02:33:48    Rubrik: Svara med citat

Många Volt lämpligast med Lithiumbatterier (cellspänning 3,5 V), 170 seriekopplade celler blir ca 600 V.
Li-typ som klarar höga strömuttag och många cykler föredras. Priser per kWh från ca 5000 SEK.
En variant är att ha en effektiv switchad spänningsomvandlare från tex en systemspänning på 120 V till 600 V.
Dock dyrt, känsligt och oprövat.
Radikalt vore att svarva till en mekaniskt roterande 3-fasig kopparväxelriktare (MVR). Från tex DC 220 V till AC 150 V sinusvåg via en kondensatorbank. Fotpådraget reglerar hastigen på en liten DC motor som vidare styr rotationshastigen på MVRen som så även utgör en frekvensstyrning (tex 5 - 200 Hz). Skulle fungera även om så blixten drog rätt genom huven eller en EMK-puls (från en A-bömb) briserade i handskfacket... Programerbar avancerad datorstyrningscentral...-glöm det, här pratas det superenkel, superbillig "Flinta"funktion. Vikt blyga 2-kilot!
(Bly)laddare kan snickras ihop enkelt av en (eller flera) ringkärnetrafo, likriktare, automatsäkring, kontaktor, strömvred och timer. För Li tillkommer en diger mängd cellövervakningsutrustning.
Om batteripaketets spänning väljs till 220 V blir det smidigare/billigare att finna trafos (ofta 230 på en lindning).
Alt, välj DC 440 V och ta laddning från två seriekopplade 230 trafos.
Vad jag förstår behöver en ordinär 3-fasmotor som skall frekvensstyras (hög effekt även på låga varvtal) en extra forcerad kylning (utöver ev ordinarie axelfläkt) för att inte överhettas!
Biltema, art nr 25-831, pris 179 SEK, 12 V, 3 A, 2800 L/m.
http://www.biltema.se/
Bilen som skall konverteras bör vidare inte vara yngre än -96 då det var då "Helhetsgodkännandet" infördes, inte ett enda ingrepp godkäns på Bilprovningen utan intyg från Agentur/Tillverkare! Kanske det också först skall undersökas om det finns en högsta tilllåten spänningsnivå (på min tid - 80-talet - anfördes en maxgräns om ca 120 V, som refererades till i trucksammanhang)!?


Senast ändrad av Anders den 2007-12-31 02:55:17, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-12-30 11:22:03    Rubrik: Svara med citat

Det blir dock svårt att hitta en AC 150V motor? Tror att även om man gör en egen omriktare så behöver man komma upp i en batteri-spänning på 340V för att kunna köra med en standard 230V 3-fas motor.
Det verkar besväligt att göra en omriktare själv, med osäker funktion och (dålig?) verkningsgrad. En frekvensomformare är dyr, men jag tror det är värt det.

En frekvensstyrd motor som ligger på konstant låga varvtal behöver oftast extern kylfläkt. Jag tror inte det blir ett problem i en bil då man kan leda in luft till motorn.
Däremot vet jag inte hur motorn kommer att bete sig vid drift över de normala 50Hz. Jag räknar med att det krävs runt 120Hz för att nå top-hastighet. Förmodligen så blir det lite varmare även då, med så kan man ju även få lite kylluft gratis.

En extern motorfläkt vid låga varvtal så räcker det med någon standard datafläkt.

Det borde inte vara några problem med spänningsnivån, så länge installationerna görs enl starkströmsföreskrifterna. Och det ligger ju i allra högsta grad i ens eget intresse.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Gäst





InläggPostat: 2007-12-30 15:25:13    Rubrik: Svara med citat

Annars finns det väl företag som kan linda om motorer till den spänning man vill ha.
Till överst på sidan
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-12-30 16:01:21    Rubrik: Svara med citat

Ja allt går att ordna, men till vilken kostnad?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-12-30 16:27:38    Rubrik: Svara med citat

Kolla med http://www.etpab.se/ de har allt som behövs.
Det är dock inte industristandard, så priserna är därefter men ganska överkomliga ändå.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ronny
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 december 2007
Inlägg: 10

InläggPostat: 2007-12-30 16:29:43    Rubrik: Svara med citat

Annars är det faktiskt inte så fruktansvärt svårt att linda om motorer själv. En svarv, ett räkneverk för antal varv, några bitar plyfa att göra lindningsbobiner av och resten köper man på en lindarverkstad. Lufthärdande lack finns också om man inte har tillgång till ugn när man ska "baka" lindningarna. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Voltman
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2007
Inlägg: 22

InläggPostat: 2008-02-20 20:17:35    Rubrik: Re: AC konvertering? Svara med citat

Hernik skrev:
Är det någon här som kör en AC bil?

Jag har tänkt att konvertera en bil när jag får tid (ork) till drift av en vanlig 3-fasmotor som ska frekvensstyras.
Jag har börjat leta efter delar och idéer så det kommer nog bli av.

Mitt största dilemma är batterierna och laddning men det ska jag inte börja fundera på förren jag har alla delar och en bil.
Vet att det kommer krävas ett batteripack på runt 600V.

Jag brukar kolla på http://evalbum.austinev.org/1149 och http://evalbum.austinev.org/1080 för inspiration.

Dessa är dom enda hemmabyggda (med standard industri grejor) som jag hittar på evalbum.

Någon som håller på med något AC-projekt?


Hej jag hade tänkt att göra en Ac konvertering, letar efter grejer här i sverige men är lite svårt att hitta en en styrenhet som regenererar ström när man motorbromsar. Vet du någe kanske?
_________________
Gör eller gör inte, finns inget som heter försöka!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-02-20 20:44:05    Rubrik: Svara med citat

Alla frekvensomriktare har regenerering... jag har bara hittat ett undantag och det var en pytteliten omriktare som är till för fläktdrift.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Voltman
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2007
Inlägg: 22

InläggPostat: 2008-02-21 20:11:58    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Alla frekvensomriktare har regenerering... jag har bara hittat ett undantag och det var en pytteliten omriktare som är till för fläktdrift.


Är inte så kunnig på detta, vet inte riktigt vad ni menar med frekvensomriktare lr vad alla saker den kan, Antar att den ärndra frekvens från lik till växelström ?
Men allså kan man använda en sådan med 3 fas motor och köra motorn med gaspedal i en bil och även regenerer motorbroms ström?

vore intressant om d gick att hitta någe sådan grej i sverige,
Såg att någon annvänt "Danfoss FC 302" såg stor och klumpig ut men verkar fungera rätt bra. men vet inte inte riktigt hur det görs.
Går det inte att regenerera med DC motor lika så?
_________________
Gör eller gör inte, finns inget som heter försöka!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-03-05 00:09:54    Rubrik: Svara med citat

Voltman skrev:
Julle skrev:
Alla frekvensomriktare har regenerering... jag har bara hittat ett undantag och det var en pytteliten omriktare som är till för fläktdrift.


Är inte så kunnig på detta, vet inte riktigt vad ni menar med frekvensomriktare lr vad alla saker den kan, Antar att den ärndra frekvens från lik till växelström ?
Men allså kan man använda en sådan med 3 fas motor och köra motorn med gaspedal i en bil och även regenerer motorbroms ström?
vore intressant om d gick att hitta någe sådan grej i sverige, Såg att någon annvänt "Danfoss FC 302" såg stor och klumpig ut men verkar fungera rätt bra.

Det är korrekt uppfattat. En frekvensomriktare omvandlar normalt sett 50Hz AC till likström, och sedan likströmmen tillbara till AC med justerbar spänning och frekvens. I elbilssammanhang hoppar man bara över det första steget och tar man likströmmen direkt från batterierna. En del är visst lite extra finurliga och använder den inbyggda AC till DC konverteringen i frekvensomriktaren som laddare för elbilens batterier.
Det finns många olika tillverkare av frekvensomriktare, Danfoss är en. ABB är en annan.
Frekvensomriktare används till att styra motorer i alla möjliga sammanhang i industrin. Det är definitivt inget problem att få tag på en frekvensomriktare i Sverige.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-03-05 19:02:24    Rubrik: Svara med citat

[quote="Nikon"]
Voltman skrev:
Julle skrev:
Alla frekvensomriktare har regenerering... jag har bara hittat ett undantag och det var en pytteliten omriktare som är till för fläktdrift.


Är inte så kunnig på detta, vet inte riktigt vad ni menar med frekvensomriktare lr vad alla saker den kan, Antar att den ärndra frekvens från lik till växelström ?
Men allså kan man använda en sådan med 3 fas motor och köra motorn med gaspedal i en bil och även regenerer motorbroms ström?
vore intressant om d gick att hitta någe sådan grej i sverige, Såg att någon annvänt "Danfoss FC 302" såg stor och klumpig ut men verkar fungera rätt bra.

Det är korrekt uppfattat. En frekvensomriktare omvandlar normalt sett 50Hz AC till likström, och sedan likströmmen tillbara till AC med justerbar spänning och frekvens. I elbilssammanhang hoppar man bara över det första steget och tar man likströmmen direkt från batterierna. En del är visst lite extra finurliga och använder den inbyggda AC till DC konverteringen i frekvensomriktaren som laddare för elbilens batterier.
Det finns många olika tillverkare av frekvensomriktare, Danfoss är en. ABB är en annan.
Frekvensomriktare används till att styra motorer i alla möjliga sammanhang i industrin. Det är definitivt inget problem att få tag på en frekvensomriktare i Sverige.[/quote

Du detta låter väldigt intressant, tack för den fina förklaringen.

Har kollat in denna danfoss hittade en som konverterat sin bil med en sådan. rätt avancerad model, nackdelen var att den är säkert fruktansvärt dyr( bara ett antagande) Plus att den var aldeles för stor och tung.
Finns det inte mindre styrningar lättare som klarar 30 kw liknande?
Vad man nu behöver?.. . 25-30kw, lr är det för mycket om man ska ha i en 1600kg bil.
Till överst på sidan
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-05 20:19:20    Rubrik: Svara med citat

Jag kan köpa XXX-serien till bra priser, då går det enkelt att få till laddning också, dvs det behövs ingen separat laddare.

Prisexempel 18,5kW (37kW under 1 minut) kostar caXXXkr inkl. moms.
Det är mycket prisvärt för en vektorstyrd frekvensomriktare med inbyggd PLC.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!


Senast ändrad av Julle den 2009-06-09 13:17:29, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-03-05 22:13:41    Rubrik: Svara med citat

Det låter inte så billigt, ska kolla på min offert tills imorn. Den var iof omomsad så det kanske landar på samma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-03-10 20:48:26    Rubrik: Svara med citat

Nej, det var inget dåligt pris. Min offert var +moms galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-11 09:10:45    Rubrik: Svara med citat

Det är väldigt viktigt med stor förmåga till överlast, de enkla omriktarna till fläktar och pumpar har riktigt usel prestanda vid låga farter och fungerar inte att ha i en bil.
Vektordrift (eller liknande) och 150-200% överlast i 30-60s är ett krav.
DC-motorer har det "inbyggt" och lider inte av dessa begränsningar.

Kolla detta noga så du inte bygger en "trött" elbil, tro mig, de orkar inte igång i en svag uppförsbacke med fel omriktare...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.