Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


AC konvertering?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-03-11 22:21:19    Rubrik: Svara med citat

Låter nästan som att du tagit lärdom den hårda vägen Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-03-12 18:17:25    Rubrik: Svara med citat

Jag skrev ett långt inlägg om Julle men efter att läst igenom det insåg jag att..... nä för mycket fjäskvarning så det hamnade i "dev null"

Kontentan är att jag skulle gissa att det i detta fallet inte behövdes några läro pengar.
Han skaffade helt enkelt rätt saker från början..... eller?
Annat var det väl med växellådan till "frankensteins" boxer 8´a
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-13 10:48:17    Rubrik: Svara med citat

I det här fallet inhämtade jag kunskap från andra tillämpningar samt lite praktiska försök och mätningar på min Clio samt en Berlingo och Reva.

Jag har lärt mig lite sedan boxer 8:an... 8
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-06 16:42:16    Rubrik: Svara med citat

Undrar lite försynt, skulle de inte vara på sin plast att importera en standard 3-fas motor från USA. Då halverar man ju i vilket fall späningen man behöver.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-06 17:16:32    Rubrik: Svara med citat

Det räcker med en snabb titt åt väster, Norge har 230V 3fas, USA har högre spänning på industrinäten, jag tror det ligger över 500V, i vissa fall upp till 690V... många batterier blir det!
Priset på frekvensomriktare är styrt av den ström de klarar av, det gör att batterispänningen är ekonomiskt fördelaktig vid 340V (likriktad 240Vac) och 560V (likriktad 400Vac).
Det är även de spänningar som Zebrabatteriet tillverkas med.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-06 18:11:43    Rubrik: Svara med citat

När kan du släppa mer information om ditt bygge? Man blir ju inte lite nyfiken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-06 18:53:39    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Det räcker med en snabb titt åt väster, Norge har 230V 3fas, USA har högre spänning på industrinäten, jag tror det ligger över 500V, i vissa fall upp till 690V... många batterier blir det!
Priset på frekvensomriktare är styrt av den ström de klarar av, det gör att batterispänningen är ekonomiskt fördelaktig vid 340V (likriktad 240Vac) och 560V (likriktad 400Vac).
Det är även de spänningar som Zebrabatteriet tillverkas med.


Jag har sett 3-fas motorer i usa på 200V iaf, de kanske inte är jätte vanligt men de finns i vilket fall som helst, vilket ju är ganska naturligt.

Men de är klart, om du hittar i norge så är de ju enklare.

Var någonstans kan man beställa zebrabatteri?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-06 20:20:47    Rubrik: Svara med citat

Angående att köpa ett zebra
http://elbil.forum24.se/elbil-post-420.html#420
http://elbil.forum24.se/elbil-post-949.html#949

och min kommentar gällande spänningar stämmer inte dom tillverkar idag betydligt flera spänningar.
(Och elbilar http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=8&b=151&c=207)

http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=8&b=151&c=208

Kanske snart är dags att kontakta dom igen.....
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-06 21:21:05    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Angående att köpa ett zebra
http://elbil.forum24.se/elbil-post-420.html#420
http://elbil.forum24.se/elbil-post-949.html#949

och min kommentar gällande spänningar stämmer inte dom tillverkar idag betydligt flera spänningar.
(Och elbilar http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=8&b=151&c=207)

http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=8&b=151&c=208

Kanske snart är dags att kontakta dom igen.....


Mycket intressant, har du någon siffra på hur många cykler de klarar av innan de börjar uppföra sig illa? Jag har sett siffor på allt mellan 1000 och 3000
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-04-06 21:24:41    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:

Priset på frekvensomriktare är styrt av den ström de klarar av, det gör att batterispänningen är ekonomiskt fördelaktig vid 340V (likriktad 240Vac) och 560V (likriktad 400Vac).

Jag har märkt att frekvensomformare funkar bra även under rejält spänningsfall. (I förhållande till nätet)
Kommer inte ihåg vad jag hade för spänning in vid maxlast på en motor jag kopplade in för ett tag sen, men jag reagerade på att det var riktigt lågt. Ska kolla upp det nästa gång jag är där.

Kanske inget man kan nytja maximalt med tanke på att batterierna sjunker i spänning mot slutet, kanske olämpligt att ha snålat med antalet batterier redan innan.
Men det kan ju inte vara några problem att utgå från 220/380V -5% och ändå vara inom marginalen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-07 07:53:54    Rubrik: Svara med citat

Exempelvis XXX-serie som normalt jobbat på 200-260Vac (280-366Vdc) klarar sig utmärkt på endast 240Vdc med korta dippar ned till 200Vdc.
Den tåligheten kombinerat med bra pris och prestanda gör den till ett lämpligt val tycker jag.
Dumdryga ABB och Siemens svarar inte ens på en offertförfrågan...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!


Senast ändrad av Julle den 2009-06-09 13:18:30, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-04-07 20:58:58    Rubrik: Svara med citat

Det finns en hel del "okända" märken på omformare som man kan hitta, vet inte alls hur dom ligger till i pris. Men det skadar aldrig att höra efter. Frågan är bara kvaliteten.

Vi kör oftast med med telemecanique (helt säkert felstavat) på jobbet och jag har fått pris på några lämpliga storlekar. Men det kan nog dröja ett tag innan jag får tid/ork att driva igenom ett projekt. Säkert så länge att jag kan räkna med att använda zebra-batteri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-08-13 18:53:31    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Kikade på den här tråden då jag har funderingar på ac för mitt projekt Electric Buggy. Blev intresserad av det "hemliga" projektet Julle nämner - hur går det?

/Marcus J
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-08-14 11:24:35    Rubrik: Svara med citat

Vi ska göra den första provkörningen i helgen om det går som planerat.
Det har varit lite pyssel med BMS och hybridgeneratorn men det är i stora delar löst nu.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kallstrom_74_1
Gäst





InläggPostat: 2008-08-15 21:33:47    Rubrik: Svara med citat

Ja vad spännande, snart är helgen över..så skriv snabbt som attan hur denna helgen har gått
Till överst på sidan
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-09-07 20:21:59    Rubrik: Svara med citat

Hur går det Julle. Jag är nyfiken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-09-08 08:17:39    Rubrik: Svara med citat

Jag med!
/Marcus
Till överst på sidan
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2009-06-04 17:44:44    Rubrik: Svara med citat

Hur har det gått med bilen - det var ju ett tag sedan den skulle provköras.
Gick det inte bra?

Hälsningar,
Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-06-04 20:29:49    Rubrik: Svara med citat

Tror det är väldigt nära att den skall komma ut
ur garderoben occh visa sitt rätta jag. Embarassed

Den visste redan som liten att
det saknades något där nere,
(under inner-golvet) Very Happy
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-06-04 22:53:36    Rubrik: Svara med citat

Det är nära nu...

Provkörningar har pågått i värsta snöslask och i lite försommarvärme, jag kan "läcka" lite: 57kW toppeffekt (ca 77hk), 4 bilar inköpta för konvertering, det har gått väldigt bra tekniskt sett den sista tiden!!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.